SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KL. I Z WYKORZYSTANIEM METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Ośrodek tematyczny: W krainie baśni.
Temat dnia: Mikołajkowe tradycje.
Cele operacyjne:
Uczeń:
· wie na czym polega mikołajkowa tradycja,
· czuje radość z obdarowywania upominkami i z otrzymywania upominków,
· rozumie strukturę zadania tekstowego,
· potrafi rozwiązać zadanie z treścią,
· dodaje i odejmuje w zakresie 9 na liczmanach i bez,
· umie komunikować się w grupie,
· stosuje wielką literę w pisowni imion i na początku zdania,
· układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
· wykonuje zadania według określonej kolejności,
· potrafi uzupełniać zdania podanymi wyrazami,
· śpiewa piosenkę.
· rozwiązuje krzyżówkę
Metody: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, zadaniowa, pracy we współpracy, praktycznego działania.
Formy pracy: zbiorowa jednolita, zespołowa zróżnicowana, indywidualna.
Środki dydaktyczne: tekst listu, kaseta magnetofonowa z piosenkami: "Wesoła szkoła", część 2, obrazek Mikołaja pocięty na części, instrukcja dla ucznia, rozsypanka wyrazowa, krzyżówka, podręcznik i karty pracy "Wesoła szkoła" dla kl. I, cz.2.
Załączniki:
Przebieg zajęć
W grudniowe popołudnia i długie wieczory, dzieci piszą listy, a potem oczekują na przybycie świętego Mikołaja. Był on biskupem dobroci i wszystkich potrzebujących obdarzał podarkami. Mikołaj pochodził z bogatej rodziny chrześcijańskiej, która troszczyła się o ubogich. Był jedynakiem, ale wrażliwym na biedę i nieszczęście innych. Kult Mikołaja znany już z VI wieku rozszerzał się po całym świecie. Ten ukochany przez ludzi święty zmarł 6 grudnia i dlatego w tym dniu właśnie wspominamy świętego Mikołaja. A na pamiątkę jego dobroci obdarowujemy się prezentami.
Przerwa śniadaniowa
14. Zabawa ruchowa "Mikołaj wybiera się w podróż". Nauczyciel opowiada o tym jak Mikołaj wybrał się roznosić dzieciom prezenty – dzieci naśladują czynności wykonywane przez Mikołaja.Był mroźny grudniowy dzień. Mikołaj wyjrzał przez okno, a następnie zabrał się do pakowania prezentów do worka. Wrzucał je i wrzucał. Kiedy worek był już pełen, Mikołaj zaczął się ubierać: założył ciepłe buty, płaszcz, czapkę na głowę. Na koniec zarzucił worek na plecy i wyszedł z domu. Wsiadł do sań i renifery ruszyły. Najpierw biegły powoli, a potem coraz szybciej, to znów powoli, aż dotarły na miejsce.
Zaznaczcie na karteczkach swoje wrażenia z dzisiejszych zajęć. Pokoloruj odpowiednią minkę i umieść ją na tablicy.Załącznik nr 6
Zajęcia otwarte z udziałem nauczycieli nauczania zintegrowanego opracowała i przeprowadziła w dniu 2.12.2003r. W. Adamska – Janiak
Załącznik nr 1
łem. Nie mogłem czekać dłużej. Czekają na mnie inne dzieci.
Przede mną długa droga.
Zostawiłem Wam prezenty i zadania do wykonania.
Rozszyfrujcie wiadomości, które Wam zostawiłem.
Nauczcie się piosenki o Mikołaju.
Z kolorowego papieru wykonajcie Mikołaja.
Życzę dużo zdrowia i sukcesów. Pamiętajcie, aby sprawiać radość innym.
Mikołaj
Załącznik nr 3
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
· Oblicz działania.
· Odszukaj wyniki działań w tabelce i pokoloruj odpowiednim kolorem.
· Odczytaj hasło utworzone z sylab.
Załącznik nr 4 (puzzle )
Mikołaja rozcinamy na części i wpisujemy sylabami hasło: "Już wkró tce świę ta."
Załącznik nr 5
Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej.
Załącznik 6
kordistoska