Cyberprzemoc w szkole - fragment.pdf

(521 KB) Pobierz
1095396365.003.png
Autor:
Alicja Wołk-Karaczewska
Wydawca:
Colorful Media
Korekta:
Marlena Fiedorow
ISBN: 83-919772-4-2
Copyright © by COLORFUL MEDIA
Poznań 2012
Okładka:
Colorful Media
Skład i łamanie:
Colorful Media
Colorful
1095396365.004.png
Alicja Wołk-Karaczewska
Cyberprzemoc w szkole
Colorful
1095396365.005.png 1095396365.006.png 1095396365.001.png
Spis treści
I
1. Czym jest agresja elektroniczna? ..................................................................................................................... 5
2. Charakterystyka zjawiska i jego zakres .......................................................................................................... 7
II
1. Doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka ......................................................................................... 11
2. Proil sprawcy i oiary agresji elektronicznej ................................................................................................ 12
2a. Kim jest sprawca cyberprzemocy? ........................................................................................................ 12
2b. Kim jest oiara przemocy elektronicznej? ............................................................................................. 13
III
1. Wybrane aspekty prawne dotyczące dzieci i młodzieży .............................................................................. 15
2. Analiza wybranych przestępstw związanych z cyberprzemocą .................................................................. 17
3. Udział policji w postępowaniu z nieletnimi .................................................................................................. 18
IV
1. Procedury postępowania stosowane w razie zagrożeń różnego rodzaju, występujących
w środowisku szkolnym ................................................................................................................................. 21
2. Obowiązki pokrzywdzonego ucznia .............................................................................................................. 25
V
1. Jak być bezpiecznym w świecie mediów elektronicznych? ......................................................................... 26
2. Sieć komputerowa w szkole ........................................................................................................................... 26
Cyberprzemoc w szkole
I
1. Czym jest agresja elektroniczna?
Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwił nie tylko dorosłym, ale także dzieciom
i młodzieży powszechny dostęp do internetu i sieci komórkowych, w znaczący sposób modyikując zachowania
społeczne i leżące u ich źródeł mechanizmy psychologiczne.
Stworzył jednocześnie zupełnie inną przestrzeń, będącą światem wirtualnym ze swoim językiem, symboli-
ką i kodeksem postępowania, które dla starszego pokolenia są hermetyczne i nie do końca zrozumiałe. Wielu
dorosłych nie zna nowych technologii, musi się do nich przyzwyczaić i nauczyć z nich korzystać. Dla młodych
jest to środowisko naturalne, urodzili się, gdy internet już był i obcują z nim od zarania. Często nowinki tech-
nologiczne pojawiają się w domach z inicjatywy dzieci i to właśnie one są ekspertami w posługiwaniu się nimi,
poczynając od przeróżnych gier i zabaw edukacyjnych – na oglądaniu ilmów skończywszy. W Polsce przeciętny
wiek pierwszego logowania do sieci wynosi 9 lat.
Badacze zajmujący się tą problematyką określają najmłodszych użytkowników internetu „cyfrowymi tubyl-
cami”, a dorosłych – „imigrantami”, wskazując, że te dwie grupy mają problemy ze znalezieniem wspólnego
języka nie tylko w odniesieniu do mediów elektronicznych, ale także wspólnych zainteresowań, spędzania
wolnego czasu, czy rozpoznawania potencjalnych zagrożeń.
Rodzice pochłonięci pracą i zmęczeni dniem codziennym nie mają czasu dla dziecka, często wyręczają się
więc komputerem, traktując internet jako atrakcyjne i edukacyjne narzędzie, z którego bezpiecznie można ko-
rzystać. Są przekonani, że siedzący w domowym zaciszu przed ekranem elektronicznej zabawki syn czy córka
nie robią niczego, co mogłoby ich narazić na niebezpieczeństwo i zwyczajnie nie dowierzają, że mogłoby ich
spotkać coś złego.
Niestety, często popełniają błąd, nie kontrolując, czym dziecko zajmuje się w sieci, poświęcając tym zajęciom
całe godziny, z kim utrzymuje kontakty, o czym rozmawia. Dla „cyfrowych tubylców” internet jest podsta-
wowym miejscem zaspokajania potrzeb emocjonalnych, nawiązywania różnego rodzaju relacji, poznawania
ludzi, składnicą wiedzy, wreszcie miejscem, gdzie można się ukryć przed wścibstwem i ciekawością dorosłych.
Z typową dla tego wieku łatwowiernością i ufnością w dobre intencje innych użytkowników sieci młode oso-
by wpadają w zastawiane przez nich sidła i stają się oiarami przestępstw często o charakterze seksualnym,
różnorakich oszustw, wyłudzeń itd. Beztrosko informują o swoim prywatnym życiu, przesyłają zdjęcia, ilmy
ze swoim udziałem, opowiadają o doświadczeniach, poznanych ludziach, nie spodziewając się, że wszystko to
z całą bezwzględnością może zostać obrócone przeciwko nim. Trudno im zrozumieć, że ten życzliwy słuchacz,
przedstawiający się jako wrażliwy, dobry człowiek, może sprawić tyle cierpienia i bez skrupułów wykorzystać
ich młodzieńczą szczerość.
Tak stało się w wypadku piętnastolatki z Gdyni, która zauroczona internetowym znajomym w dobrej wierze
wysłała mu swoje zdjęcia i podała numer telefonu komórkowego. Jak się potem okazało, ponadczterdziestoletni
mężczyzna, udający wcześniej nastolatka, swoim zachowaniem doprowadził dziewczynę do próby samobójczej.
Nękał telefonami, straszył, groził, że zabije, na koniec opublikował w internecie jej zdjęcia, przedstawiając ją
jako nieletnią prostytutkę.
Rosnąca w ostatnich latach liczba tego rodzaju zdarzeń dowodzi, że przestrzeń internetowa stała się groź-
na, przemoc i agresja są tam na porządku dziennym, a życie ludzkie ma niewielką wartość. Uczą się tego już
małe dzieci, że, aby unicestwić całe armie, wystarczy kliknąć, że popłaca strategia oparta na bezduszności
i bezwzględności, które gwarantują zwycięstwo, a o to przecież chodzi.
5
1095396365.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin