Pragmatyczny_programista_Od_czeladnika_do_mistrza_pragpr.pdf
(
535 KB
)
Pobierz
Pragmatyczny programista.
Od czeladnika do mistrza
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Autorzy: Andrew Hunt, David Thomas
Tłumaczenie: Mikołaj Szczepaniak
ISBN: 978-83-246-3237-4
Tytuł oryginału:
The Pragmatic Programmer:
From Journeyman to Master
Format: 158×235, stron: 348
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Od ambitnego do najlepszego – czyli jak stać się programistą
wydajnym, dociekliwym i gotowym do wszelkich zawodowych wyzwań!
• Poznaj najlepsze praktyki i najczęstsze pułapki procesu wytwarzania oprogramowania
• Naucz się pisać elastyczny, dynamiczny i łatwy w dostosowywaniu kod
• Opanuj sprawdzone techniki efektywnego testowania oprogramowania
Twórcy rozmaitych narzędzi programistycznych nieustannie próbują nas przekonać o niewiary-
godnych możliwościach swoich produktów, a specjaliści od metodyk obiecują, że to właśnie ich
techniki zagwarantują nam największą wydajność. Każdy oczywiście twierdzi, że jego język
programowania jest najlepszy… A jak wszyscy doskonale wiemy, w naszej pracy nie istnieją
NAJLEPSZE rozwiązania – są tylko rozwiązania NAJLEPIEJ sprawdzające się w danym projekcie.
Większy wpływ na efektywność naszej pracy ma więc doświadczenie oraz znajomość różnych,
sprawdzonych praktyk wytwarzania oprogramowania. Zawodowcy, którym na sercu leży przede
wszystkim jakość realizowanych projektów, są zwykle zgodni – nigdy nie wiążą swojej zawodowej
kariery z jedną, konkretną technologią. To jedna z cech wyróżniających pragmatycznych programistów
– produktywnych speców, którzy w pełni wykorzystują swój potencjał i szybko osiągają
zawodowy sukces. A oto pierwsza książka, która w pełni odsłania system ich codziennej pracy!
Nie ma znaczenia, czy jesteś wolnym strzelcem, członkiem wielkiego zespołu projektowego, czy
konsultantem równocześnie współpracującym z wieloma klientami. Ta skoncentrowana na
przekazywaniu praktycznej wiedzy publikacja pokaże Ci, jak efektywnie wykorzystywać swoje
umiejętności i doświadczenie do sprawnej realizacji nawet najbardziej złożonych projektów.
Podręcznik ilustruje najlepsze praktyki i najczęstsze pułapki wielu różnych aspektów wytwarzania
oprogramowania. Znajdziesz w nim zarówno zagadnienia związane ze strategicznym
planowaniem swojego zawodowego rozwoju, jak i techniki takiego projektowania architektury,
aby przyszły kod był elastyczny, łatwy w dostosowywaniu do różnych okoliczności i przygotowany
do wielokrotnego użytku.
Z książki dowiesz się między innymi, jak:
• unikać pułapki powielania wiedzy
• pisać elastyczny, dynamiczny i łatwy w dostosowywaniu kod
• unikać programowania przez koincydencję
• zabezpieczać kod za pomocą kontraktów, asercji i wyjątków
• gromadzić rzeczywiste wymagania
• bezlitośnie i efektywnie testować oprogramowanie
• zachwycać swoich użytkowników
• budować zespoły pragmatycznych programistów
• automatyzować pracę w celu zapewnienia większej precyzji
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treci
S
OWO WSTPNE
9
P
RZEDMOWA
13
1 F
ILOZOFIA PRAGMATYCZNA
21
1.
Kot zjad mój kod ródowy ............................................................ 22
2.
Entropia oprogramowania ............................................................. 24
3.
Zupa z kamieni i gotowane aby .................................................... 27
4.
Odpowiednio dobre oprogramowanie ............................................. 29
5.
Portfolio wiedzy ............................................................................. 32
6.
Komunikuj si! .............................................................................. 38
2 P
OSTAWA PRAGMATYCZNA
45
7.
Przeklestwo powielania ................................................................ 46
8.
Ortogonalno ............................................................................... 53
9.
Odwracalno ............................................................................... 63
10.
Pociski smugowe ........................................................................... 67
11.
Prototypy i karteczki samoprzylepne .............................................. 72
12.
Jzyki dziedzinowe ........................................................................ 76
13.
Szacowanie ................................................................................... 83
3 P
ODSTAWOWE NARZDZIA
89
14.
Potga zwykego tekstu .................................................................. 91
15.
Powoki ......................................................................................... 95
16.
Efektywna edycja ........................................................................ 100
17.
Kontrola kodu ródowego ........................................................... 104
18.
Diagnozowanie ............................................................................ 107
19.
Operowanie na tekcie ................................................................ 116
20.
Generatory kodu ......................................................................... 120
4 P
RAGMATYCZNA PARANOJA
125
21.
Projektowanie kontraktowe .......................................................... 126
22.
Martwe programy nie kami ....................................................... 138
23.
Programowanie asertywne ........................................................... 140
24.
Kiedy uywa wyjtków ............................................................... 143
25.
Jak zrównoway zasoby ............................................................. 147
8
Spis treci
5 Z
EGNIJ LUB ZAM
155
26.
Izolacja i prawo Demeter ............................................................. 156
27.
Metaprogramowanie .................................................................... 162
28.
Zwizki czasowe .......................................................................... 167
29.
To tylko widok ............................................................................. 174
30.
Tablice ........................................................................................ 181
6 K
IEDY KODUJEMY
…
187
31.
Programowanie przez koincydencj .............................................. 188
32.
Szybko algorytmu .................................................................... 193
33.
Refaktoryzacja ............................................................................. 200
34.
Kod atwy do testowania .............................................................. 205
35.
Ze kreatory ................................................................................. 213
7 P
RZED PROJEKTEM
217
36.
Kopalnia wymaga ...................................................................... 218
37.
Rozwizywanie niemoliwych do rozwizania amigówek ............. 227
38.
Nie, dopóki nie jeste gotowy ....................................................... 230
39.
Puapka specyfikacji .................................................................... 232
40.
Okrgi i strzaki ........................................................................... 235
8 P
RAGMATYCZNE PROJEKTY
239
41.
Pragmatyczne zespoy .................................................................. 240
42.
Wszechobecna automatyzacja ...................................................... 246
43.
Bezlitosne testy ........................................................................... 252
44.
Pisanie przede wszystkim ............................................................ 262
45.
Wielkie oczekiwania ..................................................................... 269
46.
Duma i uprzedzenie .....................................................................272
A Z
ASOBY
275
Profesjonalne spoecznoci ................................................................ 276
Budowa biblioteki ............................................................................. 276
Zasoby internetowe ........................................................................... 279
Bibliografia ....................................................................................... 288
B O
DPOWIEDZI DO WICZE
293
S
KOROWIDZ
317
Rozdzia 7.
Przed projektem
Czy kiedykolwiek czue, e projekt jest nie do zrealizowania, zanim jeszcze
rozpocza si jego realizacja? Taka sytuacja moe mie miejsce, jeli prac nad
projektem nie poprzedzimy ustaleniem pewnych regu. W przeciwnym razie
równie dobrze mona od razu odmówi realizacji projektu i oszczdzi pienidze
jego sponsora.
Na samym pocztku projektu musimy okreli wymagania. Samo wsuchiwanie
si w gos uytkowników nie wystarczy — wicej informacji na ten temat mona
znale w podrozdziale „Kopalnia wymaga”.
Konwencjonaln wiedz i sposobami zarzdzania ograniczeniami zajmiemy si
w podrozdziale „Rozwizywanie niemoliwych do rozwizania amigówek”.
W zalenoci od tego, czy pracujemy nad wymaganiami, analiz, kodowaniem,
czy testami, moemy spodziewa si rónych problemów. W wikszoci przypad-
ków wspomniane problemy nie s takie trudne, na jakie pocztkowo wygldaj.
Nawet po rozwizaniu tych problemów wci moemy nie mie pewnoci, czy
projekt rzeczywicie ma szanse powodzenia. Czy jest to tylko jaki niepokojcy
nawyk, odruch, czy co wicej? W podrozdziale „Nie, dopóki nie jeste gotowy”
mona znale sytuacje, kiedy naley zachowa zdrowy rozsdek i powanie
traktowa te ostrzegajce gosy w naszych gowach.
Zbyt szybkie rozpoczcie projektu to jeden problem, ale zbyt dugie oczekiwanie
bywa jeszcze bardziej niebezpieczne. W podrozdziale „Puapka specyfikacji”
omówimy zalety specyfikacji na konkretnym przykadzie.
I wreszcie, w podrozdziale „Okrgi i strzaki” przeanalizujemy kilka typowych
puapek czyhajcych na programistów w ramach formalnych procesów i meto-
dyk wytwarzania. adna metoda nie zastpi mylenia, choby by najlepiej
zaplanowana i obejmowaa wszystkie znane „najlepsze praktyki”.
Plik z chomika:
Ksiegarnia_Informatyka
Inne pliki z tego folderu:
Agile_Development_Filozofia_programowania_zwinnego_agilde.pdf
(233 KB)
Agile_Wzorce_wdrazania_praktyk_zwinnych_agilew.pdf
(605 KB)
Algorytmy_cwiczenia_calgor.pdf
(608 KB)
Algorytmy_i_struktury_danych_alstrd.pdf
(979 KB)
Algorytmy_Od_podstaw_algpo.pdf
(596 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agile - Programowanie
Algorytmy - Programowanie
Asembler - Programowanie
C - Programowanie
C# - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin