Poznajemy typy zdań złożonych współrzędnie.doc

(34 KB) Pobierz
Propozycja lekcji języka polskiego w klasie VI

                                   

 

 

Propozycja  lekcji  języka  polskiego  w  klasie  VI

 

 

 

Temat : Poznajemy  typy  zdań  złożonych  współrzędnie.

 

Lekcja  jednogodzinna.

 

Cele lekcji :

Uczeń  po  zakończeniu  lekcji  powinien:

- znać  typy  zdań  złożonych  współrzędnie

- umieć   przekształcić  pary  wypowiedzeń  pojedynczych  w wypowiedzenia złożone  współrzędnie , wykorzystując odpowiednie  spójniki 

-  umieć  dobierać  właściwe  spójniki  w  zależności  od  rodzaju  zdań  złożonych  współrzędnie

 

Metody :

ćwiczeń  praktycznych,

podająca,

 

Formy  pracy:

indywidualna , grupowa

 

Środki  dydaktyczne :

ksero  ćwiczeń,

tablice  gramatyczne

 

Przebieg  lekcji:

I . Uświadomienie uczniom celów  lekcji.

1. Na dzisiejszej  lekcji  poznacie  typy  zdań  złożonych  współrzędnie oraz  nauczycie  się budować  różne  typy  zdań  współrzędnie  złożonych , stosując  odpowiednie  spójniki  zespolenia.

2 .Zapisanie tematu  lekcji.

3.Opracowanie  nowego  materiału.

Pierwsze  ćwiczenie  uczniowie wykonują  w  grupach .

Nauczyciel  rozdaje  uczniom  przydzielonym  do  poszczególnych  grup ksero ćwiczeń. Uczniowie  mają  do  wykonania  takie  same  polecenia , ale  wykonują  je na  innych  przykładach  zdań.

 

Ćwiczenie 1 – I  Grupa

Spróbujcie  podane  zdania pojedyncze :  Padał  deszcz . Świeciło  słońce. połączyć  następującymi  spójnikami: i , albo , więc, lecz.

 

1.Padał  deszcz  (i)…………………………………………..

2. Padał  deszcz (  albo)…………………………………….

3. Padał  deszcz (  więc) nie ………………………………..

4. Padał  deszcz ( lecz) …………………………………… 

  

Ćwiczenie  1- II  Grupa

 

Spróbujcie  podane  zdania  pojedyncze: Kupię  Agacie  kwiaty. Zaproszę  ją  do  kina . połączyć  spójnikami : i, albo, dlatego, ale.

 

1.Kupię  Agacie  kwiaty  (i)……………………………………

2. Kupię Agacie  kwiaty  ( albo)………………………………

3.Kupię   Agacie  kwiaty ( dlatego ) nie………………………  

4. Kupię  Agacie  kwiaty (  ale) nie …………………………...

 

Następnie  nauczyciel , pyta  czy  utworzone  przez  uczniów  zdania  złożone  mają  taki  sam  sens- jakie  stosunki  znaczeniowe  zachodzą  pomiędzy  zdaniami  składowymi?

 

U: W  zdaniach oznaczonych  nr 1- obie  czynności  wykonywane  są  jednocześnie, łączą  się  ze  sobą .

   W  zdaniach  oznaczonych  nr.2  - obie  czynności  wykluczają  się  wzajemnie, tylko  jedna z  nich  może  zaistnieć.

   W  zdaniach  oznaczonych  nr.3 – jedna  czynność  wynika z  drugiej.

    W  zdaniach  oznaczonych  nr.4 – czynności  przeciwstawiają się  sobie.

 

     Ćwiczenie 2

Ułóż  4  zdania  złożone  współrzędnie , wykorzystaj w  nich  po jednym spójniku wybranym z  każdego  podpunktu.

a)      i ,oraz , ani

b)     albo, lub,  bądź, czy

c)      ale, lecz , jednak, natomiast

d)     więc, toteż ,zatem, dlaczego

 

Chętni  uczniowie  odczytują  ułożone  przez  siebie  zdania , najciekawsze  z  nich eksponujemy na tablicy

 

Następnie  nauczyciel ,posługując się  tablicami  gramatycznymi   podaje i  objaśnia   terminy zdań  złożonych  współrzędnie : łączne, rozłączne ,wynikowe , przeciwstawne .

 

III Utrwalenie  nowego materiału - praktyczne  zastosowanie poznanych  wiadomości.

 

  Ćwiczenie 3

Kolejne zdania uzupełnij brakującymi spójnikami. Nazwij  typy  zdań  złożonych  współrzędnie.

1.      Jest  późno, …..  na  pewno  do  ciebie  nie  przyjdę.

2.      Filifionka  umyła  podłogę ……poukładała  kwiaty.

3.      Pomogę  ci  zrobić  to  zadanie , ….musisz  mi  coś  obiecać.

4.      Posłucham  utworów  Chopina…..przeczytam  lekturę.

 

    Ćwiczenie  4

Ostatnie  ćwiczenie ma  charakter zabawy .Uczniowie  losują  kartki , na których  zapisano

przykłady   zdań, do  których  mają  dopisać  zdania  składowe tak ,by  powstały  zdania złożone  współrzędnie oraz  nazwać  ich  typy.

 

1.      Przestał  padać  deszcz, więc ………………………………………

2.      …………………………..,  lecz  nie  zwiedziłem  Muzeum  Powstania

Warszawskiego.

3.      Po  rejsie  statkiem  odpocznę , albo……………………………………..

4.      Pospaceruję  brzegiem  morza i ………………………………………….

 

IV Zadanie  domowe.

Ułóż  kilka  zdań  na  temat twojego ulubionego programu  telewizyjnego. Zastosuj  wszystkie  rodzaje zdań  złożonych   współrzędnie. Podkreśl w  nich  spójniki łączące zdania  składowe.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin