aktywne_formy_muzyczne.pdf

(331 KB) Pobierz
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Aktywne
formy muzyczne
W procesie edukacji w wieku wczesnoszkolnym
nieustannie podkreśla się potrzebę wszechstronności
podejmowanych działań pedagogicznych tak, by
w sposób wielostronny stymulować rozwój dzieci.
n Ewa Woźniczka
W odniesieniu do nauczania na eta-
Walory muzyki
Sprzymierzeńcem w realizowaniu idei
wielostronnego nauczania często staje się
sztuka, ponieważ dzięki niej można dotrzeć
do wielu obszarów osobowości dziecka, po-
cząwszy od tych związanych z funkcjonowa-
niem poznawczym, a kończąc na zagadnie-
niach natury psychicznej. Umożliwia ona
poznawanie rzeczywistości przez jej prze-
twarzanie, a także samodzielne tworzenie
(B. Suchodolski, 1976, s. 88). Szczególnie
cenne wydaje się w tym aspekcie wskazanie
na pozytywne skutki, jakie można osiągnąć,
wykorzystując w procesie nauczania muzy-
kę, gdyż wpływa ona na procesy poznawcze,
oddziałujące na emocje, może stać się źró-
dłem samorealizacji i satysfakcji z podejmo-
wanego działania (M. Przychodzińska-Kaci-
czak, 1979, s. 188–227).
W odniesieniu do edukacji wczesnoszkol-
nej podkreśla się, że nadrzędnymi zadania-
mi w zreformowanej edukacji muzycznej
jest przygotowanie dziecka do percepcji
utworów muzycznych, dostarczanie do-
świadczeń słuchowych, a także przekazywa-
nie wiadomości o muzyce i kulturze muzycz-
nej (L. Kataryńczuk-Mania, 2005, s. 101).
Stawianie takich celów w obszarze aktywno-
ści muzycznej wymaga od nauczyciela przy-
pie początkowym szkoły podsta-
wowej dążenia te określić można mianem
integralnego nauczania wielostronnego.
H. Sowińska mówi o aspekcie integralności
jako o umiejętności łączenia celów, treści,
form, a także obszarów aktywności uczniów
i nauczyciela w trakcie danej jednostki te-
matycznej (za: B. Łuczak, 2000, s. 12). Wie-
lostronność nauczania zaś powinna przeja-
wiać się w pobudzaniu aktywności poz-
nawczej i twórczej dziecka. Stać się tak może
jednak tylko wtedy, gdy nauczyciel akceptuje
ucznia, zna jego potrzeby, zainteresowania,
a także warunki życia. Ponadto powinien za-
chęcać i wspierać w formułowaniu i rozwią-
zywaniu zagadnień problemowych. Działania
te mają na celu rozwijanie umiejętności ra-
dzenia sobie z nowymi sytuacjami w sposób
nieszablonowy. Istotną kwestię stanowi także
dbałość o pracę nad motywacją do imma-
nentnego uczenia się opartego na naturalnej
ciekawości dziecka (J. Orzelska, 2005, s. 78–
81). Nauczanie wielostronne to także nie-
schematyczne pod względem metodycznym
prowadzenie lekcji podlegające modyfika-
cjom zgodnie z zaistniałymi uwarunkowania-
mi dostrzeżonymi w jej przebiegu (W. P. Za-
czyński, 1984, s. 19).
38
Życie Szkoły
1109819580.011.png 1109819580.012.png 1109819580.013.png
 
Zabawy rytmiczne
Zadaniami o innym charakterze są te,
które aktywizują uczniów w obszarze moto-
ryki. Należą do nich m.in. ćwiczenia ryt-
miczne. Do ich przeprowadzenia proponu-
ję muzykę afrykańską, z silnie podkreś-
lonym czynnikiem rytmicznym. Zgodnie ze
słyszanym rytmem uczniowie odpowiednio
klaszczą, tupią, pstrykają (gestodźwieki)
czy wykonują inne ruchy bądź gesty, zgod-
nie z instrukcją nauczyciela lub ucznia, któ-
ry prezentuje zaproponowane przez siebie
formy aktywności. W zabawach rytmicz-
nych można także zastosować przerwę
wmuzyce przez użycie pauzy, wprowadza-
jąc w ten sposób ćwiczenia inhibicyjno-
-incytacyjne. Polegają one na zaniechaniu
ruchu w momencie wyłączenia muzyki
i wznowienia go po usłyszeniu dalszej czę-
ści utworu. Rytm stanowi także istotny
czynnik w piosenkach, podczas śpiewania
których dzieci wykonują ruchy, naśladując
nauczyciela czy chętnego ucznia prowadzą-
cego zabawę.
Przykładowe dwie piosenki, które można
wykorzystać właśnie do takich ćwiczeń :
jęcia twórczej postawy przejawiającej się
szerokim wachlarzem stosowanych metod
i technik wykorzystujących walory muzyki
skorelowane z przyjazną atmosferą podczas
zajęć, jak również nastawieniem na komuni-
kację z uczniami – także tę niewerbalną
(W. Sacher, 1997, s. 24).
Inspiracja
Mając świadomość, że nauczyciele pracu-
jący w klasach I–III nie zawsze wykorzystu-
ją pozytywne aspekty muzyki dla wspierania
rozwoju swoich wychowanków, chciałabym
zaproponować proste ćwiczenia, które
wplecione w dni aktywności pozwolą na za-
poznanie uczniów ze zróżnicowanym reper-
tuarem muzycznym. Propozycje te stanowić
będą zbiór zadań, które mogą zainspirować
nauczycieli do włączenia muzyki w przebieg
zajęć. Systematyczne ich stosowanie pozwo-
li na dostrzeżenie ich skuteczności nie tylko
wobszarze kompetencji muzycznych, ale
również przejawiających się usprawnieniem
funkcji percepcyjno-motorycznych.
Tematyka pracy w klasach I–III odwołuje
się często do zagadnień związanych z pora-
mi roku. Omawiając na zajęciach daną porę
roku, można zaproponować uczniom wysłu-
chanie utworu kojarzącego się właśnie z tą
aktualnie panującą.
Najpopularniejszym utworem o tematyce
związanej z porami roku jest cykl czterech
koncertów skrzypcowych Cztery pory roku
A. Vivaldiego. Inne utwory, których wysłu-
chanie można zaproponować uczniom to
przykładowo wiosną: Pieśń wiosenna F.
Mendelssohna-Bartholdy, czy Wiosenne
upojenie Ch. Sinding. Mówiąc o cechach
charakterystycznych lata, warto zaprezento-
wać utwór Lato W. Kisielewskiego.
Słuchanie muzyki stanowić może formę
relaksu lub też powiązać je można z prezen-
tacją multimedialną czy oglądaniem albu-
mów o aktualnie panującej porze roku.
Konkretne utwory prezentować można
uczniom wielokrotnie, tak aby skojarzyły im
się właśnie odpowiednio z wiosną, latem, zi-
mą czy jesienią.
Gdy jesteś dziś szczęśliwy (melodia dzie-
cięca)
Gdy jesteś dziś szczęśliwy i do-brze ba-
-wisz się, u-śmiechaj się do wszy-stkich i za-
-klaszcz w rę-ce swe
„Gdy jesteś dziś szczęśliwy”
I. Gdy jesteś dziś szczęśliwy i dobrze ba-
wisz się,
Uśmiechaj się do wszystkich i zaklaszcz
w ręce swe.
Ref.: La, la, la, la, la, la, la, la .....................
(na melodię zwrotki)
II. Gdy jesteś dziś szczęśliwy i dobrze ba-
wisz się,
Uśmiechaj się do wszystkich, po głowie
podrap się.
III. Gdy jesteś dziś szczęśliwy i dobrze ba-
wisz się,
Uśmiechaj się do wszystkich i po brzu-
chu się klep.
39
11/2009
1109819580.001.png
Ojciec Wirgiliusz (popularna piosenka
dziecięca)
Oj - - ciec Wir-gil –––jusz u––czyłdzie
––ci swo –––je, amiał ich ra –––zem sto
dwa – dzie – ścia tro –––je
hej – – że dzie – ci, hej – – że ha, hej – – że
ha, hej – – że ha, rób – cie wszystko to co ja,
to co ja.
z rekwizytem do muzyki szkockiej czy celtyc-
kiej (tańce szkockie lub celtyckie). Najlepiej
byłoby, aby ćwiczenia te realizować w kręgu.
Do środka wchodzi wtedy jedna osoba i tań-
czy np. z wstążką umocowaną na patyku,
z dużymi zakładanymi na dłonie kolorowymi
pomponami czy z parasolem. Jej występ
kończy się wraz z zakończeniem się utworu
bądź rekwizyt przekazywany jest innej oso-
bie w trakcie jego trwania, zgodnie z decyzją
dziecka aktualnie występującego. Uczniowie
pozostający w kręgu mogą klaskać czy wyko-
nywać dowolne gesty, sekwencje ruchów,
zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Zabawy, które inspirowane były muzyką
afrykańską, szkocką czy celtycką, można za-
proponować uczniom, gdy porusza się tema-
tykę związaną z mieszkańcami innych krajów,
przykładowo w czasie świętowania Międzyna-
rodowego Dnia Dziecka lub też zgodnie z in-
wencją dzieci i nauczyciela. Również zapro-
ponowane ćwiczenia rytmiczne czy ruchowe
„Ojciec Wirgiliusz”
I. Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
A miał ich razem sto dwadzieścia troje.
Ref.: Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże
ha, róbcie wszystko to co ja, to co ja.
Piosenki śpiewać można, wykonując rów-
nocześnie różne gesty czy sekwencje ruchów,
zgodnie z inwencją dzieci i nauczyciela.
Improwizacja taneczna
Inną propozycją związaną z aktywizacją
ruchową uczniów jest improwizacja taneczna
40
Życie Szkoły
1109819580.002.png 1109819580.003.png 1109819580.004.png
można realizować (w oderwaniu od treści ak-
tualnie przerabianych na zajęciach) podczas
trwania przerw śródlekcyjnych.
słuchanie odgłosów natury – przykładowo
morza czy ptaków z danego obszaru geogra-
ficznego. Podczas tej czynności proponuję
wprowadzać elementy wizualizacji przy mu-
zyce, która to na pewno wymaga odrębnego
przygotowania się do ćwiczenia przez nauczy-
ciela, ale jednocześnie pozwala na wprowa-
dzanie na zajęcia elementów oddziaływań
profilaktyczno-terapeutycznych. Teksty wy-
powiadane podczas słuchania muzyki powin-
ny być dostosowane do wieku dzieci, tak aby
Ćwiczenia słuchowe
Istotną kwestię dla rozwoju dziecka, nie
tylko znaczącą dla właściwie przebiegających
procesów czytania i pisania, stanowi percep-
cja słuchowa. Dlatego też na etapie nauczania
początkowego wskazane jest wykonywanie
ćwiczeń słuchowych. Można realizować je
w formie quizów czy innych zabaw. Do gamy
proponowanych odgłosów w zabawach należą
m.in. odgłosy ulicy – np. klakson, hamowanie
samochodu, kroki, odgłos skręcającego tram-
waju. Uczniowie mogą rozpoznawać pojedyn-
cze dźwięki lub odgłosy, bądź ich sekwencje
następujące po sobie. Można zaproponować
także dzieciom wysłuchanie poematu symfo-
nicznego G. Gershwina „Amerykanin w Pary-
żu”, a następnie porozmawiać o tym, co
uczniowie wyobrazili sobie podczas jego słu-
chania, czy też jakie odgłosy miasta kojarzyły
się im ze słyszanymi dźwiękami.
Ciekawymi zadaniami dla dzieci są rów-
nież zabawy słuchowe z wykorzystaniem od-
głosów zwierząt. Połączyć je można z ilustro-
waniem cech charakterystycznych wybranych
zwierząt gestem, ruchem. Natomiast utwo-
ry C. Saint-Saënsa z Karnawału zwierząt mo-
gą stanowić materiał do zagadek muzycz-
nych, których rozwiązaniem będzie po
wysłuchaniu utworów skojarzenie ich z kon-
kretnymi zwierzętami.
Inne ćwiczenia słuchowe, które wzbudza-
ją zainteresowanie dzieci polegają na identy-
fikowaniu ścieżek dźwiękowych z popular-
nych bajek, filmów z właściwymi im tytułami.
Zadania tego rodzaju można zaproponować
uczniom przy okazji realizacji tematów zwią-
zanych z kinem, filmem czy teatrem. Stano-
wić mogą one podstawę do przeprowadzenia
z dziećmi dyskusji na temat preferowanych
przez nie filmów czy bajek.
Istotny element zajęć
Formą relaksu, w postaci krótkiego odpo-
czynku w czasie realizacji zajęć, może stać się
Fot. Małgorzata Narożnik
41
11/2009
1109819580.005.png
były one dla wszystkich czytelne i przystępne.
Ważne jest także systematyczne wdrażanie
dzieci do podejmowania tego typu zadań, mo-
tywowanie ich do skupienia się i wyciszenia.
Muzyka powinna stanowić istotny element
zajęć w nauczaniu początkowym. Argumen-
tem przemawiającym za tym jest przede
wszystkim pozytywny jej wpływ na procesy po-
znawcze poprzez stymulację myślenia oraz bu-
dzenie ciekawości poznawania świata. Ponad-
to materiał muzyczny może zostać wykorzys-
tany do ćwiczeń usprawniających funkcje mo-
toryczne. Przy muzykowaniu kształci się kontro-
lowane przez zmysły ruchy przydatne dla czło-
wieka nie tylko podczas wykonywania muzyki.
Zwłaszcza u dzieci ważnym ćwiczeniem jest ko-
ordynacja zmieniających się wciąż – poprzez ich
wzrastanie – proporcji siły, długości i objętości
wszystkich części ciała (H. Regner, 1994, s. 14).
jęciach bądź też nie. Często decyzja negatyw-
na wiąże się z niewielkim przygotowaniem
muzycznym nauczyciela, brakiem umiejętno-
ści śpiewania czy grania na instrumencie lub
po prostu trudnościami w przełamywaniu
oporu w prezentowaniu swojego głosu czy
gry przed grupą. Dlatego też proponowanie
aktywności, których realizacja wiąże się z od-
twarzaniem utworów muzycznych czy odgło-
sów, wydaje się być szczególnie wartościowe.
Mogą one bowiem stanowić nie tylko inspiru-
jące przeżycie dla uczniów, ale także mogą
stać się przyczynkiem do podnoszenia swoich
kompetencji w obszarze muzycznym przez
nauczycieli. Tym bardziej, że dziecko rozwija
się muzycznie w środowisku, które dostarcza
mu różnorodnych doświadczeń muzycznych
(E. Zwolińska, 200, s. 19), a właśnie propo-
nowane zadania spełniają taką funkcję.
Inspirujące przeżycia
Nie można także pominąć emocjonalnego
aspektu muzyki, dzięki któremu może ona
stać się źródłem rozpoznawania swoich od-
czuć, co w konsekwencji pozwala na odniesie-
nie się do sfery psychicznej innych ludzi. Mu-
zyka to również radość wynikająca z jej
uprawiania, tworzenia, forma samorealizacji
i satysfakcji. Należy pamiętać, że wspomniany
aspekt tworzenia ma nieco inny wymiar niż
rozumiany potocznie. H. Krauze-Sikorska
podkreśla, że w ocenie tego, czy coś jest nowe,
istotny jest także indywidualny punkt widzenia.
Dzieci bardzo często tworzą coś nowego tylko
dla siebie, a nie w sensie społecznym i choć jest
to twórczość swoista, to różnica między aktyw-
nością polegającą na tworzeniu „nowości”
w sensie społecznym i indywidualnym może
wcale nie być znacząca. W istocie ważniejsze są
tu bowiem procesy psychiczne i osobowość jed-
nostki, rozwijanie jej potencjału twórczego,
a nie to, czy skutki użycia tego potencjału wno-
szą coś nowego do sztuki (czy innych dziedzin
twórczych) (H. Krauze-Sikorska, 2006, s. 23).
Uświadamiając sobie szerokie spektrum
oddziaływania muzyki na dziecko i wszech-
stronnych możliwości jej wykorzystywania,
stajemy przed wyborem stosowania jej na za-
mgr EWA WOŹNICZKA
Zespół Szkół Specjalnych nr 103
w Poznaniu
LITERATURA
z L. Kataryńczuk-Mania, Możliwości realizacji formy
„słuchania muzyki” w edukacji wczesnoszkolnej , (w:)
E. A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna , Byd-
goszcz 2005, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
z H. Krauze-Sikorska, Edukacja przez sztukę. O edu-
kacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziec-
ka , Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.
z B. Łuczak, Nauczanie integralne w klasach I–III
zwykorzystaniem technik Freineta , Poznań 2000,
Oficyna Wydawnicza G&P.
z J. Orzelska, Rola kształcenia wielostronnego w roz-
wijaniu twórczego myślenia , Szczecin 2005, Wydaw-
nictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
z M. Przychodzińska-Kaciczak, Muzyka i wycho-
wanie , Warszawa 1979, „Nasza Księgarnia”.
z H. Regner, Nasze dzieci i muzyka. Poradnik dla
rodziców i wychowawców , Warszawa 1994, WSiP.
z W. Sacher, Wczesnoszkolna edukacja muzyczna ,
Kraków 1997, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
z B. Suchodolski (red.), Pedagogika , Warszawa
1976, PWN.
z W. P. Zaczyński, Teoria wielostronnego kształ-
cenia jako paradygmat współczesnej dydaktyki
– rozważania wstępne , „Kwartalnik Pedagogicz-
ny” 1984 nr 2, s. 19.
z E. Zwolińska (red.), Podstawy uczenia się mu-
zyki według E. Gordona , Bydgoszcz 2000, Wy-
dawnictwo Uczelniane WSP.
42
Życie Szkoły
1109819580.006.png 1109819580.007.png 1109819580.008.png 1109819580.009.png 1109819580.010.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin