Program promocji zdrowia.docx

(17 KB) Pobierz

1.       Wstęp:

a)      Próchnica u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

b)      Problem jest spowodowany słabą dbałością o uzębienie, brakiem świadomości  dzieci i rodziców na temat szkodliwego wpływu słodyczy na stan uzębienia oraz brak zaangażowania rodziców o dbanie o uzębienie dzieci.

2.       Diagnoza problemu:

a)      Diagnoza demograficzna: wiek: 6- 10 lat, płeć: chłopcy i dziewczynki, miejsce zamieszkania: Bydgoszcz.

b)      Diagnoza epidemiologiczna: coraz większa liczba dzieci zmaga się z próchnicą zębów, która nieleczona może doprowadzić do szeregu powikłań takich jak : stan zapalny miazgi zęba, owrzodzenie lub ropień dziąsła, utrata zęba, zapalenie i zniszczenie tkanek około zębowych. Jeśli próchnica pozostaje długo nieleczona, istnieje ryzyko powikłań zdrowotnych dotyczących nie tylko jamy ustnej - problemów kardiologicznych, kostnych, zapalenia nerek, płuc czy zatok, a nawet cukrzycy.

c)      Diagnoza społeczna: brak zainteresowania ze strony rodziców, zła sytuacja ekonomiczna.

3.       Cel ogólny programu: zmniejszenie ilości dzieci w wieku wczesnoszkolnym borykających się z problemem próchnicy.

4.       Cel szczegółowy:

a)      Mycie zębów po każdym posiłku, umożliwienie tego także w szkole.

b)      Kontrole u stomatologa.

c)      Przywrócenie gabinetu stomatologicznego w szkole.

d)      Eliminowanie słodzonych napoi, słodyczy i zastąpienie ich owocami.

e)      Pogadanki na temat powstawania próchnicy.

f)       Instruktarze właściwego mycia zębów.

g)      Regularne wymiany szczoteczek (minimum co 2 miesiące).

5.       Czas realizacji programu: 3 lata. Od 1.09.2013- 31.08.2016.

6.       Metody działań:

a)      Filmy  edukacyjne.

b)      Broszury.

c)      Pakiety edukacyjne (szczoteczki + smakowe pasty).

d)      Sprawdzanie techniki mycia zębów.

e)      Edukowanie przez zabawę.

f)       Konkursy.

7.       Harmonogram działań:

a)      Program sponsorowany przez Blend-a-Med.

b)      Wycieczki do stomatologa.

c)      Nauka prawidłowego mycia zębów.

d)      Wprowadzenie do szkół mleka, owoców.

8.       Koszty programu: sponsorzy, konsultant stomatologiczny.

9.       Ewaluacja:

a)      Rozmowa z dziećmi.

b)      Kontrole.

c)      Ocena na podstawie rozmowy z rodzicami.

d)      Ankiety dla rodziców, dzieci.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin