jakpowstajedeszcz.doc

(29 KB) Pobierz
TEMAT: Jak powstaje deszcz

TEMAT: Jak powstaje deszcz?

 

CELE:

Dziecko powinno:

-         wiedzieć jak powstaje deszcz,

-         interesować się zjawiskami występującymi w przyrodzie,

-         odczuwać radość i zadowolenie z własnych i wspólnych działań.

 

 

METODY: improwizacja ruchowa i muzyczna, pogadanka, zagadka,

                    wizualizacja, instrukcje i objaśnienia, zadania do wykonania.

                   

ŚRODKI: ilustracja, nagrania z muzyką, gazety, butelki plastikowe,     

                  reinmakiery i inne instrumenty, farby, pędzle, kartki A-4,

                  napisy (rzeka, jezioro, morze), naczynie szklane, czajnik,

                  spodek lub lusterko

 

Proponowany przebieg:

1 .Zagadka- „Deszcz”

   Cel: dokonanie analizy treści zagadki.

2. Zabawa z piosenką „Zła pogoda” lub „Deszczyk” z wykorzystaniem parasoli.

   Cel: zachęcenie dzieci do wspólnej zabawy.

3. Rozmowa przy ilustracji przedstawiającej obieg wody w przyrodzie.

    Cel :zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie wywołanie elementu

    zaciekawienia, zachęcanie do wypowiedz

4. Badanie właściwości wody- Skąd się bierze deszcz?

    Nauczycielka przeprowadza doświadczenie, które dowodzi, że pod

    wpływem ogrzewania woda paruje. Na szklance z ciepłą wodą umieszcza

    spodek, na którym skrapla się para.

    Nauczycielka przestrzega dzieci przed korzystaniem z urządzeń elektrycznych

    i prosi o ostrożne podchodzenie do naczynia z gorącą wodą.

    Wodę ogrzano w czajniku elektrycznym.

    Cel: obserwacja parowania i skraplania wody czyli przyczyn opadów   

    deszczu.

5. „Deszczowa orkiestra”- zabawa  z wykorzystaniem gazet.

     Nauczycielka prezentuje w różnej kolejności kartki z kropelkami o różnej

      intensywności ( mżawka, deszczyk, deszcz, ulewa). Dzieci odpowiednio

      wykorzystują gazety do zjawiska np. cichutko zgniatają, głośno szeleszczą,

      rozdzierają na kawałki lub w paseczki, uderzają gazetą o rękę lub podłogę,

      podskakują na gazecie itp.

      Cel :pobudzanie aktywności twórczej ,właściwa reakcja na zmiany sygnałów

      nauczycielki.

6. Rozmowa problemowa „Czy na świecie jest dużo wody?”

   Praca z mapą i globusem. Dzieci nazywają różne zbiorniki wodne,

   odczytują napisy i umieszczają je na mapie Polski (rzeka, jezioro, morze)

    Cel: zachęcanie do wypowiedzi, rozwijanie myślenia, pobudzanie wyobraźni.

7. Ćwiczenia słuchowo –rytmiczne  „Kropelki deszczu”

    a). Powtarzanie tematów rytmicznych- dzieci wyklaskują rytm prezentowany

         przez nauczycielkę na trójkącie

    b). Powtarzanie tematów rytmicznych przedstawionych graficznie na ruch np.

          oo                   xx                        o                 xxx                     ooo                                                                                          2 x podskok ,             2 x tupnięcie,    1 x podskok,       3 x tupnięcie,          3 x podskok        

 

    Cel: rozwijanie percepcji słuchowej ,wyzwalanie radości z dobrze   

          wykonanego zadania ,zapoznanie ze schematem przetwarzania tematów

          graficznych na ruchowe.

. 8. Zabawa z elementami twórczego myślenia.

     Dokończ zdanie: Co by było, gdyby ciągle padał deszcz?

                                 Co  by było, gdyby nagle przestało padać?

                                 Co by było, gdyby deszcz padał kolorowy?

Cel: rozwijanie wyobraźni i aktywności werbalnej.

9. „Deszczowy pejzaż”- malowanie farbami techniką mokre w mokrym

-         malowanie na zwilżonej kartce, tak aby kształty rozpływały się.

Cel :zapoznanie z techniką mokre w mokrym, wyzwalanie inwencji twórczej.

10.Zabawa z wykorzystaniem reinmakierów -„Jak brzmi twój deszcz?”

Cel: zachęcanie do wypowiedzi, używanie różnych określeń np. .słaby, cichutki

maleńki ciepły mokry, silny, rzęsisty, mocny, itp.

  ,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin