POZNAJEMY ZASADY RUCHU ULICZNEGO
CYKL TEMATYCZNY:
POZNAJEMY ZASADY RUCHU ULICZNEGO.
Cele ogólne:
- poznawanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicach
- zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi
- wzbogacanie słownika o nowe wyrazy związane z ruchem drogowym
- zapoznanie z różnymi środkami lokomocji
- poznawanie różnych technik plastycznych
- rozwijanie ogólnej sprawności słuchowej poprzez rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
Obszar aktywności
Rozmowy samorzutne i inspirowane przez nauczycielkę, zaznaczanie obecności na liście. Wspólne redagowanie gazetki tematycznej.
Wypowiedzi dzieci na temat spędzenia wolnych dni z rodzicami.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 26 (K. Wlaźnik) z elem. orientacyjno-porząd.
· Obserwacja ruchu ulicznego podczas spaceru na pobliskie skrzyżowanie – nazywanie obserwowanych pojazdów, pokazanie najbardziej bezpiecznych przejść w pobliżu przedszkola, ocenianie zachowań pieszych na drodze, czytanie napotkanych znaków, wyjaśnianie ich znaczenia, nauka przechodzenia przez jezdnię z sygnalizacją świetlną.
· Zabawy ruchowe w ogrodzie przed-szkolnym z elementem pokonywania naturalnego toru przeszkód.
Słuchanie wierszy o tematyce komunika-cyjnej (zbiór własny), rysowanie na dowolny temat, kolorowanie, nawlekanie korali.
społeczna
językowa
ruchowa
zdrowotna
w zakr. roz. mowy i myślenia
plastyczno-konstrukcyjna
podejmuje zabawy z własnej inicjatywy
umie wybrać obrazki tematycznie pasujące na gazetkę
wypowiada się na określony temat
wie na czym polega zabawa, przestrzega
bezpieczeństwa
praktycznie ćwiczy prawidłowe przechodzenie przez jezdnię z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji świetlnej
zachowuje ostrożność w czasie przechodzenia przez jezdnię , przestrzega zasad bezpieczeństwa
zna przeznaczenie znaków drogowych
zna najbardziej popularne znaki
wie na czym polegają poszczególne ćwiczenia
umie je poprawnie wykonać
reaguje na sygnał dźwiękowy
przestrzega zasad bezpieczeństwa
słucha uważnie wierszy
umie budować proste zdania na dany temat
Samorzutnie podejmowana aktywność dzieci: zabawy w kącikach, działalność kreatywna: kolorowanie, wycinanie, konstruowanie.
Rozmowy w małych grupkach – nazywanie dni tygodnia oraz pory dnia, liczenie obecnych dzieci, porównywanie liczebności dziewczynek i chłopców, używanie pojęć mniej, więcej, dzieci chętne określają również o ile jest więcej lub mniej.
Ćwiczenia poranne – zestaw 11 (K. Wlaźnik) z elem. równowagi.
· ,,Poznajemy różne pojazdy’’ – zapoznanie dzieci z pojazdami poruszającymi się po drogach. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów różnych pojazdów.
Zabawa ruchowa ,,Samochody’’
· ,,Sygnalizator świetlny’’ – wykonanie sylwety sygnalizatora, malowanie, naklejanie techniką wycinanki kolorowych świateł.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
plastyczna
samodzielnie podejmuje zabawę
stosuje formy grzecznościowe w czasie zabaw i przychodzenia do przedszkola
umie nazwać obecny dzień, porę dnia
potrafi podać liczbę obecnych dzieci
umie porównać liczebność dziewczynek i chłopców
potrafi prawidłowo wykonać ćwiczenia
wie, jakie pojazdy poruszają się po ulicach
potrafi nazwać te pojazdy
umie naśladować odgłosy niektórych pojazdów
wie na czym polega zabawa
wie jak wygląda sygnalizacja świetlna
prawidłowo stosuje kolory
wie na czym polega technika wydzieranki
dba o estetykę pracy
chętnie bierze udział w zabawach
wie gdzie i jak bezpiecznie się bawić
przewiduje skutki w sytuacjach życiowych i konsekwencje nierozsądnych zachowań
Rozwiązywanie zagadek pantomimicznych – Jaki to pojazd?
Osłuchanie z wierszem pt. ,,Komunikacja na wesoło’’ M. Przewoźniaka.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22
· ,,Kto pierwszy dojedzie do mety?’’ – konstruowanie gry planszowej wspólnie z całą grupą, utrwalenie liczebników do 6.
· ,,Ruch uliczny’’ – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, wystukiwanie rytmu melodii, rozpoznawanie dźwięków nagranych na kasecie, kojarzenie tych dźwięków z obrazkiem, ćwiczenia ortofoniczne, próby śpiewania tekstu.
Słuchanie bajki ,,Złotowłosa i trzy niedźwiadki’’
matematyczna
muzyczna
umie ruchem pokazać jadący pojazd
umie rozwiązać zagadkę
wie o czym jest wiersz
zna odpowiedzi na zadane pytania
aktywnie uczestniczy w zabawie
wie co jest potrzebne do gry
zna zasady konstruowania gry
umie policzyć oczka i podać ich liczbę na wyrzuconej kostce
przestrzega zawartych umów
rozpoznaje melodię piosenki i jej tytuł , potrafi rytmizować tekst , próbuje śpiewać fragmenty piosenki , ilustruje ruchem jej treść
chętnie bierze udział w zabawach ruchowych
słucha chętnie bajki
odpowiada na zadane pytania
Samorzutna aktywność dzieci: zabawy wybranymi zabawkami, dzielenie się nimi z kolegami.
Kolorowanie obrazka tematycznego, rysowanie po śladzie ,,Samochód’’
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23 z elem. czworakowania.
· ,,Ruch uliczny’’ – wykonywanie pracy plastycznej dowolną techniką, wykorzystanie poznanych wiadomości, umiejętne rozplanowanie na kartce.
Zabawa ruchowa ,,Dzieci do domu, dzieci na spacer’’
· ,,Zamek’’ – naklejanie wg wzoru, utrwalenie pojęć z prawej strony, z lewej strony, na dole, u góry, z boku.
Zabawa dydaktyczna ,,Kto Cię woła?’’
w zakr. przyg. do pisania i czyt.
w zakr. przyg. do czyt. i pisania
dobieranie odpowiednich rekwizytów
przestrzeganie umów
prawidłowo koloruje obrazek
umie rysować po śladzie
bierze udział w zabawie, przestrzega bhp
wie jak należy wykonać pracę
umie wykorzystać poznane wiadomości w pracy plastycznej
umie rozplanować pracę na kartce z bloku
estetycznie wykonuje pracę
umie nazwać figury z których zbudowany jest zamek
umie policzyć ile jest wykorzystanych klocków poszczególnego rodzaju do budowy zamku
umie zbudować zamek wg wzoru
przestrzega kolejności wypowiadania się
umie rozróżnić słyszany głos
Swobodne rozmowy w czasie zabaw w kącikach zainteresowań.
Ćwiczenia graficzne- rysowanie po kropeczkach – ,,Ślad po rowerze’’
Wysłuchiwanie głosek w nagłosie wyr.
Ćwiczenia poranne – zestaw 14 – z elem. biegu.
· Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych i pantomimicznych, utrwalenie poznanych wiadomości o ruchu drogowym.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą obwodu ćwiczebnego
umie budować proste zdania
wie na czym polegają zabawy w kącikach
umie narysować linię po śladzie
umie wyróżnić głoskę w nagłosie
bierze aktywny udział w zabawie
zna rozwiązanie zagadki
podaje uzasadnienie swojej odpow.
zna niektóre zasady ruchu drogowego
...
Hel53land