Scenariusze zwierzęta z masy solnej.pdf

(886 KB) Pobierz
53659961 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i sprawność manualną
I. Zwierzątka z masy solnej
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku i sprawności manualnej; kształtowanie wy-
obraźni i postaw twórczych; nauka kreatywnego użycia niekonwencjo-
nalnych materiałów; kształtowanie odwagi i wytrwałości w dążeniu do
celu; wyrabianie nawyku porządkowania miejsc pracy; kształtowanie
zdolności dostrzegania walorów estetycznych własnoręcznie wykona-
nych obrazków oraz zalet prac rówieśników;
2. Czas trwania: minimum 45 minut;
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala;
4. Pomoce i rekwizyty: masa solna; podkładki; tekturka formatu A5
(w przypadku młodszych dzieci z gotowymi konturami zwierząt lub po-
staci); wykałaczki. Do przygotowania masy użyć należy szklanki wody,
szklanki mąki oraz szklanki soli. W przypadku, gdyby „ciasto” okazało się
zbyt rzadkie, wystarczy dodać więcej mąki, wyrabiając masę aż do uzy-
skania jednolitej konsystencji;
4. Opis: przed rozpoczęciem lepienia obrazków przedszkolaki przygoto-
wują z pomocą nauczyciela masę solną. Jednocześnie obserwują jej
właściwości i uczą się ich opisywania, używając słów odnoszących się
do kształtu oraz plastyczności – procesu formowania masy. Nauczyciel
zwraca dzieciom uwagę, by w trakcie pracy nie dotykały oczu rękoma ani
nie brały do buzi kawałków masy. Kiedy materiał do lepienia obrazków
jest już gotowy, rozpoczyna się właściwy etap zabawy. Opiekun prosi
przedszkolaki o opisanie wyglądu ulubionych zwierzątek lub postaci z ba-
jek i opowiadań, a następnie proponuje, by wykonać ich obrazki. Może
również zachęcić dzieci do ozdobienia „ramki” obrazków dodatkowymi
wzorami (wgłębienia w masie solnej wykonane za pomocą wykałaczek).
Po zakończeniu pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska i myją ręce. Na-
stępnie wszyscy oglądają prace, chwalą najciekawsze ich zdaniem ele-
menty, wymieniają spostrzeżenia lub zadają sobie dodatkowe pytania.
5. Uwagi: po kilku dniach, kiedy masa solna już wyschnie, można kontynu-
ować zabawę, prosząc dzieci o pomalowanie obrazków. W tym przypad-
ku niezbędną pomocą będą farby wodne o gęstej konsystencji, a prze-
widywany czas zajęć wyniesie ok. 30 minut. Po zakończeniu malowania
i ponownym obejrzeniu wszystkich obrazków nauczyciel może dodat-
kowo zaproponować zorganizowanie miniwystawy prac i poprosić, by
przedszkolaki zachęciły rodziców do obejrzenia wykonanych obrazków.
53659961.072.png 53659961.081.png
 
53659961.095.png 53659961.001.png 53659961.009.png
 
53659961.021.png
 
53659961.037.png
 
53659961.044.png 53659961.045.png
 
53659961.046.png 53659961.047.png 53659961.048.png 53659961.049.png 53659961.050.png
 
53659961.051.png 53659961.052.png 53659961.053.png
 
53659961.054.png 53659961.055.png 53659961.056.png
 
53659961.057.png
 
53659961.058.png
 
53659961.059.png
 
53659961.060.png
 
53659961.061.png 53659961.062.png 53659961.063.png
 
53659961.064.png
 
53659961.065.png
 
53659961.066.png
 
53659961.067.png
 
53659961.068.png
 
53659961.069.png
 
53659961.070.png 53659961.071.png 53659961.073.png 53659961.074.png 53659961.075.png
 
53659961.076.png 53659961.077.png 53659961.078.png 53659961.079.png 53659961.080.png
 
53659961.082.png 53659961.083.png 53659961.084.png
 
53659961.085.png
 
53659961.086.png
 
53659961.087.png
II. Kolorowe kostki
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, kształtowanie sprawności manualnej,
nauka rozpoznawania faktury poszczególnych materiałów, ćwiczenie
pamięci;
2. Czas trwania: 45 minut;
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala;
4. Pomoce i rekwizyty: szablony sześcianków służące do przygotowa-
nia tekturowych kostek; niepotrzebne kawałki materiałów przyniesione
przez dzieci z domu (sztruks, lureks, futerko, wełna, satyna; ewentu­
alnie inne materiały np. folia aluminiowa, gąbka); dla każdego dziecka
klej i nożyczki, 1 opaska służąca do przewiązania oczu;
5. Opis: dzieci z ewentualną pomocą nauczyciela przygotowują tektu-
rowe kostki na podstawie gotowych szablonów sześcianu. Następnie
oglądają przyniesione przez siebie i rówieśników kawałki materiałów.
Nauczyciel wyjaśnia, jakie są ich cechy i zapoznaje przedszkolaki z od-
powiednimi określeniami (np. gładki – chropowaty, śliski – matowy,
gruby – cienki). Po zakończeniu rozmowy dzieci oklejają kostki różnymi
materiałami (każda powinna być oklejona tylko jednym rodzajem ma-
teriału). Kiedy sześciany są już gotowe, nauczyciel umieszcza je na stole
lub na podłodze. Następnie – zgodnie z ustaloną kolejnością – zawią-
zuje dzieciom oczy, prosząc je o wylosowanie jednej z kostek i opisanie
właściwości materiału, z którego została wykonana. Wszystkie dzieci,
które wskażą odpowiednie cechy, mogą dodatkowo otrzymać słodkie
nagrody.
www.haribo.com
53659961.088.png 53659961.089.png
 
53659961.090.png 53659961.091.png 53659961.092.png
 
53659961.093.png
 
53659961.094.png
 
53659961.096.png 53659961.097.png
 
53659961.098.png 53659961.099.png 53659961.100.png 53659961.101.png 53659961.102.png
 
53659961.103.png 53659961.002.png 53659961.003.png
 
53659961.004.png 53659961.005.png 53659961.006.png
 
53659961.007.png
 
53659961.008.png
 
53659961.010.png
 
53659961.011.png
 
53659961.012.png 53659961.013.png 53659961.014.png
 
53659961.015.png
 
53659961.016.png
 
53659961.017.png
 
53659961.018.png
 
53659961.019.png
 
53659961.020.png
 
53659961.022.png 53659961.023.png 53659961.024.png 53659961.025.png 53659961.026.png
 
53659961.027.png 53659961.028.png 53659961.029.png 53659961.030.png 53659961.031.png
 
53659961.032.png 53659961.033.png 53659961.034.png
 
53659961.035.png
 
53659961.036.png
 
53659961.038.png 53659961.039.png 53659961.040.png 53659961.041.png 53659961.042.png 53659961.043.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin