Perl_Zaawansowane_programowanie_perlzp.pdf

(496 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Perl. Zaawansowane
SPIS TRECI
programowanie
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Sriram Srinivasan
T łumaczenie: Adam Podstawczyski
ISBN: 83-7197-999-1
Tytu³ orygina³ u: Advanced Perl Programming
Format: B5, stron: 446
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Umiesz programowaæ w Perlu, lecz czujesz pewien niedosyt? Pracujesz nad wiêkszym
projektem ni¿ zazwyczaj i jeste zagubiony? A mo¿e chcia³by dodaæ do swojej aplikacji
efektowny interfejs u¿ytkownika, bardziej zaawansowany mechanizm przechwytywania
b³êdów lub obs³ugê sieci i nie wiesz jak to zrobiæ?
Ta ksi¹¿ka pomo¿e Ci staæ siê lepszym programist¹ bez wzglêdu na to, czy Twoja
znajomoæ Perla jest powierzchowna, czy dog³êbna. Nauczysz siê zaawansowanych
technik przygotowywania programów w Perlu o jakoci produkcyjnej. Poznasz metody
przetwarzania danych i u¿ywania obiektów, które wczeniej mog³y wydawaæ Ci siê
czarn¹ magi¹. Ksi¹¿ka przedstawia szerokie zastosowania Perla: od sieci, baz danych,
po interfejsy u¿ytkownika. Znajdziesz w niej tak¿e opis wewnêtrznych mechanizm ó w
jêzyka umo¿liwiaj¹cych tworzenie wydajniejszych aplikacji oraz ³¹czenie Perla
z jêzykiem C.
Do najwa¿niejszych tematów poruszanych w ksi¹¿ce nale¿¹:
• Praktyczne zastosowania pakietów i klas (programowanie obiektowe)
• Z³o¿one struktury danych
• Trwa³oæ danych (np. bazy danych)
• Sieci
• Interfejsy graficzne budowane za pomoc¹ pakietu Tk
• Interakcja z funkcjami jêzyka C
• Osadzanie i rozszerzanie interpretera Perla
• Wybrane aspekty wewnêtrznych mechanizmów Perla
W ksi¹¿ce przystêpnie wyt³umaczono wszystkie zagadnienia zwi¹zane z Perlem,
o których zapewne chcia³by wiedzieæ wiêcej: odwo³ania, przechwytywanie b³êdów
operatorem eval, nieblokuj¹ce operacje wejcia/wyjcia, zasadnoæ stosowania
domkniêæ oraz dowi¹zania z u¿yciem mechanizmu tie. Jej lektura spowoduje,
¿e poczujesz siê prawdziwym hakerem — mistrzem Perla.
„Nieprzeciêtny tekst i najbardziej zaawansowana ksi¹¿ka o Perlu, jak¹ napisano. Autor
— specjalista — objania trudne koncepcje w sposób klarowny i kompletny.”
Jon Orwant, redaktor The Perl Journal
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
1098281560.015.png 1098281560.016.png 1098281560.017.png 1098281560.018.png 1098281560.001.png 1098281560.002.png 1098281560.003.png 1098281560.004.png 1098281560.005.png 1098281560.006.png 1098281560.007.png 1098281560.008.png 1098281560.009.png 1098281560.010.png 1098281560.011.png 1098281560.012.png 1098281560.013.png 1098281560.014.png
 
Odwoływanie si do istniejcych zmiennych.......................................................................... 25
Korzystanie z odwoła ............................................................................................................ 30
Zagniedone struktury danych............................................................................................... 35
Odpytywanie odwołania.......................................................................................................... 37
Odwołania symboliczne...........................................................................................................38
Spojrzenie na wewntrzn konstrukcj ................................................................................... 39
Odwołania w innych jzykach................................................................................................. 43
*ródła informacji..................................................................................................................... 44
!""#$
Struktury definiowane przez uytkownika.............................................................................. 46
Przykłady: macierze................................................................................................................. 47
Wykładowcy, studenci i przedmioty ....................................................................................... 50
A teraz otwórzmy kopert z decyzj jury…............................................................................ 54
Upikszone drukowanie...........................................................................................................56
*ródła informacji..................................................................................................................... 59
%&''!'(
Zmienne, tablica symboli oraz zakresy w Perlu...................................................................... 62
Typeglob.................................................................................................................................. 65
Typy typeglob a odwołania ..................................................................................................... 69
Uchwyty plików i katalogów oraz formaty............................................................................. 71
# ")$
Odwołania do podprocedur...................................................................................................... 76
Korzystanie z odwoła do podprocedur.................................................................................. 77
Domknicia.............................................................................................................................. 80
Uywanie domkni8 ................................................................................................................ 83
Porównanie z innymi jzykami ............................................................................................... 88
*ródła informacji..................................................................................................................... 89
$ *+
Wywołanie z łacuchem: ewaluacja wyrae......................................................................... 92
Wywołanie z blokiem: obsługa wyjtków............................................................................... 94
Uwaga na cudzysłów............................................................................................................... 96
Ewaluacja wyrae za pomoc eval........................................................................................ 97
Zwikszanie wydajno;ci za pomoc eval................................................................................ 99
Odliczanie czasu za pomoc eval.......................................................................................... 104
Eval w innych jzykach......................................................................................................... 105
*ródła informacji................................................................................................................... 107
( ,"-
Podstawowy pakiet................................................................................................................ 109
Pakiety i pliki......................................................................................................................... 111
Inicjalizacja i destrukcja pakietów ........................................................................................ 113
Prywatno;8............................................................................................................................. 114
Importowanie symboli........................................................................................................... 115
Zagniedanie pakietów ........................................................................................................ 118
Automatyczne ładowanie....................................................................................................... 119
Dostp do tablicy symboli ..................................................................................................... 120
Porównania z innymi jzykami ............................................................................................. 121
) &'$
OO: wprowadzenie................................................................................................................ 125
Obiekty w Perlu..................................................................................................................... 127
UNIVERSAL......................................................................................................................... 140
Powtórka z konwencji............................................................................................................ 141
Porównanie z innymi jzykami obiektowymi ....................................................................... 145
*ródła informacji................................................................................................................... 147
. '/0#
Wydajne zapisywanie atrybutów........................................................................................... 149
Delegacja ............................................................................................................................... 160
O dziedziczeniu..................................................................................................................... 161
*ródła informacji................................................................................................................... 163
%($
Dowizywanie skalarów........................................................................................................ 166
Dowizywanie tablic ............................................................................................................. 169
Dowizywanie tablic asocjacyjnych...................................................................................... 171
Dowizywanie uchwytów plików ......................................................................................... 172
Przykład: monitorowanie zmiennych.................................................................................... 173
Porównania z innymi jzykami ............................................................................................. 177
- %/ )
Aspekty trwało;ci .................................................................................................................. 179
Dane strumieniowe................................................................................................................ 182
Dane ukierunkowane na rekordy........................................................................................... 185
Relacyjne bazy danych .......................................................................................................... 187
*ródła informacji................................................................................................................... 193
/'1$
Adaptor: wprowadzenie......................................................................................................... 197
Uwagi na temat architektury.................................................................................................. 200
Implementacja........................................................................................................................ 206
*ródła informacji................................................................................................................... 214
2!&$
Wstp do sieci........................................................................................................................ 215
Interfejs gniazd i IO::Socket.................................................................................................. 217
Obsługa wielu klientów......................................................................................................... 219
Prawdziwe serwery................................................................................................................ 225
Obiekty wej;cia-wyj;cia i uchwyty plików........................................................................... 226
Gotowe moduły klientów ...................................................................................................... 227
*ródła informacji................................................................................................................... 229
304"
Msg: zestaw narzdzi do przesyłania komunikatów ............................................................. 231
Wywoływanie zdalnych procedur (RPC).............................................................................. 243
*ródła informacji................................................................................................................... 249
# 5!" %$
Wprowadzenie do graficznych interfejsów uytkownika, Tk oraz modułu Perl/Tk............. 252
Pierwszy program w Perl/Tk ................................................................................................. 253
Przegld widgetów................................................................................................................. 256
Zarzdzanie geometri........................................................................................................... 273
Liczniki czasu........................................................................................................................ 276
Dowizywanie zdarze.......................................................................................................... 277
Ptle zdarze.......................................................................................................................... 279
*ródła informacji................................................................................................................... 280
$ &5&5!"" 0%! .
Wprowadzenie do gry Tetris ................................................................................................. 282
Konstrukcja............................................................................................................................ 282
Implementacja........................................................................................................................ 284
( &5&5!"" 0
&21
man i perlman ........................................................................................................................ 292
Implementacja........................................................................................................................ 293
*ródła informacji................................................................................................................... 299
) 6"!!'1-
O generowaniu kodu.............................................................................................................. 301
Przykład działania struktury Jeeves....................................................................................... 304
Przegld architektury Jeeves.................................................................................................. 308
Implementacja Jeeves............................................................................................................ 311
Przykładowy analizator składniowy specyfikacji.................................................................. 318
*ródła informacji................................................................................................................... 319
. !0
Pisanie rozszerzenia: omówienie........................................................................................... 322
Przykład: fraktale w Perlu..................................................................................................... 325
Zgłoś jeśli naruszono regulamin