Blooch Prawa Murphyego 1.txt

(64 KB) Pobierz
Prawa Murphy'ego.

A. PODSTAWY MURPHOLOGII
Wynalazek  komputera  by� pierwsz� w historii, podj�t� przez
cz�owieka, pr�b�  tchnienia  w  nieo�ywion�  materi� pewnego
rodzaju inteligencji. Pomys�  zdecydowanie  fatalny.   Do  dnia
dzisiejszego komputery nie s� przecie�  ani  inteligentne,  ani 
tw�rcze.   Najwy�szy stopie� rozwoju wykazuj�  natomiast 
niekt�re  ich  cechy,  jak  z�o�liwo��, oraz, mo�e przede
wszystkim, przebieg�o��.
Podstawowe prawo Murphy'ego:
- To co mo�e si� nie uda�, nie uda si� na pewno.
Pierwsza Pochodna Cyfrowa:
- Komputer optymalizuje podstawowe prawa Murphy'ego.
Druga Pochodna Cyfrowa:
- Wszystko wali si� naraz.
Trzecia Pochodna Cyfrowa:
- Nie uda si� nawet wtedy, gdy w�a�ciwie nie powinno si� nieuda�.
Pierwsze zastosowanie prawa Murphy'ego:
- Dla komputera nie ma rzeczy nie do pomy�lenia,  a tym bardziej
nie ma rzeczy niemo�liwych - z wyj�tkiem tych, kt�rych od niego
wymagamy.
Drugie zastosowanie prawa Murphy'ego:
- W  pracach z komputerem opieranie  si� na jakichkolwiek
zasadach jest b��dem.
Trzecie zastosowanie prawa Murphy'ego:
- W �wiecie komputerowego  przetwarzania danych �adna awaria nie
ko�czy si�, poniewa� przechodzi zawsze w nast�pn�.
Czwarte zastosowanie prawa Murphy'ego:
- Awaria  komputera  wyczekuje  cierpliwie  na  najbardziej 
niedogodny moment, aby bezlito�nie zaatakowa�.
Pi�te zastosowanie prawa Murphy'ego:
1.  Nie unikniesz nigdy du�ej awarii, je�li spowodowa�e� ma��.
2.  W  najlepszym  wypadku  ma�a  awaria  pozostanie ma��, staj�c
si� z czasem coraz bardziej uci��liw�.
Sz�ste zastosowanie prawa Murphy'ego:
- Nikt nie jest w stanie przewidzie� wszystkich mo�liwych awarii.
Westchnienie Berdy'ego:
- Mo�esz  by�  jednak  pewien,  �e  ka�d� z osobna odczujesz na
w�asnej sk�rze.
Wnioski Berdy'ego:
1.  Drobne awarie nie istniej�.
2.  Je�eli  mia�a  jednak  miejsce  drobna  awaria, oznacza to,
�e  nie pozna�e� jeszcze jej rzeczywistych rozmiar�w.
Matematyczny dow�d praw Murphy'ego:
- Prawid�owa   formu�a   matematyczna   praw  Murphy'ego  w 
dziedzinie komputerowego  przetwarzania  danych  ma  posta� 
1+1=2, gdzie "=" jest symbolem oznaczaj�cym "niekiedy, je�li nie
w og�le".
Zasada odmienno�ci:
- R�nica  pomi�dzy logik�  cyfrow� a prawami Murphy'ego polega
na tym, �e  zgodnie  z  logik�  cyfrow�  nale�a�oby wyj�� od
tego, i� wszystkie niepowodzenia dziej� si� zawsze wed�ug tej
samej regu�y.
B. SPRAWCA
Gdziekolwiek  na  �wiecie  spotkanie  komputera  z  cz�owiekiem
oznacza obecno��  sprawcy  i  ofiary.   O  tym, kto jest sprawc�,
a kto ofiar�, decyduje  indywidualny  punkt odniesienia:  Bez
wzgl�du, co si� zdarzy, nale�ysz do grona ofiar.
Powszechne Prawo Ofiary:
- Niezale�nie od tego, po kt�rej stronie stoisz, zawsze
przegrywasz.
Cyfrowa Regu�a Kwartetu:
1.  Je�eli   jeste�   u�ytkownikiem,   przegrywasz   w 
konfrontacji  z komputerami, producentami hardware'u i
producentami.
2.  Je�eli  jeste� producentem hardware'u, przegrywasz w
konfrontacji z komputerami, u�ytkownikami i programistami.
3.  Je�eli   jeste�   programist�,   przegrywasz   w konfrontacji 
 z komputerami, producentami hardware'u i u�ytkownikami.
Konsekwencje wynikaj�ce z Cyfrowej Regu�y Kwartetu:
1.  Nie ma zwyci�zc�w w�r�d ludzi.
2.  Komputer zawsze wygrywa.
Rozszerzony wniosek Cyfrowej Regu�y Kwartetu:
-  Gdyby  jednak zdarzy�o si�, �e komputer nie wygra, to wygra
software albo   urz�dzenie  peryferyjne,  a  w  najlepszym 
przypadku  wy��cznik sieciowy.
1.0 HARDWARE
Hardware  stanowi  udan� pr�b� przewidywania b��d�w
oprogramowania, ich optymalizacji  i  zapisu,  oraz  tworzenia
nowych we wci�� wzrastaj�cym tempie.
Podw�jne prawo system�w z�o�onych:
1.  Systemy  z�o�one  wykazuj�  sk�onno��  do pope�niania
kompleksowych b��d�w.
2.  Za�  systemy proste wykazuj� sk�onno�� do pope�niania
kompleksowych b��d�w.
Rozwini�cie pierwsze:
- Nowe systemy produkuj� nowe b��dy.
Rozwini�cie drugie:
- Stare systemy produkuj� tak nowe, jak i stare b��dy.
Wniosek:
- Systemy  z�o�one wykazuj� sk�onno�� do zak��cania realizacji
w�asnych funkcji.
Zasada Komfortu:
- Je�eli  tw�j  prze�o�ony  jest  zbyt  wymagaj�cy, i chcesz mie�
sta�� wym�wk�,  przekonaj  go,  �e  realizacja  powierzonych  Ci
zada� wymaga zastosowania komputera.
Pierwsza sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�:
- Cz�owiek  pracuj�cy  z komputerem nie post�puje zgodnie z
wymaganiami komputera.
Druga sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�:
- Cz�owiek  post�puje  rozs�dnie wtedy i tylko wtedy, gdy
wszelkie inne mo�liwo�ci zosta�y ju� wyczerpane.
Trzecia sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�:
- Systemy odporne na idiot�w obs�ugiwane s� w�a�nie przez
idiot�w.
Sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i cyfrow�:
- Komputery  wsp�pracuj�ce z innymi komputerami nie zachowuj�
si� tak, jak wymagaj� tego inne komputery.
Aksjomat o sk�adaniu:
- Wszystko,   co  zosta�o  z�o�one,  ulegnie   wcze�niej   czy 
p�niej rozk�adowi.
Obostrzenie:
- Wszystko ulega rozk�adowi w najmniej odpowiednim momencie.
Og�lne zasady dotycz�ce naprawiania (nie tylko) komputer�w: 1. 
Je�li ju� wykry�e� zepsut� cz��,  to brak Ci w�a�ciwego
narz�dzia, aby j� wymontowa�.
2.  Je�li  jeste�  ju�  w  stanie  j�  wymontowa�,  to  dowiesz
si�, �e sprzedawca b�dzie j� musia� przes�a� do producenta.
3.  Je�li sprzedawca ma je na sk�adzie, to wymiana nie jest
potrzebna. 4.  Koszty  naprawy  nalicza  si� w ten spos�b, �e
koszty te, oraz ceny nowego urz�dzenia mno�y si� przez dwa i
wybiera warto�� wy�sz�. 5.  Cz��  zamienna  dostarczona  przez 
sprzedawc�  nie dzia�a w Twoim komputerze.
6.  Po  ponownym  wmontowaniu   naprawionej  cz�ci  komputer
nadal nie b�dzie sprawny.
7.  Je�li  naprawa  dotyczy dysku twardego, to zapisanych na nim
danych wi�cej nigdy nie zobaczysz.
Wyj�tek do si�dmej zasady naprawiania:
- B�dziesz  w  stanie odtworzy� jedynie spis zawarto�ci dysku
twardego, �eby� m�g� si� przekona�, co straci�e�.
Czasowe dylematy producent�w i dystrybutor�w:
1.  Je�li  sw�j  nowy  produkt zareklamujesz zbyt wcze�nie, to
z chwil� pojawienia si� go na rynku nikt nie b�dzie ju� o tym
pami�ta�. 2.  Je�li zareklamujesz go zbyt p�no, to wyprzedzi Ci�
konkurencja. 3.  Zawsze jest albo zbyt wcze�nie, albo zbyt p�no.
Wnioski (zwane te� "kl�sk� Jacka" - "Jack's disaster"):
1.  Nowo�ci  reklamowane  s�  coraz  wcze�niej,  nie p�niej
jednak ni� sze�� miesi�cy przed powstaniem pierwszego prototypu.
2.  Produkty  pojawiaj�  si�  zawsze  po up�ywie zapowiadanego
terminu, najwcze�niej jednak w sze�� miesi�cy po zapowiedzi.
3.  Gdy  zapowiadane  urz�dzenie  pojawia  si�  na  rynku,  to
jest ju� przestarza�e.
4.  Rzeczywiste  wprowadzenie  produktu  na  rynek ma miejsce
zawsze po zapowiedzi wprowadzenia nowszej generacji przez
konkurencj�.
Konsekwencja logiczna:
- W  przysz�o�ci dojdzie jeszcze do tego, �e producenci b�d�
zapowiada� swoje  produkty  tylko  po  to,  by  zmniejszy� 
wydatki  na  rozw�j  i produkcj�.
Opcjonalne prawa Franca:
1.  Je�eli  sprzedawca  oznajmia,  �e  jego  urz�dzenie  oferuje 
wiele dodatkowych  mo�liwo�ci,  oznacza  to, i� �wiadomie nie
do��cza wa�nego elementu, tylko po to, aby zmusi� nabywc� do jego
oddzielnego zakupu. 2.  Wyposa�enie  dodatkowe  b�dzie  kosztowa� 
wi�cej,  ni�  urz�dzenie w�a�ciwe.
3.  Wyposa�enie dodatkowe b�dzie dzia�a� prawid�owo, ale nie u
Ciebie. 4.  Je�eli   w   przysz�o�ci   b�dziesz  chcia�  sprzeda� 
sw�j  system komputerowy, nikt nie b�dzie chcia� wyposa�enia
dodatkowego.
1.1 KOMPUTER
Na   wydajno��   komputera   sk�ada  si�  inteligencja,  a  wi�c 
ilo�� wmontowanych  na  sta�e  b��d�w  i  szybko��,  z  jak� 
jest  w  stanie wyprodukowa� mo�liwie najwi�ksz� ilo�� katastrof.
Ostateczne prawo cen:
- Niezale�nie  od tego, na ile szacujesz warto�� systemu
komputerowego, b�dzie on ostatecznie zawsze dro�szy, ni� si� tego
spodziewa�e�.
Kalkulacja  Platta  dotycz�ca ostatecznego prawa cen (znana
r�wnie� pod nazw� "Zwyk�ej gor�czki rozszerzania systemu"):
K=(J*(1000+A/15))+(1.5*B)+A/20
gdzie  K  oznacza  ca�kowite  koszty po up�ywie J lat, je�li
u�ytkownik posiada  ��czny  doch�d  netto w wysoko�ci A, a
wyobra�a sobie, �e jego system kosztuje B
Cud Wielko�ci:
- Ka�dy komputer jest zbyt ma�y.
Obja�nienia:
1.  Je�li  posiada  on  wystarczaj�co  du�y dysk twardy, to jego
pami�� operacyjna jest zbyt ma�a.
2.  Je�li  ma on wystarczaj�co du�� pami�� operacyjn�, jego dysk
twardy jest za ma�y.
Rozszerzenie Cudu Wielko�ci o system MS DOS:
- Je�li dysk twardy i pami�� operacyjna s� wystarczaj�ce, to
posiada on system operacyjny, kt�ry:
a) nie wspomaga �adnego z nich z osobna, ani obu naraz.
b) wymaga  takiego  podzia�u pami�ci, kt�rego  nie akceptuje
istniej�cy program u�ytkowy.
Fizyczne rozszerzenie Cudu Wielko�ci:
1.  Tw�j komputer ma na wszelki wypadek o jedno z��cze (slot) za
ma�o. 2.  Zauwa�ysz to dopiero wtedy, gdy zakupisz now� kart�.
Uwagi dotycz�ce BIOS'a:
1.  BIOS jest zawsze kompatybilny tylko w 99 procentach.
2.  Najcz�ciej  u�ytkowany przez Ciebie program korzysta z
pozosta�ego jednego procentu i zawiesza si� powoduj�c utrat�
danych.
Regu�a Opakowania:
a) najwa�niejsza cz�� wyrzucana jest zawsze z opakowaniem. b)
nigdy  nie  uda  Ci  si�  zmie�ci�  wszystkich  cz�ci 
opakowania w kartonie, w kt�rym uprzednio znajdowa� si� ca�y
sprz�t.
Dwana�cie praw dotycz�cych cz�ci sk�adowych:
1.  Cz�ci  sk�adowe  dzia�aj�  tak d�ugo i tylko tak d�ugo,
dop�ki nie przejd� przez wst�pn� kontrol�.
2.  Po   usuni�ciu  wszystkich  szesnastu  �rub  mocuj�cych  z 
obudowy komputera stwierdzisz, �e usun��e� niew�a�ciw� pokryw�.
3.  Po  zabezpieczeniu  pokrywy  stwierdzisz,  �e  zapomnia�e�
o  kablu zasilaj�cym.
4.  Po  ponownym uruchomieniu komputera pozosta�e cz�ci
odnajdziesz na stanowisku roboczym.
5.  Tolerancje    podczas   monta�u  b�d�  d��y�  do 
spowodowania  jak najwi�kszych k�opot�w.
6.  Najtrudniej  dost�pne  s�  gniazda  wtykowe oraz n�ki ko�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin