Tworzenie_serwisow_e_learningowych_z_Moodle_1_9_tsemoo.pdf

(1034 KB) Pobierz
Tworzenie serwisów
e-learningowych z Moodle 1.9
Autor: William Rice
T³umaczenie: Anna Borska
ISBN: 978-83-246-2241-2
Tytu³ orygina³u: Moodle 1.9 E-Learning
Format: B5, stron: 360
Poznaj mo¿liwoœci Moodle'a i twórz jeszcze atrakcyjniejsze kursy internetowe
Jak zarz¹dzaæ zawartoœci¹ kursów?
Jak modyfikowaæ konfiguracjê witryny?
Jak dodawaæ do kursów interaktywny materia³?
Moodle jest darmowym systemem zarz¹dzania nauczaniem. Pozwala on na wprowadzenie
jeszcze wiêkszej interaktywnoœci przy tworzeniu kursów internetowych. Dziêki temu
rozwi¹zaniu kursy staj¹ siê jeszcze atrakcyjniejsze i skuteczniejsze. U¿ycie tej platformy
wyzwala wiêksze zaanga¿owanie zarówno wœród nauczycieli, jak i uczniów. Uczniowie
mog¹ miêdzy innymi wzajemnie recenzowaæ swoje prace. Natomiast katalogi i narzêdzia
przeznaczone dla nauczycieli umo¿liwiaj¹ udostêpnianie uczniom konkretnych plików,
sprawdzanie wiedzy i wystawianie ocen. Dziêki ankietom mo¿liwe jest tak¿e zbadanie
opinii uczniów na temat przebiegu kursu.
Ksi¹¿ka „Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9” zawiera szczegó³owy opis
tworzenia edukacyjnej witryny i zarz¹dzania kursem internetowym – z podzia³em na
kolejne kroki ca³ego procesu. Korzystaj¹c z tego podrêcznika, dowiesz siê tak¿e, jak
udoskonaliæ zbudowan¹ ju¿ witrynê i zwiêkszyæ jej mo¿liwoœci (na przyk³ad poprzez
dodawanie elementów statycznych i interaktywnych, takich jak ankiety, dzienniki czy
strony wiki). Podrêcznik ten zosta³ skonstruowany w taki sposób, aby dostarczaæ
praktycznej wiedzy pedagogom, szkoleniowcom, administratorom serwisu oraz autorom
kursów, którzy chc¹ w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwoœci Moodle"a w celu poprawienia
jakoœci i atrakcyjnoœci kszta³cenia online, a tak¿e szkolenia w tradycyjnej formie –
podczas lekcji w szkolnej pracowni komputerowej.
Instalacja i konfiguracja Moodle'a
Dodawanie elementów spo³ecznoœciowych
Zasoby i elementy interaktywne
Pliki pakietów jêzykowych
Tworzenie kategorii kursu
Do³¹czanie materia³u statycznego
Techniki zwiêkszaj¹ce bezpieczeñstwo
Tworzenie pytañ i zarz¹dzanie nimi
Narzêdzia dla nauczyciela – raporty i logi
Rozszerzanie Moodle'a i administracja systemem
Z tym podrêcznikiem ka¿da nauka stanie siê atrakcyjna i efektywna!
1110569942.018.png 1110569942.019.png 1110569942.020.png 1110569942.021.png
 
Spis treści
O autorze
11
O recenzentach
13
Przedmowa
15
Rozdział 1. Wprowadzenie
19
Dla kogo przeznaczona jest ta książka?
20
Plan tworzenia witryny nauczania
20
Krok po kroku — korzystanie z każdego z rozdziałów
21
Krok 1. Zrozumienie podejścia Moodle’a do nauczania (rozdział 1.)
21
Krok 2. Instalacja i konfiguracja Moodle’a (rozdziały 2. i 3.)
21
Krok 3. Tworzenie struktury witryny nauczania (rozdział 4.)
22
Krok 4. Dodawanie podstawowego materiału do kursu (rozdział 5.)
22
Krok 5. Tworzenie zasobów interaktywnych (rozdział 6.)
22
Krok 6. Dodawanie elementów społecznościowych (rozdział 7.)
23
Krok 7. Tworzenie strony powitalnej (rozdział 8.)
23
Krok 8. Korzystanie z narzędzi nauczyciela (rozdział 9.)
23
Krok 9. Rozszerzanie Moodle’a (rozdział 10.)
24
Idea Moodle’a
24
Doświadczenia użytkowników Moodle’a
25
Strona główna Moodle’a
26
Wewnątrz kursu
30
Tryb edycji
37
Zasoby i elementy interaktywne
39
Blok administracji
40
I wiele więcej
41
Architektura Moodle’a
41
Katalog aplikacji Moodle’a
42
Katalog danych Moodle’a
43
Baza danych Moodle’a
44
Podsumowanie
44
1110569942.001.png 1110569942.002.png 1110569942.003.png
 
Spis treści
Rozdział 2. Instalacja i konfiguracja Moodle’a
45
Eksperymenty na własną rękę
45
Korzystanie z tego rozdziału
46
Instalacja Moodle’a
46
Krok 1. instalacji — serwer
47
Krok 2. instalacji — poddomena czy podkatalog?
49
Krok 3. instalacji — pobranie i rozpakowanie Moodle’a
50
Krok 4. instalacji — katalog danych Moodle’a
53
Krok 5. instalacji — baza danych
54
Krok 6. instalacji — skrypt instalacyjny
57
Podsumowanie
64
Rozdział 3. Konfiguracja witryny
65
Eksperymenty na własną rękę
65
Menu administracji witryny
66
Dostęp do menu administracji witryny
67
Uwierzytelnianie
68
Uwierzytelnianie przy użyciu zewnętrznej bazy danych lub zewnętrznego serwera
69
Konta utworzone ręcznie i zawieszanie kont
70
Zapisy
71
Zapisy wewnętrzne
72
Język
83
Pliki pakietów językowych
84
Ustawienia językowe
85
Ustawienia zabezpieczeń
89
Filtry
95
Konfiguracja strony głównej
98
Jak korzystać z tego podrozdziału
99
Ustawienia strony głównej
99
Kopie bezpieczeństwa
105
Zadania programu cron
105
Podsumowanie
106
Rozdział 4. Tworzenie kategorii i kursów
107
Kategorie kursów a odbiór witryny
107
Tworzenie kategorii kursów
109
Ustalanie kolejności kursów
109
Dodawanie kursu do kilku kategorii
110
Zmiana kategorii kursu
111
Ustawienia kursu
112
Ręczne zapisywanie nauczycieli i uczniów
128
Bloki
130
Podsumowanie
153
6
1110569942.004.png 1110569942.005.png 1110569942.006.png 1110569942.007.png 1110569942.008.png
 
Spis treści
Rozdział 5. Dodawanie materiału statycznego do kursu
155
Jakie rodzaje materiałów statycznych można dodać?
155
Zasoby
156
Pliki
158
Do czego służy przesyłanie plików?
158
Typy plików
159
Zamieszczanie odnośników do przesłanych plików
160
Kiedy warto korzystać z przesyłania plików?
162
Strony tekstowe
162
Wybór formatu strony tekstowej
163
Ustawienia okna
166
Strony internetowe
166
Korzyści ze stosowania języka HTML w trakcie edycji stron internetowych
167
Tworzenie strony w edytorze HTML i przesyłanie jej do Moodle’a
169
Nauka języka HTML
169
Odnośniki
170
Odnośnik a strona internetowa
171
Katalogi
172
Dlaczego warto korzystać z katalogów?
174
Etykiety
174
Dodawanie multimediów (dźwięków i filmów)
175
Osadzanie plików multimedialnych
177
Przesyłanie plików multimedialnych
179
Podsumowanie
181
Rozdział 6. Dodawanie materiału interaktywnego do kursu
183
Zadanie
184
Rodzaje zadań
185
Tworzenie zadania
190
Wersja do wydruku
191
Podkreślanie, że zadania są obowiązkowe
191
Lekcja
192
Czym są lekcje?
192
Ustawienia lekcji
195
Strona z pierwszym pytaniem
202
Tworzenie stron z pytaniami
203
Tworzenie stron a przypisywanie przejść
207
Przebieg lekcji
207
Edycja lekcji
208
Tabele gałęzi
209
Quizy
210
Ustawienia quizu
211
Edycja quizu
217
SCORM/AICC
232
Ankieta
233
Tworzenie ankiety
233
Typy ankiet
234
Zastosowanie różnych typów ankiet
235
7
1110569942.009.png 1110569942.010.png 1110569942.011.png 1110569942.012.png 1110569942.013.png
 
Spis treści
Głosowanie
236
Punkt widzenia uczniów
236
Punkt widzenia nauczyciela
236
Podsumowanie
240
Rozdział 7. Dodawanie elementów społecznościowych
241
Czat
241
Ustawienia czatu
242
Forum
245
Dyskusja a temat
246
Wykorzystanie forum w celu przesyłania wiadomości do wielu osób
246
Wiele forów
246
Ustawienia forów
247
Słownik pojęć
251
Dodawanie pojęć do słownika
251
Słownik globalny a słownik lokalny
253
Słownik główny a słownik tymczasowy
254
Oceny i komentarze
254
Strony wiki
255
Typ wiki i tryb grup
256
Znaczniki wiki a HTML
257
Przesyłanie plików binarnych
257
CamelCase
257
Opcje administracyjne uczniów
257
Nazwa strony
258
Wybór pierwszej strony
258
Warsztaty
263
Strategie warsztatów
264
Tworzenie warsztatów
264
Ustawienia warsztatów
265
Podsumowanie
272
Rozdział 8. Tworzenie strony powitalnej
273
Pierwsze wrażenie
273
Dostosowywanie strony logowania
275
Dostosowywanie strony głównej
276
Bloki na stronie głównej
277
Łączenie dostępu anonimowego, przez konto gościa i zarejestrowane konta
288
Ustawienia bezpieczeństwa
288
Wygląd witryny
289
Motywy — kolory i style
289
Własne logo
290
Własny nagłówek i stopka
291
Własne ikony
293
Własne łańcuchy znaków
294
Podsumowanie
294
8
1110569942.014.png 1110569942.015.png 1110569942.016.png 1110569942.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin