Scenariusze zwierzęta z masy solnej.pdf
(
886 KB
)
Pobierz
53659961 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i sprawność manualną
I. Zwierzątka z masy solnej
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku i sprawności manualnej; kształtowanie wy-
obraźni i postaw twórczych; nauka kreatywnego użycia niekonwencjo-
nalnych materiałów; kształtowanie odwagi i wytrwałości w dążeniu do
celu; wyrabianie nawyku porządkowania miejsc pracy; kształtowanie
zdolności dostrzegania walorów estetycznych własnoręcznie wykona-
nych obrazków oraz zalet prac rówieśników;
2. Czas trwania: minimum 45 minut;
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala;
4. Pomoce i rekwizyty: masa solna; podkładki; tekturka formatu A5
(w przypadku młodszych dzieci z gotowymi konturami zwierząt lub po-
staci); wykałaczki. Do przygotowania masy użyć należy szklanki wody,
szklanki mąki oraz szklanki soli. W przypadku, gdyby „ciasto” okazało się
zbyt rzadkie, wystarczy dodać więcej mąki, wyrabiając masę aż do uzy-
skania jednolitej konsystencji;
4. Opis: przed rozpoczęciem lepienia obrazków przedszkolaki przygoto-
wują z pomocą nauczyciela masę solną. Jednocześnie obserwują jej
właściwości i uczą się ich opisywania, używając słów odnoszących się
do kształtu oraz plastyczności – procesu formowania masy. Nauczyciel
zwraca dzieciom uwagę, by w trakcie pracy nie dotykały oczu rękoma ani
nie brały do buzi kawałków masy. Kiedy materiał do lepienia obrazków
jest już gotowy, rozpoczyna się właściwy etap zabawy. Opiekun prosi
przedszkolaki o opisanie wyglądu ulubionych zwierzątek lub postaci z ba-
jek i opowiadań, a następnie proponuje, by wykonać ich obrazki. Może
również zachęcić dzieci do ozdobienia „ramki” obrazków dodatkowymi
wzorami (wgłębienia w masie solnej wykonane za pomocą wykałaczek).
Po zakończeniu pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska i myją ręce. Na-
stępnie wszyscy oglądają prace, chwalą najciekawsze ich zdaniem ele-
menty, wymieniają spostrzeżenia lub zadają sobie dodatkowe pytania.
5. Uwagi: po kilku dniach, kiedy masa solna już wyschnie, można kontynu-
ować zabawę, prosząc dzieci o pomalowanie obrazków. W tym przypad-
ku niezbędną pomocą będą farby wodne o gęstej konsystencji, a prze-
widywany czas zajęć wyniesie ok. 30 minut. Po zakończeniu malowania
i ponownym obejrzeniu wszystkich obrazków nauczyciel może dodat-
kowo zaproponować zorganizowanie miniwystawy prac i poprosić, by
przedszkolaki zachęciły rodziców do obejrzenia wykonanych obrazków.
II. Kolorowe kostki
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, kształtowanie sprawności manualnej,
nauka rozpoznawania faktury poszczególnych materiałów, ćwiczenie
pamięci;
2. Czas trwania: 45 minut;
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala;
4. Pomoce i rekwizyty: szablony sześcianków służące do przygotowa-
nia tekturowych kostek; niepotrzebne kawałki materiałów przyniesione
przez dzieci z domu (sztruks, lureks, futerko, wełna, satyna; ewentu
alnie inne materiały np. folia aluminiowa, gąbka); dla każdego dziecka
klej i nożyczki, 1 opaska służąca do przewiązania oczu;
5. Opis: dzieci z ewentualną pomocą nauczyciela przygotowują tektu-
rowe kostki na podstawie gotowych szablonów sześcianu. Następnie
oglądają przyniesione przez siebie i rówieśników kawałki materiałów.
Nauczyciel wyjaśnia, jakie są ich cechy i zapoznaje przedszkolaki z od-
powiednimi określeniami (np. gładki – chropowaty, śliski – matowy,
gruby – cienki). Po zakończeniu rozmowy dzieci oklejają kostki różnymi
materiałami (każda powinna być oklejona tylko jednym rodzajem ma-
teriału). Kiedy sześciany są już gotowe, nauczyciel umieszcza je na stole
lub na podłodze. Następnie – zgodnie z ustaloną kolejnością – zawią-
zuje dzieciom oczy, prosząc je o wylosowanie jednej z kostek i opisanie
właściwości materiału, z którego została wykonana. Wszystkie dzieci,
które wskażą odpowiednie cechy, mogą dodatkowo otrzymać słodkie
nagrody.
www.haribo.com
Plik z chomika:
gogo121
Inne pliki z tego folderu:
Zeszyt 5-6 lat cz.3.pdf
(1614 KB)
Scenariusze zabaw Halloween 2.pdf
(829 KB)
Scenariusze zabaw Halloween 1.pdf
(1316 KB)
Zeszyt 3-4 lata cz.3.pdf
(5098 KB)
Zeszyt 7-8 lat.pdf
(1920 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADAPTACJA 3- latka
AEROBIK DLA NAJMŁODSZYCH
AKADEMIA AQF
Babcia i dziadek
BAJKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin