Pismo święte, Biblia, najnowszy przekład, edycja św. Pawła.pdf

(3786 KB) Pobierz
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU
Najnowszy przekład z języków oryginalnych
z komentarzem
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej
17. Edycja 2012/2013
„Od wiary Abrahama do wiary Kościoła”
Teksty źródłowe
Opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy
Towarzystwa Świętego Pawła
Wszelkie prawa zastrzeżone
© Edycja Świętego Pawła
1094299035.069.png 1094299035.080.png 1094299035.091.png 1094299035.102.png 1094299035.001.png 1094299035.012.png 1094299035.022.png 1094299035.023.png 1094299035.024.png 1094299035.025.png 1094299035.026.png 1094299035.027.png 1094299035.028.png 1094299035.029.png 1094299035.030.png 1094299035.031.png 1094299035.032.png 1094299035.033.png 1094299035.034.png 1094299035.035.png 1094299035.036.png 1094299035.037.png 1094299035.038.png 1094299035.039.png 1094299035.040.png 1094299035.041.png 1094299035.042.png 1094299035.043.png 1094299035.044.png 1094299035.045.png 1094299035.046.png 1094299035.047.png
 
KSIĘGA RODZAJU
WPROWADZENIE
Okoliczności powstania
P ierwsza księga Pisma Świętego nazywana jest tradycyjnie Księgą Rodzaju, co w języku
staropolskim oznaczało Księga Narodzin albo Księga Początków. Jej hebrajska nazwa:
Bereszit pochodzi od pierwszych jej wyrazów: Na początku. W innych językach używana
jest grecka nazwa: Genesis, co oznacza ‘źródło życia’, ‘początek życia’, ‘pochodzenie’, ‘naro-
dziny’ (rdz 5,1). Wszystkie te nazwy wskazują na tematykę księgi, która poświęcona jest
prehistorii narodu wybranego, począwszy od stworzenia świata aż po dzieje Jakuba, zwa-
nego Izraelem, oraz jego synów, którzy dali początek dwunastu plemionom Izraela.
Powstanie Księgi Rodzaju wiąże się z koniecznością nowego zdefiniowania tożsamości
ludu Izraela po utracie niezależności politycznej (586 r. przed Chr.) i w sytuacji przymuso-
wych przesiedleń, które doprowadziły do rozproszenia Izraelitów pośród obcych narodów.
W świetle dawnych przekazów i tradycji jej autorzy starali się ukazać wspólne pochodze-
nie wszystkich plemion Izraela, ich szczególną relację z Bogiem i niezwykłe powołanie
do bycia znakiem Bożej woli i błogosławieństwem dla wszystkich narodów (rdz 12,1-3).
Izraelici nie muszą wstydzić się swojej słabości i klęski. Wobec pychy Babilonii (rdz 11,1-9)
powinni odwołać się do wiary swojego wspólnego przodka abrahama, aby tak jak on stawać
się książętami Boga (rdz 23,6) i źródłem błogosławieństwa (rdz 22,17-18).
Izraelici żyjący w obcej ziemi mogli znaleźć w tej księdze źródło nadziei i zachętę do
uczciwego życia. Dla Izraelitów powracających z przesiedlenia do swojego kraju Księga
Rodzaju była także manifestem, potwierdzającym ich prawa do tej ziemi. Genealogie tłu-
maczące pochodzenie ludów dawały jednocześnie wskazania na temat wzajemnych rela-
cji z ludźmi zamieszkującymi te regiony.
autorzy Księgi Rodzaju obficie korzystali ze znanych im starożytnych przekazów swo-
jego narodu. W Księdze Rodzaju możemy wyróżnić opowiadania, charakteryzujące się
specyficznym językiem oraz koncepcjami społecznymi i teologicznymi, które pozwalają
przypisać je do odrębnych nurtów tradycji, jakie znajdujemy także w innych księgach
Pisma Świętego. Z całą pewnością autorzy Księgi Rodzaju korzystali z dokumentów, które
powstały jeszcze w czasach istnienia niezależnych państw Izraela i Judy. ale nie ograni-
czali się tylko do tych źródeł. Sięgali też do literatury i wiedzy Babilonii, a także egiptu,
Fenicji i innych krajów starożytnego Bliskiego Wschodu. Pogańskie tradycje zostały
jednak dostosowane w taki sposób, żeby wyrażały przekonania wypływające z wiary
Izraelitów. Widać to np. w pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju, w których autorzy
nawiązali do babilońskich opisów stworzenia świata i najstarszych dziejów człowieka,
ale przede wszystkim wyrazili wiarę w to, że stwórcą świata i obrońcą jego porządku jest
Bóg. Ukazali też człowieka jako najdoskonalsze ze stworzeń. ludzie są więc prawdziwymi
podmiotami swoich działań, odpowiedzialnymi za dobro lub zło swoich uczynków, a nie
tylko marionetkami zdanymi na kaprysy przerastających ich sił demonicznych.
763N _ biblia _ maly format .i ndd 35
2/21/11 3:26:30 PM
1094299035.048.png 1094299035.049.png 1094299035.050.png 1094299035.051.png 1094299035.052.png 1094299035.053.png 1094299035.054.png 1094299035.055.png 1094299035.056.png 1094299035.057.png 1094299035.058.png 1094299035.059.png 1094299035.060.png 1094299035.061.png 1094299035.062.png 1094299035.063.png 1094299035.064.png 1094299035.065.png 1094299035.066.png
36
Treść i teologia
Księga Rodzaju łączy w sobie różne teksty, ale charakteryzuje się doskonale przemyślaną
kompozycją. Dzieli się wyraźnie na dwie części: opowiadanie o stwórczym dziele Boga
(rdz 1 – 11) i dzieje patriarchów (rdz 12 – 50). możliwe jest, że wcześniej została zre-
dagowana część opowiadająca o przodkach Izraela, gdyż ideowo była bliższa pokoleniu
wygnańców, do których pierwotnie ją adresowano. Patriarchowie mają być wzorami
wiary dla swoich potomków, a ich losy mają im pomóc podtrzymać nadzieję odrodze-
nia. W tym sensie ta druga część jest mniej uniwersalna od części pierwszej (rdz 1 – 11),
która dotyczy świata i ludzkości w ogóle.
opisy zawarte w pierwszych jedenastu rozdziałach Księgi Rodzaju nie mogą być trak-
towane jako informacja o tym, jakie były początki wszechświata i jakie wydarzenia miały
miejsce przy jego powstawaniu. autor sięgnął do powszechnie znanych w jego czasach opo-
wiadań o początkach świata i posłużył się nimi, aby wyjaśnić czytelnikowi sens i cel stwór-
czego aktu, dokonanego przez Boga. Istotą tych tekstów jest przesłanie zawarte w poszcze-
gólnych obrazach. W przesłaniu tym znajdujemy pełną wiary odpowiedź na podstawowe
pytania związane z pochodzeniem świata i człowieka, a także z celem, dla którego istnieją
wszelkie stworzenia. Drugi ważny wątek tej części dotyczy natury i skutków ludzkiego grzechu
(rdz 3). Chociaż zło wprowadza chaos w harmonię stworzenia, nie niweczy Bożego planu.
Człowiek dopuszczający się zła jest wprawdzie osłabiony i zaślepiony, Bóg jednak, zamiast
tylko karać, wychodzi mu naprzeciw. Historia o noem pokazuje, że Bóg w swoich wymaga-
niach i sądzie bierze pod uwagę ludzką słabość i napełnia ludzi nadzieją na ostateczne prze-
zwyciężenie grzechu i śmierci (rdz 9,1-17). opowiadanie o wieży Babel, które podsumowuje
tę cześć Księgi Rodzaju (rdz 11,1-9), ukazuje, że ludzie, którzy pragną budować swoją wielkość
bez Boga, skazani są na ostateczną klęskę i rozproszenie.
Powołanie abrahama (rdz 12,1-3) rozpoczyna drugi etap dziejów ludzkości. W prze-
ciwieństwie do budowniczych wieży Babel nie dąży on do tego, aby budować swoją wiel-
kość, ale przyjmuje Bożą obietnicę i wyrusza w podróż do kraju, który jest mu niezna-
ny. Choć dzieje patriarchów dotyczą początków Izraela, redaktorzy Księgi Rodzaju nie
pomijają reszty ludzkości. Widać to już w obietnicach danych abrahamowi, a szczególnie
w tej, która dotyczy błogosławieństwa wszystkich ludów ziemi (rdz 12,3). Powiązanie
przodków Izraela z innymi ludami widoczne jest m.in. w rdz 25,1-18, gdzie zostało uka-
zane pochodzenie różnych ludów od abrahama. Widać je także w jego modlitwie wsta-
wienniczej za Sodomę i Gomorę (rdz 18), w ocaleniu za jego przyczyną miasta Soar
(rdz 19), jak również w dziejach Józefa, który stał się dobroczyńcą egiptu. obok dzie-
jów abrahama Księga Rodzaju ukazuje losy innych patriarchów: Izaaka, Jakuba, Józefa.
W ich życiu zaczynają się spełniać obietnice dane abrahamowi. oni też, mimo swoich
wad i błędów, okazują się ludźmi wielkiej wiary. najwięcej uwagi zostało poświęcone
Jakubowi, najmniej Izaakowi. opowiadanie o Józefie ukazuje głównie rolę Bożej opatrzno-
ści w ludzkim życiu. Doświadczenia patriarchów są zapowiedzią i gwarancją całkowitego
zbawienia, które urzeczywistni się w Jezusie Chrystusie. on, przychodząc na świat, speł-
nił ostatecznie wszystko, co Bóg obiecał ludzkości przez patriarchów. Księga Rodzaju na
przykładach Sary, rebeki i racheli ukazuje również ważną rolę kobiet. Bóg objawił w ich
życiu swoją łaskę i miały one udział w realizowaniu Jego obietnic.
763N _ biblia _ maly format .i ndd 36
2/21/11 3:26:31 PM
1094299035.067.png 1094299035.068.png 1094299035.070.png 1094299035.071.png 1094299035.072.png 1094299035.073.png 1094299035.074.png 1094299035.075.png 1094299035.076.png 1094299035.077.png 1094299035.078.png 1094299035.079.png 1094299035.081.png 1094299035.082.png 1094299035.083.png 1094299035.084.png 1094299035.085.png 1094299035.086.png 1094299035.087.png
37
rodzaju 1,1-14
KSIĘGA RODZAJU
rdz
rdz
OPOWIADANIE O STWÓRCZYM DZIELE BOGA
a) stwo rzył – dzia ła nie Boga
opi sa ne jest dwo ma cza sow ni-
ka mi: „stwa rzać” i „uczy nić”
(np. rdz 1,7). Sło wo „stwa rzać”
w Bi blii he braj skiej od no szo ne
jest tyl ko do Boga, czy li opi su je
dzia ła nie, któ re mo że wy ko nać
je dy nie Bóg. Sło wo „stwa rzać”
wy ra ża rów nież zbaw cze dzia ła-
nie Boga w hi sto rii. ozna cza to,
że ak ty stwór cze ma ją w so bie
cha rak ter zbaw czy.
b) bez mia r wód – okre śle nie to
mo że su ge ro wać, że na po cząt ku
ca ła zie mia po kry ta by ła wo dą.
Po dob ne wy obra że nia na te mat
po cząt ków świa ta za wie ra ją np.
ba bi loń skie mi ty.
c) duch Bo ży – uży te w ory-
gi na le sło wo ru ah moż na tłu-
ma czyć ja ko ‘wiatr’, ‘tchnie nie’,
‘duch’. Ba bi loń skie mi ty czę sto
wspo mi na ją o wie trze, któ ry
jest na usłu gach bo gów. Za zwy-
czaj sta no wi on si łę nisz czy ciel-
ską. tu taj duch (wiatr) Bo ży
uno szą cy się nad wo da mi jest
ra czej sym bo lem pa no wa nia
Boga nad bez ła dem.
d) Od dzie lił – Bóg od dzie la m.in.
świa tłość od ciem no ści, dzień od
no cy, ląd od wód. Stwa rza nie
wpro wa dza więc po rzą dek.
e) nie bo poj mo wa no w sta ro-
żyt no ści w ta ki spo sób, jak się
ono ja wi oczom czło wie ka, czy li
ja ko pew ne go ro dza ju po wło kę,
któ ra roz po ście ra się nad zie mią
(w. 17).
Pieśń o Bogu Stwórcy
1 1 na początku Bóg stworzył a niebo i ziemię. 2 a ziemia była
bezładną pustką. Ciemność zalegała nad bezmiarem wód b ,
a duch Boży c unosił się nad wodami.
3 Bóg rzekł: „niech się stanie światłość”. I stała się światłość.
4 I widział Bóg, że światłość jest dobra. oddzielił d więc światłość
od ciemności. 5 I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność – nocą.
Zapadł wieczór i zaświtał poranek dnia pierwszego.
6 I rzekł Bóg: „niech się stanie sklepienie wśród wód i niech
oddzieli jedne wody od drugich”. 7 Uczynił więc Bóg to sklepie-
nie i oddzielił wody pod sklepieniem od wód, które były nad
nim. I tak się stało. 8 I nazwał Bóg sklepienie niebem e . Zapadł
wieczór i zaświtał poranek dnia drugiego.
9 I rzekł Bóg: „niech się zbierze woda pod sklepieniem na jedno
miejsce i niech się odsłoni sucha powierzchnia”. I tak się stało.
10 I nazwał Bóg suchą powierzchnię lądem, a zbiorowisko wody –
morzem. I widział Bóg, że było to dobre.
11 I rzekł Bóg: „niech ziemia napełni się zielonymi roślina-
mi rozsiewającymi nasiona oraz różnymi gatunkami drzew,
które rodzą owoce pełne nasion”. I tak się stało. 12 Ziemia
wydała różne rodzaje zielonych roślin rozsiewających nasio-
na oraz różne gatunki drzew, które rodzą owoce pełne nasion.
I widział Bóg, że było to dobre. 13 Zapadł wieczór i zaświtał
poranek dnia trzeciego.
14 I rzekł Bóg: „niech się staną światła na sklepieniu niebieskim,
by oddzielały dzień od nocy i wyznaczały święta, dni i lata.
  Pieśń o Bogu Stwórcy. Istnieje wiele podobieństw między tym fragmentem Biblii, a pozabiblij-
nymi opowiadaniami o stworzeniu, szczególnie babilońskimi (zob. Wprowadzenie). Są jednak między
nimi także istotne różnice. W Księdze Rodzaju jest np. mowa o tym, że wszystko zostało powołane
do istnienia słowem Boga; mityczne opowieści podają natomiast, że akt stwórczy dokonywał się za
pomocą magicznych formuł. Inna istotna różnica dotyczy stworzenia ludzi. Według babilońskiego
eposu Atrahasis ludzie byli stworzeni z gliny i z krwi jednego ze zbuntowanych bóstw. Powołano ich
do istnienia po to, aby wyręczyli zbuntowane bóstwa w ich pracy, która polegała na dostarczaniu
pokarmu pozostałym bóstwom. Według Biblii ludzie są ukoronowaniem dzieła stworzenia i Bóg
stworzył ich na swój obraz. on też zapewnia im pokarm i troszczy się o nich. W opisie biblijnym
ludzie są wyróżnieni spośród innych stworzeń i powołani do tego, aby w imieniu Boga i zgodnie z Jego
zamysłem rządzili stworzeniem. Zadanie to zakłada, że ludzie są rozumni, odpowiedzialni i wolni. Według
biblijnego opisu Bóg stworzył równocześnie mężczyznę i kobietę. oznacza to, że są sobie równi i wspólnie
odpowiadają za świat, który Bóg im powierzył. ludzka płodność, oprócz tego, że zapewnia potomstwo, jest
wyrazem uczestniczenia ludzi we współtworzeniu życia razem z Bogiem. Błogosławieństwo, które ludzie
otrzymują, oznacza, że Bóg bardzo ceni życie i zależy mu, aby ono stale się pomnażało i rozwijało. Biblia
podaje, że Bóg po stworzeniu człowieka przestał pracować. Zaprzestanie pracy jest tutaj wyrazem podziwu
763N _ biblia _ maly format .i ndd 37
2/21/11 3:26:31 PM
1094299035.088.png 1094299035.089.png 1094299035.090.png 1094299035.092.png 1094299035.093.png 1094299035.094.png 1094299035.095.png 1094299035.096.png 1094299035.097.png 1094299035.098.png 1094299035.099.png 1094299035.100.png 1094299035.101.png 1094299035.103.png 1094299035.104.png 1094299035.105.png 1094299035.106.png 1094299035.107.png 1094299035.108.png 1094299035.109.png 1094299035.110.png
rodzaju 1,15-29
38
15 niech jaśnieją na sklepieniu niebieskim i świecą nad zie-
mią”. I tak się stało. 16 I uczynił Bóg dwa wielkie światła: światło
większe, aby rządziło dniem, i światło mniejsze, aby rządziło
nocą, oraz gwiazdy. 17 Umieścił je Bóg na sklepieniu niebieskim,
by świeciły nad ziemią, 18 by rządziły dniem i nocą i oddzielały
światło od ciemności a . I widział Bóg, że było to dobre. 19 Zapadł
wieczór i zaświtał poranek dnia czwartego.
20 I rzekł Bóg: „niech się zaroją wody od istot żyjących, a ptactwo
niech lata nad ziemią, pod sklepieniem niebieskim”. 21 I stworzył
Bóg wielkie potwory morskie i wszelkie pływające istoty żywe,
których pełno było w wodach, i wszelkie latające ptactwo róż-
nego rodzaju. 22 Pobłogosławił s je Bóg tymi słowami: „Bądźcie
płodne, mnóżcie się i zapełniajcie wody morskie. Ptactwo zaś
niech się mnoży na ziemi”. 23 Zapadł wieczór i zaświtał pora-
nek dnia piątego.
24 I rzekł Bóg: „niech ziemia zrodzi różne żywe istoty: bydło,
zwierzęta pełzające i polne”. I tak się stało. 25 I Bóg uczynił
różne polne zwierzęta, wszelkie bydło i zwierzęta pełzające.
I widział Bóg, że było to dobre.
26 I rzekł Bóg: „Uczyńmy ludzi na nasz obraz, podobnych do nas b .
niech panują nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrz-
nym, nad bydłem, nad całą ziemią i nad wszelkimi zwierzętami
pełzającymi po ziemi”. 27 I stworzył Bóg ludzi na swój obraz: na
obraz Boży ich stworzył. Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę c .
28 I błogosławił im, mówiąc: „Bądźcie płodni, mnóżcie się i zalud-
niajcie ziemię oraz czyńcie ją sobie poddaną. Panujcie nad ryba-
mi morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszelką istotą
poruszającą się po ziemi”. 29 I rzekł Bóg: „oto dałem wam wszel-
kie rośliny na całej ziemi, wydające nasienie, i wszelkie drzewa
a) Wszel kie cia ła nie bie skie
pod le ga ją Bogu i nie są trak-
to wa ne jak od ręb ne bó stwa.
Wie le sta ro żyt nych lu dów
od da wa ło na to miast bo ską
cześć cia łom nie bie skim. Z ty mi
i po dob ny mi po glą da mi zma gał
się m.in. Pa weł apo stoł (np.
Kol 2,1-15+).
b) licz ba mno ga cza sow ni ka
uczy nić mo że być uży ta w jęz.
hebr. dla pod kre śle nia świa do-
me go po dej mo wa nia de cy zji.
Po do bień stwo czło wie ka do
Boga wyraża się w tym, że
jest wolny i zdolny do wyboru
dobra. Czlowiek niszczy w sobie
podobieństwo do Boga, gdy
świadomie wybiera zło. obraz
Boży zo sta nie uka za ny w ca łej
do sko na ło ści do pie ro w Je zu-
sie Chry stu sie (Kol 1,15). on
ob ja wi praw dzi wą na tu rę Boga
(Hbr 1,3) i wszyst kim lu dziom
przy nie sie wy zwo le nie z nie wo-
li grze chu (Ga 5,1), pro wa dząc
ich do uczest nic twa w na tu rze
Boga (2P 1,4).
c) treść te go zda nia w ża den
spo sób nie su ge ru je, że ro dzaj
ludz ki wziął po czą tek od jed-
nej pa ry lu dzi. au tor bi blij ny
wskazuje na na tu rę czło wie ka,
cel i sens jego ży cia, a szcze gól-
nie za leż ność czło wie ka od Boga
(rdz 5,1-32+).
Boga i Jego radości z tego, co uczynił. opis dzieła stwórczego kończy się więc świętowaniem, które jest
symbolem pełni. Błogosławieństwo udzielone siódmemu dniowi jest gwarancją dobrodziejstw, które
staną się udziałem człowieka, gdy będzie naśladował Boga. Zaprzestanie pracy przez Boga stanowi dla
ludzi zachętę, aby dostrzegali piękno świata, cieszyli się owocami swojej pracy i uwielbiali Stwórcę. Prak-
tykowanie odpoczynku zostanie objęte przykazaniem, które ma chronić wolność człowieka (Wj 20,8-11;
Pwt 5,12-15; por. mt 12,1-8+; Łk 6,1-5+).
opis stworzenia ma pewne cechy poetyckie, m.in. refreny, które nadają mu rytmikę. Jest ich kilka: Bóg
rzekł; niech się stanie; tak się stało; Bóg uczynił; widział Bóg, że było to dobre. Czynnikiem organizującym
całość opowiadania jest schemat tygodnia. liczba siedem jest symboliczna i wyraża pełnię, doskona-
łość. Istnieje symetria między trzema pierwszymi i trzema następnymi dniami. Pierwszy odpowiada
czwartemu, drugi – piątemu, a trzeci – szóstemu. W pierwszych trzech dniach Bóg stwarza przestrzenie,
a w ciągu trzech następnych je wypełnia.
Jest wielce prawdopodobne, że autorzy biblijni znali kosmogonie starożytnych ludów. mogli nawet ko-
rzystać z niektórych obrazów zawartych w pozabiblijnych opowieściach o powstaniu świata. robili to
jednak po to, aby przeciwstawić się poglądom sprzecznym z monoteistyczną wiarą i ukazać prawdy
natchnione przez Boga. Biblijny opis dotyczący powstawania świata i pojawienia się człowieka nie
może być traktowany jako naukowa analiza tego procesu (zob. Wprowadzenie). Głównym jego celem jest
uwielbienie Boga za to, że całkowicie dobrowolnie i bez niczyjej pomocy zechciał powołać do istnienia
przepiękny świat. W tym sensie opis ten stanowi bardzo dojrzałą i bogatą refleksję o Bogu, o świecie,
763N _ biblia _ maly format .i ndd 38
2/21/11 3:26:32 PM
1094299035.111.png 1094299035.112.png 1094299035.002.png 1094299035.003.png 1094299035.004.png 1094299035.005.png 1094299035.006.png 1094299035.007.png 1094299035.008.png 1094299035.009.png 1094299035.010.png 1094299035.011.png 1094299035.013.png 1094299035.014.png 1094299035.015.png 1094299035.016.png 1094299035.017.png 1094299035.018.png 1094299035.019.png 1094299035.020.png 1094299035.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin