Podstawy marketingu usług turystycznych i rekreacyjnych, WYKŁAD, 28.02.2010
1. Definicja marketingu.
Marketing- jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, ferowanie i wymianę posiadających wartości produktów
2. Ogólne zasady marketingu:
a) Zasada całkowitego wyboru i kształtowania rynku przedsiębiorstwa
b) Zasada badania rynku
c) Zasada zintegrowanego oddziaływania na rynek (marketing mix)
d) Zasada planowania działań rynkowych
e) Zasada kontroli skuteczności działań marketingowych
3. MARKETING TO:
a) Wiedza o konsumencie:
· Rozumienie ich potrzeb i pragnień (dlaczego kupują)
· Jaki produkt wybierają, kiedy, ile, za jaką cenę, jak często?
· Gdzie kupują
· Jakie mają odczucia po nabyciu i konsumpcji
b) Decyzja przedsiębiorstwa:
· Które produkty produkować
· Ile produkować i za jaką cenę
· Kiedy i gdzie produkty mają być dostępne w sprzedaży
· Jak poinformować klienta o produkcji
· Jak zachęcić go, aby kupił ten, a nie inny produkt
4. MARKETING – MIX (4P)
Dystrybucja- (kanał dystrybucyjny,
DOCELOWY zasięg terytorialny, oferowany
Produkt- RYNEK asortyment, lokalizacja, zapasy ,
(asortyment, jakość, DZIAŁANIA transport)
wzór, cechy, marka, Promocja-
opakowanie, rozmiary, (promocja sprzedaży,
serwis, gwarancja, Cena- reklama, public relation,
przychody) (cena katalogowa, marketing bezpośredni)
zwyżki, usługi, okresy
płatności, warunki kredytu)
5. Funkcje marketingu usług według nordyckiej szkoły marketingu.
Marketing masowy
K O N S U M E N C I
Marketing interakcyjny
Personel bezpośrednio obsługujący konsumentów
Personel techniczny
Personel średniego szczebla zarządzania Marketing wewnętrzny
6. Powstanie i rozwój marketingu turystycznego.
Burzliwy rozwój samej turystyki jako ważnej gałęzi gospodarki, często główne źródło dochodów
· Wzrost stopy życiowej- fundusz swobodnej decyzji
· Relatywny spadek cen i stałe doskonalenie komunikacji
· Rozwój międzynarodowych stosunków politycznych, społecznych i gospodarczych, inwestowanie za granicą oraz powstanie ponadnarodowych przedsiębiorstw jest przyczyną stałego wzrostu ………………………..? w celach służbowych
· Postępujące na całym świecie procesy gospodarczej integracji. W 1992 roku powstała Wspólnota Europejska- największy jednolity rynek konsumpcyjny. Teraz UE.
· Utrwalił się rynek nabywcy
Dotychczasowe metody działań rynkowych nie mogły sprostać nowym wyzwaniom.
Rynek nabywczy i rosnąca konkurencja sprawiły, że przedsiębiorstwa turystyczne osiągnęły ……………………..? na innych rynkach narzędzia marketingu.
Chociaż zasady i podstawowe metody i techniki marketingu są wspólne do różnych rodzajów działalności gospodarczej, to jednak konkretne rynki mają istotne cechy, które je różnią i miały znaczenie dla …………………………? się koncepcji marketingu w różnych dziedzinach gospodarowania.
Specyfika rynku turystycznego sprawiła, że wyodrębniła się „subteoria” marketingu, jaką jest marketing w turystyce.
· Rozwój marketingu w turystyce nie był jednak autonomiczny
· Marketing w turystyce rozwinął się na gruncie twórczej adaptacji teorii ogólnej marketingu
· Praktyka i teoria marketingu zostały w ………………………….?
Rynek turystyczny rządzi się generalnymi prawami rynku, ale jednocześnie w stosunku do rynków dóbr materialnych wykazuje wiele cech specyficznych.
Znajomość odmienności tych cech rynku jest warunkiem koniecznym racjonalności decyzji przedsiębiorstw.
Podstawowe właściwości każdego rynku można opisać charakteryzując:
· Przedmiot wymiany
· Podmioty rynku
Przedmiot wymiany- produkt turystyczny:
W terminologii marketingu, produktem jest wszystko, co stanowi przedmiot transakcji.
Produkt turystyczny- zakres przedmiotowy:
§ Usługa hotelarska
§ Usługa transportowa
§ Wycieczka krajoznawcza
§ Pobyt w uzdrowisku
§ Zwiedzanie miasta
§ Pielgrzymka
§ Wczasy
§ Kongresy, zjazdy
§ Miejsca docelowe (gmina, miasto, region)
Fundamentalne znaczenie dla wyodrębnienia się marketingu turystycznego miał złożony charakter produktu turystycznego.
§ Produkty proste- usługa noclegowa, transportowa
§ Produkty złożone- wycieczka, rejs, konferencja
Każdy z tych produktów jest kompozycją kilku usług, które łącznie tworzą tzw. Pakiet (przynajmniej dwie)
ELEMENTY SKŁADOWE PRODUKTU TURYSTYCZNEGO:
Produkt turystyczny
Dobra i urządzenia turystyczne Usługi turystyczne
Dobra Dobra Usługi Usługi
podstawowe komplementarne podstawowe komplementarne
Walory turystyczne Infrastruktura turystyczna -noclegowe - przewodnictwo
- naturalne - baza noclegowa - gastronomiczne - wypożyczalnia
- kulturowe - baza gastronomiczna - transportowe sprzętu
- baza transportowa - kulturalne
- środki transportu - rozrywkowe
- baza towarzysząca
Na produkt turystyczny przedsiębiorstwa mogą się składać zarówno z usług jak i dobra materialne (np. w biurach podróży) perspekty i przewodniki, drobne upominki.
Dominującą właściwością produktu turystycznego jest jego usługowy charakter.
Cechy usług turystycznych:
§ Niematerialność
§ Różnorodność
§ Nierozdzielność
§ Nietrwałość
§ Brak przewłaszczenia
Stricte turystyczne
§ Komplementarność
§ Substytucyjność
§ Sezonowość
Popyt turystyczny- istotne cechy:
§ Heterogeniczność popytu- decydują o tym przede wszystkim różnorodne motywy uprawiania turystyki
§ Zachowania turystów- nie tylko czynniki ekonomiczne, ale duży udział czynników psychologicznych, społecznych.
Inna reakcja popytu na produkt typowy, a inna na niepowtarzalny.
§ Elastyczność popytu wobec cen usług standardowych jest wysoka
§ Elastyczność popytu wobec usług turystyki ekskluzywnej
shelby_lane