Cykl tematyczny: POZNAJEMY ZAWODY – POCZTOWIEC.
Cele ogólne:
Poznanie pracy listonosza.
Inspirowanie zabaw tematycznych związanych z określonym zawodem
Zwrócenie uwagi dzieci na właściwe zachowanie w miejscach publicznych
Rozwijanie mowy komunikatywnej.
Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Rozwijanie słuchu muzycznego, poczucia rytmu, rozwijanie inwencji twórczej.
Przygotowanie do zrozumienia istnienia pewnych regularności
Rozwijanie sprawności manualnej.
Utrwalenie znajomości własnego adresu.
Sytuacje edukacyjne
Obszar aktywności
Przewidywane osiągnięcia dziecka.
Zorganizowanie kącika ,,Poczta’’
Zabawa ,,Głuchy telefon.
Ćwiczenia poranne na podstawie zabawy ,,Właśnie tak’’ (Od stóp do głów’’ K.Vopel).
· ,,Listonosz’’ – zapoznanie z pracą listonosza’’ na podstawie wiersza J. Kulmowej ,,Tatuś listonosz’’ oraz własnej obserwacji.
Zabawa ruchowa z elem. toczenia ,,Poczta’’
· ,,Znaczek’’ – rozwijanie pomysłowości i wyobraźni podczas projektowania znaczka z wykorzystaniem dowolnej techniki plastycznej.
Zabawa naśladowcza ,,Zgadnij w co się bawię?’’
społeczna
w zakr. przyg. do czyt. i pisania
ruchowa
kulturowo-estetyczna
plastyczna
bierze udział w organizowaniu kącika
dobiera prawidłowe rekwizyty
umie bawić się w głuchy telefon
reaguje prawidłowo na polecenia
wie o czym jest wiersz
wie co robi listonosz
wie jak wygląda jego strój
umie przyjąć na siebie odpowiednią rolę podczas zabawy
wie co to jest znaczek i do czego służy
wie jakie bywają znaczki
umie zaprojektować własny znaczek
dba o estetyczny wygląd wykonanej pracy
umie naśladować wymyśloną czynność
Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów zwierząt.
Kolorowanie obrazków tematycznych, ćwiczenia grafomotoryczne – pogrubianie konturów rysunków.
Ćwiczenia poranne z elem. równowagi.
· ,,Przygoda z małpką’’ – zrozumienie znaczenia znajomości własnego adresu’’
· Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych metodą toru przeszkód.
,,Znajdź obrazek’’ – szukanie obrazka na podaną głoskę’’
językowa
w zakresie przyg. do nauki czyt. i pisania
zdrowotna
umie prawidłowo naśladować odgłosy zwierząt
potrafi rysować linię po konturach
umie przez chwilę stać na jednej nodze
uważnie słucha opowiadania
wie dlaczego należy znać własny adres
zna swój adres
jest sprawne
starannie wykonuje ćwiczenia
umie znaleźć obrazek, którego nazwa zaczyna się samogłoską i kończy spółgłoską
Zagadki obrazkowe ,,Które z tych rzeczy nadają się do pisania listu?’’
Utrwalenie swojego adresu (nazwisko i imię, miejscowość, ulica).
Ćwiczenia poranne z elem. orien. --porządkowym.
· ,,Kolorowe znaczki’’ – tworzenie układów rytmicznych, przeliczanie w zakresie możliwości dziecka.
· ,,Dzień dobry listonoszu’’ – nauka piosenki, inscenizowanie ruchem treści piosenki, ćwiczenia rytmiczne.
,,Pokoloruj’’ – utrwalenie nazw kolorów podczas kolorowania przedmiotów na określone kolory.
muzyczna
wie, które przedmioty są potrzebne do napisania listu
przestrzega umów
zauważa powtarzające się sekwencje
nazywa prawidłowo liczebniki
zna tekst i melodię piosenki
potrafi ruchem przedstawić treść piosenki
rytmicznie wykonuje ćwiczenia
potrafi określić wysokość dźwięku (niskie, wysokie)
Zabawa ,,Żywy telefon’’ w oparciu o książkę ,,Witajcie oczy’’.
,,Koperta’’ – wycinanie sylwety koperty
Ćwiczenia poranne z elem. czworakowania.
§ ,,List do mamy’’ – rysowanie listu do rodziców z wykorzystaniem kredek.
Zabawa kołowa ze śpiewem ,,Chodzi listonosz’’
§ Zestaw zabaw ruchowych wg W. Sherborn
Ustalenie kolejności zdarzeń podczas układania historyjki obrazkowej do opow. ,,Przygoda z małpką’’
plastyczno-techniczna
w zakr. roz. mowy i myślenia
wie na czym polega zabawa
wie dlaczego należy znać swój adres
umie wyciąć kopertę i skleić ją
umie prawidłowo poruszać się na czworakach
wie co narysować dla rodziców, aby im się podobało
stosuje co najmniej kilka kolorów
dba o estetyczny wygląd pracy
umie zaśpiewać piosenkę
wie jak wykonać ćwiczenie
współpracuje z kolegą
poznaje możliwości własnego ciała
przestrzega zasad bezpieczeństwa
umie ułożyć w prawidłowej kolejności obrazki i uzasadnić swój wybór
Słuchanie piosenek o tematyce jesiennej.
Zabawa dydaktyczna ,,Poszukaj swego koloru’’.
Zagadka graficzna – łączenie kropek za pomocą linii ciągłej.
Rozmowy telefoniczne – zabawa w prowadze-nie rozmów telefonicznych za pomocą własno-ręcznie zrobionego telefonu.
Ćwiczenia poranne z elem. równowagi
§ Wycieczka na pocztę – zapoznanie z pracą ludzi na poczcie, wysłanie listów, bezpieczne poruszanie się po ulicy, przechodzenie przez ulicę po pasach.
,,Koziorajka’’ – utrwalenie kroków tańca
matematyczna
w zakresie przyg. do nauki czyt. i pis.
lubi słuchać piosenek
zna podstawowe kolory
umie połączyć kropeczki i nazwać obrazek
potrafi prowadzić przez chwilę rozmowę z kolegą
umie ustać przez chwilę na jednej nodze
wie po co jest poczta
wie jak należy zachować się na poczcie
wie jakie czynności wykonują pracownicy poczty
wie jak należy wysłać list
zna krok do tańca
wie z jakiego regionu pochodzi ten taniec
Hel53land