informatyka europejczyka. poradnik metodyczny dla gimnazjum. wydanie ii full version.pdf

(4301 KB) Pobierz
887638573.001.png
1 4
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A G I M N A Z J U M
Tre#ci programowe w poradniku (podobnie jak w programie
nauczania) obudowane s$ wokó" zagadnie' tematycznych (bloków
tematycznych):
1. Budowa i zastosowanie komputera
2. System operacyjny
3. Podstawy edycji grafiki
4. Praca z edytorem tekstu
5. Multimedia
6. Internet i sieci
7. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
8. Bazy danych
9. Algorytmy
10. Modelowanie i symulacja
Zagadnienie tematyczne
(blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera
Podstawa programowa:
PosDugiwanie siA sprzAtem i korzystanie z usDug systemu operacyjnego.
Podstawowe elementy komputera i ich funkcje. Zasady bezpiecznej pracy
z komputerem. Podstawowe usDugi systemu operacyjnego. SpoDeczne,
etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki. Konsekwencje dla
osób i spoDeczeCstw. Zagro2enia wychowawcze: szkodliwe gry, depra-
wuj?ce tre1ci, uzale2nienie. Zagadnienia etyczne i prawne zwi?zane
z ochron? wDasno1ci intelektualnej i ochron? danych.
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
1. Regulamin
szkolnej pracowni
komputerowej.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zaj%ciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zaj%ciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
887638573.002.png
T E M A T Y K A Z A J ) * , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 5
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
2. Bezpieczna
i higieniczna praca
z komputerem ( EP ).
3. Znaczenie komputera
we wspó"czesnym
#wiecie ( EF ).
4. Ochrona w"asno#ci
intelektualnej.
Prawo autorskie.
5. Budowa komputera.
6. – 7. Urz$dzenia s"u!$ce
do komunikowania
u!ytkownika
z komputerem.
8. Przygotowanie zestawu
komputerowego
do pracy.
2. Zagadnienia etyczne
i prawne zwi$zane
z ochron$ w"asno#ci
intelektualnej ( EF ).
2. Zagro!enia i po!ytki
wynikaj$ce
z zastosowa'
komputerów
i powszechnego
dost%pu
do informacji ( EF ).
Na realizacj% pierwszego bloku tematycznego, „Budowa i zastosowa-
nie komputera”, przewidziano 12 jednostek lekcyjnych w trzyletnim
cyklu kszta"cenia. Je#li w danej szkole przewidziany jest dwuletni cykl
kszta"cenia z zakresu informatyki, zagadnienia tematyczne z ka!dego
z bloków nale!y roz"o!y+ na dwa lata.
Zakres tre'ci nauczania:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej. Przedmiotowy system
oceniania z informatyki. Bezpieczna i higieniczna praca z kompute-
rem. Znaczenie komputera we wspó"czesnym #wiecie. Zagro!enia
i po!ytki wynikaj$ce z zastosowa' komputerów i powszechnego do-
st%pu do informacji. Dziedziny !ycia, w których ma zastosowanie
komputer. Informatyka jako dziedzina wiedzy. Prawo autorskie. Co
jest w"asno#ci$ w Internecie, a co nie? Budowa komputera . Urz$dze-
nia wej#ciowe i wyj#ciowe. Jednostki pami%ci. Pod91czanie elementów
zestawu komputerowego (tre>ci rozszerzaj1ce) .
Osi gni%cia ucznia:
Ucze':
stosuje si% do zasad regulaminu szkolnej pracowni
komputerowej;
potrafi wyja#ni+, na czym polega higieniczna i bezpieczna
praca z komputerem;
887638573.003.png
1 6
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A G I M N A Z J U M
wie, jakie znaczenie ma komputer we wspó"czesnym #wiecie
oraz w jakich dziedzinach znalaz" zastosowanie;
rozumie potrzeb% wykorzystania wszechstronnego narz%dzia,
jakim jest komputer;
potrafi wyja#ni+ poj%cie: informatyka ;
zna poj%cia: prawo autorskie , licencja (wymienia i opisuje
przyk"ady licencji), piractwo komputerowe ;
rozumie konieczno#+ prawnej ochrony twórczo#ci;
dostrzega potrzeb% poszanowania i ochrony pracy innych
osób;
wie, jak zgodnie z prawem mo!na korzysta+
z oprogramowania;
zna elementy zestawu komputerowego;
potrafi po"$czy+ elementy zestawu;
potrafi wymieni+ elementy znajduj$ce si% wewn$trz
komputera. Potrafi je scharakteryzowaB (tre>ci rozszerzaj1ce) ;
rozró!nia rodzaje i jednostki pami%ci;
zna rodzaje i zastosowanie no#ników informacji.
Poni2ej przedstawiam wskazówki do zajAB oraz przykDady rozwi?-
zaC metodycznych poszczególnych lekcji.
I rok nauki
Temat 1.:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki
Wskazówki do zaj!":
1. Pierwsze zaj%cia z informatyki rozpoczynamy od omówienia
w"a#ciwego sposobu zachowania si% w pracowni komputerowej.
Nauczyciel odczytuje oraz omawia regulamin pracowni,
a uczniowie wypowiadaj$ si%, o czym jeszcze powinni pami%ta+.
Regulamin powinien znajdowa+ si% w pracowni w widocznym
miejscu, aby w razie zaistnia"ej sytuacji na zaj%ciach mo!na
by"o odwo"ywa+ si% do niego. Regulamin szkolnej pracowni
komputerowej znajduje si% na p"ycie CD-ROM.
887638573.004.png
T E M A T Y K A Z A J ) * , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 7
2. Nauczyciel wyja#nia zasady pracy na zaj%ciach z informatyki
oraz zapoznaje uczniów z przedmiotowym systemem oceniania.
3. Pierwsze zaj%cia s"u!$ równie! przedstawieniu zakresu tre#ci
programowych przewidzianych do realizacji w klasie pierwszej.
Ju! na pierwszej lekcji informatyki nie mo!na ograniczy+
zaj%+ do samego wyk"adu. Po omówieniu wy!ej wymienionych
zagadnie' uczniowie powinni pod kierunkiem nauczyciela
w"$czy+ komputery, aby oswaja+ si% z nimi oraz
z oprogramowaniem. Na tych zaj%ciach nauczyciel nie
wprowadza nowych poj%+. Uczniowie mog$ zaobserwowa+
ruch myszy, wygl$d pulpitu czy ikon. Mog$ uruchomi+ np.
gr%, której ikon% nauczyciel wcze#niej umie#ci" na pulpicie,
lub przejrze+ zasoby komputera (z pewno#ci$ uczniowie
nie b%d$ mieli z tym problemu).
Nauczyciel wyja#nia, jak prawid"owo wy"$czy+ komputer.
4. Podsumowaniem zaj%+ mog$ by+ odpowiedzi uczniów
na pytania:
a) Dlaczego powinni#my przestrzega+ regulaminu?
b) Jakich tre#ci, oprócz przedstawionych przez nauczyciela
do realizacji w klasie pierwszej, chcia"by# jeszcze uczy+
si% na zaj%ciach z informatyki?
Temat 2.:
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem (EP)
Przyk#ad rozwi$zania metodycznego:
Cel g#ówny:
Poznanie i rozumienie konieczno#ci stosowania zasad bezpiecznej
i higienicznej pracy z komputerem.
Cele szczegó#owe :
Ucze':
wie, jak w"a#ciwie zorganizowa+ stanowisko komputerowe;
zna zasady bezpiecze'stwa i higieny pracy z komputerem;
szanuje mienie szkolne.
Metody pracy :
Pogadanka, pokaz.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin