Scenariusz zajęć otwartych z edukacji czytelniczej i medialnej w kl.II f integracyjnej pt: „Spotkanie z Kubusiem Puchatkiem i jego przyjaciółmi”
Cel główny: rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
· sprawdzenie stopnia znajomości książki „Kubuś Puchatek”;
· ćwiczenie sprawności działania i komunikowania się w grupie
Cele szczegółowe: kształtowanie pozytywnego stosunku do książki;
· wytwarzanie więzi koleżeńskiej i grupowej podczas pracy w grupie;
· rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się pełnymi zdaniami;
· utrwalenie wiadomości o przeczytanej lekturze poprzez zabawę;
Cele operacyjne:Uczeń potrafi :
· wypowiadać się na temat własnych przeżyć w związku z przeczytaną książką
· ułożyć obrazek z pociętych części
· przeczytać i wykonać poprawnie polecenie
· współpracować w grupie
· dostrzega znaczenie przyjaźni
· szanuje książki, korzysta z zakładek
· wyszukać fragment tekstu na dany temat
· rozwiązać krzyżówkę
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody pracy: opowiadanie, obserwacja, ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne: Lektura „Kubuś Puchatek”, pocięte ilustracje przedstawiające fragmenty opowiadania, pytania sprawdzające znajomość lektury, magiczne zaklęcie Kubusia Puchatka: tra-la-la, tra-la-la, rum-tum-tum, tra-la-bum, krzyżowki dla każdego dziecka, puzzle, zagadki, zakładki do książek, wystawki książek, pluszowe zabawki, ilustracje zwierząt dla każdego dziecka, strona internetowa biblioteki szkolnej,piosenka,cukierki.
Przebieg zajęć1. Powitanie.
· Zagadka
Bardzo lubi słodki miód,
zawsze czuje w brzuszku głód.
Znają z książek go dzieciaki,
najsławniejszym jest misiakiem.
(Alan Aleksander Milne: Kubuś Puchatek
2. Opowiadanie nauczyciela o historii pluszowego misia.
3. Rozmowa na temat nadania bibliotece szkolnej imienia Kubusia Puchatka.
· „Czy to jutro, czy to dziś,
Wszystkim jest potrzebny miś”
4. Podział uczniów na dwie grupy
I grupa – Tygryski
II grupa- Misie
5. Nauka magicznego zaklęcia Kubusia Puchatka-„Tra-la-la, Tra-la-la, Rum-tum-tum-Tra-la-bum umieszczonego w widocznym miejscu.
6. Bawimy się i uczymy z Kubusiem Puchatkiem.
· w słoiku z napisem „MIÓD” znajdują się pytania sprawdzające znajomość lektury Kubuś Puchatek.
· Zgadnij, kto to powiedział?- każda grupa losuje chmurkę z wypowiedzią jednej postaci.
„Popatrzcie, jak ja skaczę! Popatrzcie, jak ja skaczę!”- Maleństwo
„Najlepiej będzie jak porwiemy Maleństwo i ukryjemy je. Obmyśliłem już plan działania.”-Królik
„Ktoś zabrał mi ogon!”-Kłapouchy
„Dziwny jest niedźwiedzi ród, że tak bardzo lubi miód.”-Puchatek
„Jestem mądra i doświadczona i potrafię czytać, pisać i sylabizować swe własne imię.”-Sowa
„Maleństwo kochane, jeszcze tylko jeden skok, a potem musimy już iść do domu.”- Kangurzyca
„Wyruszamy wszyscy na wyprawę. Wyruszamy na odkrycie Bieguna Północnego.”- Krzyś
· Układanie puzzli tematycznie związanych z Kubusiem Puchatkiem
Hel53land