Pytania, które mogą zostać zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanegoPar. 8 ust. 2 pkt 11. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły;W pierwszej kolejności należy się zastanowić, co rozumiemy pod pojęciem pozytywne efekty i jakie działania można tu zakwalifikować?O ile pojęcie pozytywnego efektu w pracy dydaktycznej czy wychowawczej jest znane, ponieważ jest to efekt końcowy, który jest zbieżny z założeniami, celem, który sobie postawiliśmy.
Można tu między innymi zaliczyć:
· poprawę stanu bezpieczeństwa,
· integrację zespołu klasowego,
· wyższy wynik egzaminu zewnętrznego,
· osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych czy olimpiadach,
· pozytywny wizerunek szkoły w środowisku lokalnym.
Sam opis realizowanych działań i sklasyfikowanie ich jest rzeczą bardziej skomplikowaną i często sprawia nauczycielom trudność.
Można tu zaprezentować:
· różnorodne programy realizowane przez nauczyciela, zarówno własne, jak i uczestnictwo w programach regionalnych, ogólnopolskich;
· przedsięwzięcia zakresu współpracy z instytucjami wspierającymi działalność szkoły w zakresie opieki, wychowania, dydaktyki;
· własną działalność wychowawczą i profilaktyczną w ramach programów ogólnopolskich, lokalnych;
· organizację imprez i uroczystości szkolnych, lokalnych;
· publikacje, które miały wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły, promocję;
· organizację lub współorganizację konkursów przedmiotowych szkolnych, lokalnych;
· pracę z uczniem zdolnym.
· Wszystkie opisywane i analizowane działania podejmowane przez nauczyciela w okresie stażu powinny mieć charakter refleksji, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie: jaki pozytywny efekt ono przyniosło?
O efektach należy mówić kontekstowo:
· w ujęciu pracy własnej - nauczyciel jako refleksyjny praktyk;
· w ujęciu pracy z uczniem- bo to do niego większość działań podejmowanych przez nauczycieli jest kierowanych - jakie zmiany, czy osiągnięcia uzyskał uczeń w trakcie realizacji oraz po zakończeniu działania;
· często też należy widzieć rodzica jako klienta naszej szkoły;
· oraz samą szkołę jako organizację uczącą się, doskonalącą i podnoszącą jakość swojej pracy poprzez organizację pracy własnej nauczyciela oraz promującą swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
Uwaga! Programy opisane w tym punkcie nie mogą być powtórnie zakwalifikowane w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. a.
Jakich pytań można się spodziewać?
1. Co uważa Pan/Pani za swój największy sukces w trakcie realizowanych zadań?
2. Co uważa Pan/Pani za swoją największą porażkę w trakcie realizowanych zadań?
3. Które z realizowanych zadań przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?
4. Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na podniesienie jakości Pana/Pani pracy?
5. Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na podniesienie jakości pracy szkoły?
6. Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na zmianę zachowań uczniów?
7. Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na lepsze wyniki kształcenia?
8. Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na efektywniejszą współpracę z rodzicami?
9. Które z realizowanych podczas stażu zadań wpłynęło w znaczący sposób na doskonalenie Pana/Pani warsztatu pracy?
10. Jaki wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania miał opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program?
11. Które metody i formy pracy z uczniem zdolnym stosowane przez Pana/Panią są najskuteczniejsze?
12. W jakim stopniu zrealizowane przez Pana/Panią (przedsięwzięcie) działanie wpłynęło na poprawę jakości pracy szkoły?
13. W jaki sposób prowadziła Pana/Pani ewaluację programu/przedsięwzięcia?
14. W jaki sposób przeprowadzone przez Pana/Panią działania wpłynęły na uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej?
15. Jakie efekty dla rozwoju ucznia przyniosło wdrożenie programu…?
16. Proszę wskazać efekty podejmowanych działań w odniesieniu do…..
17. Proszę omówić wpływ realizowanych zadań na podniesienie jakości pracy szkoły.
2. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnejTechnologia informacyjna i komunikacyjna to dziś nie tylko telefon, faks, komputer, Internet. To również umiejętność wykorzystania tych środków do pracy w szkole przy:
· pracy własnej - korzystanie z Internetu, komputera;
· prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem komputera i innych środków multimedialnych;
· komunikowaniu się z rodzicami, innymi nauczycielami;
· zamieszczaniu publikacji na stronach internetowych;
· tworzeniu blogu;
· korzystaniu z gadu-gadu, portali internetowych, czatu;
· posiadaniu skrzynki e-mail;
· umieszczaniu informacji na stronach WWW szkoły;
· ale to również umiejętność wyszukiwania, przetwarzania i gromadzenia informacji elektronicznej.
Opis działań w tym zakresie jest wyjątkowo prosty, ponieważ codziennie wykorzystujemy te rodzaje technologii. Należy tylko zastanowić się, w jaki sposób efekty podejmowanych działań wpływają na podniesienie jakości pracy nauczyciela i szkoły.
Niektóre z efektów
Pozytywne efekty:
· urozmaicenie form i metod pracy,
· uatrakcyjnienie zajęć dydaktycznych,
· szybkość i łatwość kontaktu,
· dostępność do informacji,
· wymiana informacji,
· budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
· promocja szkoły w środowisku lokalnym,
· rozwój zawodowy nauczyciela,
· możliwość doskonalenia pracy własnej dzięki Internetowi.
Pytania:
1. Jakie są efekty wykorzystywania przez Pana/Panią technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej?
2. Co zyskali Pana/Pani uczniowie dzięki wykorzystaniu na lekcjach technologii informacyjnej?
3. Jakie są efekty wykorzystywania w pracy z uczniami programów multimedialnych?
4. Jaki był wpływ prowadzenia zajęć z zakresu edukacji informacyjnej na podniesienie jakości pracy szkoły?
5. Jaki jest wpływ technologii informacyjnej na wzbogacenie Pana/Pani warsztatu pracy?
6. W jaki sposób dokonywał/a Pan/Pani ewaluacji własnej pracy w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjnej przy współpracy z rodzicami?
7. Czy zadania realizowane w ramach stażu z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej pozwoliły na podniesienie wyników kształcenia?
8. Które z realizowanych zadań w ramach wykorzystania technologii komunikacyjnej przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?
9. W jaki sposób wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej pomaga Panu/Pani w codziennej pracy w szkole?
3. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęćDzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami jest elementem koniecznym w pracy każdego nauczyciela. Bez względu na realizację ścieżki awansu zawodowego wymiana doświadczeń i wiedzy jest koniecznością, ponieważ pozwala na:
· doskonalenie własnego warsztatu pracy;
· zdobywanie nowej wiedzy;
· korektę form i metod pracy, zarówno własnych, jak i innych nauczycieli;
· wymianę doświadczeń;
· podnoszenie jakości własnej pracy i pracy szkoły;
· budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku poprzez promowanie przykładów "dobrej praktyki";
· wdrażanie do refleksji;
· doskonalenie rozwoju nauczycieli młodszych stażem;
· samoocenę i autokorektę podejmowanych działań.
Do realizowanych działań można zaliczyć:
· prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i kontraktowych;
· prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli z innych szkół w ramach wymiany doświadczeń, realizowanych programów i przedsięwzięć;
· organizację lekcji otwartych dla rodziców;
· opiekę nad nauczycielem rozpoczynającym pracę w zawodzie;
· opiekę nad praktykantami, w tym prowadzenie dla nich zajęć otwartych;
· dzielenie się wiedzą w ramach funkcjonującego w szkole WDN-u;
· dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ramach funkcjonujących w szkole zespołów zadaniowych;
· publikacje, manuskrypty, opracowania na tematy związane z dydaktyką, wychowaniem, profilaktyką i innymi zadaniami wspomagającymi działalność szkoły.
1. Jaki był wpływ Pana/Pani działań w ramach WDN-u na podniesienie jakości pracy szkoły?
2. Jak, zdaniem Pana/Pani, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?
3. W jaki sposób Pana/Pani wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie kursu …. wpłynęły na pracę innych nauczycieli?
4. Jakie są pozytywne efekty Pana/Pani pracy w zakresie dzielenia się wiedzą podczas zajęć otwartych prowadzonych dla nauczycieli stażystów?
5. Czy widzi Pan/Pani pozytywne efekty w pracy innych nauczycieli w wyniku realizowanych zadań w zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem?
6. Czy pedagogizacja rodziców wpłynęła na podniesienie jakości Pana/Pani pracy oraz pracy szkoły?
7. Czy działania podejmowane przez Pan/Panią w ramach realizowanego projektu wpłynęły na podniesienie jakości pracy szkoły?
8. Czy opracowane przez Pana/Panią materiały na temat…… wpłynęły na modyfikację form i metod pracy innych nauczycieli?
9. Jakie są efekty Pana/Pani pracy w zakresie realizowanego projektu wymiany doświadczeń między nauczycielami?
10. W jaki sposób ukończone przez Pana/Panią formy doskonalenia wpłynęły na podniesienie jakości Pana/Pani pracy i pracy szkoły?
11. W jaki sposób zdobytą wiedzę w trakcie doskonalenie i dokształcania wykorzystuje Pan/Pani w pracy z uczniami? Jakie przynosi to efekty?
12. Które z realizowanych zadań przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?
13. Które z realizowanych zadań miało największy wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły?
14. Które umiejętności uzyskane podczas doskonalenia zawodowego przynoszą najlepsze efekty w Pana/Pani pracy wychowawczej?
4. Realizację co najmniej trzech zadań, spośród takich jak:a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich;Forma realizacji zadania jest prosta: nauczyciel powinien opisać i dokonać analizy opracowanego i wdrożonego przez siebie programu.
Analiza dotyczy wdrożenia, realizacji i ewaluacji realizowanych zadań ujętych w programie pod kątem uzyskanych pozytywnych efektów w stosunku do założonych celów.Należy przy tym mieć na uwadze, w jaki sposób realizacja programu wpłynęła na podniesienie jakości pracy nauczyciela oraz szkoły.
Trudno jednoznacznie opisać, jakie elementy powinny się znaleźć w tym punkcie, ponieważ będzie to zależne od programu, jaki nauczyciel realizował (kształcenie, wychowanie, opieka).Jednocześnie należy pamiętać, że program powinien być autorstwa danego nauczyciela.Jakie mogą być pozytywne efekty pracy (uogólnione przykłady):
· podniesienie wyników kształcenia (w bardzo ogólnej formie), ponieważ program może dotyczyć kształcenia poszczególnych umiejętności w procesie nauczania;
· ograniczenie przejawów agresji słownej;
· polepszenie relacji nauczyciel - uczeń, uczeń - nauczyciel;
· integracja zespołu klasowego;
· ograniczenie palenia papierosów;
· wzrost frekwencji;
· wzrost współodpowiedzialności uczniów za bezpieczeństwo w szkole;
· intensyfikacja współpracy rodziców ze szkołą;
· zintensyfikowanie pomocy koleżeńskiej;
· wysokie lokaty uczniów w konkursach przedmiotowych i olimpiadach;
· wysoki wynik klasy z egzaminu zewnętrznego;
· promocja szkoły w środowisku lokalnym;
· pozytywny wizerunek szkoły w środowisku;
· większy udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych;
· postawy proekologiczne wśród uczniów;
· postawy patriotyczne.
1. Jaki wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania miał opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program?
2. Jakie trudności napotkał/a Pan/Pani w czasie realizacji zadań wynikających z opracowanego przez Pana/Panią programu?
3. Jakie efekty w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom przyniósł wdrożony przez Pana/Panią program profilaktyczny…….?
4. Proszę przedstawić motywy opracowania programu "…." i efekty jego realizacji?
5. Co stanowiło dla Pani motywacje do opracowania własnego programu "…."?
6. Co może Pan/Pani uznać za największy sukces podczas realizacji zadań ujętych w programie?
7. W jaki sposób realizacja programu wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły?
8. Czy realizacja programu przyczyniła się do promocji szkoły w środowisku lokalnym?
9. Czy opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program pozwolił na doskonalenie Pana/Pani warsztatu pracy?
10. Jakie pozytywne efekty w pracy dydaktycznej przyniósł realizowany przez Pana/Panią program………?
11. W jaki sposób prowadził Pan/Pani ewaluację zaplanowanych i realizowanych zadań w programie…….?
12. Jaki był udział w programie……podmiotów szkoły i jakie przyniósł on im efekty?
b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisj...
Anovia