MP1: Pedagogika przedszkolna
1. Dane podstawowe
Ogólna charakterystyka merytoryczna / cel
MP1 umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy o pedagogice przedszkolnej subdyscyplinie naukowej.
Liczba ECTS za realizację modułu
1 ECTS
Przedmioty / zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS
Pedagogika przedszkolna 1 ECTS
Miejsce w planie studiów
MP1 jest realizowany w pierwszej części studiów, zgodnie z planem studiów (Aneks nr 4).
2. Efekty kształcenia
Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotu.
Symbol efektu kierun-kowego
Opis ogólny
Po ukończeniu modułu student:
Opis szczegółowy
Przedmiot
PE1_W22
ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie określonym specjalnością studiów
Zna w zarysie historię wychowania przedszkolnego w Polsce (na tle wychowania przedszkolnego w Europie).
Pedagogika przedszkolna
Rozumie zmiany, jakie zostały wprowadzone przez kolejne reformy oświaty (ze szczególnym uwzględnieniem obecnej reformy), a także rolę i miejsce wychowania przedszkolnego w obecnym systemie oświaty.
PE1_W23
ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów
Zna miejsce, cele i funkcje wychowania przedszkolnego.
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą kształtowania się zawodu nauczyciela do czasów dziesiejszych.
Zna i rozumie obecny system kształcenia (studia licencjackie, magisterskie i podyplomowe) oraz postanowienia Karty Nauczyciela.
PE1_W24
ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów
Rozumie ciągłość edukacyjną na styku przedszkole i szkoła, zakres treści kształcenia we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego, a także metody i formy organizacyjne we wszystkich rodzajach placówek wychowania przedszkolnego.
PE1_K04
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Ma świadomość odpowiedzialności nauczyciela za rozwój psychoruchowy i edukację powierzonych mu dzieci.
MP2: Organizacja wychowania przedszkolnego
MP2 umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy o organizacji wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie
2 ECTS
Organizacja wychowania przedszkolnego 2 ECTS
MP2 jest realizowany w pierwszej części studiów, zgodnie z planem studiów (Aneks nr 4).
Zna formy wychowania przedszkolnego w Polsce (i na świecie): klasyczne i alternatywne, przedszkola integracyjne, oddziały przedszkolne przy szkołach, punkty i zespoły przedszkolne.
Organizacja wychowania przedszkolnego
Zna i rozumie organizację i planowanie wychowania i kształcenia we wszystkich formach wychowania przedszkolnego.
Rozumie zależności pomiędzy treściami zawartymi w podstawach, programach autorskich i planach pracy (rocznych, miesięcznych, tygodniowych i dziennych).
PE1_U02
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Potrafi zoperacjonalizować cele i treści kształcenia na linii: autorski program, plan pracy i zajęcia z dziećmi.
PE1_U07
kot_teofil