Java_Przewodnik_dla_poczatkujacych_Wydanie_V_javpp5.pdf
(
894 KB
)
Pobierz
Ty t uł oryginału: Java, A Beginner's Guide, 5th Edition
Tłumaczenie: Jaromir Senczyk
ISBN: 978-83-246-3919-9
Original edition copyright © 2012 by The McGraw-Hill Companies, Inc.
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2012 by HELION SA
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpp5.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpp5
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treci
O autorze ................................................................................................. 11
O redaktorze technicznym ........................................................................ 11
Wstp ...................................................................................................... 13
Rozdzia 1. Podstawy Javy ......................................................................................... 19
Pochodzenie Javy ........................................................................................................................20
Java a jzyki C i C++ ............................................................................................................21
Java a C# ...............................................................................................................................22
Java a Internet ..............................................................................................................................22
Aplety Java ............................................................................................................................22
Bezpieczestwo .....................................................................................................................23
Przenono ...........................................................................................................................23
Magiczny kod bajtowy ................................................................................................................24
Terminologia Javy .......................................................................................................................25
Programowanie obiektowe ..........................................................................................................26
Hermetyzacja .........................................................................................................................27
Polimorfizm ...........................................................................................................................28
Dziedziczenie ........................................................................................................................28
Java Development Kit .................................................................................................................29
Pierwszy prosty program .............................................................................................................30
Wprowadzenie tekstu programu ............................................................................................30
Kompilowanie programu .......................................................................................................31
Pierwszy program wiersz po wierszu ....................................................................................31
Obsuga bdów skadni ...............................................................................................................34
Drugi prosty program ..................................................................................................................35
Inne typy danych .........................................................................................................................37
Przykad 1.1. Zamiana galonów na litry ......................................................................................38
Dwie instrukcje sterujce .............................................................................................................39
Instrukcja if ...........................................................................................................................40
Ptla for .................................................................................................................................41
Bloki kodu ...................................................................................................................................43
rednik i pozycja kodu w wierszu ...............................................................................................44
Wcicia ........................................................................................................................................45
Przykad 1.2. Ulepszony konwerter galonów na litry ..................................................................45
Sowa kluczowe jzyka Java .......................................................................................................46
Identyfikatory ..............................................................................................................................47
Biblioteki klas ..............................................................................................................................48
Test sprawdzajcy .......................................................................................................................48
4
Java. Przewodnik dla pocztkujcych
Rozdzia 2. Typy danych i operatory ............................................................................ 49
Dlaczego typy danych s tak wane ............................................................................................50
Typy podstawowe ........................................................................................................................50
Typy cakowite ......................................................................................................................51
Typy zmiennoprzecinkowe ...................................................................................................52
Znaki .....................................................................................................................................53
Typ logiczny ................................................................................................................................54
Przykad 2.1. Jak daleko uderzy piorun? ....................................................................................55
Literay ........................................................................................................................................56
Literay szesnastkowe, ósemkowe i binarne ..........................................................................57
Specjalne sekwencje znaków ................................................................................................57
Literay acuchowe ..............................................................................................................58
Zmienne .......................................................................................................................................59
Inicjalizacja zmiennej ............................................................................................................59
Dynamiczna inicjalizacja ......................................................................................................60
Zasig deklaracji i czas istnienia zmiennych ...............................................................................60
Operatory .....................................................................................................................................63
Operatory arytmetyczne ..............................................................................................................63
Inkrementacja i dekrementacja ..............................................................................................65
Operatory relacyjne i logiczne .....................................................................................................66
Warunkowe operatory logiczne ...................................................................................................67
Operator przypisania ....................................................................................................................69
Skrótowe operatory przypisania ..................................................................................................69
Konwersje typów w instrukcjach przypisania .............................................................................71
Rzutowanie typów niezgodnych ..................................................................................................72
Priorytet operatorów ....................................................................................................................74
Przykad 2.2. Tabela prawdy dla operatorów logicznych ............................................................74
Wyraenia ....................................................................................................................................75
Konwersja typów w wyraeniach ..........................................................................................76
Odstpy i nawiasy .................................................................................................................77
Test sprawdzajcy .......................................................................................................................78
Rozdzia 3. Instrukcje sterujce ................................................................................. 79
Wprowadzanie znaków z klawiatury ...........................................................................................79
Instrukcja if ..................................................................................................................................81
Zagniedanie instrukcji if ..........................................................................................................82
Drabinka if-else-if .......................................................................................................................83
Instrukcja switch ..........................................................................................................................84
Zagniedanie instrukcji switch ...................................................................................................88
Przykad 3.1. Rozpoczynamy budow systemu pomocy .............................................................88
Ptla for .......................................................................................................................................90
Wariacje na temat ptli for ..........................................................................................................92
Brakujce elementy .....................................................................................................................93
Ptla nieskoczona ................................................................................................................94
Ptle bez ciaa ..............................................................................................................................94
Deklaracja zmiennych sterujcych wewntrz ptli ......................................................................95
Rozszerzona ptla for ..................................................................................................................96
Ptla while ...................................................................................................................................96
Ptla do-while ..............................................................................................................................97
Przykad 3.2. Ulepszamy system pomocy ...................................................................................99
Przerywanie ptli instrukcj break .............................................................................................102
Zastosowanie break jako formy goto .........................................................................................104
Zastosowanie instrukcji continue ...............................................................................................108
Przykad 3.3. Kocowa wersja systemu pomocy .......................................................................109
Spis treci
5
Ptle zagniedone ....................................................................................................................112
Test sprawdzajcy .....................................................................................................................113
Rozdzia 4. Wprowadzenie do klas, obiektów i metod ................................................ 115
Podstawy klas ............................................................................................................................116
Ogólna posta klasy ............................................................................................................116
Definiowanie klasy ..............................................................................................................117
Jak powstaj obiekty ..................................................................................................................120
Referencje obiektów i operacje przypisania ..............................................................................120
Metody ......................................................................................................................................121
Dodajemy metod do klasy Vehicle ....................................................................................122
Powrót z metody ........................................................................................................................124
Zwracanie wartoci ....................................................................................................................125
Stosowanie parametrów .............................................................................................................127
Dodajemy sparametryzowan metod do klasy Vehicle .....................................................128
Przykad 4.1. System pomocy jako klasa ...................................................................................130
Konstruktory ..............................................................................................................................135
Konstruktory z parametrami ......................................................................................................136
Dodajemy konstruktor do klasy Vehicle ....................................................................................137
Operator new .............................................................................................................................138
Odzyskiwanie nieuytków i metoda finalize() ...........................................................................139
Metoda finalize() .......................................................................................................................139
Przykad 4.2. Ilustracja dziaania odzyskiwania nieuytków i metody finalize() ......................140
Sowo kluczowe this ..................................................................................................................142
Test sprawdzajcy .....................................................................................................................144
Rozdzia 5. Wicej typów danych i operatorów .......................................................... 145
Tablice .......................................................................................................................................145
Tablice jednowymiarowe ....................................................................................................146
Przykad 5.1. Sortowanie tablicy ...............................................................................................149
Tablice wielowymiarowe ..........................................................................................................151
Tablice dwuwymiarowe ......................................................................................................151
Tablice nieregularne ..................................................................................................................152
Tablice o trzech i wicej wymiarach ...................................................................................153
Inicjalizacja tablic wielowymiarowych ...............................................................................153
Alternatywna skadnia deklaracji tablic .....................................................................................155
Przypisywanie referencji tablic ..................................................................................................155
Wykorzystanie skadowej length ...............................................................................................156
Przykad 5.2. Klasa Queue .........................................................................................................158
Styl for-each ptli for .................................................................................................................162
Iteracje w tablicach wielowymiarowych .............................................................................165
Zastosowania rozszerzonej ptli for ....................................................................................166
acuchy znaków ......................................................................................................................167
Tworzenie acuchów ..........................................................................................................167
Operacje na acuchach .......................................................................................................168
Tablice acuchów ...............................................................................................................170
acuchy s niezmienne .....................................................................................................171
acuchy sterujce instrukcj switch ..................................................................................172
Wykorzystanie argumentów wywoania programu ...................................................................173
Operatory bitowe .......................................................................................................................175
Operatory bitowe AND, OR, XOR i NOT ..........................................................................175
Operatory przesunicia ........................................................................................................179
Skrótowe bitowe operatory przypisania ..............................................................................181
Przykad 5.3. Klasa ShowBits ...................................................................................................182
Plik z chomika:
Ksiegarnia_Informatyka
Inne pliki z tego folderu:
Eclipse_eclips.pdf
(1473 KB)
Eclipse_Podrecznik_programisty_eclipp.pdf
(796 KB)
Efektywne_programowanie_w_jezyku_Java_jappjp.pdf
(255 KB)
Efekty_graficzne_i_animowane_dla_aplikacji_Desktop_Java_Tworzenie_atrakcyjnych_programow_efgran.pdf
(1085 KB)
Google_App_Engine_Tworzenie_wydajnych_aplikacji_w_Javie_gooaej.pdf
(830 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agile - Programowanie
Algorytmy - Programowanie
Asembler - Programowanie
C - Programowanie
C# - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin