Scenariusz zajęć . Dzieci czteroletnie
Blok tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
Temat dnia: Owocowa spiżarnia
Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:
− doskonalę orientację w przestrzeni i schemacie własnego ciała,
− utrwalam słowa i melodię piosenki,
− tańczę prosty układ taneczny,
− znam coraz więcej słów,
− doskonalę sprawność ruchową,
− sprawnie wykonuję polecenia nauczyciela.
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia poranne
· „Na półkach w spiżarni” – nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnej zabawy, ale najpierw rozmawia z dziećmi o spiżarni.
− Co jest spiżarnia?
− Co można tam przechowywać?
− Kto ma spiżarnię?
− Kto był kiedyś w spiżarni? Jak ona wygląda?
Następnie nauczyciel mówi dzieciom, że teraz pobawią się w ustawianie przetworów na półkach w spiżarni. Półki w naszej sali to będą półki spiżarni. Każde dziecko otrzymuje mały słoiczek z dżemem, a następnie nauczyciel prosi, aby postawiło słoik na półce, która jest wyżej od niego, następnie dziecko dostaje kolejny słoiczek i nauczyciel prosi je, aby postawiło słoik na półce obok siebie itd.
4 małe słoiczki z dżemem
· „Owocowy blues” – zabawa taneczna przy piosence. Dzieci dobierają się parami. Podczas zwrotek, trzymając się za ręce, spacerują w różnych kierunkach po całej sali.
Przed refrenem zatrzymują się, odwracają do swojej pary i na słowo „blues” klaszczą w ręce. Następnie podają sobie ręce w parach, rozkładają na boki (tzw. łódeczki) i kołyszą się raz w prawo, raz w lewo.
Pod koniec refrenu, słysząc słowo „owocowy”, dzieci puszczają swoje ręce i wykonują jeden obrót dookoła własnej osi. Na słowo „blues” klepią w dłonie swojego partnera. Podczas przygrywki znajdują sobie nową parę, z którą spacerują po sali i tańczą podczas refrenu.
II. Zajęcia główne
· „Owocowe słowa” – ćwiczenia słownikowe. Nauczyciel pokazuje sylwety różnych owoców (jabłka, gruszki, śliwki, maliny itp.) oraz warzyw (marchewki, pietruszki, cebuli itp.). Zadaniem dzieci będzie tworzenie przymiotników od nazw owoców i warzyw. Nauczyciel podnosi do góry wybraną sylwetę i podaje przykłady: jabłko – jabłkowy, marchewka – marchewkowy. Po kilku przykładach nauczyciel podnosi sylwety, a dzieci samodzielnie podają nazwę owocu lub warzywa i utworzony od nazwy przymiotnik.
sylwety owoców i warzyw
· „W sadzie” – zestaw ćwiczeń z krążkami.
„Samochody z owocami” – zabawa orientacyjno-porządkowa. W kilku miejscach rozłożone są krążki. Na sygnał dzieci podchodzą i każde bierze jeden krążek, który w czasie zabawy będzie mu służył za kierownicę. „Samochody” jeżdżą w różnych kierunkach. Na sygnał nauczyciela, jakim jest uniesiona w górę zielona chorągiewka, pojazdy z załadowanymi owocami mijają się, gdy nauczyciel podniesie czerwoną chorągiewkę – pojazdy zatrzymują się i czekają na rozładunek.
„Kosze z owocami na głowę!” – ćwiczenie dużych grup mięśni: dzieci stoją swobodnie w sali. Na zawołanie nauczyciela: Kosze na głowę! – wykonują przysiad, kładąc krążki na głowie i przytrzymując je palcami rąk; na zawołanie: Kosze na ziemię! – dzieci opuszczają krążki w dół i prostują się.
„Przeskocz przez koszyk z owocami” – podskoki. Dzieci podskakują jednonóż wokół krążka na zmianę: na lewej i prawej nodze, następnie przeskakują krążek obunóż przodem, bokiem, a nawet tyłem.
„Kosze z owocami do spiżarni” – marsz, ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują z krążkami w ręku, w rytmie tamburynu, a na koniec odkładają krążki w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela.
krążki
III. Zajęcia popołudniowe
· „Wysokie półeczki” – zabawa naśladowcza ze skłonami i wspinaniem się na palce. Dzieci wraz z nauczycielem udają, że wnoszą do spiżarni koszyk pełen przetworów, a następnie odstawiają koszyk na stół i zaczynają wyciągać z niego przetwory, które będą ustawiać na półkach – najpierw na niskich, do których trzeba się schylić, następnie na coraz wyższych, aż w końcu na najwyższych, do których trzeba się wspiąć na palce.
2
ambrozja69