Pytania z Prawa Administracyjnego
1.Cechy prawa administracyjnego.
· prawo pozytywne, nie oparte o zwyczaje, normy moralne, ale składa się z szeregu normatywnych nakazów, zakazów, ograniczeń, upoważnień (gwarancja przestrzegania nakazów gwarantuje system uznanych przez państwo sankcji)
· gałąź prawa niezkodyfikowanego
· reguluje sposób realizacji procesów administracyjnych w państwie przy pomocy instytucji, które te procesy realizują
· stanowi część składową całego prawa w państwie
· instytucje realizujące proces prawa administracyjnego mogą stosować przymus administracyjny w sytuacjach prawem opisanych
Prawo administracyjne gałąź prawa, która reguluje działalność organów państwowych podejmowaną w celu wykonania ustalonych prawem zadań organizatorskich wypełnianych w swoistych formach działania.
2. Pojęcie administracji publicznej. Jest to działalność trwała, celowa i planowa, “administracja “ oznacza służenie czynność podporządkowania rozkazom (ministrare oznacza posługiwać, wykonywać, kierować). Jest sprawowana przez państwo (organy państwowe, związki publicznoprawne i inne podmioty administracji. Administrację cechuje możliwość użycia bezpośredniego przymusu. Wyróżniamy administrację publiczną w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym i formalnym.
· Podmiotowym - ogół podmiotów wykonujących określone funkcje z zakresu administracji pub
· Przedmiotowym – jest to taka działalność państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne , albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej.
· Formalnym – cała działalność państwa wykonywana przez podmioty administracji.
3. Normy w prawie administracyjnym. Do podstawowych norm prawnych budujących prawo administracyjne, jak również akceptująca tę budowę doktryna prawa administracyjnego, zaliczamy:
· normy prawa ustrojowego,
· normy prawa materialnego,
· normy prawa procesowego.
Normy prawa ustrojowego, regulują wszystkie najważniejsze elementy administracji publicznej jako organizacji. Dotyczą więc tworzenia i obsadzania organów administracyjnych i ich urzędów, budowy wewnętrznej oraz wzajemnych relacji poszczególnych struktur organizacji. Określają jak będą wyglądać struktury administracji publicznej, czy będą scentralizowane, zdecentralizowane, czy ...
ewa.kowalska756