NowyZatrd. BHP.docx

(15 KB) Pobierz

Pytanie

Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej "służbą bhp", pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

Wydaje mi się, że zamieszczona przez Państwa odpowiedź jest myląca. Na podstawie art. 23711 k.p. Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 musi zatrudnić pracownika służby bhp. Proszę o wyjaśnienia. Jeżeli wynikało to ze stanu prawnego na dzień odpowiedzi, dalej uważam, że zamieszczanie takiego pytania jest mylące dla użytkownika.

Zakład zatrudnia 320 pracowników.

Czy sprawy BHP można powierzyć firmie specjalizującej się z zakresu BHP, czy też należy zatrudnić pracownika do służby BHP na umowę o pracę?

Pracodawca niezależnie od wielkości zatrudnienia może powierzyć wykonywanie służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Podstawą prawną powierzenie wykonywania zadań tej służby specjaliście spoza zakładu pracy będzie umowa cywilnoprawna. W omawianym przypadku pracodawca może więc bądź powierzyć wykonywanie służby specjaliście spoza zakładu pracy bądź też zatrudnić w tym celu pracownika.

Odpowiedź

odpowiedzi udzielono: 20 października 2005 r.

stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Odpowiedź nie jest myląca, gdyż owszem zgodnie z brzmieniem § 1 art. 23711 kodeksu pracy pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Natomiast pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

1) zatrudnia do 10 pracowników albo

2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Jednakże proszę zwrócić uwagę, iż § 2 dopuszcza jednak możliwość zlecenia tego zadania komuś z zewnątrz, bowiem pracodawca - w przypadku braku kompetentnych pracowników - może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.

Obowiązek jak najbardziej istnieje, ale ustawodawca daje wybór pracodawcy, czy chce zatrudnić pracownika bhp na etacie, czy powierzyć wykonywanie zadań osobie lub firmie zewnętrznej, w zależności od liczby zatrudnionych pracowników. Jeśli w zakładzie pracy pracodawca nie znajduje kompetentnych pracowników do pełnienia ww. zadań może, w myśl § 2, powierzyć te zadania firmie zewnętrznej.

Wobec powyższego teza zawarta w odpowiedzi na pytanie jest prawidłowa.

W przypadku zatrudnienia 320 pracowników pracodawca ma obowiązek powierzenia obowiązków w zakresie bhp służbie bhp, jednakże w przypadku, braku kompetentnych pracowników w firmie może powierzyć wykonywanie zadań związanych z bhp specjalistom spoza zakładu. Podstawą prawną powierzenie wykonywania zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu pracy będzie umowa cywilnoprawna.

Zaznaczyć należy, iż takie rozwiązanie, a więc sprawowanie funkcji kontrolnej i doradczej w zakresie bhp przez osobę lub "służbę" z zewnątrz, może przyjąć każdy pracodawca - nawet ten, który zatrudnia poniżej 10 pracowników.

Sylwia Gołaś

Początek formularza

Dół formularza

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin