ANDRAGOGIKA2.docx

(26 KB) Pobierz

Kształcenie oznacza szeroki, trwający całe życie, oparty na komunikacji proces rozumienia, który jest uruchamiany poprzez samodzielne działanie, polegające na badaniu i stawianiu pytań.

Kształcenie jest łączeniem poznawania, przeżywania i działania w jedną całość.

Kształcenie jest niezbędne do życia, bowiem stanowi ono dla człowieka drogowskaz, pozwala mu zorientować się w skomplikowanym układzie powiązań społeczno-kulturowych. Proces ten pomaga mu połączyć wiele pojedynczych elementów w całość.

Pojęcie kształcenia ogólnego a metoda biograficzna

Proces kształcenia ogólnego to proces zawsze zakorzeniony w określonej kulturze i społeczeństwie; ma na celu i zarazem umożliwia zgłębianie i przyswajanie na nowo elementów przeszłości. Każdy człowiek stanowi część historii i kultury, w której żyje. 

Metoda biograficzna pomaga zrozumieć, że:

  1. człowiek wyraża, werbalizuje i systematyzuje własne przeżycia oraz że
  2. rozumie więcej i szerzej dzięki wymianie myśli z innymi ludźmi.

Kształcenie jest więc procesem aktywnym, indywidualnym i społecznym.

Kształcenie ogólne a uczenie się

Uczenie się oznacza proces zmian zachodzących w za-chowaniu, postawach albo doznaniach, ukierunkowany na pewien cel i będący skutkiem konfrontacji istoty żyjącej z jej otoczeniem.

Uczenie się w tym znaczeniu pełni rolę służebną wobec wytyczonych celów; dziś często jeszcze chodzi o cele poznawcze - wyćwiczenie nowych zachowań i udostępnienie nowej wiedzy.

Termin „uczenie się” jest stosowany dla określenia procesu uczenia się ukierunkowanego na cel i ostateczny wynik, a pojęcie „kształcenie” dla określenia szerszego procesu rozumienia i badania.

STYLE UCZENIA SIĘ

„Styl to zakotwiczona w osobowości trwała tendencja do określonego sposobu zdobywania i przetwarzania informacji. Człowiek nie zmienia swojego stylu!” David Kolb

ODKRYWCY NAJŁATWIEJ UCZĄ SIĘ

          poprzez doświadczenia własne i innych

          jeśli mają do dyspozycji dostateczną ilość czasu i przestrzeni, aby ustosunkować się  do swoich wrażeń i spostrzeżeń

          mogąc porównywać różne opinie i punkty widzenia

          na podstawie wizualnych prezentacji

 

MYŚLICIELE NAJŁATWIEJ UCZĄ SIĘ

          z materiału dydaktycznego, będącego częścią jakiegoś systemu lub modelu

          w uporządkowanej sytuacji dydaktycznej, gdzie cele zostały jasno sprecyzowane

          jeśli można powiązać ze sobą idee, sytuacje i wydarzenia

          jeśli można pytać „dlaczego” w odniesieniu do logiki i filozofii materiału

DECYDENCI NAJŁATWIEJ UCZĄ SIĘ

          jeśli teorię można przełożyć na język praktyki i prze- testować ją

          jeśli istnieje związek pomiędzy materiałem do nauczenia się a problemem z własnej praktyki

          jeśli mają możność zapoznania się z technikami,  prowadzącymi do osiągnięcia praktycznego rezultatu  na określonym modelu

Model równowagi dydaktycznej Ruth Cohn

(Themenzentrierte Interaktion – TZI) równowaga dynamiczna pomiędzy:

          potrzebami indywidualnymi w grupie (ja),

          relacjami międzyludzkimi (my), a treścią (temat).


Człowiek dorosły ucząc się chce:

          realizować cele merytoryczne szkolenia,

          zaspokoić swoje indywidualne potrzeby i oczekiwania, poznać doświadczenia i poglądy innych.

Pozostając w interakcji z członkami grupy i z prowadzą-cym „naraża się” na konfrontację i zagrożenie własnego „ja” oraz odkrywanie przed innymi (uświadamianych i nie uświadamianych) własnych słabych stron.

Temat szkolenia też stanowi potencjalny problem, gdyż może spowodować konieczność weryfikacji i zmiany poglądów powstałych na bazie wcześniejszej (często więc zdezaktualizowanej) wiedzy

Dla prowadzącego, ze sprzężenia wzajemnego takich elementów jak:

          ja – ty – my – temat – kontekst zewnętrzny,

          przeszłość – teraźniejszość – przyszłość,

          dusza – ciało,

          zależność – wolność

wynika nadzwyczaj trudne zadanie pokierowania procesem doskonalenia w taki sposób, aby zapewnić równo-wagę dydaktyczną pomiędzy założonymi celami i treściami szkolenia, indywidualnością każdego uczestnika oraz procesem grupowym.

Nie wolno mu zatem:

-          „trzymać dorosłych słuchaczy w ryzach”,

-          motywować,

-          pedagogizować,

-          zachwycać swoim kunsztem dydaktyczno-metodycznym

Ma natomiast:

-          pokazać potencjał tkwiący w słuchaczach i wskazać, jak go można wykorzystać,

-          stworzyć sytuacje, w których słuchacze bez trudu określą ważne dla nich tematy,

-          pozwolić słuchaczom, aby ci sami się zmotywowali,   planując zadania ważne i interesujące dla nich  samych.

Nie powinien także:

- zabiegać o względy słuchaczy, lecz stworzyć sytuacje uczenia się i wspólnie w nich uczestniczyć,

- występować w roli tłumacza wiedzy, lecz jako pośrednik między tematem a uczącymi się i ich  doświadczeniem.

Najbardziej efektywne uczenie się dorosłych zachodzi, gdy:

-          wykładowcy elastycznie podchodzą do potrzeb indywidualnych i grupowych słuchaczy,

-          słuchacze mogą zdobywać nową wiedzę i umiejętności poprzez przeżywanie, działanie, doświadczanie nowych sytuacji, wymienianie poglądów i opinii,

- słuchacze uczą się aktywnie i świadomie (np. poprzez  warsztaty, symulacje, projekty, studia przypadków).

Planowanie, prowadzenie i ewaluacja procesu uczenia się

Analiza grupy adresatów:

- kim są uczestnicy? (wiek, płeć, zawód)

- skąd przychodzą? (z domu, z pracy, z innych zajęć)

- w jakim miejscu się znajdują? (znaczenie tematu)

- do czego dążą? (zainteresowania, potrzeby)

- co czują? (obawy, napięcie, ciekawość)

 

 

 

Określenie tematu. Analiza treści.

Jaki szerszy kontekst znaczeniowy lub merytoryczny przedstawia sobą lub otwiera treść?

Jaką podstawową zasadę, prawo, kryterium, problem, jaką technikę, metodę lub postawę można przedstawić na przykładach w związku z tą treścią?

Jakie znaczenie ma ta treść dla grupy słuchaczy kursu?

Na czym polega znaczenie tej treści dla przyszłości uczestników?

Struktura treści:

·         Jakie elementy należą do treści?

·         W jaki sposób wiążą się one ze sobą?

·         Jakie treści muszą ją poprzedzać?

·         Jakie minimum wiedzy powinni posiąść słuchacze na koniec kursu?

·         Na jakich szczególnych przypadkach, zjawiskach, sytuacjach, wydarzeniach itp. można przedstawić treść poglądowo?

·         Jakie aspekty, elementy treści szczególnie pobudzają komunikację w grupie?

·         Jakie aspekty treści wspierają emancypację?

 

Redukcja dydaktyczna

              Redukcja dydaktyczna polega na dokonaniu skrótówi ostatecznym sprecyzowaniu treści zajęć na dany temat.

Prowadzący powinien określić jak dany temat ma się do:

·         cech charakterystycznych konkretnego tematu/ materiału

·         danego czasu

·         uczestników - charakteru grupy

·         warunków ramowych / instytucjonalnych

 

Cechy charakterystyczne tematu/ materiału

·         Jaki to temat ?

·         Jaki jest poziom abstrakcji tego materiału ?

·         Czy temat jest ważny dla życia uczestnika ?

·         Czy przeciętny uczestnik zajęć zna podstawowe dla danego tematu kwestie lub pewne treści
cząstkowe składające się na ten temat ?

·         Czy dla całego materiału lub jego części   można znaleźć dobre, obrazowe przykłady
i je zaprezentować ?

·         Jakie elementy tego tematu są szczególnie  ważne dla pracy zawodowej uczestników ?

·         Jakie części tematu uczestnicy przyswoją sobie szybko i bez problemu, jakie sprawią
   im trudności ?

 

 

Warunki czasowe

§         Ile czasu można przeznaczyć na realizację danego tematu ?

§         Na co potrzeba mniej, na co więcej czasu ?

§         Czy w ogóle możliwe jest zrealizowanie wybranego materiału w danym czasie, czy też należy dokonać
zdecydowanych skrótów ?

Cechy grupy

§         Co wiadomo o stanie wiedzy uczestników ?

§         Jaki rodzaj wiedzy, jakie wykształcenie posiadają uczestnicy ? Czy są oni raczej praktykami, czy też teoretykami ?

§         Czy uczestnicy są szczególnie zainteresowani danym tematem ? Dlaczego  (jak uczestnicy zastosują  zdobytą wiedzę) ?

§         Co można ująć krócej, streścić ?

§         Co należy zaprezentować dokładniej, bardziej   szczegółowo ?

§         Czy konieczne jest wychodzenie od przykładu ?

§         Czy w ogóle trzeba odwoływać się w danym momencie do praktyki, czy powinno się raczej
pozostać przy rozważaniach teoretycznych ?

§         Czy podczas opracowywania danej kwestii uczestnicy będą mieli problemy, czy będzie to
dla nich proste ?

Warunki ramowe/ instytucjonalne

Ø      W jakim stopniu zleceniodawca zainteresowany jest   prowadzonymi zajęciami i realizacją konkretnego tematu ? Czy wskazał kwestie, które należy poruszyć ?

Ø      Jaka jest liczba uczestników, wielkość sali, ilość ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin