Wątki mitologiczne w sztuce nowożytnej.pdf

(59 KB) Pobierz
427053008 UNPDF
Wątki mitologiczne w sztuce nowożytnej: Renesans, Barok, Klasycyzm. Malarstwo i rzeźba
Zestaw dzieł z kanonu
Renesans
Barok
Klasycyzm
Malarstwo
Rzeźba
Malarstwo
Rzeźba
Malarstwo
Rzeźba
Wczesny i
dojrzały
renesans
Peter Bruegel
Upadek Ikara
Barok Annibale Carracci
freski w pałacu Farnese
w Rzymie (np. Triumf
Bachusa i Ariadny)
Gianlorenzo
Bernini
Apollo i Dafne
Nicolas Poussin
(artysta klasycyzujący)
Orfeusz i Eurydyka,
Et in Arcadia ego
Antonio Canova
Amor i Psyche
Sandro Botticelli
Narodziny Wenus,
Primavera
Bertel Thorvaldsen
Ganimedes i orzeł
Nicola Salvi
Fontanna Di Trevi
Guido Reni
Aurora
Jacques Louis David *
Andromacha opłakująca
Hektora
Helena i Parys
*dzieła spoza kanonu
Jakub Tatarkiewicz
Psyche omdlewająca
Rafael Santi
Triumf Galatei
Francois
Girardon
Apollo z nimfami
Pieter Paul Rubens
Bitwa Amazonek,
Porwanie córek Leukippa
Giorgione
Śpiąca Wenus
Rembrandt Hermesz van
Rijn
Danae
Tycjan
Flora,
Bachanalie
Lucas Cranach
Starszy
Wenus i Amor
Diego Rodriguez de Silva
Velazquez
Prządki,
Wenus z lustrem,
Triumf Bachusa
Manieryzm El Greco
Laokoon
Giovanni da
Bologna
Merkury
Rokoko Gilles Francois Boucher
Toaleta Wenus,
Kąpiel Diany
Szkoła
Fontainebleau
Diana łowczyni
Benvenuto Cellini
Perseusz
Antoine Watteau
Odjazd na Cyterę
Agnolo Bronzino
Zwycięstwo czasu
nad miłością
427053008.007.png 427053008.008.png 427053008.009.png 427053008.010.png 427053008.001.png 427053008.002.png
Renesans
Barok
Klasycyzm
Skrótowe
informacje
o epokach
- „Odrodzenie” i rozwój sztuk, nauk
- przede wszystkim XV i XVI w.
- kolebka – Włochy
- zwrot ku antykowi
- główny prąd myślowy: humanizm renesansowy
- harmonia, spokój, ład
- piękno, naśladowanie natury
- koniec XVI w. do XVIII w.
- główne prądy myślowe: racjonalizm i empiryzm
- głęboka religijność, mistycyzm
- egzystencjalny niepokój
- dynamizm
- bogactwo, przepych
+ rokoko – nurt stylistyczny
- apogeum rozwoju XVIII w.
- sztuka epoki Oświecenia
- „powrót do źródeł”
- wzór: Antyk
- idealizacja, patos, uwznioślanie
- ważne momenty, ważne tematy
- spokój, statyka, oszczędność wyrazu
Opis
wątków,
motywów,
postaci
zawartych w
przykładach
(różna
kolejność)
Galatea – nimfa morska, kochanka Akisa,
którego zabił zakochany w niej Polifem; w
Triumfie Galatei Rafaela przedstawiona została w
momencie ucieczki rydwanem zaprzężonym w
delfiny przed Polifemem
Ariadna – córka króla Krety, Minosa; pomogła
wydostać się z labiryntu Tezeuszowi, opuszczona
przez niego poznała Bachusa
Ganimedes – książę Troi, kochanek Zeusa, do
którego bóg przybył pod postacią orła
Psyche – piękna dziewczyna, ukochana Erosa
Dioskurowie (Kastor i Polluks) – synowie Zeusa i
Ledy; z przyjęcia weselnego uprowadzili córki
Leukippa z Argos
Flora (Chloris) – bogini kwiatów
Wenus (Afrodyta) - bogini miłości, piękna, wg
jednego z mitów wyłoniła się z piany morskiej; jej
świętym miejscem była Cytera – Wyspa Miłości
Bachanalie – obrzędy, uroczystości, orgie ku czci
Bachusa (Dionizosa)
Danae – kochanka Zeusa, który przybył do niej
pod postacią złotego deszczu, matka Perseusza
Apollo - bóg piękna, światła, życia, sztuki
Amor (Kupidyn, Eros) – bóg miłości,
namiętności, syn Wenus i Marsa
Arachne – śmiertelniczka, która stanęła do
pojedynku na najpiękniejszy haft z Ateną;
zamieniona później w pająka
Neptun (Posejdon) – bóg mórz i oceanów
Atena (Minewra)– bogini mądrości, sztuki i wojny
Laokoon – kapłan Apolla, uczestnik wojny
trojańskiej, zabity wraz z synami przez węże
Orfeusz i Eurydyka– miłość silniejsza niż śmierć;
Orfeusz poszedł do Hadesu po ukochaną
Hektor i Parys – synowie Priama, króla Troi,
uczestnicy wojny trojańskiej
Diana (Artemida) – bogini polowań, roślinności,
lasów, znakomita łowczyni, bogini-dziewica
Dafne – nimfa-dziewica, niedostępna miłość
Apolla
Andromacha – małżonka Hektora
Merkury (Hermes) – bóg kupiectwa, handlu i
złodziejstwa
Bachus (Dionizos) – bóg urodzaju i winorośli
Helena Trojańska – córka Zeusa i Ledy,
najpiękniejsza kobieta swoich czasów
Perseusz – heros, bóg-człowiek, syn Zeusa i
Danae, zabójca Meduzy
Aurora (Eos, Jutrzenka) – bogini zorzy polarnej
Rola
mitologii
- możliwość ukazywania niezwykłych sytuacji
- alegorie, symbolika (min. Bronzino)
- nawiązanie do Antyku, przywrócenie ideałów
starożytnych
- mitologia pretekstem do ukazywania piękna
nagiego ciał (min. Giorgione, Tycjan, da Bologna)
- dydaktyzm (min. Bruegel)
- uniwersalizm mitologii
- sytuacje codzienne a mitologia (min. Breugel
Upadek Ikara – mitologia na II planie)
- treści alegoryczne, symboliczne (min.
Velazquez)
- możliwość ukazywania piękna kobiet (min.
Boucher), rubasznych scen, scen erotycznych
(min. Rubens)
- mitologia tłem scen rodzajowych (min.
Velazquez)
- intymny charakter sztuki rokoko (min.
Boucher)
- Antyk jako piękno doskonałe, niedościgniony
ideał
- mitologia – ważny temat
- możliwość przedstawiania aktów (min. Canova)
- dydaktyzm, moralizatorstwo, podniosłość
tematów, przedstawień (min. David)
- sztuka formą manifestu społecznego (min.
David)
- funkcja gloryfikująca, uwznioślająca
- treści symboliczne (min. Poussin)
427053008.003.png 427053008.004.png 427053008.005.png 427053008.006.png
M4
Marta Liwowska IV b LP
Bibliografia:
– Parandowski Jan, Mitologia: Wierzenia i podania Greków i Rzymian , Londyn, Wydawnictwo Puls, 1992, ISBN: 0 907587 85 2
– Meyer Peter, Historia Sztuki Europejskiej , t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973
– Osińska Barbara, Sztuka i Czas , t. 1, Wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2004, ISBN: 83-02-09085-9
– Osińska Barbara, Sztuka i Czas, t. 2, Wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2004, ISBN: 83-02-09300-9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin