Andhazi Anatom.txt

(261 KB) Pobierz
    Federico Andhazi  
Anatom 

Federico Andahazi jest psychoterapeut� w�gierskiego pochodzenia,  mieszka w Buenos Aires. Jego powie�� "Anatom", kt�ra wzbudzi�a  wiele kontrowersji, otrzyma�a presti�ow� nagrod� Argentine  Fortabat. Nagroda zosta�a jednak cofni�ta przez fundatora ze  wzgl�du na tre�� ksi��ki. Prawa do publikacji powie�ci zakupi�y  najwi�ksze wydawnictwa, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej  Brytanii.  Najs�ynniejszy lekarz szesnastowiecznych W�och, Mateo Colombo,  nieoczekiwanie trafia za kraty wi�zienia, oskar�ony o herezj�. Nie  stawia si� mu zarzut�w zorganizowania nieudolnej szajki porywaczy  cia� ani obsesyjnego wprost uganiania si� za najbardziej znan�  weneck� kurtyzan�, ale oskar�a si� go o zbrodnie herezji w oczach  Ko�cio�a oraz r�wnie gro�ne zak��cenie prastarego porz�dku  �wieckiego spo�ecze�stwa renesansowego. Mateo Colombo dokona�  jednego z najwi�kszych odkry� wszech czas�w w anatomii - odkry�  �r�d�o rozkoszy kobiety.    Prolog   Wiosna spojrzenia   "Och, moja Ameryko! S�odka, odkryta przeze mnie ziemio!" Tak pisze  Mateusz Kolumb (lub Mateo Realdo Colombo, jak brzmi w�oska wersja  jego nazwiska) w swoim dziele De re anatomica*. (*De re anatomica,  Wenecja 1559, XI, 16.) Nie jest to che�pliwy okrzyk - jak  "Eureka!" - lecz lament, gorzka parodia w�asnego �ycia i niedoli,  kt�r� Mateusz rzutuje na posta� swego genue�skiego imiennika,  Krzysztofa. To samo nazwisko i chyba ten sam los. Nie ��czy ich  �adne pokrewie�stwo; jeden umar� zaledwie dwana�cie lat po  urodzeniu si� drugiego. "Ameryka" Mateusza jest bli�sza i  niesko�czenie mniejsza od Ameryki Krzysztofa; tak naprawd�,  wielko�ci� niewiele przewy�sza g��wk� gwo�dzia. Jej istnienie  mia�o pozosta� przemilczane a� do �mierci odkrywcy. Mimo swych  znikomych rozmiar�w spowodowa�a jednak niema�o zamieszania.  Jest Odrodzenie. Wszystkim rz�dzi s�owo "odkrywa�". Nadszed�  zmierzch czystej spekulacji a priori i nadu�ywania sylogizmu.  Zast�pi�a je empiria spojrzenia. Zacz�a si� prawdziwa wiosna  spojrzenia. By� mo�e Franciszek Bacon w Anglii i Campanella w  Neapolu zauwa�yli fakt, �e podczas gdy scholastycy b��dzili po nie  ko�cz�cych si� labiryntach sylogizm�w, niewykszta�cony prostak,  Rodrigo de Triana, wykrzykn�� nagle "Ziemia!" i sam o tym nie  wiedz�c, zapocz�tkowa� now� filozofi� spojrzenia. Scholastyka -  Ko�ci� wreszcie to dostrzeg� - nie by�a zbyt dochodowa, na pewno  za� mniej, ni� sprzeda� odpust�w, odk�d B�g uzna�, �e od  grzesznik�w mo�na si� domaga� pieni�dzy. Nowa nauka jest zawsze  dobra, je�li przybli�a cz�owieka do z�ota. Jest zawsze dobra, gdy  nie przekracza Pisma, a jeszcze lepsza, je�li jej pismem s�  weksle. Gdy S�o�ce zacz�o powoli wstrzymywa� sw�j bieg wok�  Ziemi - rzecz jasna, nie nast�pi�o to z dnia na dzie� - geometria  coraz bardziej buntowa�a si� przeciwko p�asko�ci papieru i  wreszcie ruszy�a na podb�j tr�jwymiarowej przestrzeni topologii.  To jest w�a�nie najwi�ksze osi�gni�cie renesansowego malarstwa:  je�eli natura jest zapisana symbolami matematycznymi - tak g�osi  Galileusz - malarstwo powinno by� �r�d�em nowego pojmowania  natury. Freski z Watykanu, s� matematyczn� epopej�, o czym  �wiadczy poj�ciowa przepa��, jaka dzieli Narodzenie Lorenza M�naco  od Tryumfu Krzy�a na �cianach absydy Capella delta Pieta. Z  podobnych przyczyn, cho� w nieco innej dziedzinie, nie osta�a si�  �adna dawna kartografia. Zmieniaj� si� mapy nieba, ziemi, cia�.  Mapy anatomiczne s� nowym instrumentem nawigacyjnym dla  chirurgii... I teraz wracamy do naszego Mateusza Kolumba.  By� mo�e w�a�nie ta zbie�no�� nazwiska z genue�skim admira�em  kaza�a Mateuszowi wybra� los odkrywcy. Wyp�yn�� wi�c na swoje  morza. Oczywi�cie nie by�y one tymi samymi, po kt�rych �eglowa�  jego imiennik: w owych czasach Mateusz by� najwi�kszym  podr�nikiem, po anatomii. Jednym z jego skromniejszych osi�gni��  by�o ni mniej, ni wi�cej tylko odkrycie kr��enia krwi, nim jeszcze  Anglik Harvey opublikowa� sw� rozpraw� De motus cordes et  sanguinis. Lecz i tak owa "Ameryka" jest niepor�wnanie wa�niejsza.  Mateusz nie m�g� zobaczy� swojej pracy og�oszonej drukiem, bo  nast�pi�o to dopiero w roku jego �mierci, w 1559. Z doktorami  Ko�cio�a trzeba by�o by� ostro�nym. Przyk�ad�w nie brakuje: trzy  lata wcze�niej Lucio Vanini da� si� spali� Inkwizycji pomimo - a  mo�e w�a�nie z powodu - swego o�wiadczenia, �e si� nie wypowie o  nie�miertelno�ci duszy, dop�ki nie b�dzie "starym i bogatym  Niemcem"*. (*A.Weber: Historia filozofii europejskiej). Odkrycie  Mateusza Kolumba by�o na pewno bardziej niebezpieczne ni� pogl�dy  Lucia Vaniniego, a poza tym nasz anatom czu� wyj�tkow� awersj� do  ognia i do sw�du spalonego cia�a - zw�aszcza gdyby to mia�o by�  jego w�asne cia�o.   Wiek kobiet   Wiek XVI by� wiekiem kobiet. Ziarno, kt�re zasia�a sto lat  wcze�niej Christine de Pisan, zd��y�o ju� rozkwitn�� i wype�ni�o  ca�� Europ� s�odkim aromatem Rzeczy o prawdziwych kochankach.  Bynajmniej nie by� to przypadek, �e swego odkrycia Mateusz Kolumb  dokona� w tej w�a�nie epoce i miejscu. Do tego czasu Historia  opowiadana by�a powa�nym m�skim g�osem. "Od wieku XVI a� po XVIII,  gdziekolwiek spojrze�, tam jest ona, niesko�czenie i nieustannie  obecna. Na scenie domowej, gospodarczej, intelektualnej i  publicznej, w sytuacjach konfliktogennych i ludycznych - wsz�dzie,  w ka�dym przejawie �ycia spo�ecznego napotykamy kobiet�. Na og�  jest niezb�dna przez swe powszednie funkcje, lecz uczestniczy  r�wnie� w zdarzeniach, kt�re tworz�, przekszta�caj� i szarpi�  spo�ecze�stwo. Z g�ry na d� w ca�ej hierarchii spo�ecznej, na  ka�dym szczeblu jest miejsce dla kobiety i o tej jej  wszechobecno�ci m�wi� wszyscy, kt�rzy na ni� patrz�, cz�sto tylko  po to, �eby si� wystraszy�" - tak twierdz� Natalie Zemon i Arlette  Farge w Historii kobiet.  Odkrycie Mateusza Kolumba przypad�o dok�adnie na ten okres, gdy  kobiety - dot�d zawsze trzymane pod kluczem - zaczynaj� powoli i  niepostrze�enie wychodzi� poza mury �wi�tobliwych zgromadze� i  klasztor�w, opuszczaj� pilnie strze�one burdele i nie wystarcza  ju� im ciep�y, cho� nie mniej monastyczny spok�j domowego ogniska.  Kobieta poma�u o�miela si� dyskutowa� z m�czyzn�. Z pewn�  przesad� m�wiono ju� nawet, �e w wieku XVI wybuch�a "wojna p�ci".  Tak czy inaczej, problem obowi�zk�w kobiety staje si� tematem  rozm�w mi�dzy m�czyznami.  Czym wi�c by�a, w tej sytuacji, owa "Ameryka" Mateusza Kolumba? Z  pewno�ci� granica mi�dzy odkryciem a wynalazkiem jest du�o  bardziej p�ynna, ni� mog�oby si� wydawa� na pierwszy rzut oka.  Mateusz Kolumb - czas ju� to powiedzie� - odkry� co�, o czym  przynajmniej raz w �yciu marzy� ka�dy m�czyzna: magiczny klucz do  serca kobiety, sekret rz�dz�cy jej nieprzewidywaln� mi�o�ci�.  Odkry� to, czego od zarania historii szukali czarownicy,  zaklinacze, szamani i alchemicy - mieszaj�c wyci�gi z rozmaitych  zi� albo wzywaj�c pomocy bog�w i demon�w - i o czym �ni ka�dy  zakochany, gdy rani go oboj�tno�� umi�owanej istoty. Na pewno by�o  to r�wnie� marzenie monarch�w i despot�w, kt�rzy chcieliby  potwierdzi� sw� absolutn� w�adz�: spos�b na podporz�dkowanie sobie  kapry�nej woli kobiecej. Mateusz Kolumb w�drowa�, szuka� i  wreszcie znalaz� sw� upragnion� "s�odk� ziemi�": "organ, kt�ry  kieruje mi�o�ci� u kobiet". Amor Veneris, jak go ochrzci� anatom  - "je�li mi wolno nazywa� rzeczy, kt�re sam odkry�em" - stanowi�  prawdziwe narz�dzie w�adzy nad niesta�� i wci�� niepoj�t� wol� u  kobiety. Oczywiste te� by�o, �e tego typu odkrycie stwarza�o nie  jeden i to powa�ny szkopu�: "Ile� nieszcz�� mo�e spa�� na  chrze�cija�stwo, je�li zast�py Szatana zdob�d� w�adz� nad  niewie�cim instrumentem grzechu!" - gorszyli si� doktorzy  Ko�cio�a. "C� by si� sta�o z tym naszym zyskownym interesem,  gdyby ka�dy �apserdak za darmo m�g� w sobie rozkocha� najdro�sz� z  kurtyzan?" - zastanawiali si� bogaci w�a�ciciele wspania�ych  weneckich burdeli. A wreszcie najpowa�niejszy problem: jakie  by�yby skutki, gdyby c�rki Ewy odkry�y, �e mi�dzy nogami maj�  klucze do nieba i piek�a?  Odkrycie "Ameryki" Mateusza Kolumba by�o r�wnie� - na swoj� miar�  - epopej� przeplatan� rekwiem. Mateusz Kolumb by� r�wnie okrutny i  bezlitosny jak Krzysztof: podobnie jak ten by� w ca�ym tego s�owa  znaczeniu brutalnym kolonizatorem, kt�ry ��da� dla siebie praw do  nowo odkrytej ziemi - cia�a kobiety.  Z drugiej strony problem nie polega� tylko na znaczeniu Amor  Veneris: dyskusyjne mog�oby by� r�wnie� samo istnienie tego  narz�du. Czy naprawd� istnieje organ opisany przez Mateusza  Kolumba? Jest to pytanie niepotrzebne, a w ka�dym razie nale�a�oby  je zast�pi� innym: czy istnia� Amor Veneris? Ostatecznie rzeczy to  nic innego jak s�owa, kt�rymi je nazywamy. Amor Veneris, vel  Dulcedo appeletur - taka by�a nazwa, jak� odkrywca nada� temu  organowi - znaczenie mia� wyra�nie heretyckie. Je�eli Amor Veneris  jest tym samym, co mniej obrazoburcza i bardziej neutralna  �echtaczka (jednym ze znacze� greckiego kleitoris jest  "�askotanie") - wskazuj�ca raczej na skutki ni� przyczyny - spraw�  powinni si� zaj�� historycy cia�a. Amor Veneris istnia� z powod�w  ca�kiem innych ni� anatomiczne: istnia�, poniewa� nie tylko  ustanowi� now� kobiet�, lecz r�wnie� da� pocz�tek tragedii. Na  nast�pnych stronach zawarta jest historia pewnego odkrycia.  Na nast�pnych stronach zawarta jest kronika pewnej tragedii.    Cz�� pierwsza   Tr�jk�t   Po drugiej stronie Monte Veldo, w zau�ku Bocciari opodal Tr�jcy  �wi�tej, znajdowa� si� il bordello del Fauno Rosso - najdro�szy dom  publiczny w Wenecji, kt�ry na ca�ym Zachodzie nie mia� sobie  r�wnych. Atrakcj� burdelu by�a Mona Sofia, najwy�ej ceniona kurwa  w Wenecji i zapewne najdoskonalsza w Europie. Przewy�sza�a nawet  legendarn� Lenn� Grif�. Podobnie jak tamta, porusza�a si� po  ulicach Wenecji w lektyce niesionej przez dw�ch maureta�skich  niewolnik�w. Podobnie jak tamta, u st�p w palankinie mia�a zawsze  dalmanty�sk� wy�lic�, a na ramieniu papug�. W Catalogo di tutte le  puttane del bordello con il lor prezzo* (*O kata...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin