2005r - Tadeusz Makowski.pdf

(371 KB) Pobierz
T_Makowski
Monety emisji 2005
Monety emisji 2005
Narodowy Bank Polski
oraz wydany w 1961 r. ãPami«tnikÓ malarza na trwa¸e spopularyzowa¸y
twrczoæ artysty. Jego obrazy s cz«æci sta¸ej ekspozycji sztuki
XX wieku pokazywanej w warszawskim Muzeum Narodowym. Kolekcja
prac malarza ze zbiorw Muzeum mia¸a swoj odr«bn wystaw«
w 2003 r.
Monety
Ð Polscy malarze XIX/XX w. Ð
Irena Bal
Wszystkie monety emitowane przez NBP s prawnym ærodkiem
p¸atniczym w Polsce.
nomina¸
2 z¸
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk¸y
ærednica
27,00 mm
masa
8,15 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
900.000 szt.
Awers: Wizerunek or¸a, ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej
Polskiej, z lewej strony paleta i dwa p«dzle. U do¸u napis: 2 Zü,
u gry p¸kolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz
oznaczenie roku emisji: 2005. Pod lew ¸ap or¸a znak
mennicy: .
nomina¸ 20 z¸
metal 925/1000 Ag oraz
farby: czerwona, ý¸ta,
zielona i niebieska
stempel lustrzany
wymiary d¸ugoæ: 28,00 mm;
szerokoæ: 40,00 mm
Rewers: Wizerunek Tadeusza Makowskiego. U do¸u z lewej
strony p¸kolem napis: TADEUSZ MAKOWSKI. Z prawej strony
stylizowany fragment akwareli Tadeusza Makowskiego
ãImprowizowane æwi«toÓ z oko¸o 1931 r., powyýej napis:
1882-1932.
Na boku: Oæmiokrotnie powtrzony napis: NBP, co drugi
odwrcony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant awersu: Ewa Tyc-KarpiÄska
Projektant rewersu: Urszula Walerzak
masa
28,28 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
70.000 szt.
Awers: Stylizowany wizerunek obrazu Tadeusza Makowskiego
ãSkpiec" z 1932 r. U do¸u, z prawej strony wizerunek or¸a
ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej Polskiej. Wok¸ or¸a napis:
RZECZPOSPOLITA POLSKA, oznaczenie roku emisji: 2005 oraz:
20 Zü. Pod lew ¸ap or¸a znak mennicy: .
Ð w
W dniu 6 grudnia 2005 r. Narodowy
Bank Polski wprowadza do obiegu
monety, przedstawiajce posta
Tadeusza Makowskiego, o nomina¸ach:
nomiczne w stosunku do wsp¸czesnej
mu sztuki europejskiej. Szerokiej
publicznoæci znany jest jako malarz,
ktry w swej twrczoæci przedstawia¸
w sposb swoisty i nowoczesny æwiat
dziecka Ð jego radoæci, smutki, zabawy
i zaj«cia.
Tadeusz Makowski sp«dzi¸ we Francji
dwadzieæcia szeæ lat doros¸ego ýycia,
nawiza¸ wiele przyjani z artystami
francuskimi i, jak ma¸o kto z polskich
malarzy, wtopi¸ si« w æwiat paryskiej
bohemy. Pozosta¸ jednak artyst pol-
skim, zawsze czu¸ym na wiadomoæci
Rewers: Stylizowany wizerunek Tadeusza Makowskiego
z obrazu ãAutoportret z palet i ptaszkiemÓ Tadeusza
Makowskiego z oko¸o 1919 r. W tle stylizowany fragment
rysunku Tadeusza Makowskiego ãMa¸e modele w pracowniÓ
z oko¸o 1931 r. U gry z prawej strony napis: 1882-1932.
W prawym dolnym rogu paleta i trzy p«dzle. Na palecie farby:
czerwona, ý¸ta, zielona i niebieska. Z lewej strony palety
napis: Tad/Makowski.
¥ 20 z¸ - wykonan stemplem lustrza-
nym w srebrze,
¥ 2 z¸ - wykonan stemplem zwyk¸ym
w stopie Nordic Gold.
Monety zosta¸y wyprodukowane w Mennicy Polskiej SA
w Warszawie.
Tadeusz Makowski jest jednym z naj-
wybitniejszych i najbardziej cenionych
malarzy polskich XX wieku. Stworzy¸
malarstwo w pe¸ni oryginalne i auto-
Projektant monety: Urszula Walerzak
Sk¸ad i druk: Drukarnia NBP
Ð w
104180990.001.png 104180990.002.png
Monety emisji 2005
Monety emisji 2005
Monety emisji 2005
z kraju. Krytycy francuscy podkreælali obecny w jego malarstwie
liryczny, ãs¸owiaÄski wdzi«kÓ.
ãPoprzez wszystkie moje wspomnienia m¸odoæci widz« Tadeusza
Makowskiego Ð wysoki, szczup¸y, smuk¸y, ciemny, w berecie
na g¸owie, palcy fajk«, nieco powolny w ruchach i s¸owach, nie
przez nonszalancj«, lecz z racji skupionej uwagi i jakiegoæ zamyæle-
nia. Makowski dzi«ki swej sztuce i swemu s¸owiaÄskiemu pochodze-
niu przedstawia¸ si« nam jako jakaæ istota urzekajca, ma¸o realna,
pochodzca z g¸«bi Polski m«czeÄskiej, ale nie uleg¸ej w zdobywaniu
prawdziwych wartoæci intelektualnych, moralnych i duchowychÓ Ð
tak zapami«ta¸a artyst« Clotilde Cariou, malarka i poetka francuska,
w ktrej rodzinnym domu w Bretanii bywa¸ artysta w latach 20.
O ile twrczoæ Makowskiego jest charakterystyczna i ¸atwo
rozpoznawalna, o tyle ýycie malarza, z natury samotnika skupio-
nego g¸wnie na pracy, wydaje si« bezbarwne, monotonne,
pozbawione spektakularnych wydarzeÄ. Urodzi¸ si« w Oæwi«cimiu
29 stycznia 1882 r. By¸ wszechstronnie uzdolniony: plastycznie,
literacko, muzycznie, matematycznie. Po maturze w Krakowie
w 1902 r., wstpi¸ na Uniwersytet JagielloÄski na wydzia¸ filozoficzny,
rok pniej rozpocz¸ rwnolegle nauk« malarstwa w Akademii
Sztuk Pi«knych. Materialnie by¸ ca¸kowicie zdany na siebie, ponie-
waý ojciec nie pochwala¸ jego ýyciowych wyborw. Malarstwa uczy¸
si« w pracowni Jana Stanis¸awskiego, a po æmierci profesora
w 1905 r. u Jzefa Mehoffera. Po latach Makowski wspomina¸
z rozrzewnieniem Stanis¸awskiego, ich wsplne plenery w TyÄcu
i Zakopanem: ãMalowaliæmy na dworze i w ænieguÉ. Rozmowy,
sprzeczki, wsp¸zawodnictwa. Figle ýartobliwe. I ulubione piosenki.
Ukochany nasz profesor poærd nasÓ. Akademi« krakowsk ukoÄ-
czy¸ ze srebrnym medalem i na prze¸omie 1908/09 wyjecha¸ przez
Monachium do Paryýa, aby tam przez rok uzupe¸nia swoje umiej«t-
noæci. Nie wiedzia¸ wtedy, ýe pozostanie w Paryýu do koÄca ýycia.
By¸ wwczas jeszcze pod silnym wp¸ywem krakowskich profesorw;
malowa¸ pejzaýe w duchu Stanis¸awskiego oraz sceny rodzajowe
i wn«trza zbliýone do dekoracyjnego malarstwa Mehoffera.
Paryý by¸ juý wwczas g¸wnym oærodkiem artystycznym Europy;
miejscem, gdzie rodzi¸y si« nowe prdy artystyczne. Przez rok
artysta utrzymywa¸ si« ze stypendium, pniej sam boryka¸ si«
z k¸opotami finansowymi, gn«bi¸a go samotnoæ. ãM¸odzi malarze
w kraju, ktrzy t«skni za Paryýem, nie domyælaj si« nawet, jak
wiele ci«ýkich momentw przeýy im tu wypadnieÓ Ð pisa¸ w 1911 r.
w Pami«tniku, ktry zacz¸ w¸aænie wtedy prowadzi. Notowa¸
tam swoje nastroje, precyzowa¸ refleksje na temat malarstwa,
poddawa¸ analizie w¸asn twrczoæ. T«skni¸ za krajem, w dni
szczeglnego osamotnienia dr«czy¸o go sumienie, ýe nie wraca
do kraju, ale Ð jak pisa¸ Ð ãartyæci winni jednak ýy w ærodowisku
najwyýszej kultury, ktra tak bardzo zaleýy od warunkw spo¸ecz-
nychÓ. Tak ãwyýsz kultur«Ó moýna by¸o znale w¸aænie w Paryýu.
Zwiedza¸ Luwr, gdzie studiowa¸ dzie¸a Rembrandta i Nicolasa
Poussina, oglda¸ obrazy impresjonistw, zachwyca¸ si« i analizowa¸
obrazy CezanneÕa. Odwiedza¸ galerie i modne kawiarnie, w ktrych
skupia¸o si« ýycie towarzyskie artystw. Bra¸ udzia¸ w ýyciu polonii
Ð kontaktowa¸ si« z domem W¸adys¸awa Mickiewicza, przyjani¸
z wnuczk poety Mari, naleýa¸ do Polskiego Towarzystwa Arty-
stw, spotyka¸ malarzy polskich, wærd nich starszego o pokolenie
W¸adys¸awa ålewiÄskiego, z ktrym ¸czy¸a go bliska zaýy¸oæ.
Jednakýe coraz bardziej wtapia¸ si« w ærodowisko artystw francu-
skich. Zwierza¸ si« w Pami«tniku: ãSzkoda, ýe od kolegw Polakw
oddala mnie rýnica pogldw i dýeÄ, to os¸abia wzajemne
stosunki. Mimo to wolne chwile poæwi«cam ch«tnie cudzoziemcom,
mi¸oæ do sztuki zaciera rýnice, a przywizuje g¸«bokoÓ. Oko¸o
1910 r. zaprzyjani¸ si« z przedstawicielem ruchu kubistycznego,
malarzem Henri Le Fauconnierem. W jego pracowni spotyka¸
innych przedstawicieli awangardy, malarzy Alberta Gleizesa, Jeana
Metzingera, Fernanda Lgera, Pieta Mondriana, Petra Alm«, Conrada
Kickerta, rzebiarza Aleksandra Archipenk«, a takýe pisarzy Julesa
Romaina i GaullaumeÕa ApollinaireÕa. W tym czasie, w latach 1911-1913
Makowski opanowa¸ juý kubistyczny sposb obrazowania. Nama-
lowa¸ kilkanaæcie pejzaýy, kompozycji figuralnych, studiw portreto-
wych i martw natur«, ktrych kompozycja opiera si« na uproszczonej,
geometrycznej strukturze przedmiotw. Pokazane w 1913 r.
w Salonie Niezaleýnych zyska¸y pochlebne recenzje, a ich autorzy
przepowiadali artyæcie dalsze wybitne sukcesy. Jednak kubizm by¸
tylko epizodem w twrczoæci Makowskiego, szko¸ odmiennego
widzenia i przedstawiania rzeczywistoæci, wiczeniem warsztatu.
Jak twierdzi¸ sam Makowski: ãWziwszy z kubizmu wszystko, co
wydawa¸o mi si« dobre, odsun¸em si«. Wi«cej pociga¸ mnie
cz¸owiekÓ.
Wybuch I wojny æwiatowej zmieni¸ ýycie artystycznego Paryýa.
Makowski, ktry by¸ obywatelem Austrii (kraju wrogiego wobec
Francji) musia¸ opuæci w¸asn pracowni« i ulubione miasto.
W latach 1914-1915 przebywa¸ w Bretanii, pocztkowo w domu
zaprzyjanionego z nim W¸adys¸awa ålewiÄskiego w Dolan,
nast«pnie w pobliskiej wsi La Pouldu. Bretani«, jak i Owerni«
odwiedza¸ pniej w czasie letnich wakacji. Malowa¸ zbliýone
do obrazw ålewiÄskiego bukiety kwiatw i martwe natury, inte-
resowa¸ go kolor i materia malarska przedmiotu. Po powrocie
do Paryýa nadal doskonali¸ swj warsztat. Szuka¸ wzorw w ma-
larstwie Jeana-BaptisteÕa Corota, GustaveÕa Courbeta, a takýe
w obrazach siedemnastowiecznych mistrzw malarstwa holen-
derskiego i Pietera Bruegela Starszego. Dalekie echa tego typu
malarstwa widoczne s w jego pejzaýach i scenach z ýycia francuskiej
prowincji malowanych w latach 20.
Wszelkie fascynacje artystyczne Makowskiego by¸y podporzdko-
wane dýeniu do wykszta¸cenia w¸asnego stylu, szukaniem ærodkw
wyrazu, ktrymi mg¸by w pe¸ni wyrazi swoj indywidualnoæ
artystyczn. Mia¸ æwiadomoæ w¸asnej odr«bnoæci, juý w 1914 r.
pisa¸: ãWszystkim prawie Polakom nie podobaj si« moje obrazy.
Nie dziwi mnie to wcale. Nie wszyscy lubi g¸oæno o tym mwi.
Malarze nawet s dalecy od rozumienia wielu rzeczy. Czyýbym by¸
rzeczywiæcie dziwakiem? Dla mnie wszystko, co robi« wydaje si«
jasne i proste. Otoczenie broni si« przed wszelkim æmielszym, nieza-
leýnym wysi¸kiem. Punkt widzenia mieszczaÄski, pospolity. Wol«
wszystko niý przeci«tnoæ. Tej, na szcz«æcie, nikt mi nie zarzuca.Ó
W¸aænie w tym czasie artysta zwiza¸ si« z grup zaprzyjanionych
malarzy, powsta¸ z inicjatywy francuskiego malarza ekspresjonisty
Marcela GromaireÕa, ktra w latach 1923-27 urzdza¸a coroczne
wystawy w galerii La Licorne i w Galerii Berthy Weill. Bertha Weill
bardzo wysoko ceni¸a malarstwo Makowskiego, by¸ ãoczkiem
w g¸owieÓ. Artysta mia¸ w jej galerii dwie wystawy indywidualne
w 1927 i 1928 r. W przedmowie katalogu z 1928 r. autor wst«pu,
Louis Lon-Martin, nazwa¸ Makowskiego ãczystym, mocnym artyst,
zdolnym t¸umaczy jednoczeænie lirycznie i potocznie codziennoæ
ýycia ludzkiegoÓ.
Makowski by¸ cz¸owiekiem powszechnie lubianym, zwracajcym
uwag« wszechstronnym wykszta¸ceniem, wraýliwoæci i delikat-
noæci usposobienia. ãBy¸o w nim coæ z niewinnego dziecka, jakaæ
æwieýoæ, naiwnoæÉ Ubstwia¸ dzieci, by¸ nimi zawsze otoczony,
szczeglnie na wsi nie odst«powa¸y goÓ. Temat dzieci pojawi¸ si«
w jego twrczoæci oko¸o 1918 r. Pierwszym znaczcym obrazem,
poprzedzonym licznymi szkicami, by¸a Kapela dzieci«ca, obraz
z 1922 r., o lirycznonaiwnej atmosferze, uproszczonych kszta¸tach,
rytmicznej kompozycji i wyranym kolorycie. By¸ to jedyny obraz,
ktry zakupiono do zbiorw Muzeum Narodowego w Warszawie
za ýycia artysty.
Pod koniec lat 20. artysta wykrystalizowa¸ w¸asny, oryginalny
na tle sztuki europejskiej, sposb obrazowania. Zawar¸ w nim
wszystkie dotychczasowe doæwiadczenia formalne: wprowadzi¸
jasn, czyteln kompozycj«, zgeometryzowa¸ kszta¸ty, uproæci¸
bry¸« do kuli, stoýka i walca, ograniczy¸ gam« barwn do brzw
rozbitych niekiedy czerwieni, rozæwietla¸ ziemist tonacj« efek-
tami luministycznymi. Tymi ærodkami artysta przedstawia¸ æwiat
poetyckiej metafory, zakl«ty w figurkach dzieci, podobnych
do drewnianych pajacykw, marionetek, kukie¸ek, o okrg¸ych
g¸wkach nakrytych trjktnymi, spiczastymi czapkami, oczkach-
-w«gielkach, bezbronnie patrzcych na æwiat. Najcz«æciej pokazywa¸
je grupowo, na podwrku, we wn«trzu chaty lub w pracowni.
Przebiera¸ je teý w stroje maskaradowe, nak¸ada¸ maski z ptasimi
dziobami, budzc nastrj niepokoju i grozy. Do najbardziej znanych
naleý m.in. obrazy: Wiejskie podwrko, 1929; Dziecinne ZOO,
1929; Maskarada w mroku, 1931; Teatr dzieci«cy, 1931. Inn
deformacj« stosowa¸ w wypadku ludzi doros¸ych: postacie by¸y
bardziej toporne, z karykaturalnym zniekszta¸ceniem twarzy
wyraýa¸y intensywnie brutalnoæ æwiata (Kolejarze, Dziad i baba,
oba 1930, a takýe cykl p¸cien stanowicych galeri« zawodw Ð
Szewc (Rzebiarz sabotw), Rybak, oba 1930). Ostatnim obrazem
Tadeusza Makowskiego, ktry zapowiada¸, by moýe, seri«
charakterologiczn obrazw jest Skpiec. Ta monumentalna grote-
ska o moralizatorskiej wymowie zamyka twrczoæ artysty. Tadeusz
Makowski zmar¸ w Paryýu 1 listopada 1932 r. w wieku 50 lat, zosta¸
pochowany w Paryýu na cmentarzu polskim w Montmorency.
Po æmierci artysty powsta¸o w Paryýu pod przewodnictwem
Marcela GromaireÕa Towarzystwo Przyjaci¸ Tadeusza Makowskiego,
ktrego celem by¸o propagowanie jego twrczoæci. Dzi«ki stara-
niom Towarzystwa zorganizowano w Salonie Niezaleýnych wystawy
malarstwa Tadeusza Makowskiego w 1933 r. oraz na XX Biennale
w Wenecji w 1936 r. Ten sam zesp¸ 27 obrazw pokazano rok
pniej w Warszawie. Dzia¸alnoæ Towarzystwa przerwa¸a II wojna
æwiatowa. Obrazy Makowskiego przetrwa¸y schowane w przechowal-
ni mebli w Paryýu. Do Polski sprowadzono je w 1954 r. Najwi«ksza ich
kolekcja znajduje si« w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie
w 1960 r. zorganizowano wystaw« monograficzn Tadeusza
Makowskiego, cieszc si« wielkim powodzeniem. Wystawa ta
104180990.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin