przygotowanie dzieci 6 letnich do nauki piosania i czytania.doc

(29 KB) Pobierz
Monitorowanie wybranych umiejętności dzieci 5 letnich

Monitorowanie wybranych umiejętności dzieci 6 letnich

 

Opracowała Justyna Niedbała

Wychowawca grupy III

 

Badaniami objęto 11 dzieci 6-letnich. Badano następujące umiejętności dzieci:

 

·        orientację w schemacie własnego ciała,

·        orientację w przestrzeni; wykonywanie poleceń typu „ połóż kartkę z prawej strony”, oraz „ idź w lewo” (chodzenie pod dyktando),

·        rozumienie poleceń typu: narysuj uśmiechniętą buzię w prawym, górnym rogu kartki;

·        dokończenie rysunku wg wzoru,

·        zamalowanie rysunku i wycięcie go,

·        dzielenie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby,

·        rozumienie sensu niektórych zakodowanych informacji, odczytywanie ich.

·        Wyodrębnianie głosek w nagłosie

 

Wyniki diagnozy wyżej wymienionych umiejętności pozwalają stwierdzić, że:

 

·        90,9 % dzieci potrafi  prawidłowo wskazać prawe oko

·        100% dzieci potrafi  prawidłowo wskazać prawe ucho

·        90,9% dzieci potrafi  prawidłowo wskazać lewą nogę

 

·        72,7% dzieci orientuje się na kartce papieru

 

·        100 % dzieci rozumie polecenie „idź do przodu”

·        100 % dzieci rozumie polecenie „idź do tyłu”

·        81,8 % dzieci rozumie polecenie „idź do lewo”

·        72,7 % dzieci rozumie polecenie „idź w prawo”

 

·        90,9 % dzieci wykazuje się prawidłową spostrzegawczością wzrokową

 

·        90,9 % dzieci prawidłowo dzieli zdania na wyrazy

·        100% dzieci prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby

·        100 % dzieci dzieli wyraz na głoski

 

 

·        72,7 % dzieci odkodowuje i potrafi zagrać rytm

 

 

·        90,9% dzieci narysowało rysunek wg podanego wzoru

·        tylko jedno dziecko z 11 zamalowało rysunek na ocenę db, pozostałych 10 na ocenę bdb

·        aż dziewięcioro dzieci wycięło obrazek na poziomie bdb a dwoje na poziomie db.

 

Jedno z zaproponowanych ćwiczeń (w konspekcie na pozycji 2) dotyczące odkodowania symboli typu „górny prawy róg” i umieszczenie sylwety w odpowiednim miejscu na tablicy okazało się za trudne dla dzieci. Podczas tego ćwiczenia dzieci w większości poprawnie odczytywały symbol ale miały problem z wykonaniem drugiej części polecenia.

 

Na podstawie analizy wyników dokonano podsumowania:

 

mocne strony

·        wykazują się dużą sprawnością w sferze manualnej: dorysowywanie, kolorowanie, wycinanie.

·        większość dzieci orientuje się w schemacie własnego ciała i na kartce papieru,

·        dzieci w większości potrafią chodzić pod dyktando, rozumieją polecenia „w lewo”, „w przód”, „w tył”, „w prawo”,

·        dzieci wykazują się dobrą spostrzegawczością wzrokową,

·        potrafią w większości dzielić zdania na wyrazy, 100% dzieci dzieli wyrazy na sylaby  oraz wyrazy na głoski

·        odtwarzają rytmy,

 

słabe strony

 

·        dzieci miały kłopot z poprawnym odczytaniem oznaczeń symbolicznych

 

 

Plan działań doskonalących:

,

·        umożliwianie dzieciom odczytywania różnych oznaczeń symbolicznych poprzez organizowane im zabawy oraz materiały, którw będę mogli wykorzystywać podczas zabaw swobodnych

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin