zarządzanie 03.11.2012.docx

(362 KB) Pobierz

03.11.2012                                                                             Działanie zorganizowane i zarządzanie

 

Oddziaływanie- wpływ czego- na co, albo wykonywanie czegoś przy pomocy czegoś.

 

Oddziaływanie to proces przekazywania przez jedne rzeczy (byty) materii, energii i/lub informacji innym rzeczom (pojedynczym lub ich zbiorom).

 

Oddziaływania jednych rzeczy na inne moga być:

1) naturalne, jeśli wynikają z praw natury;

2) wolicjonalne (celowe), jeśli rzeczą oddziaływującą świadomie jest człowiek lub grupa ludzi.

 

Wszelkie celowe (wolicjonalne) oddziaływania jednego dowolnego systemu na inny dowolny system (jednych rzeczy na inne), dokonujące w nich pożądanych zmian nazywa się sterowaniem.

 

Pojęcie sterowanie obejmuje:

1) sterowanie automatyczne - ma miejsce wtedy, gdy system sterujący oraz sterowany mają postać rzeczy;

2) kierowanie (zarządzanie)- jest wtedy, gdy systemem sterującym jest człowiek, a systemem sterowanym pozostaje dowolny system (rzecz, człowiek).

 

Sterowanie w organizmach powoduje określone ich zachowania. Zachowanie człowieka jest skutkiem jego oddziaływań na otoczenie i siebie samego, za pomocą których reguluje on swoje stosunki z otoczeniem, przekształcając otoczenie lub samego siebie.

Z perspektywy nauki o zarządzaniu istotne są zachowania ludzi i zorganizowanych przez nich systemów.

 

System to układ elementów stanowiący logiczną całość.

 

System to ludzie, zasoby naturalne i artefakty (zasoby sztuczne, techniczno-technologiczne).

Zachowania ludzi

    Kryterium podziału zachowań                                             Charakterystyka zachowań

   

             Umyślność                                                                              Celowe

                                                                                                              Niecelowe

            Dowolność                                                                              Dowolne

                                                                                                              Wymuszone

            Świadomosć                                                                            Świadome

                                                                                                              Podświadome

                                                                                                              Nieświadome

            Stopień aktywności                                                               Czynne

                                                                                                              Bierne

 

Działanie zorganizowane to zachowanie aktywne człowieka, przejawiające się jako czynności, czy oddziaływania celowe skierowane na przedmiot, który ulega zmianie pod ich wpływem.

Rezultat (wynik, efekt) działania służy zaspokajaniu potrzeb ludzi uczestniczących w działaniu, czyli ludzi przejawiających zachowania (postawy) aktywne.

Inne definicje działania zorganizowanego:

·         Działanie zorganizowane człowieka to "(...) dowolne zachowanie umyślne podejmowane świadomie lub podświadomie dla osiągnięcia określonego celu"*.

·         Działanie zorganizowane to działanie oparte na przemysleniu i znajomości realiów.

* Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1969, s. 165-166.

 

Elementy działania zorganizowanego :

 

1)  zasoby,

2)  sprawca,

3)  cel (przyszły rezultat działania),

4)  wytwór (skutek działania),

5)  impuls dowolny (przyczyna działania),

6)  okoliczności (otoczenie),

7)  sposób wykonania (metoda).

 

Sposób działania w ujęciu prakseologii (nauki o sprawnym działaniu)

 

                 Prakseologia to żródło inspiracji dla nowoczesnej nauki o organizacji i zarządzaniu

 

kotarbinski.jpg                                                                       ZIELENIEWSKI.jpg

 

Tadeusz Kotarbiński (1886-1981)                                                           Jan Zieleniewski (1901-1973)

 

Sposób działania jest to "umyślny                                                        Sposób działania jest to "umyślny dobór

tok tego działania"                                                                                   dobór zasobów i środków działania (czyli

                                                                                                                     celów pośrednich) oraz zgodna z  

                                                                                                                     zamierzeniem kolejności i ch stosowania".

Dzieło : "Traktat o dobrej robocie"

 

Działanie zorganizowane człowieka może być skierowane na samego siebie, innych ludzi lub na rzeczy, a mianowicie:

1) działanie skierowane na siebie samego - to działanie zorganizowane indywidualne,

2) działanie skierowane na innych ludzi lub na rzeczy - to działanie zorganizowane grupowe, zespołowe.

 

Cechy działania zorganizowanego:

 

·         celowość - nastawienie się w działaniu na realizację jednego lub więcej celów;

·         sposób zorganizowania - celowe połączenie zasobów ludzkich, rzeczowych, czasowych i przestrzennych dające strukturę organizacyjną całości;

·         wyodrębnienie z otoczenia oraz jednocześnie powiązane z nim przez cel/cele i sposób zorganizowania

·         poddanie kierowaniu - czyli oddziaływaniu zmierzającemu do osiągnięcia celu lub celów działania.

 

Formą zespołowego działania zorganizowanego jest organizacja.

Organizacja to uporządkowana całość zorganizowanego działania zespołowego, albo kolektywny zbiór ludzi i innych zasobów, powiązany siecią wzajemnych oddziaływań.

Zjawisko synergii w działaniu zorganizowanym zespołowym (w organizacji)

Zjawisko synergii - wspołdziałające elementy (dwa lub więcej) dają wynik pod jakimś względem większy niż prosta suma skutków wywołanych przez każdy z elementów oddzielnie.

Efekt synergii - korzyści osiągane przez ludzi w dobrze zorganizowanej pracy  zespołowej; większe od tego, co mogliby osiągnąć, gdyby działali w pojedynkę.

Podstawowe uwarunkowania pojawienia się efektu synergii :

·         podział pracy i osiągnięcie wprawy w wykonywaniu czynności,

·         ciągłość pracy wskutek eliminacji strat czasu pracy występujących przy zmianie rodzaju działań,

·         umożliwienie koncentracji oraz zharmonizowanie sił i środków w czasie i przestrzeni,

·         korzystanie z bardziej wydajnych narzędzi i maszyn,

·         wzajemne oddziaływanie motywacyjne.

Działanie osoby lub grupy ludzi, podejmowane dla osiągnięcia zakładanych celów organizacji i polegające na dobrowolnym lub wymuszonym ograniczeniu swobody działań innych ludzi, nazywa się działaniem koordynującym, działalnością kierowniczą, pracą kierowniczą albo zarządzaniem.

Termin zarządzanie jest w literaturze przedmiotu rozmaicie rozumiany i występuje w kontekście innych bliskoznacznych terminów, takich jak:

·         gospodarowanie,

·         sterowanie,

·         rządzenie,

·         administrowanie,

·         dowodzenie.

Zarządzanie rozumiane w sensie praktyki jest bardzo stare. Ogólnie jest definiowane jako świadome i celowe działanie ludzi, którzy dążą do ulepszenia istniejącej rzeczywistości gosodarczej lub społecznej.

Zarządzanie jako nauka pojawiło się w XX wieku (pierwsza książka F. Taylora, 1903 r.).

Najczęściej traktowane jest jako nauka stosowana (praktyczna), co oznacza, że tworzona wiedza teoretyczna wywodzi się z badań praktyki zarządzania organizacjami i, z kolei ma służyć tej praktyce.

Przyczyny pojawienia się zapotrzebowania na wiedzę teoretyczną o zarządzaniu:

·         wielki rozwój produkcji przemysłowej w 2 poł. XIX wieku,

·         szybki postęp techniczny i rozwój nowych technologii,

·         pogłębienie się podziału pracy oraz rozwój standaryzacji i specjalizacji,

·         zaostrzanie się walki konkurencyjnej,

·         rosnąca złożoność i zmienność otoczenia,

·         wzrost skali i różnorodności problemów zarządzania.

Istota i zakres zarządzania

Zarządzanie organizacją to całokształt działań podejmowanych w organizacji dla ukierunkowania zasobów na realizację jej celu poprzez osiąganie pożądanych wyników w sposób efektywny.

Nauka o zarządzaniu (teoria organizacji i zarządzania) zajmuje się zagadnieniami mającymi wpływ na podejmowanie prawidłowych decyzji dotyczących organizacji i sprawne ich realizowanie, prowadzące do osiągnięcia przyjętych celów.

Sprawne zarządzanie organizacją wymaga wiedzy i umiejętności, a mianowicie :

wiedzy powstałej  na podstawie uogólnienia wielu przypadków funkjonowania organizacji, znajomości zasad i metod (sposoby) działania, opracowanych na podstawie badań empirycznych, umiejętności realizowania określonych przedsięwzięć (celów) przez mniejsze lub większe zespoły ludzi.

Przedmiot nauki o zarządzaniu

Przedmiotem materialnym (obiektem badania) nauki są organizacje traktowane jako mniej lub bardziej złożone byty społeczno-techniczne, czyli zorganizowane działanie ludzi, posiadające formę organizacji, złożonych z ludzi i innych zasobów.

Przedmiotem formalnym nauki o zarządzaniu są procesy powstawania tych organizacji, ich funkcjonowania i rozwoju, a przede wszystkim procesy zarządzania nimi, ukierunkowane na efektywne osiąganie zakładanych przez nie celów w kontekście warunków otoczenia.

Podmiot nauki o zarządzaniu

Podmiotem zarządzania (zarządzającym) jest osoba lub grupa ludzi, których działania są skierowane na przedmiot zarządzania - zasoby, organizacje, całości działania zorganizowanego zespołowego.

Multidyscyplinarny charakter nauki zarządzania

Powiązania z naukami ekonomicznymi:

ekonomia, ekonomika pracy, polityka ekonomiczna, finanse, matematyka, statystyka, ekonometria i inne.

Powiązania  innymi dziedzinami nauki :

filozofia i etyka, prakseologia, psychologia, socjologia, fizjologia pracy, pedagogika pracy, antropologia kultury, ergonomia, prawo pracy, informatyka, ekologia, technika i inne.

Nauka o zarządzaniu jest nauką wieloparadygmatyczną.

Nauka o zarządzaniu formułuje teorie operacyjne i modele, dotyczące celowych działan indywidualnych i zespołowych, posługując się ciągle zmienianymi wzorcami badawczymi- paradygmatami*.

* Paradygmat to ogólnie uznane osiągnięcie naukowe, które dostarcza modelowych rozwiązań w danej dziedzinie nauki.

Funkcje nauki o zarządzaniu

1. Funkcja opisowa (deskrypcyjna) - poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co jest czym? Co jest jakie? Co od czego zależy?

2. Funkcja wyjaśniająca (eksplikatywna)- przedstawienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak jest?

3. Funkcja prognostyczna (predykcyjna) - udzielanie odpowiedzi na pytanie : jak być powinno?

Misja nauki o zarządzaniu

Kształtowanie świadomości zarządzających i zarządzanych za pomocą oferowanego, mozliwie szerokiego zestawu komplementarnych, zrozumiałych i nadających się do stosowania teorii organizacji, alternatywnych koncepcji zarządzania organizacjami różnych typów, wielowariantowych strategii działania czy procedur postępowania i wzorców rozwiązywania problemów.

Dyscypliny nauk o zarządzaniu

·         Ogólne teorie zarządzania, administrowania, dowodzenia.

·         Zarządzanie organizacjami gospodarczymi.

·         Zarządzanie inżynierskie (zarządzanie techniką i procesami produkcyjnymi).

·         Zarządzanie publiczne.

Zarządzanie publiczne to dyscyplina naukowa zajmująca się badaniem sposobów i zakresu harmonizowania działań zapewniających prawidłowe wyznaczanie celów organizacji tworzących sferę publiczną (jednostki sektora publicznego) oraz optymalnego wykorzystywania możliwości zorganizowanego działania ludzi, nakierowanego na kreowanie publicznych wartości oraz na realizację interesu publicznego.

Przedmiot : Zarządzanie

Cele kształcenia:

·         Przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu zarządzania.

·         Zapoznanie z najważniejszymi szkołami (koncepcjami) zarządzania, wybitnymi teoretykami i praktykami.

·         Przekazanie wiedzy i zasad, dotyczących podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, kierowania ludźmi i kontroli w organizacjach.

·         Poznanie i zrozumienie różnych metod i koncepcji zarządzania organizacjami.

Treści programowe :

·         Wprowadzenie do nauki o organizacji i zarządzaniu.

·         Zarys rozwoju nauki o organizacji i zarządzaniu.

·         Organizacja jako przedmiot zarządzania.

·         Kierownicy w organizacji.

·         Decyzje kierownicze.

·         Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.

·         Zarządzanie strategiczne.

·         Zarządzanie międzynarodowe.

Zarys rozwoju teorii organizacji i zarządzania, nauki o zarządzaniu (XVIII - XXI wiek)

Rozwój teorii organizacji i zarządzania

Systematyzacja teorii zarządzania:

·         Początki powstawania teorii zarządzania.

·         Nurt klasyczny - naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne, zarządzanie biurokratyczne.

·         Nurt behawioralny - szkoła psychologii przemysłowej, szkoła stosunków międzyludzkich, szkoła motywacji ludzkich, szkoła zachowań organizacyjnych.

·         Nurt ilościowy - szkoła procesu zarządzania, teoria decyzji, teoria gier, badania operacyjne.

·         Nurt systemowy i sytuacyjny -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin