Podstawy marketingu.docx

(21 KB) Pobierz

Podstawy marketingu usług turystycznych i rekreacyjnych,  WYKŁAD, 28.02.2010

 

1.       Definicja marketingu.

Marketing- jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, ferowanie i wymianę posiadających wartości produktów

 

2.       Ogólne zasady marketingu:

a)      Zasada całkowitego wyboru i kształtowania rynku przedsiębiorstwa

b)      Zasada badania rynku

c)      Zasada zintegrowanego oddziaływania na rynek (marketing mix)

d)      Zasada planowania działań rynkowych

e)      Zasada kontroli skuteczności działań marketingowych

 

3.       MARKETING TO:

a)      Wiedza o konsumencie:

·         Rozumienie ich potrzeb i pragnień (dlaczego kupują)

·         Jaki produkt wybierają, kiedy, ile, za jaką cenę, jak często?

·         Gdzie kupują

·         Jakie mają odczucia po nabyciu i konsumpcji











 

 

b)      Decyzja przedsiębiorstwa:

·         Które produkty produkować

·         Ile produkować i za jaką cenę

·         Kiedy i gdzie produkty mają być dostępne w sprzedaży

·         Jak poinformować klienta o produkcji

·         Jak zachęcić go, aby kupił ten, a nie inny produkt

 

4.      

                            MARKETING – MIX   (4P)









                                                                                                                        Dystrybucja- (kanał dystrybucyjny,

                                                            DOCELOWY                                      zasięg terytorialny, oferowany

Produkt-                                               RYNEK                                            asortyment, lokalizacja, zapasy ,               

(asortyment, jakość,                        DZIAŁANIA                                        transport)

wzór, cechy, marka,                                                                Promocja-

opakowanie, rozmiary,                                                          (promocja sprzedaży,

serwis, gwarancja,                    Cena-                                    reklama, public relation,

przychody)                         (cena katalogowa,                      marketing bezpośredni)           

                                          zwyżki, usługi, okresy

                                          płatności, warunki kredytu)

 

 

 

 

 

 

 

5.       Funkcje marketingu usług według nordyckiej szkoły marketingu.

 

 

                                                                                            Marketing masowy

                       K  O  N  S  U  M  E  N  C  I











                                                                                                                        Marketing interakcyjny



   Personel bezpośrednio obsługujący konsumentów

 

                           Personel techniczny

 

              Personel średniego szczebla zarządzania                    Marketing wewnętrzny

 

 

 

 

 

 

 

 

6.       Powstanie i rozwój marketingu turystycznego.

 

Burzliwy rozwój samej turystyki jako ważnej gałęzi gospodarki, często główne źródło dochodów

·         Wzrost stopy życiowej- fundusz swobodnej decyzji

·         Relatywny spadek cen i stałe doskonalenie komunikacji

·         Rozwój międzynarodowych stosunków politycznych, społecznych i gospodarczych, inwestowanie za granicą oraz powstanie ponadnarodowych przedsiębiorstw jest przyczyną stałego wzrostu   ………………………..? w celach służbowych

·         Postępujące na całym świecie procesy gospodarczej integracji. W 1992 roku powstała Wspólnota Europejska- największy jednolity rynek konsumpcyjny. Teraz UE.

·         Utrwalił się rynek nabywcy

 

Dotychczasowe metody działań rynkowych nie mogły sprostać nowym wyzwaniom.

 

Rynek nabywczy i rosnąca konkurencja sprawiły, że przedsiębiorstwa turystyczne osiągnęły ……………………..? na innych rynkach narzędzia marketingu.

 

Chociaż zasady i podstawowe metody i techniki marketingu są wspólne do różnych rodzajów działalności gospodarczej, to jednak konkretne rynki mają istotne cechy, które je różnią i miały znaczenie dla   …………………………? się koncepcji marketingu w różnych dziedzinach gospodarowania.

 

Specyfika rynku turystycznego sprawiła, że wyodrębniła się „subteoria”  marketingu, jaką jest marketing w turystyce.

·         Rozwój marketingu w turystyce nie był jednak autonomiczny

·         Marketing w turystyce rozwinął się na gruncie twórczej adaptacji teorii ogólnej marketingu

·         Praktyka i teoria marketingu zostały w ………………………….?

 

Rynek turystyczny rządzi się generalnymi prawami rynku, ale jednocześnie w stosunku do rynków dóbr materialnych wykazuje wiele cech specyficznych.

 

Znajomość odmienności tych cech rynku jest warunkiem koniecznym racjonalności decyzji przedsiębiorstw.

 

Podstawowe właściwości każdego rynku można opisać charakteryzując:

·         Przedmiot wymiany

·         Podmioty rynku

 

Przedmiot wymiany- produkt turystyczny:

W terminologii marketingu, produktem jest wszystko, co stanowi przedmiot transakcji.

 

Produkt turystyczny- zakres przedmiotowy:

§         Usługa hotelarska

§         Usługa transportowa

§         Wycieczka krajoznawcza

§         Pobyt w uzdrowisku

§         Zwiedzanie miasta

§         Pielgrzymka

§         Wczasy

§         Kongresy, zjazdy

§         Miejsca docelowe (gmina, miasto, region)

 

Fundamentalne znaczenie dla wyodrębnienia się marketingu turystycznego miał złożony charakter produktu turystycznego.

 

§         Produkty proste- usługa noclegowa, transportowa

§         Produkty złożone- wycieczka, rejs, konferencja

 

Każdy z tych produktów jest kompozycją kilku usług, które łącznie tworzą tzw. Pakiet (przynajmniej dwie)

 

 

ELEMENTY SKŁADOWE PRODUKTU TURYSTYCZNEGO:

 

Produkt turystyczny





 

   Dobra i urządzenia turystyczne                                                    Usługi turystyczne









 

             Dobra                                 Dobra                                          Usługi                                    Usługi

      podstawowe                    komplementarne                        podstawowe                   komplementarne









Walory turystyczne           Infrastruktura turystyczna              -noclegowe                     - przewodnictwo

- naturalne                          - baza noclegowa                             - gastronomiczne           - wypożyczalnia

- kulturowe                         - baza gastronomiczna                    - transportowe                  sprzętu

                                             - baza transportowa                                                                  - kulturalne

                                             - środki transportu                                                                     - rozrywkowe

                                             - baza towarzysząca

 

Na produkt turystyczny przedsiębiorstwa mogą się składać zarówno z usług jak i dobra materialne (np. w biurach podróży) perspekty i przewodniki, drobne upominki.

Dominującą właściwością produktu turystycznego jest jego usługowy charakter.

Cechy usług turystycznych:

§         Niematerialność

§         Różnorodność

§         Nierozdzielność

§         Nietrwałość

§         Brak przewłaszczenia

 

Cechy usług turystycznych:

    Stricte turystyczne

§         Komplementarność

§         Substytucyjność

§         Sezonowość

 

Popyt turystyczny- istotne cechy:

§         Heterogeniczność popytu- decydują o tym przede wszystkim różnorodne motywy uprawiania turystyki

§         Zachowania turystów- nie tylko czynniki ekonomiczne, ale duży udział czynników psychologicznych, społecznych.

 

Popyt turystyczny- istotne cechy:

Inna reakcja popytu na produkt typowy, a inna na niepowtarzalny.

§         Elastyczność popytu wobec cen usług standardowych jest wysoka

§         Elastyczność popytu wobec usług turystyki ekskluzywnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin