SCENARIUSZ SPOTKANIA ANDRZEJKOWEGO
Temat zajęcia: AndrzejkiCele ogólne:- zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami andrzejkowymi- zachęcanie do wyrażania uczuć i przeżywania radości zabawy z rodzicami- wdrażanie do współpracowania w grupiePrzebieg:Wstęp – sala przygotowana na przyjęcie gości: tajemnicze dekoracje na ścianach, na stołach zapalone świece i słodki poczęstunek. Po powitaniu gości nauczycielka mówi wiersz D. Gellner Wieczór Andrzejkowy
Świeca marszczy złoty nosZ każdej strony kapie wosk.Cienie toczą się co krok,Już w pokoju straszny tłok!Cienie tu i cienie tam –Pewnie przyszły wróżyć nam.Już się pchają na firankiCienie – czarne wycinanki.Już rozsiadły się na ścianach:Czarny zamek, czarna brama.I już skrzą się na tapecieCzarne koła przy karecie.Czarny paź przed bramą staje,Czarną różę nam podaje.Kto ją weźmie – ja? Czy ty?Komu z nas się spełnią sny?
Po recytacji wiersza nauczycielka wyjaśnia wszystkim cel spotkania i opowiada legendy o andrzejkowych wróżbach.Dawno, dawno temu w przedostatni dzień listopada, w przeddzień Andrzeja wszystkie panny chciały dowiedzieć się o swoim losie. „Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb, pielęgnowana od najdawniejszych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Tej nocy dziewczęta wróżyły z butów ustawianych jeden za drugim i z kości baranich rzucanych psom. Zwierzęta były bardzo pomocne we wróżeniu, w przepowiadaniu kolejności wychodzenia za mąż. Podsuwały więc panny smakołyki np. wpuszczonemu psu, a której smakołyk zjadł wcześniej, tej zamążpójście było pewne. Panny dawały upust swej pomysłowości w odczytywaniu znaków, losowały włożone pod poduszkę karteczki z imionami chłopców. We wróżeniu pomocne były ogień i woda. Dziewczęta puszczały na wodę igły i świece. Jeżeli się spotkały, to para zostanie skojarzona. Takie i inne wróżby przepowiadały przyszłość dawniej. My dzisiaj spróbujemy wrócić do tamtych tradycji i rozpoczynamy nasz wieczór cudów. Oprócz różnorodnych wróżb, mamy przygotowaną dla was niespodziankę. Zaprosiłyśmy na dzisiejszy wieczór do przedszkola prawdziwą wróżkę, która będzie wróżyła każdemu dziecku osobno. Znajduje się ona w Sali obok. Już od tej chwili można się ustawić w kolejce do niej, aby poznać swoją przyszłość. Resztę dzieci zapraszamy do udziału w różnorodnych wróżbach.Nauczycielka mówi: Święty Andrzeju daj nam znać, co się będzie z nami dziać!I WRÓŻBANa środku Sali stoi studnia z wodą. Każde dziecko otrzymuje 1 grosz i wypowiadając zaklęcie: „Pokus-pokus, czary-mary, aby wróżby się spełniły, złóżmy dary”, wrzuca monetę do studni. Rzut odbywa się przez lewe ramię, a czyja moneta wpadnie do wody ten ma szansę na spełnienie jego życzeń.II WRÓŻBANa środku Sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy symbole. Każdy kręci butelką i odczytuje symbol, który wskazuje butelka.Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą, obejmiesz ważne stanowisko.Książka – przed tobą kariera naukowa, zaszczyty.Serce – czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.Moneta – będziesz bardzo bogatym biznesmenem, sukces w interesach.Gwiazda – przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska, będziesz gwiazdą.Palma – czekają cię wspaniałe przygody, zostaniesz podróżnikiem.Różaniec – będziesz księdzem lub zakonnicą, spędzisz życie na modłach.Jabłko – nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów.III WRÓŻBADzieci i rodzice zdejmują po jednym bucie. Ustawiając je jeden za drugim. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg Sali, ten pojedzie na daleką wycieczkę.IV WRÓŻBADzieci częstują się cukierkami cukierkami w których znajdują się karteczki z wypisanymi zawodami, które dzieci będą w przyszłości wykonywać.V WRÓŻBANa stole rozłożone są talerzyki, a pod nimi różne akcesoria: mapa – podróżnik, but – tancerz, książka – uczony, cukierek – słodkie życie, grzebień – fryzjer.Na zakończenie dzieci dzielą się swoimi wrażeniami z kolegami i rodzicami przy słodkim poczęstunku, a następnie odbywa się zabawa taneczna przy muzyce
Hel53land