Scenariusz zajęć 4.doc

(40 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć . Dzieci czteroletnie

Blok tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

Temat dnia: Smaczne i zdrowe przetwory

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

     dzielę wyrazy na sylaby, rytmicznie mówię tekst,

     odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce,

     śpiewam melodyjnie i wyraźnie piosenkę,

     robię sok i sałatkę owocową,

     współpracuję z innymi,

     słucham uważnie wiersza,

     liczę elementy w zbiorze,

     wyliczam nazwy owoców,

     łączę w pary cały owoc i owoc przekrojony.

 

Przebieg zajęć:

I.                   Zajęcia poranne

·         Nauczyciel z dziećmi siedzą w kręgu, pośrodku na dywanie leży koszyk z różnymi owocami. Nauczyciel wypowiada, dzieląc na sylaby, nazwę jednego z owoców, a wyznaczone dziecko musi przynieść nauczycielowi ten owoc i wypowiedzieć jego nazwę w ten sam sposób. Kiedy już wszystkie dzieci wykonały ćwiczenie – nauczyciel, sylabizując, odczyta dzieciom znany tekst wiersza „Jedz owoce, chrup warzywa” M. Strzałkowskiej, a następnie dzieci będą w ten sam sposób powtarzały za nauczycielem ten tekst.

„Książka” s. 14–15 i 16–17, koszyk z owocami: jabłkiem, gruszką, śliwką, morelą, brzoskwinią, kiwi itp.

 

·         „Policz” – zabawa muzyczno-ruchowa. Nauczyciel rozkłada na podłodze w różnych miejscach sali koła hula-hoop, których powinno być dwa razy mniej niż dzieci biorących udział w zabawie. Przy akompaniamencie utworu „Le Basque” dzieci swobodnie podskakują pomiędzy kołami. Podczas przerwy w muzyce nauczyciel wypowiada jedną liczbę od 2 do 4. Dzieci ustawiają się w kołach odpowiednio dwójkami, trójkami lub czwórkami. Pojawienie się muzyki jest sygnałem do ponownego poruszania się po sali.

 

CD Utwory... cz. 2 – „Le Basque” M. Maraisa (nr 4), koła hula-hoop

 

II.                Zajęcia główne

·         Rozmowa z dziećmi o przetworach z owoców:

– Jakie przetwory można zrobić z owoców?

·                     „Kto powie?” – nauczyciel czyta dzieciom tekst wiersza M. Czerkawskiej, prosząc, aby dzieci dokładnie liczyły wszystkie owoce, jakie się pojawią w wierszu.

Każde dziecko ma przed sobą wycięte z papieru śliwki, jabłka i gruszki oraz koszyki i stara się dokładnie odtworzyć sytuacje opisane w wierszu. Na koniec dzieci po kolei liczą swoje owoce i odpowiadają, ile ich jest.

M. Czerkawska, „Kto powie?” [w:] H. Kruk, „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym”, WSiP, Warszawa 1980, s. 31; papierowy koszyk dla każdego dziecka oraz papierowe jabłka, śliwki, gruszki – dla każdego dziecka po 4 sztuki z każdego rodzaju

 

III.             Zajęcia popołudniowe

·         „Dobieramy do pary”każde z dzieci przygotowuje z „Wycinanek-składanek” obrazki owoców, nazywa te owoce oraz próbuje ułożyć obok siebie cały owoc i jego połówkę, tak aby powstała para.

„Wycinanki-składanki” cz. 1, s. 27

 

·         „W sadzie” – zabawa muzyczno-ruchowa. Nauczyciel rozkłada na podłodze w różnych miejscach sali koła hula-hoop („skrzyneczki na owoce”). Do zabawy improwizuje na dzwonkach: gdy gra
w tempie umiarkowanym „do marszu” – dzieci spacerują po całej sali i naśladują ruchem zbieranie owoców. Gdy nauczyciel gra glissando – pociera pałeczką o sztabki z góry na dół – dzieci podchodzą do jednego wybranego koła i naśladują wysypywanie owoców oraz układanie ich w skrzynkach.

 

dzwonki, koła hula-hoop

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin