Gdy pojawia sie - fragment.pdf

(619 KB) Pobierz
1095396377.003.png
Autor:
Izabela Czaja-Antoszek
Wydawca:
Colorful Media
Korekta:
Marlena Fiedorow
ISBN: 83-919772-6-9
Copyright © by COLORFUL MEDIA
Poznań 2012
Okładka:
Colorful Media
Skład i łamanie:
Colorful Media
Colorful
1095396377.004.png
Izabela Czaja-Antoszek
Gdy pojawia sie rodzeństwo
Colorful
1095396377.005.png 1095396377.006.png 1095396377.001.png
Spis treści
I Wstęp. O rodzeństwie ........................................................................................................................... 5
II Mamo, po co kupiłaś mi tego dzidziusia, czyli wartość psychologiczna posiadania
rodzeństwa ....................................................................................................................................... 6
1. Rodzeństwo jako zasób psychologiczny ............................................................................. 6
2. O czym decyduje kolejność narodzin? ............................................................................... 7
3. Jak w główce sałaty, czyli jakim liściem jest nasze dziecko? ............................................. 7
Liść zewnętrzny – pierworodne dziecko ....................................................................... 7
Liść środkowy – średnie dziecko .................................................................................. 9
Pączek – najmłodsze dziecko ..................................................................................... 10
4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 11
III Jak przygotować dziecko do narodzin rodzeństwa? .................................................................. 13
1. Będziesz mieć rodzeństwo – jak o tym powiedzieć starszemu dziecku? ......................... 14
2. Jak urządzić wspólny pokój dla rodzeństwa? ................................................................... 14
3. Wielki dzień, czyli powrót ze szpitala. Pierwsze dni z rodzeństwem ............................... 15
4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 17
IV Zabawkami bawimy się na zmianę, czyli jak pomóc dziecku podzielić się z rodzeństwem ... 18
1. Współdziałania można się nauczyć .................................................................................. 18
2. Docenić każde z dzieci, czyli zmniejszamy rywalizację .................................................. 20
3. Gdy starsze dziecko jest zazdrosne o młodsze. Propozycje zabaw .................................. 21
4. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 23
V Nie chcę się z tobą bawić, czyli o konliktach między rodzeństwem ......................................... 24
1. Dlaczego dochodzi do konliktów między rodzeństwem? ................................................ 24
2. Rodzic mediatorem konliktu, czyli kiedy warto podejmować się takiej roli ................... 25
3. Co i jak mówić do kłócących się dzieci? .......................................................................... 27
4. Zabawy uczące dzieci pokojowego rozwiązywania konliktów ....................................... 29
5. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 29
VI Kochamy się, bo jesteśmy rodziną. Jak wzmacniać u dziecka więzi rodzinne? ...................... 31
1. Bogactwo rytuałów kluczem do poczucia przynależności ............................................... 31
2. Co warto zapamiętać? ....................................................................................................... 33
VII Podsumowanie ............................................................................................................................... 34
Wskazówki praktyczne ................................................................................................................. 35
Bibliograia ..................................................................................................................................... 36
O autorce ........................................................................................................................................ 36
Gdy pojawia się rodzeństwo
I Wstęp
O rodzeństwie
W pewnym okresie u niektórych dzieci przychodzi etap zadawania dociekliwych pytań:
– Mamo, a kiedy do Twojego brzuszka wpadnie ziarenko?
– Mamo, a kiedy kupisz mi siostrzyczkę?
– Mamo, czy możemy mieć takiego samego dzidziusia jak moja koleżanka?
Częściej robią to dziewczynki, które, wchodząc w okres zabaw tematycznych, chętnie przeobrażają się w ma-
musie, opiekunki, przedszkolanki i odkrywają w sobie potrzebę obdarzania miłością, pielęgnowania, opieko-
wania się małym dzieckiem. Malec jest postrzegany głównie jako żywa zabawka i często te czekające na niego
dziewczynki spotyka rozczarowanie. Bo kiedy już pojawi się w domu, nie można go od razu nosić, samodzielnie
przewijać i wkładać plastikowej butelki z mlekiem do buzi. Zupełnie inaczej niż robi się to z lalkami czy misia-
mi. I taki brzdąc po pewnym czasie staje się nietrakcyjnym, a często wrogim nowym obiektem, bo poza tym,
że nie można się nim i z nim bawić, „zawłaszczył” sobie mamę, która go cały czas nosi, karmi i przewija. Do
tego zupełnie niespodziewanie zaskarbił sobie sympatię i uwagę pozostałej części rodziny, która podczas licz-
nych wizyt zachwyca się maleńkimi nóżkami, rączkami i niebieskimi oczkami.
Są także dzieci, które wcale o rodzeństwo nie pytają. Nawet go nie chcą, bo dobrze im jest samym w ich
świecie. Wszystkie zabawki mają dla siebie, pokojem z nikim nie muszą się dzielić, a rodzice zwracają uwagę
tylko na nie. Aż tu nagle się rodzi nowa istota... Krzyczy, nie umie nic powiedzieć, nie umie chodzić, nawet
chwycić piłki i nią rzucić. Bezużyteczna, ale wszyscy ją kochają. Na domiar złego trzeba się nią zajmować!
Różne są historie dzieci, które czekały lub nie na swoje rodzeństwo. Różne ich potrzeby i oczekiwania.
Pojawienie się rodzeństwa na świecie jest tak szczególnym i psychologicznie skomplikowanym dla dziecka
wydarzeniem, że nie powinno dziwić, iż wywołuje różne reakcje u dzieci. Jedno dziecko przyjmie nowego
członka rodziny obojętnie, inne będzie się nim zachwycać, a jeszcze inne będzie się odnosić z wrogością
i agresją. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie dziecka i przestrzeni, w której mieszkamy, na
pojawienie się nowego członka rodziny. W ten sposób możemy złagodzić negatywne skutki zmiany i wyjść
naprzeciw potrzebom naszego pierworodnego dziecka, by nie czuło się zagrożone, smutne i rozczarowane,
a przede wszystkim by, potraiło odnaleźć miłość do nowej siostry lub brata.
Publikacja wskazuje, jak podjąć się takiego wyzwania. Dedykowana jest:
• rodzicom dzieci, którym trudno jest zaakceptować pojawienie się w domu rodzeństwa,
• rodzicom, którzy planują lub oczekują już potomstwa, i chcieliby jak najlepiej przygotować dziecko do roli
starszego brata lub starszej siostry,
• dzieciom, które stały się starszym bratem lub starszą siostrą, aby, korzystając przy pomocy rodziców z propo-
nowanych zabaw, zaakceptowały swoją rolę i poczuły swoistą dumę.
Izabela (mama dwojga dzieci, siostra dwóch braci)
5
1095396377.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin