Pytania na komisji.doc

(88 KB) Pobierz
Pytania, które mogą zostać zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego

Pytania, które mogą zostać zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego
Par. 8 ust. 2 pkt 1
1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły;

W pierwszej kolejności należy się zastanowić, co rozumiemy pod pojęciem pozytywne efekty i jakie działania można tu zakwalifikować?
O ile pojęcie pozytywnego efektu w pracy dydaktycznej czy wychowawczej jest znane, ponieważ jest to efekt końcowy, który jest zbieżny z założeniami, celem, który sobie postawiliśmy.

Można tu między innymi zaliczyć:

·         poprawę stanu bezpieczeństwa,

·         integrację zespołu klasowego,

·         wyższy wynik egzaminu zewnętrznego,

·         osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych czy olimpiadach,

·         pozytywny wizerunek szkoły w środowisku lokalnym.


Sam opis realizowanych działań i sklasyfikowanie ich jest rzeczą bardziej skomplikowaną i często sprawia nauczycielom trudność.

Można tu zaprezentować:

·         różnorodne programy realizowane przez nauczyciela, zarówno własne, jak i uczestnictwo w programach regionalnych, ogólnopolskich;

·         przedsięwzięcia zakresu współpracy z instytucjami wspierającymi działalność szkoły w zakresie opieki, wychowania, dydaktyki;

·         własną działalność wychowawczą i profilaktyczną w ramach programów ogólnopolskich, lokalnych;

·         organizację imprez i uroczystości szkolnych, lokalnych;

·         publikacje, które miały wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły, promocję;

·         organizację lub współorganizację konkursów przedmiotowych szkolnych, lokalnych;

·         pracę z uczniem zdolnym.

·         Wszystkie opisywane i analizowane działania podejmowane przez nauczyciela w okresie stażu powinny mieć charakter refleksji, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie: jaki pozytywny efekt ono przyniosło?

O efektach należy mówić kontekstowo:

·         w ujęciu pracy własnej - nauczyciel jako refleksyjny praktyk;

·         w ujęciu pracy z uczniem- bo to do niego większość działań podejmowanych przez nauczycieli jest kierowanych - jakie zmiany, czy osiągnięcia uzyskał uczeń w trakcie realizacji oraz po zakończeniu działania;

·         często też należy widzieć rodzica jako klienta naszej szkoły;

·         oraz samą szkołę jako organizację uczącą się, doskonalącą i podnoszącą jakość swojej pracy poprzez organizację pracy własnej nauczyciela oraz promującą swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.


Uwaga! Programy opisane w tym punkcie nie mogą być powtórnie zakwalifikowane w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. a.

Jakich pytań można się spodziewać?

1.       Co uważa Pan/Pani za swój największy sukces w trakcie realizowanych zadań?

2.       Co uważa Pan/Pani za swoją największą porażkę w trakcie realizowanych zadań?

3.       Które z realizowanych zadań przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?

4.       Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na podniesienie jakości Pana/Pani pracy?

5.       Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na podniesienie jakości pracy szkoły?

6.       Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na zmianę zachowań uczniów?

7.       Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na lepsze wyniki kształcenia?

8.       Które z realizowanych przez Pana/Panią zadań wpłynęło w znaczący sposób na efektywniejszą współpracę z rodzicami?

9.       Które z realizowanych podczas stażu zadań wpłynęło w znaczący sposób na doskonalenie Pana/Pani warsztatu pracy?

10.    Jaki wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania miał opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program?

11.    Które metody i formy pracy z uczniem zdolnym stosowane przez Pana/Panią są najskuteczniejsze?

12.    W jakim stopniu zrealizowane przez Pana/Panią (przedsięwzięcie) działanie wpłynęło na poprawę jakości pracy szkoły?

13.    W jaki sposób prowadziła Pana/Pani ewaluację programu/przedsięwzięcia?

14.    W jaki sposób przeprowadzone przez Pana/Panią działania wpłynęły na uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej?

15.    Jakie efekty dla rozwoju ucznia przyniosło wdrożenie programu…?

16.    Proszę wskazać efekty podejmowanych działań w odniesieniu do…..

17.    Proszę omówić wpływ realizowanych zadań na podniesienie jakości pracy szkoły.


2. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Technologia informacyjna i komunikacyjna to dziś nie tylko telefon, faks, komputer, Internet. To również umiejętność wykorzystania tych środków do pracy w szkole przy:

·         pracy własnej - korzystanie z Internetu, komputera;

·         prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem komputera i innych środków  multimedialnych;

·         komunikowaniu się z rodzicami, innymi nauczycielami;

·         zamieszczaniu publikacji na stronach internetowych;

·         tworzeniu blogu;

·         korzystaniu z gadu-gadu, portali internetowych, czatu;

·         posiadaniu skrzynki e-mail;

·         umieszczaniu informacji na stronach WWW szkoły;

·         ale to również umiejętność wyszukiwania, przetwarzania i gromadzenia informacji elektronicznej.

Opis działań w tym zakresie jest wyjątkowo prosty, ponieważ codziennie wykorzystujemy te rodzaje technologii.
Należy tylko zastanowić się, w jaki sposób efekty podejmowanych działań wpływają na podniesienie jakości pracy nauczyciela i szkoły.

Niektóre z efektów

Pozytywne efekty:

·         urozmaicenie form i metod pracy,

·         uatrakcyjnienie zajęć dydaktycznych,

·         szybkość i łatwość kontaktu,

·         dostępność do informacji,

·         wymiana informacji,

·         budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,

·         promocja szkoły w środowisku lokalnym,

·         rozwój zawodowy nauczyciela,

·         możliwość doskonalenia pracy własnej dzięki Internetowi.

Pytania:

1.       Jakie są efekty wykorzystywania przez Pana/Panią technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej?

2.       Co zyskali Pana/Pani uczniowie dzięki wykorzystaniu na lekcjach technologii informacyjnej?

3.       Jakie są efekty wykorzystywania w pracy z uczniami programów multimedialnych?

4.       Jaki był wpływ prowadzenia zajęć z zakresu edukacji informacyjnej na podniesienie jakości pracy szkoły?

5.       Jaki jest wpływ technologii informacyjnej na wzbogacenie Pana/Pani warsztatu pracy?

6.       W jaki sposób dokonywał/a Pan/Pani ewaluacji własnej pracy w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjnej przy współpracy z rodzicami?

7.       Czy zadania realizowane w ramach stażu z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej pozwoliły na podniesienie wyników kształcenia?

8.       Które z realizowanych zadań w ramach wykorzystania technologii komunikacyjnej przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?

9.       W jaki sposób wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej pomaga Panu/Pani w codziennej pracy w szkole?

3. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami jest elementem koniecznym w pracy każdego nauczyciela. Bez względu na realizację ścieżki awansu zawodowego wymiana doświadczeń i wiedzy jest koniecznością, ponieważ pozwala na:

·         doskonalenie własnego warsztatu pracy;

·         zdobywanie nowej wiedzy;

·         korektę form i metod pracy, zarówno własnych, jak i innych nauczycieli;

·         wymianę doświadczeń;

·         podnoszenie jakości własnej pracy i pracy szkoły;

·         budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku poprzez promowanie przykładów "dobrej praktyki";

·         wdrażanie do refleksji;

·         doskonalenie rozwoju nauczycieli młodszych stażem;

·         samoocenę i autokorektę podejmowanych działań.


Do realizowanych działań można zaliczyć:

·         prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i kontraktowych;

·         prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli z innych szkół w ramach wymiany doświadczeń, realizowanych programów i przedsięwzięć;

·         organizację lekcji otwartych dla rodziców;

·         opiekę nad nauczycielem rozpoczynającym pracę w zawodzie;

·         opiekę nad praktykantami, w tym prowadzenie dla nich zajęć otwartych;

·         dzielenie się wiedzą w ramach funkcjonującego w szkole WDN-u;

·         dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ramach funkcjonujących w szkole zespołów zadaniowych;

·         publikacje, manuskrypty, opracowania na tematy związane z dydaktyką, wychowaniem, profilaktyką i innymi zadaniami wspomagającymi działalność szkoły.

Pytania:

1.       Jaki był wpływ Pana/Pani działań w ramach WDN-u na podniesienie jakości pracy szkoły?

2.       Jak, zdaniem Pana/Pani, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły?

3.       W jaki sposób Pana/Pani wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie kursu ….  wpłynęły na pracę innych nauczycieli?

4.       Jakie są pozytywne efekty Pana/Pani pracy w zakresie dzielenia się wiedzą podczas zajęć otwartych prowadzonych dla nauczycieli stażystów?

5.       Czy widzi Pan/Pani pozytywne efekty w pracy innych nauczycieli w wyniku realizowanych zadań w zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem?

6.       Czy pedagogizacja rodziców wpłynęła na podniesienie jakości Pana/Pani pracy oraz pracy szkoły?

7.       Czy działania podejmowane przez Pan/Panią w ramach realizowanego projektu wpłynęły na podniesienie jakości pracy szkoły?

8.       Czy opracowane przez Pana/Panią materiały na temat…… wpłynęły na modyfikację form i metod pracy innych nauczycieli?

9.       Jakie są efekty Pana/Pani pracy w zakresie realizowanego projektu wymiany doświadczeń między nauczycielami?

10.    W jaki sposób ukończone przez Pana/Panią formy doskonalenia wpłynęły na podniesienie jakości Pana/Pani pracy i pracy szkoły?

11.    W jaki sposób zdobytą wiedzę w trakcie doskonalenie i dokształcania wykorzystuje Pan/Pani w pracy z uczniami? Jakie przynosi to efekty?

12.    Które z realizowanych zadań przyniosło Panu/Pani najwięcej satysfakcji?

13.    Które z realizowanych zadań miało największy wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły?

14.    Które umiejętności uzyskane podczas doskonalenia zawodowego przynoszą najlepsze efekty w Pana/Pani pracy wychowawczej?

4. Realizację co najmniej trzech zadań, spośród takich jak:

a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich;
Forma realizacji zadania jest prosta: nauczyciel powinien opisać i dokonać analizy opracowanego i wdrożonego przez siebie programu.

Analiza dotyczy wdrożenia, realizacji i ewaluacji realizowanych zadań ujętych w programie pod kątem uzyskanych pozytywnych efektów w stosunku do założonych celów.
Należy przy tym mieć na uwadze, w jaki sposób realizacja programu wpłynęła na podniesienie jakości pracy nauczyciela oraz szkoły.

Trudno jednoznacznie opisać, jakie elementy powinny się znaleźć w tym punkcie, ponieważ będzie to zależne od programu, jaki nauczyciel realizował (kształcenie, wychowanie, opieka).
Jednocześnie należy pamiętać, że program powinien być autorstwa danego nauczyciela.

Jakie mogą być pozytywne efekty pracy (uogólnione przykłady):

·         podniesienie wyników kształcenia (w bardzo ogólnej formie), ponieważ program może dotyczyć kształcenia poszczególnych umiejętności w procesie nauczania;

·         ograniczenie przejawów agresji słownej;

·         polepszenie relacji nauczyciel - uczeń, uczeń - nauczyciel;

·         integracja zespołu klasowego;

·         ograniczenie palenia papierosów;

·         wzrost frekwencji;

·         wzrost współodpowiedzialności uczniów za bezpieczeństwo w szkole;

·         intensyfikacja współpracy rodziców ze szkołą;

·         zintensyfikowanie pomocy koleżeńskiej;

·         wysokie lokaty uczniów w konkursach przedmiotowych i olimpiadach;

·         wysoki wynik klasy z egzaminu zewnętrznego;

·         promocja szkoły w środowisku lokalnym;

·         pozytywny wizerunek szkoły w środowisku;

·         większy udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych;

·         postawy proekologiczne wśród uczniów;

·         postawy patriotyczne.

Pytania:

1.       Jaki wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania miał opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program?

2.       Jakie trudności napotkał/a Pan/Pani w czasie realizacji zadań wynikających z opracowanego przez Pana/Panią programu?

3.       Jakie efekty w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom przyniósł wdrożony przez Pana/Panią program profilaktyczny…….?

4.       Proszę przedstawić motywy opracowania programu "…." i efekty jego realizacji?

5.       Co stanowiło dla Pani motywacje do opracowania własnego programu "…."?

6.       Co może Pan/Pani uznać za największy sukces podczas realizacji zadań ujętych w programie?

7.       W jaki sposób realizacja programu wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły?

8.       Czy realizacja programu przyczyniła się do promocji szkoły w środowisku lokalnym?

9.       Czy opracowany i wdrożony przez Pana/Panią program pozwolił na doskonalenie Pana/Pani warsztatu pracy?

10.    Jakie pozytywne efekty w pracy dydaktycznej przyniósł realizowany przez Pana/Panią program………?

11.    W jaki sposób prowadził Pan/Pani ewaluację zaplanowanych i realizowanych zadań w programie…….?

12.    Jaki był udział w programie……podmiotów szkoły i jakie przyniósł on im efekty?


b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin