TEMAT TYGODNIA: W wiejskiej zagrodzie
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Wybór nowych dyżurnych. Ocena pracy dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Zabawa ruchowa Kwoka i kurczątka. Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć.
- rozwijanie mowy- przeliczanie w zakresie sześciu
- dziecko podejmuje rozmowę z nauczycielką- dziecko prawidłowo wykonuje polecenia
Poznanie bohaterów książki Dzień w zagrodzie - praca zbiorowa. Ćwiczenie słuchowe - rozpoznawanie z kasety magnetofonowej głosów zwierząt. Zabawa ruchowa Gąski i lis. Przygotowanie makiety w kąciku tematycznym. Wykonanie szablonów krów i malowanie ich farbami plakatowymi.
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt hodowanych przez człowieka- ćwiczenie percepcji słuchowej- doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem
- dziecko opisuje i nazywa zwierzęta żyjące w wiejskiej zagrodzie- dziecko starannie wycina szablon krowy
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosny. Rozmowy na temat czynności jakie wykonuje się w ogrodzie wiosną.
- dostrzeganie zmian w przyrodzie w najbliższym otoczeniu
- dziecko z uwagą obserwuje najbliższe otoczenie
WTOREK
Rozmowy na dowolne tematy podczas schodzenia się dzieci. Zabawy ruchowe ze śpiewem Na górze góreczce, Siała baba mak, Laurencja. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [017].
- zachęcanie do rozmów dzieci nieśmiałych
- dziecko chętnie podejmuje rozmowę z nauczycielką i rówieśnikami
Zabawy matematyczne - podział zbioru na podzbiory. Wyodrębnianie osobników młodych i starych. Łączenie ich w pary. Zabawa ruchowa Szukam mamy. Ćwiczenie graficzne - dobieranie odpowiedniego cienia do obrazka.
- utrwalenie pojęcia para- tworzenie zbiorów
- dziecko rozpoznaje osobniki należące do tego samego gatunku- dziecko zna pojęcie zbioru
Spacer w okolice przedszkola. Rozmowy na temat konieczności przebywania na świeżym powietrzu. Zwracanie uwagi na zmiany w przyrodzie: dłuższe dni, więcej słońca, śpiew ptaków.
- uświadomienie znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia
- dziecko chętnie przebywa na powietrzu bawiąc się z rówieśnikami
ŚRODA
Swobodne rozmowy z dziećmi na tematy przez nie narzucone. Przypomnienie wcześniej opanowanych pamięciowo wierszy z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.
- nabywanie umiejętności swobodnego wyrażania swoich myśli przed rówieśnikami
- dziecko wyraża w zrozumiały sposób swoje myśli
Historyjka obrazkowa Kurze jajo. Próby układania obrazków według następujących po sobie zdarzeń. Wypełnianie kolorem wybranego przez siebie obrazka historyjki. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [009].
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia- wyrabianie umiejętności starannego wypełniania konturów
- dziecko układa obrazki historyjki w całość- dziecko starannie wykonuje swoją pracę
Zabawa ruchowa z piłką Kolory. Zabawy samorzutne w kącikach zabaw.
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów
- dziecko kojarzy nazwę z kolorem
CZWARTEK
Fotograf - zabawa orientacyjno - porządkowa. Rozmowa na temat stosowania form grzecznościowych - jak zachować się, gdy do sali wchodzi dorosła osoba. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- kształtowanie właściwej postawy moralnej
- dziecko wie jaką formę grzecznościową zastosować w stosunku do osób wchodzących do sali
Poznanie wiersza B. Forma W zagrodzie. Odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści. Wycinanie szablonów zwierząt i ptaków o których mowa w wierszu. Wypełnianie ich różnymi materiałami (piórka, kawałki materiału, papier kolorowy, bibuła karbowana) umieszczanie na makiecie.
- utrwalanie wiadomości na temat zwierząt które można spotkać w wiejskiej zagrodzie
- dziecko starannie wycina szablony- dziecko wymienia charakterystyczne cechy zwierząt o których mowa w wierszu
Pchełki w wodzie - zabawa rozwijająca umiejętność koncentracji. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- rozwijanie umiejętnoŚci oczekiwania na swojĄ kolejkę- ćwiczenie koncentracji podczas wykonywanego zadania
- zachęcanie do zabawy dzieci nieŚmiałych
PIĄTEK
Wypełnianie kredkami kratek na kartkach w kratkę. Dowolny sposób dobierania kolorów, tworzenie dowolnych kompozycji. Czy potrafisz tak jak ja - zabawa pantomimiczna. Nauczycielka wymyśla różne figury, dzieci starają się ją naśladować. Zabawy integracyjne z dziećmi z młodszych grup.
- ćwiczenie uwagi podczas naśladowania nauczycielki- rozwijanie chęci opiekowania się młodszymi
- dziecko naśladuje figury proponowane przez prowadzącą- dziecko chętnie współdziała z dziećmi z innych grup
Gdzie mieszkam - zabawa utrwalająca ulicę, na której mieszkamy. Słuchanie wiersza B. Forma: Droga do przedszkola. Rozmowa na temat charakterystycznych elementów (drzewa, budynki) znajdujących się blisko miejsca zamieszkania.
- utrwalanie ulicy i adresu zamieszkania- zwracanie uwagi na charakterystyczne elementy krajobrazu- rozwijanie pamięci odtwórczej
- dziecko wie jak nazywa się ulica, przy której mieszka- dziecko rozpoznaje okolicę, w której mieszka
Zabawy różnymi rodzajami klocków. Opisywanie swoich budowli.
- rozwijanie wyobraźni- nadawanie nazw swoim budowlom
- dziecko chętnie manipuluje klockami z różnego materiału
odwiedzin: 193934
Hel53land