Służba bhp.docx

(16 KB) Pobierz

Pytanie

Jakie wymagania kwalifikacyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musi spełniać pracownik zajmujący się sprawami bhp, zatrudniony w jednoosobowej komórce?

Pracownik ten jest zatrudniony od kilkunastu lat na tym stanowisku, ma wykształcenie pomaturalne - technik opakowalnictwa, ukończony w 2004 r. kurs - szkolenie okresowe pracowników bhp, jest również objęty szczególną ochroną przed wypowiedzeniem czy rozwiązaniem stosunku pracy jako związkowiec podany na liście szczególnie chronionych.

Odpowiedź

odpowiedzi udzielono: 18 września 2007 r.

stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Pracownik, który wykonuje zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy powinien spełniać wymagania takie, jakie winni spełniać pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.) - dalej r.s.b.h.p., zarówno pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp, jak i pracownik służby bhp, zgodnie z art. 23711 § 1 k.p., powinien spełniać wymagania określone dla poszczególnych stanowisk służby bhp. W związku z tym pracownik zatrudniony na stanowisku "specjalista ds. bhp" powinien spełniać wymagania takie jak określone są w r.s.b.h.p. dla tego stanowiska.

Zgodnie z r.s.b.h.p., aby pracować na stanowisku:

a) inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy - należy legitymować się przynajmniej zawodem technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

b) starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy - należy posiadać:

· zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp, lub

· wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

c) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

d) starszego specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy - posiadać wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,

e) głównego specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy - posiadać wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

Mając na uwadze powyższe, Państwa pracownik powinien ukończyć studia wyższe lub podyplomowe o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w tym zakresie, a także legitymować się odpowiednim stażem pracy w służbie bhp, bądź uzyskać tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy i posiadać odpowiedni staż. Dodatkowo jest on zobowiązany ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.

Zaznaczyć należy, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 246, poz. 2468 z późn. zm.) - dalej r.z.s.b.h.p. przewiduje ośmioletni okres przejściowy na uzupełnienie kwalifikacji. Przepis ten dotyczy osób, które w chwili wejścia w życie nowych przepisów, czyli w dniu 1 lipca 2005 r. były zatrudnione w służbie bhp, lecz nie spełniały wymagań kwalifikacyjnych określonych w nowelizacji do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.).

W związku z tym, jeśli w dniu 1 lipca 2005 r. Państwa pracownik był zatrudniony w służbie bhp i nie spełniał wymagań kwalifikacyjnych określonych tym rozporządzeniem, zachowuje on prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez okres 8 lat od dnia wejścia w życie r.z.s.b.h.p.

Michał Szalak

Początek formularza

Dół formularza

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin