zabawy integrujace.doc

(78 KB) Pobierz
Zabawy integrujące grupę dzieci przedszkolnych

6

 

Zabawy integrujące grupę dzieci przedszkolnych .

 

ZESTAW ZABAW INTEGRUJĄCYCH GRUPĘ

 

NAZWA ZABAWY

CEL ZABAWY

OPIS ZABAWY

„Wykrzykiwanie imion”

-integracja grupy

-nawiązywanie bliższego kontaktu

 

Dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kręgu. Każdy z uczestników kolejno, wypowiada swoje imię, a następnie cała grupa wypowiada to imię.

„Imię krasnoludek”

-utrwalanie imion

-integracja grupy

Dzieci siedzą na krzesełkach w kręgu. Podają sobie pluszowego krasnala i mówią: „To jest krasnal, dostałam go od Kasi” itd.

Z czasem można wprowadzić dodatkowe zdanie i wówczas dziecko, które otrzyma krasnoludka mówi: „To jest krasnal dostałem go od Kasi i daję go Wojtkowi”.

„Ludzie do ludzi”

-integracja grupy

-rozwijanie umiejętności komunikowania się

Dzieci dobierają się w pary i poruszają swobodnie po sali. Nauczycielka prezentuje dzieciom kolejne obrazki (noga, oko, ręka, ucho, nos, głowa itd.) sygnalizując dzieciom, które części ciała witają się ze sobą. Na hasło „Ludzie do ludzi” – dzieci zamieniają się parami.

„Kółka graniaste”

-tworzenie klimatu bezpieczeństwa i zaufania

 

 

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce; krążą

i śpiewają:

Kółko graniaste, czworokanciaste,

Kółko nam się połamało,

Cztery grosze kosztowało,

A my wszyscy bęc!

Przy słowie bęc dzieci przewracają się na podłogę, co wywołuje dużo wesołości.

Następnie dzieci krążą w drugą stronę, znów śpiewając.

„Imię do imienia”

-utrwalanie imion

-integracja grupy

W kole rzucamy miękki przedmiot np. maskotkę pluszową mówiąc swoje imię i imię osoby, do której rzucamy zabawkę. Np. Kasia do Basi, Basia do Krzysia itd.

„Karuzela”

-integracja grupy

-rozbudzanie chęci do wspólnych zabaw

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce   i śpiewają:

Chłopcy, dziewczęta,

Dalej spieszmy się! (Wykroki raz prawą, raz lewą nogą)

Karuzela czeka

Wzywa nas z daleka (Idą w prawą stronę)

Starsi już poszli

młodsi jeszcze nie.

Hej, hop sa sa (Dwa podskoki na dwóch nogach)

Jak szybko ona mknie (Biegną w lewą stronę)

Hej dalej, dalej, do zabawy spieszmy się!

„Iskierka”

-wyciszenie grupy

-tworzenie klimatu zaufania

Dzieci tworzą koła trzymając się za ręce. Przekazują sobie uścisk dłoni – kolejno, po otrzymaniu uścisku od kolegi.

„Puste miejsce”

-przełamywanie nieśmiałości

-wyzwalanie inwencji twórczej

Dzieci siedzą w kole na krzesłach. Krzesło koło nauczycielki jest puste. Prowadząca rozpoczyna zabawę wypowiadając formułę: „Obok mnie jest puste miejsce, zapraszam Asię, jako ptaszka”. Wywołane dziecko podbiega do pustego krzesła naśladując lot ptaka. (Dzieci mogą zmieniać formę podchodzenia do pustego miejsca np. zwierzęta pojazdy itp.)

 

„Balonik”

-tworzenie klimatu bezpieczeństwa i zaufania

Dzieci tworzą bardzo ciasne koło trzymając się za ręce. Recytują prostą rymowankę:

„ Baloniku nasz malutki,

rośnij duży okrąglutki,

balon rośnie, że aż strach,

przebrał miarkę no i trach”.

Tworzą coraz większe koło.

Na słowo „trach”, „balon” pęka i dzieci przewracają się.

„Dotyk”

-ćwiczenie umiejętności współdziałania w grupie

-przełamywanie lęku i wstydu

Dzieci siedzą w kręgu – jedno za drugim  i na plecach kolegi wykonują czynności prezentowane przez nauczycielkę recytującą rymowankę:

„Płynie, płynie rzeczka,

idzie pani na szpileczkach,

idzie słoń, stadko słoni,

idzie koń, stadko koni,

idzie wąż, idzie żmija,

świecą dwa słoneczka, pada, pada deszczyk,

czujesz dreszczyk?

„Zajączki”

-utrwalanie imion kolegów

-integracja grupy

Dzieci siedzą w kręgu na krzesłach. Zabawę rozpoczyna nauczycielka wypowiadając formułę: „Zajączek pluszowy Basia wita zajączka Asię” – wykonując przy tym gest machanie uszkami (ręce). Na zakończenie zabawy nauczycielka machając „uszami” – rękami może pozdrowić wszystkie zajączki.

„Niteczka”

-integracja grupy

-wyciszenie grupy

Nitko,nitko, hej niteczko,

Zawijaj mi się w kółeczko,

Wij się w kłębek, nitko wij,

Wij się w kłębek, nitko wij

Nitko, nitko, hej niteńko, Rozwijaj się leciuteńko,

Tylko mi się nie zerwij,

Tylko mi się nie zerwij.

Nitko, nitko, hej niteczko

Zwiąż mi się teraz w kółeczko.

W ładne kółko mi się zwiąż

W ładne kółko mi się zwiąż.

Dzieci są ustawione w kole. W jednym miejscu koło się przerywa i prowadzi korowód do środka do zwijającego się kółka.

Korowód dąży teraz do rozwinięcia koła.

Dzieci tworzą koło.

„ Julijanka”

-integracja grupy

-zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce, a jedno dziecko stoi w środku koła. Dzieci śpiewają:

Juli – Julijanko

Klęknj na kolanko,

Podeprzyj się w boczki,

Chwyć się za warkoczki,

Umyj się, uczesz się,

I wybieraj, kogo chcesz

Dziecko stojące w środku wykonuje wszystkie śpiewane czynności, po czym wybiera jedno dziecko, które teraz będzie Ulijanką.

 

„Zwierzątka”

-integracja grupy

-wyzwalanie inwencji twórczej

-przezwyciężanie poczucia lęku i wstydu

Dzieci w rozsypce. Nauczycielka prezentuje ilustracje różnych zwierząt (kot, pies, żaba itp.) zadaniem dzieci jest naśladowanie sposobu ich poruszania się, oraz wydawanie charakterystycznych dźwięków.

„Pingwin”

 

-rozbudzenie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie

 

Dzieci ustawiają się w szeregu jeden za drugim

i łapią się za ramiona. Nauczycielka jest prowadzącą. Dzieci wspólnie z nauczycielką śpiewają piosenkę i inscenizują jej treść:

„O jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się, się, się -raz nóżka w prawo, raz nóżka w lewo,

do przodu, do tyłu i raz , dwa, trzy.”

Zabawę powtarzamy coraz szybciej.

„Po zielonym stawie”

-integracja grupy

-ćwiczenia umiejętności szybkiego dobierania się w pary

W zabawie bierze udział nieparzysta liczba dzieci.

Dzieci chodzą, machając rozstawionymi ramionami i śpiewają:

Po zielonym stawie, stawie,

Pływają łabędzie

Kto pary nie znajdzie

Ten niezdarą będzie  {bis}

Teraz dzieci chwytają się w pary, po czym tworzą koło, a to dziecko, które nie znalazło pary, stoi w środku. Wszyscy śpiewają:

Mamy tutaj w kole, w kole,

Kolegę takiego, kolegę takiego, który już nie znalazł Łabędzia drugiego {bis}

Zabawę powtarza się.

„Mało nas”

-przełamywanie nieśmiałości i zgodne współdziałanie w grupie rówieśniczej

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce  i chodzą, a dwoje dzieci w środku tez tworzy małe kółko i chodzi w przeciwna stronę. Wszystkie dzieci śpiewają 3 strofki, a czwartą (ostatnią) śpiewa tylko małe kółko. Dzieci z małego kółka przedtem porozumiewają się, kogo zaproszą. Gdy w dużym kole jest już mniej dzieci, wtedy puszczają się i krążą pojedynczo. Kiedy na zewnątrz zostaje dwoje dzieci, wówczas wchodzą one do środka i zabawę powtarza się.

Mało nas, mało nas,

Do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam,

Basi tu potrzeba.

 

„Rolnik w dolinie”

 

-zgodna zabawa w grupie

-przełamywanie nieśmiałości

Dzieci tworzą koło trzymając się za ręce, chodzą, a jedno dziecko jest w środku i chodzi  w przeciwnym kierunku. Wszystkie dzieci śpiewają:

Rolnik sam w dolinie,

Rolnik sam w dolinie,

Hejże, hejże, hejże, ha.

Rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę,

Rolnik bierze żonę,

Hejże, hejże, hejże, ha. Rolnik bierze żonę.

Dziecko w środku dobiera sobie jedno dziecko z koła i dalej chodzą razem, trzymając się za ręce. Powtarza się to po każdej kolejnej zwrotce.

Żona bierze dziecko,

Żona bierze dziecko,

Hejże, hejże, hejże, ha,

Żona bierze dziecko,

Dziecko bierze nianię…

Niania bierze kotka…

Kotek bierze myszkę….

Myszka bierze serek…

Ser zostaje w kole,

Ser zostaje w kole,

Hejże, hejże, hejże, ha,

Ser zostaje w kole.

Dziecko – serek zostaje następnym rolnikiem.

„Misie”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin