metodologia_tezy_3.doc

(27 KB) Pobierz

Metodologia badań społecznych część 3

 

 

Strategie ilościowe w badaniach społecznych.

 

 

(Łobocki, 1999. s.55 i nast.,)

 

Badania ilościowe polegają na ilościowym opisie i analizie faktów, zjawisk, procesów. Przedstawiają je w formie zestawień i obliczeń z uwzględnieniem statystyki opisowej i matematycznej. Pod tym względem nie różnią się od pomiaru. Od pomiaru różni je spełnienie takich wymogów jak teoretyczne uzasadnienie koncepcji badawczej, precyzyjne sformułowanie celów, hipotez, operacjonalizacja pojęć, wyszczególnienie zmiennych i wskaźników.

 

 

 

(Pilch, Bauman, 2001, s. 70 i nast., )

Strategia ilościowa (charakterystyka)

 

·         przedmiot badań musi być mierzalny i policzalny, przedmiotem badań mogą być tylko fakty

·         pomiar jest cecha konstytutywną

·         koncepcja badań musi zawierać precyzyjnie sformułowane cele, problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki

·         badanie ma na celu weryfikację/falsyfikację hipotez

·         badania umożliwiają rzetelne i trafne przedstawianie badanych zjawisk

·         wykorzystuje się techniki dające szansę na wykonanie w krótkim czasie dużych liczebnie badań ( m.in. techniki ankietowe, wywiad kwestionariuszowy)

·         konstruuje się narzędzia badawcze o wysokim poziomie standaryzacji

·         respondenci traktowani przedmiotowo, jako źródło informacji o badanych zjawiskach i  procesach

·         celem badań jest najczęściej  weryfikacja/falsyfikacja hipotez

·         pozycja badacza nadrzędna wobec badanego

·         reprezentatywny dobór próby badawczej

·         scjentystyczny sposób myślenia o rzeczywistości badawczej

·         odwołanie się do paradygmatu pozytywistycznego

(E.Babbie, 2007 s. 48 i nast.)

 

Rozróżnienie danych jakościowych i ilościowych w naukach społecznych pokrywa się z rozróżnieniem danych liczbowych i nie liczbowych.

Kwantyfikacja sprawia, że nasze obserwacje stają się bardziej wyraziste. Ułatwia agregację, porównywanie i podsumowywanie danych i zastosowanie analiz statystycznych. Dane ilościowe gubią jednak potencjalne bogactwo znaczeniowe.

Aby kwantyfikować pojęcia nie liczbowe musimy jednoznacznie je zdefiniować. Jednak wybór tego, co włączymy do miary pojęcia jednocześnie wyklucza inne znaczenia. Każdy jednoznaczny ilościowy pomiar będzie uboższy w znaczenie niż odpowiadający mu opis jakościowy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin