Prawa Murphy'ego. A. PODSTAWY MURPHOLOGII Wynalazek komputera by� pierwsz� w historii, podj�t� przez cz�owieka, pr�b� tchnienia w nieo�ywion� materi� pewnego rodzaju inteligencji. Pomys� zdecydowanie fatalny. Do dnia dzisiejszego komputery nie s� przecie� ani inteligentne, ani tw�rcze. Najwy�szy stopie� rozwoju wykazuj� natomiast niekt�re ich cechy, jak z�o�liwo��, oraz, mo�e przede wszystkim, przebieg�o��. Podstawowe prawo Murphy'ego: - To co mo�e si� nie uda�, nie uda si� na pewno. Pierwsza Pochodna Cyfrowa: - Komputer optymalizuje podstawowe prawa Murphy'ego. Druga Pochodna Cyfrowa: - Wszystko wali si� naraz. Trzecia Pochodna Cyfrowa: - Nie uda si� nawet wtedy, gdy w�a�ciwie nie powinno si� nieuda�. Pierwsze zastosowanie prawa Murphy'ego: - Dla komputera nie ma rzeczy nie do pomy�lenia, a tym bardziej nie ma rzeczy niemo�liwych - z wyj�tkiem tych, kt�rych od niego wymagamy. Drugie zastosowanie prawa Murphy'ego: - W pracach z komputerem opieranie si� na jakichkolwiek zasadach jest b��dem. Trzecie zastosowanie prawa Murphy'ego: - W �wiecie komputerowego przetwarzania danych �adna awaria nie ko�czy si�, poniewa� przechodzi zawsze w nast�pn�. Czwarte zastosowanie prawa Murphy'ego: - Awaria komputera wyczekuje cierpliwie na najbardziej niedogodny moment, aby bezlito�nie zaatakowa�. Pi�te zastosowanie prawa Murphy'ego: 1. Nie unikniesz nigdy du�ej awarii, je�li spowodowa�e� ma��. 2. W najlepszym wypadku ma�a awaria pozostanie ma��, staj�c si� z czasem coraz bardziej uci��liw�. Sz�ste zastosowanie prawa Murphy'ego: - Nikt nie jest w stanie przewidzie� wszystkich mo�liwych awarii. Westchnienie Berdy'ego: - Mo�esz by� jednak pewien, �e ka�d� z osobna odczujesz na w�asnej sk�rze. Wnioski Berdy'ego: 1. Drobne awarie nie istniej�. 2. Je�eli mia�a jednak miejsce drobna awaria, oznacza to, �e nie pozna�e� jeszcze jej rzeczywistych rozmiar�w. Matematyczny dow�d praw Murphy'ego: - Prawid�owa formu�a matematyczna praw Murphy'ego w dziedzinie komputerowego przetwarzania danych ma posta� 1+1=2, gdzie "=" jest symbolem oznaczaj�cym "niekiedy, je�li nie w og�le". Zasada odmienno�ci: - R�nica pomi�dzy logik� cyfrow� a prawami Murphy'ego polega na tym, �e zgodnie z logik� cyfrow� nale�a�oby wyj�� od tego, i� wszystkie niepowodzenia dziej� si� zawsze wed�ug tej samej regu�y. B. SPRAWCA Gdziekolwiek na �wiecie spotkanie komputera z cz�owiekiem oznacza obecno�� sprawcy i ofiary. O tym, kto jest sprawc�, a kto ofiar�, decyduje indywidualny punkt odniesienia: Bez wzgl�du, co si� zdarzy, nale�ysz do grona ofiar. Powszechne Prawo Ofiary: - Niezale�nie od tego, po kt�rej stronie stoisz, zawsze przegrywasz. Cyfrowa Regu�a Kwartetu: 1. Je�eli jeste� u�ytkownikiem, przegrywasz w konfrontacji z komputerami, producentami hardware'u i producentami. 2. Je�eli jeste� producentem hardware'u, przegrywasz w konfrontacji z komputerami, u�ytkownikami i programistami. 3. Je�eli jeste� programist�, przegrywasz w konfrontacji z komputerami, producentami hardware'u i u�ytkownikami. Konsekwencje wynikaj�ce z Cyfrowej Regu�y Kwartetu: 1. Nie ma zwyci�zc�w w�r�d ludzi. 2. Komputer zawsze wygrywa. Rozszerzony wniosek Cyfrowej Regu�y Kwartetu: - Gdyby jednak zdarzy�o si�, �e komputer nie wygra, to wygra software albo urz�dzenie peryferyjne, a w najlepszym przypadku wy��cznik sieciowy. 1.0 HARDWARE Hardware stanowi udan� pr�b� przewidywania b��d�w oprogramowania, ich optymalizacji i zapisu, oraz tworzenia nowych we wci�� wzrastaj�cym tempie. Podw�jne prawo system�w z�o�onych: 1. Systemy z�o�one wykazuj� sk�onno�� do pope�niania kompleksowych b��d�w. 2. Za� systemy proste wykazuj� sk�onno�� do pope�niania kompleksowych b��d�w. Rozwini�cie pierwsze: - Nowe systemy produkuj� nowe b��dy. Rozwini�cie drugie: - Stare systemy produkuj� tak nowe, jak i stare b��dy. Wniosek: - Systemy z�o�one wykazuj� sk�onno�� do zak��cania realizacji w�asnych funkcji. Zasada Komfortu: - Je�eli tw�j prze�o�ony jest zbyt wymagaj�cy, i chcesz mie� sta�� wym�wk�, przekonaj go, �e realizacja powierzonych Ci zada� wymaga zastosowania komputera. Pierwsza sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�: - Cz�owiek pracuj�cy z komputerem nie post�puje zgodnie z wymaganiami komputera. Druga sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�: - Cz�owiek post�puje rozs�dnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne mo�liwo�ci zosta�y ju� wyczerpane. Trzecia sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i analogow�: - Systemy odporne na idiot�w obs�ugiwane s� w�a�nie przez idiot�w. Sprzeczno�� mi�dzy logik� cyfrow� i cyfrow�: - Komputery wsp�pracuj�ce z innymi komputerami nie zachowuj� si� tak, jak wymagaj� tego inne komputery. Aksjomat o sk�adaniu: - Wszystko, co zosta�o z�o�one, ulegnie wcze�niej czy p�niej rozk�adowi. Obostrzenie: - Wszystko ulega rozk�adowi w najmniej odpowiednim momencie. Og�lne zasady dotycz�ce naprawiania (nie tylko) komputer�w: 1. Je�li ju� wykry�e� zepsut� cz��, to brak Ci w�a�ciwego narz�dzia, aby j� wymontowa�. 2. Je�li jeste� ju� w stanie j� wymontowa�, to dowiesz si�, �e sprzedawca b�dzie j� musia� przes�a� do producenta. 3. Je�li sprzedawca ma je na sk�adzie, to wymiana nie jest potrzebna. 4. Koszty naprawy nalicza si� w ten spos�b, �e koszty te, oraz ceny nowego urz�dzenia mno�y si� przez dwa i wybiera warto�� wy�sz�. 5. Cz�� zamienna dostarczona przez sprzedawc� nie dzia�a w Twoim komputerze. 6. Po ponownym wmontowaniu naprawionej cz�ci komputer nadal nie b�dzie sprawny. 7. Je�li naprawa dotyczy dysku twardego, to zapisanych na nim danych wi�cej nigdy nie zobaczysz. Wyj�tek do si�dmej zasady naprawiania: - B�dziesz w stanie odtworzy� jedynie spis zawarto�ci dysku twardego, �eby� m�g� si� przekona�, co straci�e�. Czasowe dylematy producent�w i dystrybutor�w: 1. Je�li sw�j nowy produkt zareklamujesz zbyt wcze�nie, to z chwil� pojawienia si� go na rynku nikt nie b�dzie ju� o tym pami�ta�. 2. Je�li zareklamujesz go zbyt p�no, to wyprzedzi Ci� konkurencja. 3. Zawsze jest albo zbyt wcze�nie, albo zbyt p�no. Wnioski (zwane te� "kl�sk� Jacka" - "Jack's disaster"): 1. Nowo�ci reklamowane s� coraz wcze�niej, nie p�niej jednak ni� sze�� miesi�cy przed powstaniem pierwszego prototypu. 2. Produkty pojawiaj� si� zawsze po up�ywie zapowiadanego terminu, najwcze�niej jednak w sze�� miesi�cy po zapowiedzi. 3. Gdy zapowiadane urz�dzenie pojawia si� na rynku, to jest ju� przestarza�e. 4. Rzeczywiste wprowadzenie produktu na rynek ma miejsce zawsze po zapowiedzi wprowadzenia nowszej generacji przez konkurencj�. Konsekwencja logiczna: - W przysz�o�ci dojdzie jeszcze do tego, �e producenci b�d� zapowiada� swoje produkty tylko po to, by zmniejszy� wydatki na rozw�j i produkcj�. Opcjonalne prawa Franca: 1. Je�eli sprzedawca oznajmia, �e jego urz�dzenie oferuje wiele dodatkowych mo�liwo�ci, oznacza to, i� �wiadomie nie do��cza wa�nego elementu, tylko po to, aby zmusi� nabywc� do jego oddzielnego zakupu. 2. Wyposa�enie dodatkowe b�dzie kosztowa� wi�cej, ni� urz�dzenie w�a�ciwe. 3. Wyposa�enie dodatkowe b�dzie dzia�a� prawid�owo, ale nie u Ciebie. 4. Je�eli w przysz�o�ci b�dziesz chcia� sprzeda� sw�j system komputerowy, nikt nie b�dzie chcia� wyposa�enia dodatkowego. 1.1 KOMPUTER Na wydajno�� komputera sk�ada si� inteligencja, a wi�c ilo�� wmontowanych na sta�e b��d�w i szybko��, z jak� jest w stanie wyprodukowa� mo�liwie najwi�ksz� ilo�� katastrof. Ostateczne prawo cen: - Niezale�nie od tego, na ile szacujesz warto�� systemu komputerowego, b�dzie on ostatecznie zawsze dro�szy, ni� si� tego spodziewa�e�. Kalkulacja Platta dotycz�ca ostatecznego prawa cen (znana r�wnie� pod nazw� "Zwyk�ej gor�czki rozszerzania systemu"): K=(J*(1000+A/15))+(1.5*B)+A/20 gdzie K oznacza ca�kowite koszty po up�ywie J lat, je�li u�ytkownik posiada ��czny doch�d netto w wysoko�ci A, a wyobra�a sobie, �e jego system kosztuje B Cud Wielko�ci: - Ka�dy komputer jest zbyt ma�y. Obja�nienia: 1. Je�li posiada on wystarczaj�co du�y dysk twardy, to jego pami�� operacyjna jest zbyt ma�a. 2. Je�li ma on wystarczaj�co du�� pami�� operacyjn�, jego dysk twardy jest za ma�y. Rozszerzenie Cudu Wielko�ci o system MS DOS: - Je�li dysk twardy i pami�� operacyjna s� wystarczaj�ce, to posiada on system operacyjny, kt�ry: a) nie wspomaga �adnego z nich z osobna, ani obu naraz. b) wymaga takiego podzia�u pami�ci, kt�rego nie akceptuje istniej�cy program u�ytkowy. Fizyczne rozszerzenie Cudu Wielko�ci: 1. Tw�j komputer ma na wszelki wypadek o jedno z��cze (slot) za ma�o. 2. Zauwa�ysz to dopiero wtedy, gdy zakupisz now� kart�. Uwagi dotycz�ce BIOS'a: 1. BIOS jest zawsze kompatybilny tylko w 99 procentach. 2. Najcz�ciej u�ytkowany przez Ciebie program korzysta z pozosta�ego jednego procentu i zawiesza si� powoduj�c utrat� danych. Regu�a Opakowania: a) najwa�niejsza cz�� wyrzucana jest zawsze z opakowaniem. b) nigdy nie uda Ci si� zmie�ci� wszystkich cz�ci opakowania w kartonie, w kt�rym uprzednio znajdowa� si� ca�y sprz�t. Dwana�cie praw dotycz�cych cz�ci sk�adowych: 1. Cz�ci sk�adowe dzia�aj� tak d�ugo i tylko tak d�ugo, dop�ki nie przejd� przez wst�pn� kontrol�. 2. Po usuni�ciu wszystkich szesnastu �rub mocuj�cych z obudowy komputera stwierdzisz, �e usun��e� niew�a�ciw� pokryw�. 3. Po zabezpieczeniu pokrywy stwierdzisz, �e zapomnia�e� o kablu zasilaj�cym. 4. Po ponownym uruchomieniu komputera pozosta�e cz�ci odnajdziesz na stanowisku roboczym. 5. Tolerancje podczas monta�u b�d� d��y� do spowodowania jak najwi�kszych k�opot�w. 6. Najtrudniej dost�pne s� gniazda wtykowe oraz n�ki ko�...
maciejle1