maszynoT.pdf

(67 KB) Pobierz
maszynoT
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2 W BIAŁYMSTOKU
MASZYNOZNAWSTWO
KLASA II
TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
Wymagania edukacyjne - Poziom podstawowy (ocena : dopuszczaj ą cy)
Na ocen ę dopuszczaj ą cy ucze ń powinien wykona ć przy niewielkiej pomocy nauczyciela
nast ę puj ą ce polecenia
I. Wprowadzenie do maszynoznawstwa.
- definiować pojęcie maszyny
- klasyfikować maszyny
- opisywać procesy automatyzacji i robotyzacji w przemyśle
- charakteryzować normalizację w przemyśle
- wyjaśniać na czym polega typizacja w budowie maszyn
- wyjaśniać na czym polega proces unifikacji w budowie maszyn
II. Ź ródła energii.
- wymieniać typowe źródła energii
wykorzystywane przez człowieka
- klasyfikować źródła dostępnej energii
- definiować źródła odnawialne
- wskazywać niekonwencjonalne źródła energii
- podawać typowe zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii
- wyjaśnić znaczenie paliw jako głównego źródła energii
- podać przykłady paliw i ich zastosowania
- dokonać podziału paliw
- określić i zdefiniować podstawowe własności paliw
-definiować pojęcie i rodzaje spalania
- podać podstawowe parametry procesu spalania
- wykazać najwaŜniejsze zagroŜenia dla środowiska związane ze spalaniem
- przedstawić najwaŜniejsze materiały izolacyjne
- wymienić typowe przypadki wymiany ciepła
-opisać konstrukcje wymienników ciepła
III. Podstawy teoretyczne maszynoznawstwa.
-określać i klasyfikować hydromechanikę
-wymieniać własności cieczy
- definiować prawa hydrostatyki
- podać typowe zastosowania pary wodnej
- określać parametry techniczne czynnika termodynamicznego
- definiować pracę, ciepło, ciepło właściwe, entalpię i energię wewnętrzną
- definiować podstawowe prawa gazów
- znać równanie gazu doskonałego
MASZYNOZNAWSTWO KLASA II TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
1
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2 W BIAŁYMSTOKU
- definiować pierwszą zasadę termodynamiki
- wymieniać poszczególne przemiany gazów
- rysować wykresy i omawiać podstawowe
przemiany (izotermiczna, izochoryczna, izobaryczna, adiabatyczna)
- definiować drugą zasadę termodynamiki
- określać przemiany odwracalne i nieodwracalne
- rysować i omawiać obieg Carnota
- opisywać proces tworzenia się pary
- definiować właściwości pary
- klasyfikować rodzaje pary wodnej
- opisywać budowę kotła parowego
- charakteryzować najwaŜniejsze parametry kotła parowego
- podawać zasady bezpiecznej eksploatacji kotłów parowych
- definiować pojęcia związane z ruchem cieczy ( strumień , struga, warunki ciągłości ruchu,
moc strumienia)
- definiować twierdzenie Bernoulliego
- opisywać napór hydrostatyczny
IV. Maszyny wykorzystuj ą ce ciecz jako czynnik roboczy.
- wyjaśniać zasadę działania turbin wodnych
- klasyfikować turbiny wodne
- wskazywać na zastosowanie turbin wodnych
- omówić działanie turbiny akcyjnej
- omówić działanie turbiny reakcyjnej
- omówić napędy pomp
- podać parametry pracy układu pompowego
- klasyfikować pompy ze względu na konstrukcję
- opisywać poszczególne rodzaje pomp i ich zastosowanie
- klasyfikować pompy wirowe ze względu na konstrukcję
- rysować schematy kinematyczne poszczególnych pomp
- opisywać poszczególne rodzaje pomp wirowych i ich zastosowanie
- klasyfikować pompy wyporowe ze względu na konstrukcję
- rysować schematy kinematyczne poszczególnych pomp wyporowych
- opisywać poszczególne rodzaje pomp wyporowych i ich zastosowanie
Wymagania edukacyjne - Poziom podstawowy (ocena : dostateczny )
Na ocen ę dostateczny ucze ń powinien wykona ć samodzielnie nast ę puj ą ce polecenia
I. Wprowadzenie do maszynoznawstwa.
- definiować pojęcie maszyny
- klasyfikować maszyny
- opisywać procesy automatyzacji i robotyzacji w przemyśle
- charakteryzować normalizację w przemyśle
- wyjaśniać na czym polega typizacja w budowie maszyn
- wyjaśniać na czym polega proces unifikacji w budowie maszyn
MASZYNOZNAWSTWO KLASA II TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
2
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2 W BIAŁYMSTOKU
II. Ź ródła energii.
- wymieniać typowe źródła energii
wykorzystywane przez człowieka
- klasyfikować źródła dostępnej energii
- definiować źródła odnawialne
- wskazywać niekonwencjonalne źródła energii
- podawać typowe zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii
- wyjaśnić znaczenie paliw jako głównego źródła energii
- podać przykłady paliw i ich zastosowania
- dokonać podziału paliw
- określić i zdefiniować podstawowe własności paliw
-definiować pojęcie i rodzaje spalania
- podać podstawowe parametry procesu spalania
- wykazać najwaŜniejsze zagroŜenia dla środowiska związane ze spalaniem
- przedstawić najwaŜniejsze materiały izolacyjne
- wymienić typowe przypadki wymiany ciepła
-opisać konstrukcje wymienników ciepła
III. Podstawy teoretyczne maszynoznawstwa.
-określać i klasyfikować hydromechanikę
-wymieniać własności cieczy
- definiować prawa hydrostatyki
- podać typowe zastosowania pary wodnej
- określać parametry techniczne czynnika termodynamicznego
- definiować pracę, ciepło, ciepło właściwe, entalpię i energię wewnętrzną
- definiować podstawowe prawa gazów
- znać równanie gazu doskonałego
- definiować pierwszą zasadę termodynamiki
- wymieniać poszczególne przemiany gazów
- rysować wykresy i omawiać podstawowe
przemiany (izotermiczna, izochoryczna, izobaryczna, adiabatyczna)
- definiować drugą zasadę termodynamiki
- określać przemiany odwracalne i nieodwracalne
- rysować i omawiać obieg Carnota
- opisywać proces tworzenia się pary
- definiować właściwości pary
- klasyfikować rodzaje pary wodnej
- opisywać budowę kotła parowego
- charakteryzować najwaŜniejsze parametry kotła parowego
- podawać zasady bezpiecznej eksploatacji kotłów parowych
- definiować pojęcia związane z ruchem cieczy ( strumień , struga, warunki ciągłości ruchu,
moc strumienia)
- definiować twierdzenie Bernoulliego
- opisywać napór hydrostatyczny
MASZYNOZNAWSTWO KLASA II TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
3
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2 W BIAŁYMSTOKU
IV. Maszyny wykorzystuj ą ce ciecz jako czynnik roboczy.
- wyjaśniać zasadę działania turbin wodnych
- klasyfikować turbiny wodne
- wskazywać na zastosowanie turbin wodnych
- omówić działanie turbiny akcyjnej
- omówić działanie turbiny reakcyjnej
- omówić napędy pomp
- podać parametry pracy układu pompowego
- klasyfikować pompy ze względu na konstrukcję
- opisywać poszczególne rodzaje pomp i ich zastosowanie
- klasyfikować pompy wirowe ze względu na konstrukcję
- rysować schematy kinematyczne poszczególnych pomp
- opisywać poszczególne rodzaje pomp wirowych i ich zastosowanie
- klasyfikować pompy wyporowe ze względu na konstrukcję
- rysować schematy kinematyczne poszczególnych pomp wyporowych
- opisywać poszczególne rodzaje pomp wyporowych i ich zastosowanie
Wymagania edukacyjne - Poziom ponad podstawowy (oceny : dobry)
Na ocen ę dobry ucze ń powinien wykona ć nast ę puj ą ce polecenia wg przykładów
omawianych na zaj ę ciach edukacyjnych
I. Wprowadzenie do maszynoznawstwa .
- wykazywać dobre i złe strony mechanizacji pracy w przemyśle
- analizować tendencje rozwojowe w konstrukcji maszyn
- wykazać znaczenie normalizacji w dziedzinie wytwarzania
- analizować znaczenie typizacji i unifikacji
II. Ź ródła energii.
- analizować wpływ pozyskiwanej energii na środowisko naturalne
- podawać typowe zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii
- wykazywać konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii
- analizować wpływ paliw na środowisko naturalne
- wyjaśniać na czym polega efekt cieplarniany
- porównywać poszczególne rodzaje paliw i podawać przykłady zastosowania
- analizować znaczenie kontroli wymiany ciepła w procesach produkcyjnych
- analizować negatywne skutki pozyskiwania energii poprzez spalanie
- opisać metody kontroli procesu spalania
- wykazać metody odzyskiwania energii w procesie spalania
III. Podstawy teoretyczne maszynoznawstwa.
- analizować techniczne zastosowanie praw hydrostatyki
- analizować zjawiska związane z wypływem cieczy
- opisywać straty hydrauliczne związane z oporem ruchu cieczy
- opisywać zjawisko kawitacji
- analizować zaleŜności pomiędzy poszczególnymi własnościami gazów
MASZYNOZNAWSTWO KLASA II TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
4
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2 W BIAŁYMSTOKU
- analizować zaleŜności pomiędzy pracą a ciepłem
- charakteryzować pojęcie entropii
- wykazywać zaleŜności pomiędzy poszczególnymi przemianami gazu doskonałego
- analizować parametry otrzymywanej pary wodnej w odniesieniu o jej dalszego
zastosowania
- analizować przemiany termodynamiczne pary wodnej
- rysować i omawiać obieg Carnota
- analizować znaczenie obiegu Carnota w konstrukcji silników spalinowych
IV. Maszyny wykorzystuj ą ce ciecz jako czynnik roboczy.
- analizować parametry pomp wirowych w odniesieniu do ich zastosowania
- analizować parametry pomp wyporowych w odniesieniu do ich zastosowania
- porównywać właściwości pomp w odniesieniu do ich konstrukcji
- porównywać stosowane rodzaje turbin i wykazywać ich zastosowanie
- wykazywać zaleŜność pomiędzy konstrukcją pompy a jej parametrami
- określać od czego zaleŜy wysokość podnoszenia pompy
Wymagania edukacyjne - Poziom ponad podstawowy (oceny: bardzo dobry)
Na ocen ę bardzo dobry ucze ń powinien wykona ć samodzielnie nast ę puj ą ce polecenia wg
dowolnie zadanych przykładów
I. Wprowadzenie do maszynoznawstwa .
- wykazywać dobre i złe strony mechanizacji pracy w przemyśle
- analizować tendencje rozwojowe w konstrukcji maszyn
- wykazać znaczenie normalizacji w dziedzinie wytwarzania
- analizować znaczenie typizacji i unifikacji
II. Ź ródła energii.
- analizować wpływ pozyskiwanej energii na środowisko naturalne
- podawać typowe zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii
- wykazywać konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii
- analizować wpływ paliw na środowisko naturalne
- wyjaśniać na czym polega efekt cieplarniany
- porównywać poszczególne rodzaje paliw i podawać przykłady zastosowania
- analizować znaczenie kontroli wymiany ciepła w procesach produkcyjnych
- analizować negatywne skutki pozyskiwania energii poprzez spalanie
- opisać metody kontroli procesu spalania
- wykazać metody odzyskiwania energii w procesie spalania
III. Podstawy teoretyczne maszynoznawstwa.
- analizować techniczne zastosowanie praw hydrostatyki
- analizować zjawiska związane z wypływem cieczy
- opisywać straty hydrauliczne związane z oporem ruchu cieczy
- opisywać zjawisko kawitacji
- analizować zaleŜności pomiędzy poszczególnymi własnościami gazów
MASZYNOZNAWSTWO KLASA II TECHNIKUM ZAWODOWE
ZAWÓD – TECHNIK MECHANIK
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin