czas.+ rzecz. kl. 1.doc

(141 KB) Pobierz

imię i nazwisko, klasa                                                                                                                                                   

 

 

CZASOWNIK I RZECZOWNIK

sprawdzian

 

 

1.Określ formy gramatyczne i funkcje składniowe czasowników osobowych.

 

O mowie rzekłby Czarnoleski Jan: Jako smakujesz - dowie się, kto na obczyźnie. (A.Kamieńska)

Rozum ludzki ustanawia w języku powszechne idee i prowadzi nam rękę (...). (Cz. Miłosz)     

 

czasownik

osoba

liczba

rodzaj

czas

tryb

strona

aspekt

funkcja w zdaniu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Utwórz pary czasowników dokonanych i niedokonanych, dodając brakujące czasowniki pokrewne.

 

..............-rozglądał się,                                  ...............-siadał,                             ................-odpoczywał,

 

                         .............-zaczynał,                                         ................-powtarzał.

 

3.Napisz partykułę nie łącznie lub rozdzielnie.

 

Jeszcze (nie)….….rozbito namiotów i (nie)……..ugotowano posiłku.

(Nie) ……. mógł wyjść.

(Nie) …….pchajcie się.

(Nie) …….trzaskać drzwiami.

(Nie) …….pokoję się o ciebie.        

 

4.Utwórz podane formy do następujących czasowników: prać, nieść, wieźć.

 

a) 3.osoba, rodzaj męskoosobowy, liczba mnoga, czas przeszły: ……………………………………….

b) 2.osoba, liczba pojedyncza, tryb rozkazujący: …………………………………………………………

c) 2.osoba, liczba mnoga, rodzaj niemęskoosobowy, tryb przypuszczający: …………………………….

d) 3.osoba, liczba pojedyncza, rodzaj męski, czas przyszły: …………………………………………….

e) 1.osoba, liczba pojedyncza, czas teraźniejszy: ……………………………………………………….

 

 

5.Zastosuj podane czasowniki w odpowiednich formach czasu przeszłego.

 

1. Młynarz (mleć) ..................zboże na mąkę. 2. Baba (mleć) ...................jęzorem jak najęta. 3. Kobieta starannie (pleść) ........................ grządki w ogródku. 4. Oni (drzeć) ......................ze sobą koty. 5. Mama (trzeć) ............... na placki.

 

6.Jaką funkcję składniową pełnią podkreślone rzeczowniki?

 

Wiosna nastała późno. Dnia przybywało, ale jeszcze w kwietniu zdarzały się mrozy. Brakowało nam słońca i zieleni.  

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

7.Określ formy rzeczowników występujących w podanych zdaniach:

 

Zwracam się do ciebie ze swoimi kłopotami. Proszę cię o radę. Budzisz moje zaufanie.

Nie odmawiaj mi swej pomocy. Zawiodłam się na swoich przyjaciołach.

 

               

rzeczownik

przypadek

liczba

rodzaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin