2. WŁASNOŚĆI TRAKCYJNE SAMOCHODU.pdf

(2198 KB) Pobierz
2. Własności trakcyjne samochodu
2. WŁASNOŚCI TRAKCYJNE SAMOCHODU
Rys. 0.1. Siły działające na pojazd nienależnie od ruchu pojazdu: a) na pochyłości, b) na
poziomej nawierzchni [20]
G – siła ciężkości, Z P , Z T – reakcje składowe normalne, X P , X T – reakcje składowe styczne, l – rozstaw
osi pojazdu , a, b, h – współrzędne środka masy pojazdu,  – kąt nachylenia drogi
L T
L P
S
h
Rys. 0.2. Wyznaczanie
wysokości środka masy
pojazdu
(Oznaczenia jak w
rysunku aplikacji do
obliczania środka masy
na załączonej
dyskietce)
r s
L
Rys. 0.3. Odkształcenia koła ogumionego w różnych przypadkach obciążeń: a) koło nier u-
chome, b) koło toczące się (bez napędu), c) koło napędzane, d ) koło hamowane [20]
492061297.020.png 492061297.021.png 492061297.022.png
Określanie promienia statycznego opony r s 1) (wg PN-92/C 94300/048)
Wzór do obliczania promienia:
r
d
o
0
,
78
d
d
o
[mm]
s
2
2
gdzie:
d o – średnica obręczy (otworu w oponie) [mm] (patrz uwaga pod tablicą 2 -1),
d – średnica zewnętrz na opony (patrz tablica 2 -1)
Tablica 0-1. Wymiary, maksymalne nośności i ciśnienia wewnętrzne wybranych opon
radialnych
Oznaczenie
rozmiaru
opony
Średnica
zewnętrz
na d
[mm]
Nośność
opony
[kg]
Ciśnie
nie
Oznaczenie
rozmiaru
opony
Średnica
zewnętrz
na d
[mm]
Nośność
opony
[kg]
Ci-
śnienie
[MPa]
[MPa]
135 R 12
522
290
0,22 195/70 R 15 654
615
0,25
175 R 13
608
530
0,23 225/70 R 15 696
710
0,25
145/70 R 13 534
345
0,25 165/65 R 13 544
400
0,25
155/70 R 13 458
387
0,25 165/65 R 14 570
425
0,25
175/70 R 13 576
475
0,25 175/65 R 14 584
475
0,25
185/70 R 13 590
500
0,24 185/60 R 14 578
475
0,25
165/70 R 14 588
462
0,25 185/55 R 15 585
450
0,25
Uwagi :
W oznaczeniu rozmiaru opony pierwsza cyfra oznacza szerokość opony w mm, osta t-
nia średnicę obręczy (otworu w oponie) w calach (1 cal  25,4 mm), natomiast cyfra po
kresce ułamkowej podaje procentowy stosunek wysokości opony do jej sz erokości.
W przypadku braku w tablicy potrzebnego rozmiaru opony, to można obliczyć dla niej
średnicę zewnętrzną na podstawie danych zawartych w oznaczeniu opony.
Rys. 0.4. Wartości współczynnika f dla różnych nawierzchni [20]
Dla normalnych warunków drogowych, gdy wyklucza się możliwość dużych pośl i-
zgów do ogólnych obliczeń można przyjąć r s = r d (tzn. równy promieniowi dynamiczn e-
mu)
2
1)
492061297.023.png 492061297.001.png 492061297.002.png 492061297.003.png 492061297.004.png 492061297.005.png 492061297.006.png 492061297.007.png 492061297.008.png 492061297.009.png 492061297.010.png 492061297.011.png 492061297.012.png 492061297.013.png 492061297.014.png 492061297.015.png 492061297.016.png 492061297.017.png 492061297.018.png
Tablica 0-2. Wartości współczynnika przyczepności  opon do jezdni [20]
Rys. 0.5. Stopień wypełnienia idealnego pola zapotrzebowania na siłę napędową: a)
silnik o dużej elastyczności, b) silnik o małej elastycz ności, c) silnik o małej elastyczn ości
lecz ze zwiększoną ilością przełożeń w skrzynce biegów
WYDRUKI Z PROGRAMU KOMPUTEROWEGO PT. „WŁASNO-
ŚCI TRAKCYJNE SAMOCHODU”
3
492061297.019.png
(Wydruków brak, lecz program do obliczeń znajduje się na płycie CD) 1
4
2
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin