PSYCHOLOGIA
*werbalna
*niewerbalna
-kontakt wzrokowy
-otoczenie
-wygląd zewnętrzny
-mimika
-gestykulacja
-postawa ciała (otwarta, zamknięta)
-ton głosu
-przestrzeń (odległość np. pomiędzy rozmówcami)
Pierwsze wrażenie-powstaje na bazie przekazu niewerbalnego,to opinia i ocena nowo poznanej osoby(stworzona w ciągu 3 s)jest często mocno utrwalona i ciężko ją zmienić, buduje nastawienie
Naginanie rzeczywistości do schematu
Efekt anielski-na podstawie jednej lub dwóch cech pozytywnych danej osoby "dodajemy" kolejne pozytywne cechy tworząc jej pozytywny wizerunek
Efekt diabelski-na podstawie jednej lub dwóch cech danej osoby dopisujemy kolejne negatywne cechy tworząc negatywny wizerunek danej osoby
Samospełniające się proroctwo-związane jest z tym, że zachowanie jednej osoby generuje zachowanie drugiej osoby zgodne z oczekiwaniami pierwszej osoby, utwierdzając ją (os. pierwszą) w przekonaniu o słuszności cechy jaką mamy na temat tej osoby
– nie są zadawane pytania, brak komunikacji zwrotnej, aby upewnić się czy komunika został zrozumiały;
Polecenia, instrukcje, przemówienia, wykłady
Zalety:
-szybsza/bardziej ekonomiczna ze wzg. skrócenie czasu
-zmniejsza chaos
-pozawala na zachowanie rytmu wypowiedzi
-ze względu na barak inf. zwrotnej nie podważa autorytetu mówiącego
Wady:
-duże prawdopodobieństwo ,że treść nie zostanie zrozumiana
-nie ma możliwości rozwiązania wątpliwości
-nieporozumienia
- Odbywa się w obydwu kierunkach, między nadawcą i odbiorcą. Cechuje się większą dokładnością niż komunikacja jednokierunkowa, większą pewnością nadawcy, mniejszym uporządkowaniem, mniejszą pewnością odbiorcy, i zabiera więcej czasu.
-lepsze zrozumienie
-dokładność omówionych spraw
-rozwiązywanie wątpliwości zwłaszcza dotyczących rożnego rozumienia tych samych określeń
-chaos
-zamieszanie
-skupiamy się na tym o co JA chcę zapytać, a nie co pytają inni
Podstawowe emocje:
-radość
-złość
-smutek
-strach
-zdziwienie
-wstręt/obrzydzenie
-bariera wiekowa
-dobór słownictwa
-slang
-inny język
-terminy specjalistyczne
-wady wymowy
-brak wspólnych tematów
-wykształcenie
-wady narządu słuchu
-hałas, temperatura -czynniki zewnętrzne
-kulturowa
-samopoczucie/emocje
-stereotypy
-rozmowa z kilkoma osobami jednocześnie
-osobowość rozmówców
1. słuchanie wybiórcze
2. domyślanie się-stosowane gdy nie dowierzamy słowom rozmówcy
3. przygotowywanie odpowiedzi
4. porównywanie
5. osądzanie(krytykowanie)
6. utożsamianie się
7. skojarzenia
8. udzielanie rad
9. sprzeciwianie się
10. przekonanie o swojej racji
11. zmiana toru
12. zjednywanie
13. gaszenie
14. dyskontowanie
Filtrowanie
To słuchanie wybiórcze. Skoro przekonasz się, że wypowiedzi rozmówcy nie towarzyszą negatywne uczucia, to natychmiast „odpływasz” i nie słuchasz dalej
Domyślanie się
Czytasz w myślach drugiej osoby. Próbujesz zgadnąć, co rozmówca „naprawdę” myśli lub czuje. Próbujesz ją przejrzeć.
Przygotowywanie odpowiedzi
Cała twoja uwaga skupiona jest na skrzętnym przygotowywaniu swojej wypowiedzi. Twój umysł zamiast słuchać pędzi z zwrotną prędkością, aby zdążyć ułożyć sobie własną sekwencję.
Porównywanie
Cały czas podczas rozmowy próbujesz ocenić, kto jest mądrzejszy, bardziej kompetentny, rozsądniejszy, kto więcej cierpiał...
Osądzanie
Dokonujesz osądu osoby lub jej wypowiedzi zanim wysłuchasz ją do końca. W ten sposób spisujesz ją na straty i dalej nie słuchasz.
Utożsamianie się
Cokolwiek powie twój rozmówca. Odnosisz do swojego doświadczenia. Jesteś zajęty tak swoimi ekscesami, że nie masz czasu, aby naprawdę usłyszeć drugą osobę.
Skojarzenia
Tak się dzieje, gdy jesteśmy znudzeni lub zniecierpliwieni rozmową. Rozmówca o czymś nam opowiada, a nam uruchamia się łańcuch skojarzeń i „odpływasz”.
Udzielanie rad
Wystarczy, że usłyszysz kilka pierwszych zdań, a już zaczynasz szukać odpowiedniej rady. Kiedy tworzysz swoje rady nie masz możliwości uważnie słuchać i możesz przeoczyć to, co najważniejsze.
Sprzeciwianie się
Zawsze ci spieszno, aby się nie zgodzić ze swoim rozmówcą. Reagujesz tak zarówno na komunikaty negatywne jak i pozytywne.
Przekonanie o swojej racji
Nie jesteś w stanie słuchać krytyki, w związku z tym jesteś skłonny nawet do przekręcenia faktów, podniesienia głosu tylko po to, aby nie słuchać kogoś, kto proponuje ci jakąkolwiek zmianę.
Zmiana toru
Nagła zmiana tematu spowodowana twoim znudzeniem lub zakłopotaniem.
Zjednywanie
Zgadzasz się ze wszystkim co mówi rozmówca po to, aby nie zaangażować się zbytnio w rozmowę.
Gaszenie
Używasz zgryźliwych i sarkastycznych uwag, aby osoba zaniechała tematu.
Dyskontowanie
Lekceważysz lub przyjmujesz wiadomości z zastrzeżeniem. Za każdym razem, gdy usłyszysz komplement, natychmiast wyliczasz wszystko, co może obniżyć twoją wartość.
-zgodność komunikatu werbalnego i niewerbalnego
-stosowanie komunikatów typu "ja"
-aktywne słuchanie
-empatia
-zadawanie pytań
-parafrazowanie
Parafraza-polega na streszczeniu własnymi słowami wypowiedzi drugiej osoby bez oceniania rozmówcy.
Zaczyna się najczęściej słowami: chcesz przez to powiedzieć że…, chodzi ci o to że…, myślisz o….
Przydaje się gdy komunikat jest trudny w odbiorze ,jest bardzo rozbudowany, niejednoznaczny
sprzyja konfliktom i kłótniom,
związane z oceną osoby a nie jej zachowaniem czy sytuacją , która wywołała w nas określonego rodzaju odczucia i myśli
Komunikaty typu "Ty" odbierane są jako atak
Łączą się z krytyką
odpowiedzią na taki komunikat najczęściej jest reakcja obronna(w formie ataku).
Stosując komunikację typu "Ty" zrzucamy całą odpowiedzialność za to jak się czujemy na drugą osobę (wywołanie poczucia winy +/-)
Wzmocnienie tych komunikatów następuje poprzez dodanie takich słów jak: zawsze, ciągle ,nigdy
Nie oceniamy osoby, tylko jej zachowanie i sytuację
Część odpowiedzialności za to jak się czujemy w tej komunikacji bierzemy na siebie. Konstrukcja zdania w tej komunikacji jest następująca:
fakt
ustosunkowanie się (mowa + uczucia)
-oczekiwania (oczekuję ,że...)
- +/- konsekwencja
Zamiast podawania konsekwencji czasami warto dać możliwość wykazania się drugiej osobie, stosując pytania: co proponujesz? jakie widzisz rozwiązania?
co należy zrobić żeby się to więcej nie powtórzyło?
Ustosunkowanie się (opinia o tym co ja czuję i myślę)
Osoby łatwo wchodzące w rolę chorego:
-symulowanie choroby (zaburzenia psychiczne)
-osoby chcące osiągnąć korzyści np. ręta, wolne od szkoły, zwolnienie lekarskie
-po to, aby zwrócić na siebie uwagę
-po to, aby się nim zaopiekować
Osoby trudno wchodzące w rolę chorego:
-mężczyźni
-osoby sprawne, aktywne fizycznie
-osoby niechcące sprawiać problemów rodzinie
-pracoholicy
Pacjent aktywny w procesie leczenia:
-aktywnie uczestniczyć w terapiach
-partnerzy z lekarzami, pielęgniarkami
-dopytujący się co ma robić, aby szybciej wyzdrowieć
-informujący lekarza o swoich wątpliwościach
-dzieli się swoimi lękami, obawami
-stosowanie się do zaleceń lekarza
-zmiany nawyków, stylu życia na lepsze w związku np. z chorobą
-współpraca z pielęgniarką
-chęć kształtowania nowych nawyków np. ucząc się od pielęgniarek
Pacjent bierny w procesie leczenia:
-jest np. w szpitalu po to, aby go leczono
-chce, aby wszystko było zrobione za niego
-szpital traktuje jak hotel
-nic nie chce robić sam
-nie chce się niczego nauczyć
- nie chce współpracować
-nie chce nic zmieniać
Profesjonalne podejście do pacjenta:
Nie spoufalać się
Wykonywać swoje obowiązki
Zachować pewną granicę, dystans
Indywidualne podejście do pacjenta
Nie wolno traktować pacjenta przedmiotowo
Należy podchodzić podmiotowo
Wykazywanie empatii (postąp wobec niego tak jak chciałbyś, żeby postąpiono w stosunku do ciebie, postaw się w roli pacjenta)
Stres
Stres-reakcja psychiczna i fizjologiczna na bodziec wytrącający go z równowagi
Rodzaje stresu:
Eustres- tzw "dobry" ale może być szkodliwy gdy jest przewlekły ;sytuacja postrzegana jako wyzwanie;
Motywuje, koncentruje energię
Jest krótkotrwały
Jest postrzegany jako coś z czym możemy sobie poradzić
Jest ekscytujący/pobudzający
Poprawia wydajność
Dystres-szkodliwy,przewlekły,zbyt silny; sytuacja postrzegana jako zagrożenie, to przedłużający się stres. Jeśli jest zbyt mocny i długo się utrzymuje, może prowadzić do wyniszczenia organizmu i chorób psychosomatycznych, Stres szkodliwy, czyli taki, który ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie lub wydajność w pracy czy nauce.
Wśród przykładów negatywnych osobistych stresorów można wymienić:
Śmierć współmałżonka
Złożenie wniosku o rozwód
Utrata kontaktu z bliskimi
Śmierć członka rodziny
Hospitalizacja (swoja lub członka rodziny)
Uraz lub choroba (swoja lub członka rodziny)
Maltretowanie lub zaniedbywane
Konflikt w relacjach interpersonalnych
Problemy z pieniędzmi
Bezrobocie
Problemy ze snem
Problemy dzieci w szkole
Problemy prawne
Przykłady pozytywnych osobistych stresorów:
Rozpoczęcie nowej pracy lub awans
Małżeństwo
Kupno domu
Posiadanie dziecka
Przeniesienie
Wzięcie urlop
Sezony wakacyjne
Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych lub znalezienie nowego hobby
Podział stresu
1.ze względu na charakter:
-fizyczny- występujący w przypadku zagrożenie życia lub zdrowia; wiąże się z lękiem przed bólem
-psychiczny-zagrożone jest poczucie własnej wartości, samoocena, samopoczucie, poczucie bezpieczeństwa
-społeczny-zaburzone poczucie akceptacji przez otoczenie, lęk przed wykluczeniem ,odrzuceniem
2.ze względu na czas trwania
-krótkotrwały
-długotrwały
Wpływ stresu na różnych płaszczyznach
1.Przejaw stresu w reakcji fizycznej organizmu:
-drżenie rąk
-rozszerzenie/zwężenie naczyń krwionośnych
-szybsze bicie serca
-podwyższone tętno
-drżenie głosu
- przyspieszony oddech
2.Przejaw stresu w myśleniu i emocjach:
- bezradność, słabość
-lęk ,przygnębienie
-smutek, myślenie negatywne lub optymistyczne
-ekscytacja ,podniecenie
3.Przejaw stresu w zachowaniu
-szybsza mowa
-odwracanie wzroku
- powtarzanie się
-jąkanie
-milczenie lub słowotok
-płacz/śmiech
-nadaktywność ruchowa
4.Przejaw stresu w sprawności intelektualnej
-pustka
-brak skupienia
-natłok myśli
Ogólny zespół adaptacyjny (General Adaptation Syndrome - GAS) to wzorzec reakcji na stres, który stanowi pierwszą linię obrony organizmu przed potencjalnie szkodliwymi czynnikami. Występuje, gdy organizm styka się z każdym stresorem.
Wzorzec reakcji na stres (Selye)-czyli reakcja organizmu na sytuacje stresujące
· Faza alarmowa- "walka albo ucieczka"
Stymulacje układu współczulnego; uwalnianie adrenaliny i noradrenaliny, kortyzolu (przemiana glukozy w energię), reakcja zaskoczenia i niepokoju z powodu niedoświadczenia i konfrontacji z nową sytuacją, następuje mobilizacja
· Faza odporności-organizm ...
Delightful93