FIZYKA_2002_2011.doc

(2330 KB) Pobierz

Gimnazjalne zadania egzaminacyjne z lat 2002-2011. Treści fizyczne

Pracownia Egzaminu Gimnazjalnego OKE w Krakowie

     

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie:  os. Szkolne 37, 31978 Kraków

tel. (012) 68 32 101, 102  fax: (012) 68 32 100  e-mail: oke@oke.krakow.pl   www.oke.krakow.pl

 

 

 



Gimnazjalne zadania

egzaminacyjne

 

z lat 2002-2011

 

Treści fizyczne

 

 

 

 

Pracownia Egzaminu Gimnazjalnego

OKE w Krakowie

 

 

 

 

Kraków 2011


Opracowanie:

Urszula Mazur

Karolina Kołodziej

 

 

Bibliografia

 

-     Biuletyny Informacyjne Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Informacja o wynikach egzaminu w klasie III gimnazjum w latach 2002 - 2009.

-     Sprawozdania z egzaminu gimnazjalnego w latach 2010, 2011.

-     Arkusze egzaminacyjne, kartoteki, schematy oceniania CKE zastosowane w wiosennej kwietniowej sesji egzaminacyjnej w latach 2002 - 2011.

 

 

Wprowadzenie

 

Niniejsze opracowanie to zbiór zadań egzaminacyjnych uporządkowanych tematycznie, adekwatnie do treści przedmiotowych objętych egzaminem gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej w latach 2002 - 2011.

 

Egzamin gimnazjalny ma charakter międzyprzedmiotowy, stąd niejednokrotnie trudno jednoznacznie określić przynależność badanych w danym zadaniu umiejętności i wiadomości. Dokonanie podziału zadań egzaminacyjnych z uwzględnieniem ich przedmiotowego charakteru podyktowane jest chęcią ułatwienia nauczycielom korzystania z materiałów egzaminacyjnych codziennej praktyce, gdyż edukacja szkolna ma głównie charakter przedmiotowy. Proszę traktować proponowany przez nas podział jako względny, być może analizując poszczególne zadania niektóre z nich, zdaniem państwa, powinny być przypisane do innej części z tej grupy materiałów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by użytkownik tego opracowania dokonał zmian w niniejszym podziale.

 

Zadania zostały uporządkowane hierarchicznie – latami, poczynając od roku 2002 do roku 2011. W zbiorze tym zachowano następujący układ:

-           treść zadania,

-           badane umiejętności/czynności,

-           poziom wykonania zadań wyrażony w procentach,

-           poprawna odpowiedź – w przypadku zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru,

-           schemat punktowania – w przypadku zadań otwartych.

 

 

Mam nadzieję, że opracowanie to okaże się pomocne w państwa pracy.

 


 

ROK 2002

 

 

Zadanie 9. (0–1)/2002

Marta i Jacek, wyjeżdżając na wycieczkę rowerową, spotkali się w połowie drogi od swoich  miejsc zamieszkania oddalonych o 8 km. Marta jechała ze średnią szybkością 16 km/h, a Jacek 20 km/h. Marta wyjechała z domu o godzinie 1400. O której godzinie wyjechał Jacek, jeśli na miejsce spotkania dotarł o tej samej godzinie co Marta?

 

A. 13 53                            B. 13 57                            C. 14 03                            D. 14 12

 

 

Badane umiejętności/czynności

Poziom wykonania w %

na podstawie szybkości średniej oblicza czas trwania ruchu i na podstawie warunków zadania ustala godzinę rozpoczęcia ruchu

54

Poprawna odpowiedź

C

 

 

Zadanie 11. (0–1)/2002

Na wykresie poniżej przedstawiono zależność drogi – przebytej przez turystę poruszającego się na rowerze –  od czasu.



Turysta ten poruszał się ruchem:

A.  jednostajnym             

B.  przyspieszonym

C.  opóźnionym

D.  zmiennym

 

 

Badane umiejętności/czynności

Poziom wykonania w %

rozpoznaje ruch jednostajny na podstawie wykresu

59

Poprawna odpowiedź

A

 

Zadanie 20. (0–1)/2002

Maciek wjechał na szczyt góry kolejką linową w czasie 10 minut.

Z jaką średnią szybkością poruszała się ta kolejka? Wykorzystaj informacje zamieszczone na tablicy zawieszonej przed wejściem do kas.





Tablica informacyjna

 

Długość trasy  kolejki                                                        1200 metrów

 

Cena biletu w górę                                                                      10 zł

 

 

A. 2 m/s                            B. 4 m/s                            C. 15 m/s                            D. 150 m/s

 

 

Badane umiejętności/czynności

Poziom wykonania w %

uczeń oblicza szybkość średnią na podstawie danych zamieszczonych

w tabeli

85

Poprawna odpowiedź

A

 

 

Zadanie 31. (0–2)/2002

Na łódkę poruszającą się ruchem jednostajnym po jeziorze działają cztery siły:

siła ciężaru łódki , siła wyporu , siła ciągu silnika , siła oporu ruchu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na powyższym schemacie narysuj wektory wymienionych sił i podpisz je zgodnie z oznaczeniami podanymi w nawiasach.

 


Badane umiejętności/czynności

Poziom wykonania w %

nanosi na rysunku wektory sił

19

Schemat punktowania

Odpowiedź poprawna

Zasady przyznawania punktów

Uwagi

 

                                                                                   

 

                     

 

                                 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin