Plan pracy wyrównawczej
,, Wyrównaj szanse”
dla oddziału przedszkolnego
na rok szkolny 2010 / 2011
Obniżona pobudliwość
Cele pracy wyrównawczej
Formy pracy wyrównawczej
Wyrabianie aktywności
1. Stwarzanie sytuacji emocjonalnie pozytywnych i zachęcanie do ujawniania swych uczuć
2. Pobudzanie zainteresowań i poszerzanie ich zakresu.
3. Możliwie częste stosowanie pochwał i zachęt.
4. Skłanianie do ujawnienia własnych pragnień i świadomego dążenia do ich realizacji.
Zaburzenia percepcji wzrokowej
Usprawnianie zaburzonych
funkcji analizatora wzrokowego.
Doskonalenie analizy i syntezy
wzrokowej.
1. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- segregowanie i dobieranie obrazków wg ich znaczenia
- odpoznawanie obrazków opisanych słownie
2. Odszukiwanie obrazków przedstawiających określoną czynność
- pokazywanie ruchem czynności „z obrazka”
- dobieranie obrazków według przedstawionej na niej czynności
- wyszukiwanie ilustracji opisanej słownie
- domyślanie się powiązań między przedstawionymi na obrazkach czynności
- „odgrywanie” w formie inscenizacji przedstawionej na obrazku akcji
Porządkowanie historyjek obrazkowych
- odgadywanie dalszego ciągu, inscenizowanie
- dobieranie „dobrych i złych” obrazków do podanego opisu
- układanie po uprzednim rozcięciu
- układanie na wzorze, wg wzoru, bez wzoru
Odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych ( klocki, mozaiki )
- odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych
podobnych
- odnajdywanie różnic miedzy obrazkami, przedmiotami i ich układami
Zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowany przez określony czas.
Graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych,
linearnych.
Zaburzenia percepcji słuchowej
Wyrabianie sprawności analizatora
słuchowego.
Umuzykalnianie dzieci przez częste śpiewanie z nimi.
Odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru.
Segregowanie obrazków według pierwszej głoski.
Reagowanie na wyraz zaczynający się na określona głoskę.
Podział wyrazów na głoski i sylaby.
Kończenie wyrazów 2 sylabowych w oparciu o obrazki.
Segregowanie obrazków według ilości sylab.
Rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu.
Tworzenie wyrazów na określoną głoskę.
Śpiewanie wyrazów, przysłów i wierszy.
Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej przez powtarzanie głosek.
Zabawy w słowa: wymyślanie wyrazów na określoną głoskę, szukanie rymu do podanego słowa.
Zabawy i gry rytmiczne – wykonywanie ruchu na hasło dźwiękowe.
Wzbogacanie słownika przez opowiadanie.
Nauka wierszy, pamięciowe opanowywanie fragmentów prozy.
Zaburzenia manualne
Wyrabianie sprawności manualnej.
Odrysowanie przez kalkę, od szablonu i kolorowanie różnych kształtów.
Rysowanie patykiem, palcem, kolorową kredą na dużych formatach
Malowanie farbami dużych kształtów.
Kolorowanie książeczek obrazkowych.
Wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych.
Ulepianki plasteliny, masy solnej.
Stwarzanie możliwości zajęć ręcznych – zachęcanie do budowania, majsterkowania.
Zaburzenia mowy i myślenia
Rozwijanie logicznego myślenia.
Ćwiczenia rozwijające mowę.
Rozmowy z dzieckiem, czytanie i opowiadanie z podawaniem wyjaśnień.
Rozwijanie zainteresowań, zachęcanie do wypowiadania się, dzielenia się przeżyciami i stawiania
pytań.
Zabawy z elementem klasyfikacji przedmiotów.
Objaśnianie i obserwacja zjawisk otaczającego świata.
Opowiadanie treści przeźroczy, obrazków, ilustracji do przeczytanych przedtem bajek
i opowiadań.
Zaburzenia sprawności motorycznej
Wyrabianie sprawności ruchowej
całego ciała.
Zachęcanie dzieci do brania udziału w zabawach ruchowych: zabawy z elementem rzutu, skoczne,
z elementem równowagi, bieżne.
Zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji
ruchowej.
Zapobieganie negatywnym ocenom rówieśników.
Dbanie o dokładność wykonywanych prac.
Zachęcanie do samokontroli.
kredora65