o spolkach drog specjal przeznaczenia.pdf

(150 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20070136L
©Kancelaria Sejmu
s. 1/12
USTAWA
z dnia 12 stycznia 2007 r.
o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia 1)
Art. 1.
1. Ustawa określa warunki tworzenia oraz zasady działalności drogowych spółek
specjalnego przeznaczenia do przygotowania lub realizacji przedsięwzięć w
zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania
drogami krajowymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz. U. z 2007 Nr 19, poz. 115), zwanych dalej „przedsięwzię-
ciami drogowymi”.
2. Ustawy nie stosuje się do dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, za-
rządzanych przez prezydenta miasta.
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2007
r. Nr 23, poz. 136.
Art. 2.
1. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze kierunki rozwoju sie-
ci drogowej, w tym w szczególności zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej
wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej, potrzebę przebudowy infra-
struktury drogowej związaną z zapewnieniem zrównoważonego rozwoju kraju,
ustala przedsięwzięcia drogowe spośród zadań planowanych do wykonania
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
2. W celu przygotowania lub realizacji przedsięwzięć drogowych ustalonych
zgodnie z ust. 1, minister właściwy do spraw transportu, działając w imieniu
Skarbu Państwa, tworzy drogowe spółki specjalnego przeznaczenia, zwane da-
lej „spółkami”.
Art. 3.
1. Spółka może być zawiązana i działa w formie spółki akcyjnej.
2. Zawiązując spółkę minister właściwy do spraw transportu obejmuje, w imieniu
Skarbu Państwa, wszystkie akcje.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
ustawę z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Dro-
gowym, ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych, z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury
transportu lądowego.
2007-03-19
299141653.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 2/12
3. Kapitał zakładowy spółki wynosi nie mniej niż 1 000 000 zł i jest pokrywany
wkładem pieniężnym lub aportem, przy czym wkład pieniężny nie może być
niższy niż 500 000 zł.
4. Akcje spółki są imienne.
5. Minister właściwy do spraw transportu reprezentuje w spółce Skarb Państwa,
wykonując kompetencje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa okre-
ślone w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm. 2) ).
6. Minister właściwy do spraw transportu ustala statut spółki.
7. Prywatyzacja spółki wymaga zgody Rady Ministrów.
8. Zarząd spółki składa się z nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 osób. Członków za-
rządu spółki powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu spo-
śród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie
zarządzania, finansów, drogownictwa lub transportu drogowego.
9. Rada nadzorcza spółki jest powoływana i odwoływana przez ministra właści-
wego do spraw transportu i składa się z nie mniej niż 5 i nie więcej niż 7 człon-
ków. W skład rady nadzorczej spółki wchodzi po jednej osobie wyznaczonej
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwe-
go do spraw rozwoju regionalnego oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajo-
wych i Autostrad. Do członków rady nadzorczej stosuje się odpowiednio prze-
pisy art. 12 ust. 2 i 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i pry-
watyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 3) ).
10. Oświadczenia woli składane spółce przez Skarb Państwa wymagają zachowa-
nia formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przepisu art. 303 § 2 ustawy z
dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037,
z późn. zm. 4) ) nie stosuje się.
11. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do spółki stosuje się przepisy ustawy
z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.
Art. 4.
1. Celem działalności spółki jest przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia
drogowego.
2. Spółka realizuje cel, o którym mowa w ust. 1, przez:
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr
106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48,
poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 99,
poz. 1001, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417 i Nr 183, poz. 1538
oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 240, poz.
2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr
123, poz. 1291, Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr
169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208,
poz. 1532.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr
49, poz. 408, Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538, Nr 184, poz.
1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935, Nr 208, poz. 1540.
2007-03-19
299141653.002.png
©Kancelaria Sejmu
s. 3/12
1) budowę, przebudowę, remont, utrzymanie lub ochronę dróg, w rozumieniu
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2) wykonywanie obowiązków zarządcy drogi w zakresie ustalonym w art. 20
pkt 2-7 i 9-18 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
3) sporządzanie dokumentacji do decyzji: o ustaleniu lokalizacji drogi, o usta-
leniu lokalizacji autostrady, o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu albo o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz doku-
mentacji do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o pozwoleniu
na budowę, o pozwoleniu na użytkowanie, a także innej dokumentacji nie-
zbędnej do przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego;
4) występowanie z wnioskami o wydanie decyzji, o których mowa w pkt 3;
5) nabywanie nieruchomości pod drogi w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa;
6) gospodarowanie nieruchomościami przeznaczonymi lub zajętymi pod dro-
gi w zakresie określonym w umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1;
7) pobieranie opłat za przejazd autostradą, o których mowa w ustawie z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Fundu-
szu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm. 5) );
8) pobieranie opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowa-
ne w ciągach dróg krajowych;
9) organizację finansowania powierzonego spółce przedsięwzięcia drogowe-
go;
10) inną działalność bezpośrednio związaną z przygotowaniem lub realizacją
powierzonego spółce przedsięwzięcia drogowego, nienaruszającą zasad
wolnej konkurencji.
3. Spółce przysługuje wynagrodzenie prowizyjne za wykonanie powierzonego jej
przedsięwzięcia drogowego, z wyłączeniem przypadku, w którym spółce po-
wierzono pobieranie opłat stanowiących jej przychód.
4. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, ustala się do wysokości do 3,5%
wartości przedsięwzięcia drogowego uwzględniającej w szczególności wartość
kosztorysową tego przedsięwzięcia.
5. W przypadku powierzenia spółce pobierania opłat, o których mowa w ust. 2
pkt 7 i 8, w umowie określonej w art. 6 ust. 1, wpływy z tych opłat mogą sta-
nowić przychód spółki, jeżeli umowa tak stanowi.
6. Zysk spółki po opodatkowaniu, spółka przeznacza na finansowanie realizacji
powierzonego przedsięwzięcia drogowego lub przekazuje na rzecz Krajowego
Funduszu Drogowego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 1994
r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.
7. Przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wypłatach z zysków przez jedno-
osobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792 oraz z 2006 r. Nr 183,
poz. 1353) nie stosuje się.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz.
2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 61.
2007-03-19
299141653.003.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 4/12
Art. 5.
Do udzielania przez spółkę zamówień, których przedmiotem są dostawy, usługi lub
roboty budowlane stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, Nr 170, poz. 1217 i Nr
227, poz. 1658).
Art. 6.
1. Minister właściwy do spraw transportu zawiera ze spółką umowę określającą
zakres i warunki przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego.
2. Projekt umowy, o której mowa w ust. 1, opracowuje spółka w terminie 2 mie-
sięcy od dnia wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, na podstawie wy-
tycznych co do technicznych i finansowych warunków przedsięwzięcia drogo-
wego ustalonych przez ministra właściwego do spraw transportu.
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania projektu umowy, o którym mowa w ust. 2, opiniuje warunki tej
umowy w zakresie dotyczącym swoich zadań wynikających z odrębnych prze-
pisów, a powierzanych na mocy umowy spółce.
4. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest obowiązany do współ-
działania ze spółką w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1, w zakresie
go dotyczącym, związanym z realizacją przez spółkę przedsięwzięcia drogo-
wego.
5. Bank Gospodarstwa Krajowego opiniuje warunki projektu umowy, o którym
mowa w ust. 2, w zakresie sposobu i terminów wypłaty z Krajowego Funduszu
Drogowego wynagrodzenia spółki lub należności z tytułu finansowania przed-
sięwzięcia drogowego.
Art. 7.
Umowa, o której mowa w art. 6 ust. 1, określa w szczególności:
1) cel i przedmiot przedsięwzięcia drogowego, z określeniem, które z zadań
wymienionych w art. 4 ust. 2 zostają powierzone spółce;
2) harmonogram przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego;
3) normy jakościowe, wymagania i standardy stosowane przy realizacji
przedsięwzięcia drogowego;
4) łączną wartość środków przewidzianych na przygotowanie lub realizację
przedsięwzięcia drogowego będącego przedmiotem umowy, z podaniem
przewidywanych źródeł ich pochodzenia oraz warunków ich przekazywa-
nia na finansowanie przedsięwzięcia drogowego;
5) szczegółowe warunki realizacji zadań powierzonych spółce;
6) szczegółowe warunki przejęcia od Generalnego Dyrektora Dróg Krajo-
wych i Autostrad dokumentacji dotyczącej przygotowania lub realizacji
przedsięwzięcia drogowego stanowiącego przedmiot umowy;
2007-03-19
©Kancelaria Sejmu
s. 5/12
7) tytuł prawny do korzystania z nieruchomości położonych w granicach pasa
drogowego, nabytych przez spółkę lub przejętych od Generalnego Dyrek-
tora Dróg Krajowych i Autostrad;
8) tytuł prawny do nieruchomości udostępnianych przez spółkę wykonawcom
lub operatorom lub sposób korzystania przez wykonawcę lub operatora z
tych nieruchomości;
9) warunki korzystania przez spółkę z budynków, budowli i innych urządzeń
usytuowanych w granicach pasa drogowego;
10) warunki poboru opłat za przejazd autostradą;
11) wysokość i warunki wypłaty wynagrodzenia spółki;
12) warunki zwrotu przez spółkę pasa drogowego drogi objętej przedsięwzię-
ciem drogowym oraz dokumentacji dotyczącej tego przedsięwzięcia na
rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, po rozwiązaniu
umowy;
13) obowiązki spółki w zakresie określania w umowach zawieranych w związ-
ku z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięć drogowych zakresu od-
powiedzialności wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykona-
nie umowy w formie kar umownych;
14) zakres odpowiedzialności stron;
15) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy;
16) warunki zmiany i rozwiązania umowy;
17) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy.
Art. 8.
1. Przygotowanie lub realizację przedsięwzięcia drogowego powierzonego spółce,
w tym wynagrodzenie spółki, finansuje się:
1) ze środków pochodzących z budżetu państwa ustalonych w ustawie budże-
towej;
2) ze środków bezzwrotnych Unii Europejskiej;
3) ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, o którym mowa w ustawie z
dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym;
4) z pożyczek lub kredytów zaciąganych przez spółkę lub Skarb Państwa;
5) z emisji obligacji;
6) ze środków własnych spółki;
7) z innych tytułów.
2. Przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia drogowego powierzonego spółce
może być finansowana z wpływów z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 7
i 8, jeżeli umowa, o której mowa w art. 6 ust. 1, tak stanowi.
3. Spółce mogą być udzielone przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia zgod-
nie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach
2007-03-19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin