Gimnazjalne zadania egzaminacyjne z lat 2002-2011. Treści fizyczne
Pracownia Egzaminu Gimnazjalnego OKE w Krakowie
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie: os. Szkolne 37, 31–978 Kraków
tel. (012) 68 32 101, 102 fax: (012) 68 32 100 e-mail: oke@oke.krakow.pl www.oke.krakow.pl
Gimnazjalne zadania
egzaminacyjne
z lat 2002-2011
Treści fizyczne
Pracownia Egzaminu Gimnazjalnego
OKE w Krakowie
Kraków 2011
Opracowanie:
Urszula Mazur
Karolina Kołodziej
Bibliografia
- Biuletyny Informacyjne Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Informacja o wynikach egzaminu w klasie III gimnazjum w latach 2002 - 2009.
- Sprawozdania z egzaminu gimnazjalnego w latach 2010, 2011.
- Arkusze egzaminacyjne, kartoteki, schematy oceniania CKE zastosowane w wiosennej kwietniowej sesji egzaminacyjnej w latach 2002 - 2011.
Wprowadzenie
Niniejsze opracowanie to zbiór zadań egzaminacyjnych uporządkowanych tematycznie, adekwatnie do treści przedmiotowych objętych egzaminem gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej w latach 2002 - 2011.
Egzamin gimnazjalny ma charakter międzyprzedmiotowy, stąd niejednokrotnie trudno jednoznacznie określić przynależność badanych w danym zadaniu umiejętności i wiadomości. Dokonanie podziału zadań egzaminacyjnych z uwzględnieniem ich przedmiotowego charakteru podyktowane jest chęcią ułatwienia nauczycielom korzystania z materiałów egzaminacyjnych codziennej praktyce, gdyż edukacja szkolna ma głównie charakter przedmiotowy. Proszę traktować proponowany przez nas podział jako względny, być może analizując poszczególne zadania niektóre z nich, zdaniem państwa, powinny być przypisane do innej części z tej grupy materiałów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by użytkownik tego opracowania dokonał zmian w niniejszym podziale.
Zadania zostały uporządkowane hierarchicznie – latami, poczynając od roku 2002 do roku 2011. W zbiorze tym zachowano następujący układ:
- treść zadania,
- badane umiejętności/czynności,
- poziom wykonania zadań wyrażony w procentach,
- poprawna odpowiedź – w przypadku zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru,
- schemat punktowania – w przypadku zadań otwartych.
Mam nadzieję, że opracowanie to okaże się pomocne w państwa pracy.
ROK 2002
Zadanie 9. (0–1)/2002
Marta i Jacek, wyjeżdżając na wycieczkę rowerową, spotkali się w połowie drogi od swoich miejsc zamieszkania oddalonych o 8 km. Marta jechała ze średnią szybkością 16 km/h, a Jacek 20 km/h. Marta wyjechała z domu o godzinie 1400. O której godzinie wyjechał Jacek, jeśli na miejsce spotkania dotarł o tej samej godzinie co Marta?
A. 13 53 B. 13 57 C. 14 03 D. 14 12
Badane umiejętności/czynności
Poziom wykonania w %
na podstawie szybkości średniej oblicza czas trwania ruchu i na podstawie warunków zadania ustala godzinę rozpoczęcia ruchu
54
Poprawna odpowiedź
C
Zadanie 11. (0–1)/2002
Na wykresie poniżej przedstawiono zależność drogi – przebytej przez turystę poruszającego się na rowerze – od czasu.
Turysta ten poruszał się ruchem:
A. jednostajnym
B. przyspieszonym
C. opóźnionym
D. zmiennym
rozpoznaje ruch jednostajny na podstawie wykresu
59
A
Zadanie 20. (0–1)/2002
Maciek wjechał na szczyt góry kolejką linową w czasie 10 minut.
Z jaką średnią szybkością poruszała się ta kolejka? Wykorzystaj informacje zamieszczone na tablicy zawieszonej przed wejściem do kas.
Tablica informacyjna
Długość trasy kolejki 1200 metrów
Cena biletu w górę 10 zł
A. 2 m/s B. 4 m/s C. 15 m/s D. 150 m/s
uczeń oblicza szybkość średnią na podstawie danych zamieszczonych
w tabeli
85
Zadanie 31. (0–2)/2002
Na łódkę poruszającą się ruchem jednostajnym po jeziorze działają cztery siły:
siła ciężaru łódki , siła wyporu , siła ciągu silnika , siła oporu ruchu
Na powyższym schemacie narysuj wektory wymienionych sił i podpisz je zgodnie z oznaczeniami podanymi w nawiasach.
nanosi na rysunku wektory sił
19
Schemat punktowania
Odpowiedź poprawna
Zasady przyznawania punktów
Uwagi
...
malineczka105