FRANCJA.docx

(25 KB) Pobierz

FRANCJA

 

System szkolnictwa francuskiego opiera się na kilku fundamentalnych zasadach, sformułowanych już w trakcie Rewolucji Francuskiej (1789 r.), a prawnie wprowadzonych w latach 1881-1889 przez IV i V Republikę i ostatecznie wpisanych do francuskiej Konstytucji z 4.10.1958 r. cyt.: „l’organisation de l’enseignement public obligatoire, gratuit et laïc à tous les degrés est un devoir de l’Etat”. Obecna organizacja szkolnictwa we Francji oprócz zasady jednolitości, obowiązkowości, bezpłatności i świeckości systemu edukacyjnego zapewnia swobodę wyboru pomiędzy oświatą publiczną i prywatną oraz neutralność pod względem politycznym i ideowym programu nauczania.

 

Imigranci

FRANCJA

 

Integracja bezpośrednia ze wsparciem

językowym

Tworzenie osobnych grup/klas (specjalny

program ze wsparciem językowym)

 

FRANCJA

Z założeń pracy przedszkola jako instytucji, zawartych w programach

wychowania przedszkolnego, wynika, że przedszkole

ma tworzyć sprzyjające warunki do prawidłowego rozwoju

dziecka – wspomagać i stymulować ten rozwój we wszystkich

dziedzinach, wykorzystując wrodzony potencjał i możliwości

rozwojowe dziecka, jak również kompensować skutki trudnych

warunków życiowych.

Instytucjonalne wychowanie przedszkolne powinno między

innymi sprzyjać ogólnemu rozwojowi małego dziecka, zapobiegać

ewentualnym nieprawidłowościom w tym zakresie, jak też

korygować wszelkie zaburzenia.

FRANCJA

 

Kształcenie kadr pedagogicznych dla systemu oświatowego Francji odbywa się na poziomie szkolnictwa wyższego. Okres nauki podzielony jest na dwa etapy i trwa minimum cztery lata:

a) etap I - minimum dwa lata studiów wyższych z dowolnej dziedziny na uniwersytetach lub szkołach pomaturalnych;

b) etap II – dwa lub trzy lata w szkołach pedagogicznych.

Kadrę przedszkoli przygotowują szkoły pedagogiczne dla nauczycieli przedszkoli. Rekrutacja odbywa się na podstawie egzaminu konkursowego, konkursowego wyniku którego przyjęci na I rok studiów otrzymują tytuł uczeń-nauczyciel oraz odpowiednie stypendium przez dwa lata nauki. Jednocześnie słuchacze zobowiązani są aktem prawnym do pracy w zawodzie nauczycielskim w wyznaczonych placówkach oświatowych przez minimum 10 lat od chwili ukończenia studiów.

 

 

Za rekrutację nauczycieli, szkolenie i zwalnianie odpowiadają we Francji władze państwa. Nauczyciele

są pracownikami publicznymi i cieszą się szacunkiem społecznym. Na początku lat 90-tych znacznie

podwyższono wymagania odnośnie wykształcenia nauczycieli przedszkolnych, ale także zmieniono

program. Dawniej instituteurs zostawali absolwenci szkoły średniej, którzy przeszli 2-letnie szkolenie

w kolegium  nauczycielskim  uwzględniające  specyfikę wczesnego  nauczania dzieci

. Obecnie, aby

zostać nauczycielem należy  skończyć 3-letnie  studia wyższe, a następnie zdać egzamin państwowy.

Do egzaminu można podejść po skończeniu kursu  przeprowadzanego przez ośrodek kształcenia nauczycieli (Institut Universitaire de  Formation des Maîtres) bądź przygotować się indywidualnie.

Egzamin składa się z części pisemnej  –  (francuski, matematyka, nauki ścisłe, sztuka), praktycznej

(sport) i ustnej.  Jest on dosyć trudny i wielu kandydatów na nauczycieli go nie zdaje. Ci, którym się 

to uda, rozpoczynają  18 miesięczny kurs (ok. 450 godzin) przygotowujący do nauki dzieci w wieku 2-

11 lat kończący się uzyskaniem tytułu  professeurs des écoles.  Kurs ten ma  charakter bardziej

akademicki niż pedagogiczny, zdaniem ekspertów z OECD (2006) bardzo mało miejsca poświęca się 

w nim na specyfikę  rozwoju i  uczenia małych dzieci. Ośrodek kształcenia nauczycieli ma swobodę 

w organizowaniu kursów nauczycielskich, ale musi uwzględniać podstawę programową zatwierdzoną

przez Ministerstwo Edukacji, w  skład której wchodzi filozofia, historia edukacji, socjologia,

psychologia, nauczane przedmioty (francuski, matematyki, nauki ścisłe, technika, sport, sztuka,

muzyka), przygotowanie do czynności administracyjnych i specjalistyczne kursy np. praca 

w przedszkolu. W drugim roku nauczyciele mają 8-12 tygodni praktyk w szkołach  i przedszkolach

 

Liczba dostępnych miejsc na szkoleniach dla przyszłych nauczycieli uzależniona jest od przewidywanej

liczby wakatów

W całej swojej karierze nauczyciele mają prawo do 36 tygodni szkolenia (większość

szkoleń przeprowadzana jest w pierwszych latach). Nauczyciele mogą wybierać rodzaj szkolenia, 

w którym chcą uczestniczyć. Interesy nauczycieli przedszkoli reprezentuje  samorząd zawodowy

Association générale des institutrices et instituteurs des écoles maternelles publiques, który corocznie

organizuje konferencje oraz różne szkolenia dla swoich członków84

. Od 1992  nauczycieli wspierają

pracownicy gminni, którzy legitymują  się  certyfikatem w zakresie wczesnego dzieciństwa, zwani

ATSEM (agent territorial specialisé des écoles maternelles). Pomagają oni w przeprowadzaniu zajęć

oraz przy czynnościach związanych z toaletą czy sprzątaniem. Pracownicy ci opłacani i powoływani są

przez burmistrza, ale podlegają dyrektorowi przedszkola85

 

Since the reform of initial teacher training implemented at the start of the school year 2010/2011, in order to be recruited, first- and second-degree teachers must hold a Master’s degree (5 years of higher studies) and have passed one of the competitive teaching examinations (CAPES, CAPEPS, Agrégation, etc.). Before the reform, CAPES and CAPET examinations were open to holders of a Bachelor’s degree, and the Agrégation to anybody who had completed the first year of a Master’s degree. Students who have obtained their Master’s degree and those who have passed one of the competitive teaching exams become “trainee teachers” and, during their first year of teaching, benefit from a support and vocational training system acting as an extension of their initial training.

 

FRANCJA

 

Zapisy do przedszkola

Zapisy do l’ecole maternelle prowadzone są w dwóch etapach przez merostwo (tj. urząd miasta bądź dzielnicy) oraz wybraną przez rodziców szkołę. Przy zapisie dziecka do przedszkola publicznego merostwo sugeruje rodzicom rejonową, najbliższą miejsca zamieszkania l’ecole maternelle, gdzie rodzice ostatecznie składają wymagane dokumenty. Zapisy do przedszkoli prywatnych odbywają się bezpośrednio w wybranej przez rodziców placówce oświatowej. Francuskie przedszkole publiczne jest bezpłatne również dla dzieci obcokrajowców, jedynym warunkiem zapisu do przedszkola jest zamieszkiwanie dziecka we Francji.

 

FRANCJA

Program nauczania w  école maternelle  jest jednolity w całym kraju. Organizację i funkcjonowanie

przedszkoli reguluje  Code de l’Éducation. Nadzór nad przestrzeganiem podstawy programowej

sprawuje Narodowa Inspekcja Edukacji (Inspecteur de l’éducation nationale). Podstawa programowa

koncentruje się na pięciu obszarach: (1) język mówiony i wprowadzenie do pisania, (2) uczenie się

współpracy, (3) wyrażanie myśli i emocji za pomocą ciała, (4) odkrywanie świata, (5) wyobraźnia,

uczucia i tworzenie. Proces nauczania w przedszkolu i szkole  stanowi jedną całość  –  trwa 3 lata 

i obejmuje rok przedszkola i 2 lata szkoły podstawowej.

 

Program określa także jakie kompetencje

dziecko powinno posiadać kończąc przedszkole

Podstawa programowa podkreśla wagę budowania

partnerskiej relacji z rodzicami, informowania o postępach i wyzwaniach.

 

FRANCJA

 

The following are characteristics of an effective French immersion Kindergarten classroom:

    linguistically rich décor with French vocabulary supported by pictures and objects covering the walls;

    easy accessibility to French books, videos, music and games;

 

We Francji obserwowało się stały postęp w rozwoju form zintegrowanych. Od początku lat sześćdziesiątych działa Krajowy Związek Stowarzyszeń Rodziców Dzieci Nieprzystosowanych (UNAPEI), który doprowadził w 1975 roku do legalizacji ustawy o prawie dzieci niepełnosprawnych do nauki w normalnym środowisku szkolnym jako jednej z możliwości realizowania prawa do nauki.

 

We Francji w 1992 roku wprowadzono program  specjalnych  stref edukacyjnych  (zones d’éducation

prioritaire  –  ZEP). ZEP  wyznaczane są na  podstawie stopy bezrobocia, ubóstwa oraz udziału

imigrantów wśród społeczności.  Szkoły  i przedszkola  zlokalizowane w takich strefach otrzymują

dodatkowe środki na prowadzenie mniejszych klas, zwiększenie dodatków motywacyjnych dla

nauczycieli oraz szkolenia. Obecnie jest 890 specjalnych stref edukacyjnych z czego większość mieści

się w dużych miastach. W strefach gdzie 20% stanowią dzieci imigrantów zazwyczaj otwiera się grupy

przedszkolne dla 2-latków. Odkąd francuscy naukowcy udowodnili, że  dwuletnie dzieci z biednych

środowisk uczęszczające do przedszkola zyskują w późniejszych etapach edukacyjnych, podejmowany

jest wysiłek objęcia wychowaniem przedszkolnym jak największej liczby 2-latków78

.

W odróżnieniu od Szwecji i Włoch, we Francji nie ma długiej tradycji we włączaniu dzieci ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w główny nurt edukacji. Dziś połowa dzieci  ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi  uczęszcza do przedszkoli. W przedszkolach zatrudnieni są asystenci,

których zadaniem jest pomoc dzieciom w uczestnictwie w zajęciach.  Wyrównywaniu szans służy

również zatrudnianie w każdym przedszkolu nauczyciela odpowiedzialnego za dzieci ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi. Od nauczycieli oczekuje się respektowania ojczystego języka i kultury

dziecka, ale też kładzie się nacisk na zasymilowanie z francuską kulturą79

.

System edukacji we Francji przewiduje możliwość wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej przez najzdolniejszych pięciolatków oraz opóźnienia startu szkolnego dla uczniów, którzy w chwili ukończenia szóstego roku życia nie są jeszcze w pełni przygotowani do rozpoczęcia nauki. Decyzja taka jest uzależniona od wspólnej opinii lekarza, psychologa, nauczyciela i rodziców, a także od wyników dziecka uzyskanych podczas nauczania przedszkolnego.

 

Najzdolniejsi uczniowie mają możliwość „przechodzenia” z klasy niższej do klasy wyższej, a dla uczniów z trudnościami w nauce, francuski system edukacji przewiduje indywidualny program, dostosowany do możliwości dziecka, tak zwany PPRE (Programme personnalisé de réusssite éducative), który prowadzony jest przez zespoły reedukacyjne w szkole lub poradniach wychowawczych.

 

FRANCJA

zeby dziecko moglo pojsc do przedszkola musi byc bez pieluchy w dzien, jesli nie potrafi sie wysikac do ubikacji bez pieluchy, nie przyjma dziecka

wyzywienie, maluch je sniadanie w domku, potem kolo 10tej w przedszkolu maja przerwe na sok, we FR weszla ustawa o zaprzestaniu podawania jedzenia miedzy posilkami, za to dzieci pija soki owocowe na ktore rodzice placa skladki dwa razy w roku (u mnie to 15euro na rok)

obiad jak pisalam to stolowka lub dom, przy czym przerwa obiadowa trwa ok 1.5godz.

Maluchy i srednia grupa tzn 3/4 latki po poludniu troszke sie bawia i maja drzemke. Dzieci ktore nie sypiaja po poludniu tez sie klada i odpoczywaja. Przedszkole konczy sie o 16.30 wtedy albo odbierasz dziecko albo, jesli pracujesz, idzie ono na swietlice (tak samo moze byc rano) ktora jest platna

 

FRANCJA

 

We Francji inspektorzy académie co roku określają średnią liczbę dzieci w klasach w swoich

département i mogą wyznaczyć maksymalną liczbę dzieci w klasie zgodnie z własnymi kryteriami.

 

Mimo braku uregulowań do klasy nadzorowanej przez profesora w szkole, do której należy agent territorial spécialisé

d'école maternelle (ATSEM), uczęszcza średnio 26 uczniów.

 

 

FRANCJA – tak

 

Jednakże wymagana długość tego stażu bywa różna (rys. D39). W kilku państwach warunek ten uzupełnia

jeden lub kilka innych.

W Belgii (Wspólnota Francuska i Wspólnota Niemieckojęzyczna), Republice Czeskiej,

Estonii, Hiszpanii, Francji (w szkołach średnich), Włoszech, Austrii, Polsce, Słowenii i Liechtensteinie osoby

ubiegające się o stanowisko dyrektora szkoły muszą wcześniej pracować jako nauczyciele i przejść

specjalne szkolenie.

 

W 12 państwach przyszli dyrektorzy mają obowiązek ukończenia specjalnego szkolenia dla dyrektorów

szkół.

We Francji osoby, które

pomyślnie przeszły egzamin konkursowy dla kadry zarządzającej, odbywają dwustopniowe szkolenie, a po

jego ukończeniu otrzymują stałą posadę.

Specjalne szkolenia dla dyrektorów szkół we wszystkich państwach zawierają elementy kształcenia

pedagogicznego, administracyjnego oraz związane z zarządzaniem zasobami szkolnymi, w tym finansami.

 

Staż pracy w nauczaniu i szkolenie na dyrektora

 

FRANCJA

Szkolnictwem i wychowaniem kierują we Francji różne ministerstwa. Związane jest to z tym, że prawie każdy resort prowadzi własną politykę edukacyjną, powołując odpowiednie placówki szkolne. Najważniejszą rolę odgrywa jednak Ministerstwo Edukacji Narodowej, którego zarządzenia przekazywane są do wykonywania władzom regionalnym, działającym w okręgach, czyli akademiach, w departamentach i w poszczególnych szkołach. Obszar kraju podzielony jest na 27 okręgów szkolnych, czyli akademii. Na ich czele stoją rektorzy. W głównym mieście każdego departamentu urzęduje przedstawiciel rektora i ministra. Jest nim inspektor akademii, kierujący w departamencie wszystkimi urzędami zależnymi od Ministerstwa Edukacji. Do jego zadań należy także mianowanie dyrektorów przedszkoli, szkół elementarnych, szkół średnich pierwszego i drugiego stopnia działających na terenie departamentu. Funkcja dyrektora szkoły stanowi ostatni szczebel drabiny systemu oświatowego.

 

Francja ma długa tradycję w monitorowaniu  jakości pracy przedszkoli. Zadaniem inspektorów

(inspecteur d’académie)  jest  ustalanie polityki edukacyjnej  dla szkół  podstawowych i przedszkoli.

Inspektorzy organizują również rozwój zawodowy nauczycieli, a co 3 do 4 lata przeprowadzają także

ewaluację każdego nauczyciela90

We Francji ewaluacji podlegają także dzieci.  Określone są kompetencje, jakie powinno posiadać

dziecko kończące przedszkole.  Innym narzędziem ewaluacji dzieci jest prowadzony przez nauczycieli

notatnik o postępach  każdego dziecka, który ma  służyć  zidentyfikowaniu dzieci ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi

 

.  

Centralizacja école ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin