II - psychologia świadomości.rtf
(
61 KB
)
Pobierz
od duszy do świadomości
n
J
ak dokonało się
przejście
od psychologii jako nauki o
duszy
do psychologii jako nauki o
świadomości
?
n
D
laczego psychologia zrezygnowała z duszy i
dlaczego w to - zwolnione przez duszę - miejsce dostała się świadomość?
n
Od razu też p
ojawia się problem
: w
ydaje się, że
świadomość
- kiedy tylko została odkryta, jako pewien wymiar naszego specyficznie ludzkiego funkcjonowania,
natychmiast
została przeceniona.
n
Człowiek zachłysnął się ową zdolnością i przyjął, że może on
a
stanowić
miarę
nie tyle wszechrzeczy, ale
tego co mentalne, umysłowe, duchowe.
n
Świadomość
pochopnie
została uznana za coś
pierwotnego.
n
Wszystko wskazuje na
to
, iż w ten sposób
pope
ł
niono
błąd.
n
Ś
wiadomość
ma charakter temporalny, czasowy, nietrwały, zmienny.
n
Dlaczego
coś chwilowego, przemieszczającego się, niestałego - zsubstancjalizowano i uznano za podstawę?
n
T
rwałość, ciągła świadomość, niezmienna tożsamość - wiązane z umysłem - nie znajdują potwierdzenia w faktach dojrzewania, starzenia się, śmierci.
n
Jak
r
acjonalna koncepcja cz
ł
owieka i jego natury mogłaby być oparta na ujęciu jako podstawowe cz
e
goś co jest w swej istocie samoeliminującym się, a zatem przejściowym fenomenem?
n
Oddzielenie "ja" od zmian - cechą języków europejskich.
n
Hamlet rok 1600.
Kartezjusz 1619
.
Kepler spotkał Tyho de Brahe w 1600.
n
Ludzie
zaczę
li
być zainteresowan
i
faktami dotyczącymi
własn
ej natury, szczególnie t
akimi
, które jawiły się jako
dostępne introspekcji.
n
Teresa z Avila
n
Michael de
Montaigne
n
Blaise
Pascal
n
Jean Jacques
Rousseau.
n
XVII wiek wyizolował oraz potraktował
świadomość i samoświadomość jako ide
ę
podstawową,
pierwszą zasadę uniwersalnej filozofii oraz istotowo boską cechę
(
choć znajdziemy to i u Sokratesa i Platona
)
.
n
Wielu filozofów mówiło o odrębności materii i ducha, ale dopiero Kartezjusz przyjął
rozdział
umysłu
i
materii za podstawę filozofii,
pretendującej do naukowej jasności i ścisłości.
n
U niego dokonało się przejście od myślenia do
rzeczy myślącej
n
Potem szukano źródeł kategorii substancji
.
n
Hume
już
i
ch nie znalazł.
daność w wewnętrznym doświadczeniu
n
Zrezygnowano
zatem
z kategorii substancji
.
n
M
ożna było mówić
wyłącznie
o
zjawiskach duchowych
, jako szczególnej natury zjawiskach, posiadających s
pecyficz
ne właściwości, ale nie związanych z duchem jako odrębną substancją.
n
W końcu
została wyłącznie świadomość.
n
Charakterystyczna definicja, która się wtedy pojawiła, głosiła, iż:
n
zjawiska psychiczne to zjawiska świadomości czyli dane w doświadczeniu wewnętrznym.
n
Sposób dania – staje się kryterium definicyjnym zjawiska, które poza tym nie ma żadnych innych cech charakterystycznych.
n
A więc najpierw mówimy o
nauce o duszy,
potem o
zjawiskach,
które są
czynnościami i procesami duszy.
Dusza, choć zeszła może na plan dalszy, cały czas jest jednak jeszcze obecna.
n
Potem pojawia się epitet
duchowe
- w którym związek z duszą zostaje zgubiony a przynajmniej nie jest wyraźnie widoczny.
n
Przedmiot badania pozostaje nadal wyodrębniony ze względu na swoją szczególną jakość -
duchowość
- w odróżnieniu od tego, co nie jest duchowe.
n
Następnie kategoria
"duchowości" zostaje zastąpiona epitetem
psychiczny
,
którego związki z duszą z racji etymologii są
w
prawd
zie
widoczne, ale już tylko dla tego, kto zna ową etymologię.
n
N
a dodatek jeszcze zjawiska psychiczne zostały potraktowane jako synonim
świadomości
.
n
Ponieważ nie było jasno i wyraźnie danej idei substancji, duszy jako substancji - dokonało się więc odejście od niej.
n
Zatem miejsce duszy zajęła świadomość
, która zresztą została natychmiast ponownie zsubstancjalizowana (atomizm)
świadomość
n
Oczywiście nie jest tak, że o świadomości nie mówiono nic póki tego terminu nie było.
n
Tomasz z Akwinu mówi, że człowiek spostrzega, że myśli, że czuje.
n
To
spostrzega, że myśli, że czuje
to właściwie jest to, co my dzisiaj nazywamy świadomością.
n
Spostrzega - jest świadomy, że myśli i czuje,
(
Tomasz używa terminu
percepcja
)
.
n
Także
wiedzenie
- zdawanie sobie sprawy, bycie świadomym.
n
Terminem tym nazywamy pewien
proces
- wiedzenie wskazuje na moment poznawczości.
p
lotyn
n
Jesteśmy świadomi, gdy:
n
myśl się odbija
i życiowe działanie duszy zostanie jakby odepchnięte z powrotem
na podobieństwo odbicia na
gładkiej, błyszczącej i spokojnej
powierzchni w zwierciadle.
conscientia
n
termin
złożon
y
z przedrostka
con-
i rdzenia
-
scientia
n
S
cientia to wiedza
- zaś
con
od łacińskiego
cum
czyli:
„
z-
”
,
„
wespół z kimś
”
.
n
Ź
ródło
wo
con-scientia
o
znacz
a
ło
:
podzielać wiedzę z kimś
n
Później
świadomy oznacza
:
wiedzieć
samemu.
n
W
Europie
świadomość narodziła się około
r
oku 1600.
kategorie językowe
n
W języku angielskim :
n
"wewnętrznie świadomy" - 1620;
n
"stan bycia świadomym" - 1678;
n
"samoświadomy albo świadomy swych własnych myśli" - 1690.
n
Christian von Wolff
stwarza termin
świadomy
w j. niem.
(
Bewusstsein,
1720
),
n
łączy w nim
apperception
- Leibniza -
i
cogitatio
- Kartezjusza:
n
w celu opisania racjonalnego, powiązanego z "ja", a zarazem jasnego i wyraźnego poznania.
n
Psychologia była nauką o świadomości w pewnej swojej postaci, a nie w ogóle nauką o świadomości.
n
Ta pierwsza postać, z perspektywy historycznej, została określona mianem
Klasycznej Psychologii Świadomości.
n
Ta "pierwszość" i "wzorcowość" (ale w słabszym tego słowa znaczeniu) to jest owa "klasyczność".
klasyczność
n
Klasyczny = formalny i relatywny.
n
Określenie to
r
elatywizuje klasyczną psychologię do wersji nieklasycznej.
n
Pojawia się też
moment oceny
(
np. klasyczne piękno
)
.
n
Nasza ocena psychologii klasycznej będzie negatywna - tak bardzo negatywna, że bardziej negatywna już chyba być nie może.
n
A więc będziemy traktowali ją jako
niewyrafinowaną, prymitywną, surową i z gruba ciosaną,
a co gorsza -
z gruntu fałszywą.
ś
wiadomość
kategoria
wieloznaczn
a
n
Właściwa
jej
jest mnogość i różnorodność znaczeń.
n
I. N
azywa
pewien rys
- właśnie to
-ość
(jak białość, zieloność, sprawiedliwość, humorystyczność).
n
II
.
P
odstawowe jest także rozumienie bardzo popularne, chyba najczęściej używane - to rozumienie teoriomnogościowe.
n
Chodzi o to, że
świadomość to ogół tego, co ma ten rys świadomości.
n
III
. J
akość
i
przedmiot
: rozwinięcie pierwszego i drugiego rozumienia terminu świadomość.
n
Ta jakość to jest daność w doświadczeniu wewnętrznym.
n
A zatem
ś
wiadomość to ogół rzeczy danych w doświadczeniu wewnętrznym.
n
IV, V, VI
. Termin świadomość ma jednak jeszcze trzy specyficznie ze sobą związane znaczenia.
n
Mianowicie świadomość nazywa
szczególny typ poznania
- owo doświadczanie wewnętrzne (proces poznania).
świadomość
n
Termin świadomość nazywa także
rezultat tego poznania
, mianowicie
doświadczenie wewnętrzne
(pewien typ wiedzy)
n
O określa
także
zdolność
albo
władzę
...
Plik z chomika:
Casio-Psychologia
Inne pliki z tego folderu:
VII - umysł.rtf
(32 KB)
VI - zachowanie.rtf
(24 KB)
V - ciało.rtf
(26 KB)
IV - nieświadomość i psychoanaliza.rtf
(64 KB)
III - psychologia świadomości.rtf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin