M. ZAORSKA „Diagnoza preferencji i możliwości komunikacyjnych gn”.docx

(13 KB) Pobierz

M. ZAORSKA „Diagnoza preferencji i możliwości komunikacyjnych gn

 

Etapy i funkcje diagnozy

-> etapy:

1) rozpoznanie – polega na zauważeniu, że rozwój dziecka przebiega nieprawidłowo w różnych sferach

2) diagnoza – obejmuje różne prace specjalistyczne na rzecz określenia faktycznego stanu trudności rozwojowych u dziecka, ich źródeł i kierunków, treści, metod…

*podetapy:

              ^ konstatacji – wiąże się z poznaniem badanych trudności, ich etiologii oraz ewentualnych konsekwencji dla rozwoju jednostki ludzkiej, z faktycznym opisem zastanej sytuacji, której diagnoza dotyczy

              ^ ukierunkowania działań – formułowane są zalecenia dot proponowanego postępowania edukacyjno-rehabilitacyjnego

              ^ weryfikacji – w sytuacji, kiedy powyższe działania zostały już podjęte i trwają okres czasu

 

-> funkcje:

1) konstatująca – ocenia i opisuje stan faktyczny, zastany oraz jego uwarunkowania

2) ukierunkowująca – proponuje działania na rzecz wspomagania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego możliwości

3) weryfikacyjna – weryfikuje po pewnym czasie to, co zostało osiągnięte lub nie, oraz przedstawia kolejne propozycje na rzecz dalszego rozwoju dziecka

 

Wybrane metody i narzędzia diagnostyczne

I. Metoda indywidualnego przypadku

* Pitch: jest sposobem badań pedagogicznych polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych

-> techniki:

1) wywiad – rozmowa z osobą udzielającą informacji według dyspozycji, lub w oparciu o specjalnie przygotowany kwestionariusz. Dostarcza cennych danych na interesujący nas temat

2) analiza dokumentacji – dotyczy gromadzenia różnych informacji i na tej podstawie służy poznawaniu biografii ludzkich

3) obserwacja – pomaga posiąść dane drogą spostrzeżeń w obszarze zainteresowań badawczych diagnosty

 

4) skala Callier-Azusa

*daje możliwość oceny sfery komunikacji dzieci gn i wielorako niep.

*służy tworzeniu indywidualnych programów wczesnej interwencji oraz rejestrowaniu postępów w rozwoju analizowanych dzieci w kwestii sprawności językowej, poznawczej i społecznej

*składa się z zadań obejmujących dziedziny funkcjonowania:

              a) rozwój umiejętności posługiwania się gestem, symbolem konkretnym i abstrakcyjnym

                            ^cel = określenie na ile dziecko potrafi zrozumieć, że gest/symbol mogą zastąpić desygnat i na ile tę wiedzę wykorzystuje w kontaktach z innymi ludźmi

              b) komunikacja receptywna

                            ^cel = ocena umiejętności stawiania na komunikację ze strony innych

              c) rozwój komunikacji ekspresywnej

                            ^cel = ocena poziomu celowości ekspresji komunikacyjnej dziecka, formy tej ekspresji i celów którym służy

              d) współdziałanie

                            ^cel = bada zdolność do aktywnego uczestnictwa w interakcjach oraz zdolność rozumienia konwencji i wzorów budujących daną interakcję

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin