Poznajemy pracę pracowników poczty-5l.doc

(51 KB) Pobierz

 

TEMAT TYGODNIA: Poznajemy pracę pracowników poczty

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Słuchanie krótkiego opowiadania A. Świrczyńskiej: Pan Kukuryku. Ocena postępownania bohatera koguta Kukuryku. Wybór dyżurnych. Przypomnienie ich obowiązków. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [038].

- uświadomienie konieczności przestrzegania określonych reguł obowiązujących w życiu
- doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi

- dziecko wie co oznacza słowo przepraszam
- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia

Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji na temat poczty. Spacer na pocztę, obserwowanie pracy ludzi tam zatrudnionych. Zabawa ruchowa Paczki.

- wzbogacenie wiedzy dotyczącej pracy poczty

- dziecko wie jaką drogę przebywa paczka od nadawcy do adresata

Zabawy i gry planszowe.

- przestrzeganie reguł obowiązujących w grach

- dziecko cierpliwie czeka na swoją kolej w trakcie trwania gry

WTOREK

Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych w danym dniu, zaobserwowanych w drodze do przedszkola. Przypomnienie jaka pogoda była dnia poprzedniego. Stosowanie określeń "wczoraj", "dzisiaj". Rozmowa na temat "co to jest mgła". Opowieść ruchowa Mgła.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- utrwalanie pojęć wczoraj, dzisiaj, jutro
- rozwijanie wyobraźni
- wyrabianie płynności ruchów
- doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko poprawnie opisuje charakterystyczne cechy pogody w danym dniu
- dziecko odtwarza ruchem przekazywaną przez nauczycielkę treść
- dziecko pobudza wyobraźnię ruchową

List do babci - próby pisania listu. Poznanie pojęć: koperta, znaczek, stempel pocztowy, nadawca, adresat. Wycinanie kopert i sklejanie ich (wykorzystanie ich w zabawach). Zabawy matematyczne Krople deszczu. Każde dziecko otrzymuje kopertę z wyciętymi z bloku technicznego kroplami deszczu w czterech kolorach, po pięć z każdego koloru. Tworzą z nich zbiory, przeliczają, porównują ilość elementów.

- uwrażliwianie na znaczenie utrzymywania kontaktów z bliskimi
- utrwalenie pojęcia zbiorów
- ćwiczenie umiejętności przeliczania

- dziecko potrafi opisać gdzie umieszcza się znaczek, adres nadawcy i adresata
- dziecko chętnie wykonuje zadania matematyczne

Słuchanie piosenki B. Forma: Jesienny wiatr. Ćwiczenia ortofoniczne oparte na melodii piosenki.

- poznanie nowej piosenki

- dziecko odtwarza fragment piosenki na sylabach proponowanych przez prowadzącą

ŚRODA

Swobodne rozmowy na temat zdrowego sposobu odżywiania. Przygotowanie przez prowadzącą białego sera z cukrem i śmietaną - degustacja. Zabawa ruchowa Deszcz i pogoda.

- rozwijanie konieczności prawidłowego sposobu odżywiania
- wdrażanie do zachowania czystości miejsca i estetycznego spożycia posiłków
- reagowanie na sygnały

- dziecko próbuje jak smakuje biały ser przygotowany przez nauczycielkę
- dziecko starannie wykonuje ruchy podczas zabawy

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]. słuchanie piosenek z płyty CD o listonoszu. Praca plastyczna Znaczek pocztowy. Dzieci malują farbami plakatowymi dowolny obraz. Wypełniają farbami całą powierzchnię kartki. Nauczycielka przygotowuje wyciątą ramkę z jednej strony wykończoną "ząbkami znaczka" - format taki sam jak format prac. Po wyschnięciu farby dzieci naklejają ramkę "ząbki znaczka" na swoją pracę.

- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- wzbogacanie słownictwa
- rozwijanie wyobraźni
- ćwiczenie sprawności dłoni

- dziecko chętnie słucha piosenek
- dziecko wie co to jest klaser
- dziecko wykonuje zamaszyste ruchy malując ciekawą pracę

Słuchanie opowiadania H. Łochockiej: Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę. Zabawy samorzutne na przedszkolnym podwórku.

- przyzwyczajanie do obcowania z książką
- kształcenie umiejętności wyciągania wniosków

- dziecko chętnie słucha tekstów czytanych przez nauczycielkę
- dziecko własnymi słowami określa niewłaściwe zachowanie bohatera
- dziecko zgodnie współdziała z rówieśnikami w trakcie zabawy

CZWARTEK

Samodzielne wiązanie sznurowadeł (umocowanych do kartoników). Zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca Zabawa kolorowych liści. Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy pani patrzy - zatrzymywanie się w określonej pozycji (np. stań prosto, oczy patrzą w bok, zatrzymaj się i uklęknij na kolano).

- doskonalenie sprawności manualnych
- szybkie reagowanie na sygnał
- utrwalenie barw
- ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko chętnie podejmuje próby wiązania
- dziecko sprawnie zajmuje miejsce w trzyosobowym kole
- dziecko potrafi wytrwać kilka sekund w bezruchu

Historyjka obrazkowa Pan lisotonosz - jako wprowadzenie wiersz B. Forma: Znamy pana listonosza. Historyjka obrazkowa prezentowana dzieciom w niewłaściwej kolejności. Wspólne omawianie kolejnych ilustracji (dzieci same mają dość do wniosku, że historyjka jest niewłaściwie ułożona). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie
- poznanie pracy listonosza
- kształcenie spostrzegawczości i logicznego myślenia

- dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami
- dziecko tłumaczy swoje racje

Różne formy działań podejmowanych przez dzieci. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- wdrażanie do zgodnej zabawy

- dziecko bawi się zgodnie z innymi dziećmi

PIĄTEK

Ćwiczenie zręcznościowe Różne guziki. Dzieci tworzą czteroosobowe zespoły - zajmują miejsca w małych kołach. Każde dziecko ma przed sobą pięć różnych guzików. W środku nauczycielka umieszcza pojemniki. Dzieci starają się wrzucić wszystkie guziki do pojemnika - nie wolno ruszać się ze swoich miejsc. Zabawa matematyczna Grzybek.

- ćwiczenie rzutu do celu
- wyrabianie koncentacji
- poznanie nowej wyliczanki
- określanie ilości guzików na oko stosując określenia "dużo, mało"

- dzieck stara się trafić wszystkimi guzikami do celu
- dziecko prawidłowo określa ilość zebranych guzików, przelicza w zakresie 5

Słuchanie opowiadania H. Łochockiej: Elemelek i precelek. Zabawa ruchowa Wróble uciekają. Kształtowanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych: nad, pod, na, obok w oparciu o własne opowiadanie W moim pokoju.
Zabawa ruchowa wynikająca z treści zajęcia (z wykorzystaniem stolików).

- poszerzanie wiadomości dotyczących powstawania pieczywa
- stwarzanie naturalnych sytuacji pozwalających na utrwalenie pojeć: nad, pod, na, obok

- dziecko wie co oznacza pojęcie pieczywo
- dziecko potrafi w naturalnych warunkach oraz na ilustracji określić przedmiot i jego położenie w stosunku do innych przedmiotów

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Pomoc nauczycielce w zmianie dekoracji w kąciku przyrodniczym

- zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci

- dziecko chętnie pomaga nauczycielce

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin