ćwiczenia 1, 26.02.docx

(22 KB) Pobierz

Karolina Bartnicka, Marzena Brdak

Medycyna szkolna – ćwiczenia 1

Zakres kompetencji pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania

 

Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo-wychowawczej w zakresie :

·         Promocji zdrowia

·         Profilaktyki chorób

·         Świadczeń diagnostycznych

·         Świadczeń pielęgnacyjnych

·         Świadczeń pielęgnacyjno – leczniczych

W realizacji świadczeń współpracuje z :

·         Rodzicami lub opiekunami uczniów, uczniami, wychowankami

·         Dyrektorem szkoły, pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas

·         Lekarzem POZ, rodzinnym

·         Pielęgniarką środowiskową / rodzinną

·         Położną środowiskową / rodzinną

·         Pielęgniarką praktyki

·         Innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami zdrowotnymi podopiecznych

·         Powiatową stacją sanitarno- epidemiologiczną

Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej

·         Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów

·         Wspieranie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli, wychowawców i uczniów

·         Udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówce nauczania i wychowania

·         Opracowywanie konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia

·         Planowanie i prowadzenie specyficznych form edukacji zdrowotnej uczniów z zaburzeniami rozwoju i zdrowia

·         Uczestnictwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia

·         Udzielania nauczycielom, wychowawcom konsultacji w zakresie biomedycznych aspektów edukacji prozdrowotnej

·         Promowanie zachowań prozdrowotnych, działań na rzecz zdrowia i zapobiegania chorobo i urazom

·         Udzielanie porad dotyczących postaw i zachowań zdrowotnych

·         Udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku szkolnym w tym projektu szkoły promującej zdrowie

Programy :

„ Stres pod kontrolą”  – nauczenie uczniów radzenia sobie ze stresem

„ Serce na start” – nauka udzielania pierwszej pomocy

„Różowe wstążeczki” – nauka o profilaktyce raka piersi ( nauka samobadania )

„Czerwona wstążeczka” – nauka o profilaktyce AIDS

„Trzymaj formę” – nauka właściwych zachowań żywieniowych

 

Świadczenia z zakresu profilaktyki :

·         Organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych ( nie są w szkołach realizowane )

·         Realizowanie programów profilaktycznych

·         Ocenianie stanu sanitarno- epidemiologicznego i bezpieczeństwa w placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole

·         Współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązania problemów zdrowotnych uczniów

Świadczenia diagnostyczne

·         Identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi

·         Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych

·         Wykonywanie testów przesiewowych zgodnie z obowiązującymi programami procedurami i kierowanie postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnim wynikiem testów

·         Wykonywanie testów diagnostycznych

Świadczenia pielęgnacyjno – lecznicze

·         Podawanie leków różnymi drogami i technikami

·         Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia, nagłych zachorowaniach, wypadkach, urazach

·         Prowadzenie resuscytacji krążeniowo- oddechowej

 

Medycyna szkolna

Medycyna szkolna jest dziedziną medycyny zajmującej się teoretycznie i praktycznie rozwojem oraz zdrowiem uczniów.

Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami sprawuje:

·         Pielęgniarka lub higienistka szkolna

·         Lekarz POZ sprawujący opiekę nad uczniem

·         Lekarz stomatolog

Kwalifikacje położnej

Ukończony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa  środowiska nauczania i wychowania albo kurs równoważny oraz posiada co najmniej 5 letni staż pracy

Zadania pielęgniarki w gabinecie szkolnym

·         Wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych

·         Kierowanie postępowaniem poprzesiewowym i sprawowanie opieki nad uczniami objętymi tym postępowaniem

·         Organizowanie profilaktycznych badań lekarskich

·         Prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej ( 6 razy w roku co 6 tygodni w szkole podstawowej )

·         Czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży

·         Udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz inspirowanie działań z zakresu promocji zdrowia

·         Pomoc uczennicom i uczniom w rozwiązywaniu problemów związanych z dojrzewaniem seksualnym oraz w dostępie do informacji o chorobach przenoszonych drogą płciową i antykoncepcji

·         Udzielanie pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, urazów i zatruć

·         Doradztwo dla dyrektora w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole

·         Prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów

·         Prowadzenie dokumentacji sprawozdawczej

Ilość godzin pielęgniarki jest uzależniona od ilości uczniów w placówce !

Szkoły specjalne dla dzieci i młodzieży:

·         Z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych umysłowo, niewidomych i niedowidzących , głuchych, przewlekle chorych – 150 uczniów

·         Z lekkim upośledzeniem umysłowym i niepełnosprawnych ruchowo – 80 uczniów

·         Z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym, niepełnosprawnych ruchowo – 30 uczniów

Rozwój psychofizyczny dzieci od 6 do 18 roku życia

Lata okresów rozwojowych – z 1 wykładu z pediatrii.

Okres wczesnoszkolny

·         Trwa od 7 r. ż do początku dojrzewania płciowego

·         Stabilność procesów rozwojowych

·         Roczne przyrosty ciała 5 cm, masy ciała 3-3.5 kg

·         Obwód głowy osiąga wartość zbliżoną do ostatecznej

·         Powiększenie się obwodu klatki piersiowej jest powolne

·         Skłonność do powstawania wad postawy

·         Zmiana uzębienia mlecznego na stałe

·         Wzrasta odporność na zachorowania

·         Około 10 r. ż. mózg osiąga swoją ostateczną wartość

·         Zwiększa się częstość wypadków, urazów i zatruć

·         Dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego

·         Dominuje rozwój intelektualny

·         Wyrabia się poczucie odpowiedzialności

·         Różnicują się zainteresowania chłopców i dziewcząt

Okres dojrzewania

·         Występuje intensywny przyrost wysokości ciała zwany skokiem pokwitaniowym 10 cm chłopcy, 8 cm dziewczęta

·         u dziewcząt pierwsze cechy dojrzewania płciowego pojawiają się od 10 roku życia, u chłopców 2 lata później ( skala Tannera)

·         pojawiają się drugo i trzeciorzędowe cechy płciowe

·         różnicowanie się sylwetki damskiej i męskiej

·         wiek wystąpienia menarche jest wskaźnikiem wpływu warunków środowiskowych

Cechy pierwszo, drugo i trzeciorzędowe u dziewcząt i chłopców !

Okres młodzieńczy

·         zakończenie rozwoju somatycznego a osiągnięciem pełnej dojrzałości płciowej

·         stabilizacja umysłowa, uczuciowa, dojrzałość społeczna

·         pojęcie dojrzałości obejmuje dojrzałość biologiczną, seksualną, psychologiczno- społeczną

·         u dziewcząt wzrastanie kończy się po 15 roku życia, u chłopców po 20-25rokiem życia

Ocena rozwoju cech płciowych

·         Skala Tannera ( 1 – V) rozwój gruczołów piersiowych i owłosienia łonowego

·         Oceny dokonuje lekarz w trakcie powszechnych badań lekarskich

Biomedyczne aspekty dojrzałości szkolnej

Dojrzałość szkolna wg B. Woynarowskiej

·         Jest pojęciem teoretycznym związanym z rozpoczęciem nauki w szkole

·         To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu fizycznego, motorycznego, psychicznego, społecznego , który pozwala mu sprostać wymaganiom szkoły

Gotowość szkolna to sprzyjający moment rozwojowy, który pozwala wypełniać zadania wynikające z roli ucznia ( wg. Głodkowskiej)

Aspekty dojrzałości szkolnej wg. Moroza

·         Rozwojowy- jako moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka

·         Wychowania i nauczania – jako proces przemian psychologicznych który umożliwia przystosowanie się dziecka do szkolnego systemu nauczania

Wrażliwość lub podatność edukacyjna

·         Termin stosowany w odniesieniu do dzieci upośledzonych umysłowo. Dziecko nie jest gotowe w pełni do świadomego budowania, tworzenia wiedzy szkolnej, ale reaguje na sygnały pedagogiczne co przejawia się w efektywnym poznawaniu, zachowaniach, czynnościach i wypełnianiu podstawowych zadań

Dojrzałość szkolna powinna być rozpatrywana na tle następujących zmian :

·         Na tle korzystnych  zmian warunków społeczno – demograficznych , kulturowych, bytowych z jednej strony ( wzrost wykształcenia rodziców, spadek dzietności dzieci) i narastających nierówności społecznych, zjawiska ubóstwa z drugiej

·         Na tle akceleracji rozwoju fizycznego , motorycznego, psychicznego i społecznego przy jednoczesnym wzroście odsetka dzieci

3 grupy czynników który lekarz powinien brać pod uwagę:

·         I . Ze strony dziecka:

- Wady wrodzone,

- powikłania podczas porodu,

- urazy ,

- infekcje OUN

- Zaburzenia narządów zmysłów ( zaburzenia słuchu, wzroku, aparatu mowy)

- otyłość

- nawracające infekcje dróg oddechowych

·         II. Ze strony szkoły:

- nieodpowiednie kwalifikacje nauczyciela

- przeładowany program nauczania

- przeludnienie klasy i szkoły

·         III. Ze strony rodziców

- dążenia do wcześniejszego rozpoczęcia nauki szkolnej

- nadmierne stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka

- niezrozumienie i nieuwzględnianie potrzeb dziecka

- postawy nadopiekuńcze

Określenie gotowości szkolnej :

·         Następuje w  wieku 6 lat

·         Wykonywana jest w trakcie powszechnych profilaktycznych badań lekarskich

·         Gotowość powinna być określana przez lekarza znającego środowisko szkoły i dziecko

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin