OPEL ASTRA - KODY.pdf

(91 KB) Pobierz
OPEL ASTRA
OPEL ASTRA
Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można
w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i
zapłonowym.
Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w elektronicznie
sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje
usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik,
luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest
natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym
czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika) w zestawie
wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna
nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w
pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20 kolejnych
prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie
wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10
sek.
Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim
należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak odłączać akumulatora, ponieważ brak
napięcia przez ponad 10 sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami
usterek. Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu diagnostycznym
(ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic Link). W przypadku Astry i Astry
Classic złącze to znajduje się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z
bezpiecznikami, natomiast w Astrze II gniazdo jest zlokalizowane między
dźwigniami: zmiany biegów i hamulca ręcznego (dostęp po podważeniu osłony
od strony dźwigni zmiany biegów)
W zależności od modelu, roku produkcji i typu silnika mogą występować
różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z
oznaczeniami znajduje się na ilustracjach poniżej.
1
Złącze diagnostyczne
10-pinowe
Złącze diagnostyczne
16-pinowe
W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów usterek należy
zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem czerwonym. W zależności od
złącza są to piny: A i B w gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-
pinowym.
Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to
uszkodzeniem jednostki sterującej.
Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki
przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod
jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie
zdążył go odczytać.
Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około
0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3
itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3
sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po
następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.
W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki
błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest
oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o
rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś usterki zostały
zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było
żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.
Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć
drut z gniazda diagnostycznego.
2
513287815.017.png 513287815.018.png
Układ MULTEC posiadają silniki: C/X 14NZ, C14SE, X14XE, X16SZ, C16NZ,
X16SZR, C16SE, X16XEL, C18NZ.
Układ Motronic 1.5.2: C20NE, a Motronic 2.5: C20XE (od sierpnia '92 - M 2.8).
Kod informujący o zbyt niskim napięciu na
czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt
wysokim - o przerwie w przewodzie lub styku.
Ukła d MULTEC firmy Delco-Remy
Kod Znaczenie
12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
13 Sonda lambda - brak sygnału
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
16 Czujnik spalania stukowego
17 Wtryskiwacz
18 System regulacji spalania stukowego
19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
29 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
32 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41 Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników
X16SZ/X16XEL)
lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych
silników)
43 Układ
recyrkulacji
3
42
513287815.019.png 513287815.020.png 513287815.001.png 513287815.002.png
spalin
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
47 Zawór recyrkulacji spalin
49 Akumulator - zbyt wysokie napięcie
51 Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego
52 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie
53 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie
61 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie
62 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie
63 Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie
64 Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie
69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
75 Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie
76 Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie
81 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
93 Moduł sterujący QUAD
Dla układów Motronic firmy Bosch część kodów jest wspólna, a część
różna dla różnych wersji wtrysku.
Kody wspólne dla układów MOTRONIC M1.5.2 i M2.5
Kod Znaczenie
12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
31 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy
4
włączonym zapłonie)
48 Zbyt niskie napięcie zasilania
49 Zbyt wysokie napięcie zasilania
52 Stopień wyjściowy lampki kontrolnej silnika - zbyt wysokie napięcie
513287815.003.png 513287815.004.png 513287815.005.png 513287815.006.png 513287815.007.png 513287815.008.png 513287815.009.png
53 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt niskie napięcie
54 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt wysokie napięcie
55 Uszkodzone urządzenie sterujące
56 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
57 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
61 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt niskie napięcie
62 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt wysokie napięcie
73 Przepływomierz powietrza - zbyt niskie napięcie
74 Przepływomierz powietrza - zbyt wysokie napięcie
75 Przełącznik biegów - zbyt niskie napięcie
81-84 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt niskie napięcie
87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt niskie napięcie
88 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt wysokie napięcie
Kody tylko dla M1.5.2
19 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej
21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
25 Wtryskiwacze - zbyt wysokie napięcie
38 Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji
39 Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji
69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
Kody tylko dla M2.5
13 Sonda lambda - brak sygnału
16 Czujnik spalania stukowego - brak sygnału
18 Układ regulacji spalania stukowego - brak sygnału
25-
28
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
51 Uszkodzona pamięć ROM urządzenia sterującego
65 Potencjometr biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
5
Wtryskiwacze 1-4 - zbyt wysokie napięcie
513287815.010.png 513287815.011.png 513287815.012.png 513287815.013.png 513287815.014.png 513287815.015.png 513287815.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin