NOWE PRAWO z 14 kwietnia 10 (nr 72).pdf

(626 KB) Pobierz
Nowe Prawo Praktyka_072.qxd
nr 72 (2703) 14 kwietnia 2010
praktyka
nowe prawo
PRAKTYKA
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
PRZEDSIĘBIORCA PROCEDURY Udzielanie wsparcia
Jakie informacje przedstawi podmiot ubiegający się o pomoc
Czy za niezłożenie zeznania grozi
odpowiedzialność karna skarbowa
» strona D2
Od 5 kwietnia 2010 r. obowiązują
nowe rozporządzenia Rady Mini-
strów, w których określono, jakie
informacje musi przedstawić pod-
miot ubiegający się o pomoc
publiczną.
Czytelnik jest przedsiębiorcą. Zamie-
rza ubiegać się o pomoc publiczną.
– Jakie informacje powinienem przed-
stawić – pyta pan Adam z Rzeszowa.
Nowe rozporządzenia dotyczące
tych kwestii weszły w życie 5 kwiet-
nia 2010 r. Pierwsze z nich dotyczy
tzw. pomocy de minimis . Pomoc ta sta-
nowi szczególny rodzaj udzielanego
wsparcia.
Wnioskodawca ubiegający się o po-
moc de minimis , musi podać podmio-
towi udzielającemu pomocy imię i na-
zwisko albo nazwę, adres miejsca za-
mieszkania albo adres siedziby, iden-
tyfikator gminy, w której ma miejsce
zamieszkania albo siedzibę, numer
identyfikacji podatkowej (NIP), for-
mę prawną, wielkość, datę utworze-
nia oraz klasę działalności, w związ-
ku z którą ubiega się o pomoc de mi-
nimis , zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Dzia-
łalności.
Ponadto wnioskodawca musi przed-
stawić informacje dotyczące:
obowiązku zwrotu kwoty stanowią-
cej równowartość udzielonej pomocy
publicznej, co do której Komisja Eu-
ropejska (KE) wydała decyzję o obo-
wiązku zwrotu pomocy;
Czy firma może wielokrotnie
korygować zeznanie
Ważne
» strona D2
Ubiegający się o pomoc na ratowa-
nie lub restrukturyzację, który nie
otrzymał pomocy publicznej prze-
znaczonej na te cele w okresie 10 lat
poprzedzających dzień złożenia
wniosku o udzielenie pomocy, prze-
kazuje o tym oświadczenie podmio-
towi udzielającemu wsparcia
Czy trzeba określić odsetki
od zaległych zaliczek
prowadzonej działalności gospodar-
czej, w związku z którą wnioskodaw-
ca ubiega się o pomoc publiczną;
» strona D2
pomocy otrzymanej w odniesieniu do
tych samych kosztów kwalifikujących
się do objęcia pomocą, na pokrycie
których wnioskodawca ubiega się
o pomoc publiczną;
pomocy otrzymanej na ratowanie
lub restrukturyzację w okresie 10 lat
poprzedzających dzień złożenia
wniosku o udzielenie pomocy pu-
blicznej, w przypadku ubiegania się
o pomoc tego rodzaju zgodnie z kry-
teriami określonymi przez KE.
Jakie skutki pociąga za sobą
zaniżenie kosztów
» strona D2
Czy za brak wpłaty podatku
zawsze jest grzywna
wych, sporządzane zgodnie z przepi-
sami o rachunkowości;
» strona D2
prowadzonej działalności gospodar-
czej, w związku z którą wnioskodaw-
ca ubiega się o pomoc de minimis ;
Jak Poczta Polska ściąga abonament
radiowo-telewizyjny
pomocy otrzymanej w odniesieniu do
tych samych kosztów kwalifikujących
się do objęcia pomocą, na pokrycie
których ma być przeznaczona pomoc
de minimis .
Drugie rozporządzenie określa za-
kres informacji przedstawianych
przez podmiot ubiegający się o pomoc
inną niż de minimis . Wnioskodawca
ubiegający się o tego rodzaju wsparcie
również powinien podać informacje
jak, imię i nazwisko albo nazwę, adres
miejsca zamieszkania albo siedziby,
identyfikator gminy, NIP, formę praw-
ną itp.
Oprócz tego wnioskodawca przedsta-
wia podmiotowi udzielającemu pomo-
cy informacje dotyczące:
Ekspert GP » strona D3
Krzysztof Tomaszewski
Obowiązki organizatora
kolonii, obozów
i rajdów dla uczniów
Ekspert GP » strony D4–D5
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 marca
2010 r. w sprawie zakresu informacji przed-
stawianych przez podmiot ubiegający się
o pomoc de minimis(Dz.U. nr 53, poz. 311).
Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 marca
2010 r. w sprawie zakresu informacji przed-
stawianych przez podmiot ubiegający się
o pomoc inną niż pomoc de minimislub po-
moc de minimisw rolnictwie lub rybołów-
stwie (Dz.U. nr 53, poz. 312).
Jak przebiega odprawa celna
rzeczy sprowadzanych
z zagranicy
Ekspert GP » strona D6
Jak należy prawidłowo
wyposażyć pracowników
sytuacji ekonomicznej wnioskodaw-
cy, w tym sprawozdania finansowe za
okres trzech ostatnich lat obroto-
» strona D7
Prawo – strona D8
W jakich przypadkach należy się
dodatek specjalny
» strona D7
OBYWATEL BUDOWNICTWO Realizowanie inwestycji
Czy możliwe będzie kontynuowanie budowy domu
Czy możliwe jest ponowne
wniesienie pozwu
» strona D7
Wstrzymanie wykonania robót bu-
dowlanych przez organ czy sąd
przerywa bieg trzyletniego terminu
niewykonywania robót, sankcjono-
wanego wygaśnięciem wydanego
pozwolenia na budowę.
Na podstawie pozwolenia na budowę
czytelnik rozpoczął budowę domu.
– Na skutek skargi sąsiadów sprawa
trafiła do sądu administracyjnego,
a ja musiałem wstrzymać prace. Ca-
ła sprawa trwała ponad trzy lata i za-
kończyła się dla mnie pomyślnie. Czy
teraz muszę wystąpić o nowe pozwo-
lenie na budowę – pyta pan Henryk
z Nowej Soli.
Nie. Jeżeli sąd administracyjny
wstrzymał wykonanie pozwolenia na
budowę na okres trzech lat, to inwestor
nie musi występować o nowe pozwole-
nie na budowę, ale może kontynuować
prace na podstawie pierwotnej decyzji.
Zgodnie z prawem budowlanym wy-
dane pozwolenie na budowę jest waż-
ne przez trzy lata. W tym okresie in-
westor powinien rozpocząć budowę.
Jeżeli tego nie zrobi, to wydana decy-
zja wygasa, a inwestor przed rozpo-
częciem budowy musi wystąpić o no-
we pozwolenie. Wygaśnięcie tej decy-
zji następuje z mocy prawa, a więc nie
jest do tego potrzebna żadna decyzja
organu administracji, np. powiatowe-
go inspektora nadzoru budowlanego
czy starosty. O nowe pozwolenie na
budowę musi wystąpić także inwe-
stor, który co prawda rozpoczął budo-
wę w okresie trzech lat od wydania
mu pozwolenia na budowę, jednak
później przerwał prace na okres przy-
najmniej trzech lat. W takim przypad-
ku inwestor również traci podstawę
do kontynuowania robót budowla-
nych na podstawie wydanej decyzji
o pozwoleniu na budowę.
Czym innym jest jednak odstąpienie
przez samego inwestora od kontynu-
owania robót budowlanych przewi-
dzianych pozwoleniem, a czym innym
sytuacja, w której przerwanie procesu
inwestycji związane z okolicznością
wstrzymania wykonania pozwolenia
przez uprawniony organ. Jeżeli bo-
wiem inwestor nie przystąpi do budo-
wy w ciągu trzech lat od wydania mu
decyzji albo przerwie prace na trzy la-
ta na skutek decyzji organu admini-
stracji, np. powiatowego inspektora
nadzoru budowlanego lub na skutek
decyzji sądu administracyjnego, to wy-
dane mu pozwolenie na budowę nie
wygaśnie. Jeżeli np. sąsiad zaskarży
wydane pozwolenie na budowę i decy-
zją sądu inwestor będzie musiał prze-
rwać prace na okres co najmniej
trzech lat, to po pomyślnym zakończe-
niu sprawy nie będzie on musiał po-
nownie występować o wydanie mu po-
zwolenia na budowę. Będzie mógł kon-
tynuować prace na podstawie wyda-
nej mu pierwotnie decyzji.
Sąd Administracyjny we Wrocławiu
przesądził, że wstrzymanie wykonania
robót budowlanych przez organ czy
sąd, przerywa bieg trzyletniego termi-
nu niewykonywania robót, sankcjono-
wanego wygaśnięciem uprawnień z wy-
danego pozwolenia na budowę.
Kto ma prawo ubiegać się
o umorzenie składek
» strona D7
Czy pracodawca może karać
za korzystanie z uprawnień
» strona D7
Jak obecnie są kontrolowane
akty prawa miejscowego
» strona D8
Czy można dwa razy wystąpić
o pomoc na zakup mieszkania
» strona D8
Czy producent odpowiada
za produkt niebezpieczny
Arkadiusz Jaraszek
» strona D8
Podstawa prawna
Art. 37 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118
z późn. zm.).
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyj-
nego we Wrocławiu z 4 marca 2010 r., sygn.
akt II SA/Bk 3/10.
Czy dopuszczalny jest dowód
z opinii biegłego
» strona D8
Czy organizator imprezy
musi być ubezpieczony
» strona D8
Prawo – strona D8
278360047.018.png 278360047.019.png 278360047.020.png
D 2
Nowe prawo – Praktyka
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Podatki
FIRMA CIT Rozliczenie roczne
Czy za niezłożenie zeznania grozi
odpowiedzialność karna skarbowa
FIRMA PODATEK DOCHODOWY Wydanie decyzji
Czy trzeba określić odsetki od zaległych zaliczek
Jeśli firma nie zapłaciła wszyst-
kich zaliczek na podatek, to or-
gan podatkowy musi najpierw
wydać decyzję określającą od-
setki od zaległych zaliczek.
Spółka złożyła zeznanie roczne
CIT-8, w którym wykazała nadpła-
tę. W trakcie roku podatkowego nie
zapłaciła jednak w terminie zali-
czek na podatek dochodowy.
– Czy nadpłatę wynikającą z dekla-
racji CIT-8 spółka może zaliczyć na
poczet odsetek za zwłokę od zale-
głych zaliczek? Czy wcześniej organ
podatkowy nie powinien wydać de-
cyzji określającej kwoty odsetek od
nieterminowych wpłat zaliczek – py-
ta pan Łukasz z Krakowa.
Tak. Spółka nie mogła zaliczyć
nadpłaty wynikającej z deklaracji
CIT-8 na poczet odsetek za zwłokę
od niezapłaconych zaliczek, jeśli nie
znała ich wysokości. Naczelnik urzę-
du skarbowego powinien wydać naj-
pierw decyzję określającą wysokość
odsetek od nieterminowych wpłat.
Stanowisko takie potwierdza wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Lublinie z 30 stycznia
2009 r. (sygn. akt I SA/Lu 714/08).
Ze stanu rozstrzygniętej przez sąd
sprawy wynikało, że spółka złożyła
zeznanie roczne CIT-8, w którym
wykazano nadpłatę. Organy podat-
kowe zakwestionowały jednak ze-
znanie w zakresie odnoszącym się
do sumy wpłaconych przez spółkę
zaliczek, które za październik, listo-
pad i grudzień 2007 r. nie zostały
w całości zapłacone w terminie.
W związku z tym skarżąca spółka
została wezwana do skorygowania
zeznania. Sprawa trafiła w rezulta-
cie do sądu.
WSA orzekł, że nadpłaty wynika-
jącej z deklaracji CIT-8 za rok podat-
kowy 2007 nie można było zaliczyć
na poczet odsetek za zwłokę od nie-
zapłaconych zaliczek. Powód? Organ
podatkowy nie wydał wcześniej de-
cyzji określającej prawidłową wyso-
kość odsetek. Jak wynika z wyroku,
organ podatkowy był do tego zobo-
wiązany na mocy art. 53a Ordynacji
podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8,
poz. 60 z późn. zm). Stanowi on bo-
wiem warunek prawidłowego i zgod-
nego z prawem zadysponowania
nadpłatą – orzekł sąd.
Wyjaśnijmy, że zgodnie z art. 53a
Ordynacji podatkowej, jeżeli w po-
stępowaniu podatkowym po zakoń-
czeniu roku podatkowego organ po-
datkowy stwierdzi, że podatnik mi-
mo ciążącego na nim obowiązku nie
złożył deklaracji, wysokość zaliczek
jest inna niż wykazana w deklaracji
lub zaliczki nie zostały zapłacone
(w całości lub w części), organ ten
wydaje decyzję, w której określa wy-
sokość odsetek za zwłokę na dzień
złożenia zeznania podatkowego za
rok podatkowy lub inny okres rozli-
czeniowy.
Niewywiązanie się z obowiązku
złożenia rocznego zeznania CIT
podlega odpowiedzialności kar-
nej skarbowej z karą pozbawienia
wolności włącznie.
Jednoosobowa spółka z o.o. miała
obowiązek złożenia rocznego zezna-
nia podatkowego CIT-8C do końca
marca. Nie wywiązała się jednak
z tego obowiązku z powodu nagłej
choroby jednego ze wspólników.
– Czy za niezłożenie zeznania grozi
kara grzywny – pyta pani Anna z Po-
znania.
Tak. Niezłożenie rocznego zeznania
podatkowego podlega odpowiedzial-
ności karnej skarbowej jako prze-
stępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe przeciwko obowiązkom po-
datkowym.
Zgodnie z przepisami kodeksu kar-
nego skarbowego, podatnik, który mi-
mo ujawnienia przedmiotu lub pod-
stawy opodatkowania nie składa
w terminie organowi podatkowemu
lub płatnikowi deklaracji lub oświad-
czenia, podlega karze grzywny do 720
stawek dziennych albo karze pozba-
wienia wolności, albo obu tym karom
łącznie. Kara grzywny za przestęp-
stwa skarbowe w 2010 r. może wyno-
sić od 439 zł do 12 643 200 zł. Jeżeli
jednak kwota podatku narażonego na
uszczuplenie nie przekracza tzw.
ustawowego progu (kwoty granicznej
między przestępstwem a wykrocze-
niem), stosowana jest kara za wykro-
czenie skarbowe. W 2010 r. ustawowy
próg wynosi 6585 zł. Granice kary
grzywny za wykroczenie w tym roku
wynoszą natomiast od 131,7 zł do 26
340 zł. Jeżeli kara nakładana jest
mandatem karnym, to może wynosić
do 2634 zł.
Odpowiedzialność na gruncie ko-
deksu karnego skarbowego ponoszą
tylko osoby fizyczne. W przypadku,
gdy podatnikiem jest osoba prawna –
np. spółka z o.o. – odpowiedzialność
będą ponosili co do zasady członko-
wie zarządu. Zgodnie z przepisami za
przestępstwa skarbowe lub wykro-
czenia skarbowe odpowiada nie tyl-
ko sprawca, ale także ten, kto zajmu-
je się sprawami gospodarczymi oso-
by prawnej.
Spółka jako tzw. podmiot zbiorowy
może ponosić odpowiedzialność za
przestępstwo przeciwko obowiąz-
kom podatkowym i rozliczeniowym
na mocy ustawy z 28 października
2002 r. o odpowiedzialności podmio-
tów zbiorowych za czyny zabronio-
ne pod groźbą kary. Odpowiedzial-
ność ta dotyczy sytuacji, gdy czyn
zabroniony popełniła osoba fizycz-
na działająca w imieniu lub w inte-
resie spółki, jeżeli zachowanie to
przyniosło lub mogło przynieść
spółce korzyść, chociażby niemająt-
kową. Spółka poniesie odpowiedzial-
ność, jeżeli fakt popełnienia czynu
zabronionego przez osobę działają-
cą w jej imieniu został potwierdzo-
ny prawomocnym wyrokiem.
Łukasz Zalewski
Podstawa
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Lublinie z 30 stycznia 2009 r.
(sygn. akt I SA/Lu 714/08).
FIRMA PODATEK DOCHODOWY Korekta zeznania rocznego
Jakie skutki pociąga za sobą zaniżenie kosztów
Magdalena Majkowska
Jeśli organ podatkowy zakwe-
stionuje wysokość kosztów uzy-
skania przychodów wykazanych
w zeznaniu rocznym CIT-8, to
konieczna będzie korekta tego
zeznania.
Firma złożyła zeznanie roczne na
formularzu CIT-8. Zostały w nim
wykazane koszty uzyskania przy-
chodów, które mogą zostać za-
kwestionowane przez organy po-
datkowe w trakcie ewentualnej
kontroli.
– Czy w takiej sytuacji konieczna
będzie korekta zeznania CIT-8? – py-
ta pan Jan z Torunia.
Tak. W przypadku wykazania w ze-
znaniu rocznym danych, które nie
odpowiadają stanowi rzeczywiste-
mu, zeznanie trzeba poprawić. Jeśli
kontrola podatkowa wykaże, że fir-
ma nie miała prawa zaliczyć do kosz-
tów uzyskania przychodów określo-
nych wydatków, organy podatkowe
skorygują zobowiązanie podatkowe
firmy. Stanowisko takie znajduje po-
twierdzenie w wyroku Wojewódz-
kiego Sądu Administracyjnego we
Wrocławiu (wyrok z 22 lipca 2009 r.,
sygn. I SA/Wr 915/09). W omawia-
nym wyroku organ podatkowy usta-
lił – zgodnie ze wskazanymi przez
stronę przychodami w zeznaniu
rocznym CIT-8 – że strona uzyskała
przychody z prowadzonej działalno-
ści gospodarczej, w tym przychody
z działalności prowadzonej na tere-
nie specjalnej strefy ekonomicznej.
W efekcie organ podatkowy stwier-
dził, że w zakresie kosztów uzyska-
nia przychodów strona zaniżyła
koszty. W związku z tym dokonał ko-
rekty zobowiązania podatkowego
skarżącej spółki. Sąd po zbadaniu
sprawy orzekł, że działania organu
podatkowego były zgodne z prawem.
A zatem firma prowadzona przez
pana Jana nie powinna czekać na
kontrolę podatkową, ale sama złożyć
korektę zeznania rocznego.
Podstawa prawna
Art. 9 par. 3, art. 56 par. 4 ustawy z 10
września 1999 r. – Kodeks karny skarbo-
wy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 765
z późn. zm.).
Art. 3, art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy z 28
października 2002 r. o odpowiedzialno-
ści podmiotów zbiorowych za czyny za-
bronione pod groźbą kary (Dz.U. nr 197,
poz. 1661 z późn. zm.).
FIRMA PODATEK DOCHODOWY Prawo do korekty
Czy firma może wielokrotnie
korygować zeznanie
Łukasz Zalewski
Podstawa
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego we Wrocławiu z 22 lipca 2009 r.,
sygn. I SA/Wr 915/09.
Podatnik może złożyć kilka ko-
rekt zeznania rocznego CIT-8.
Może również korygować złożoną
wcześniej korektę zeznania.
Spółka złożyła już jedną korektę ze-
znania rocznego na druku CIT-8.
Problem polega na tym, że koniecz-
na jest kolejna korekta.
– Czy spółka może złożyć drugą ko-
rektę zeznania – pyta pani Jolanta
z Katowic.
Tak. Prawo do złożenia korekty de-
klaracji podatkowej czy zeznania
rocznego wynika z przepisów Ordy-
nacji podatkowej, a one nie ogranicza-
ją prawa podatnika do złożenia tylko
jednej korekty. Potwierdza to również
wyrok Wojewódzkiego Sądu Admini-
stracyjnego w Warszawie z 31 sierpnia
2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 484/09).
Co prawda istota sporu dotyczyła po-
datku od nieruchomości, jednak sąd
podczas wydania wyroku dokonał wy-
kładni art. 81 Ordynacji podatkowej,
który dotyczy korekt deklaracji.
Sąd wyjaśnił, że zgodnie z art. 81
par. 1 Ordynacji, jeżeli odrębne
przepisy nie stanowią inaczej, po-
datnicy, płatnicy i inkasenci mogą
skorygować uprzednio złożoną de-
klarację. Co więcej, mogą oni kory-
gować deklaracje wielokrotnie. A to
oznacza, że możliwa jest korekta
już uprzednio poprawionej dekla-
racji. Korekta deklaracji w podat-
kach takich jak np. CIT prowadzi
do zmiany wysokości kwoty po-
wstałego już zobowiązania podat-
kowego.
Odnosząc wyrok do sytuacji spółki,
o którą pyta pani Jolanta, należy
uznać, że firma może złożyć korektę
już skorygowanego zeznania CIT-8.
FIRMA CIT Rozliczenia
Czy za brak wpłaty podatku zawsze jest grzywna
Podatnik, który uporczywie nie
wpłaca w terminie podatku, pod-
lega karze grzywny za wykrocze-
nie skarbowe.
Spółka złożyła roczne zeznanie po-
datkowe CIT-8. Ponieważ ma kło-
poty z płynnością finansową, nie
zapłaciła w terminie podatku. Do-
tychczas wywiązywała się ze swo-
ich zobowiązań podatkowych regu-
larnie.
– Czy niewpłacenie podatku pod-
lega karom z kodeksu karnego
skarbowego – pyta pan Witold
z Cieszyna.
Przepisy ustawy – Kodeks kar-
ny skarbowy nakładają odpowie-
dzialność karną skarbową na po-
datnika, który uporczywie nie
wpłaca w terminie podatku.
Sankcją jest kara grzywny za wy-
kroczenie skarbowe. Sąd może
odstąpić od wymierzenia kary, je-
żeli przed wszczęciem postępo-
wania w sprawie o wykroczenie
skarbowe wpłacono w całości na-
leżny podatek na rzecz właściwe-
go organu.
Istotą tego wykroczenia jest za-
tem uporczywość zachowania po-
datnika, która przejawia się
w długotrwałym uchybianiu ter-
minom do zapłacenie podatku na-
leżnego. Jeżeli taka sytuacja mia-
ła charakter wyjątkowy, tak jak
w opisanym przypadku, nie ma
podstaw do nałożenia kary
grzywny.
Opóźnienie w zapłacie podatku bę-
dzie jednak wiązało się z konieczno-
ścią zapłaty odsetek.
Warto wskazać, że podatnik, który
ma problemy z wywiązaniem się
z obowiązku uiszczenia podatku,
może ubiegać się o ulgę w jego za-
płacie w formie odroczenia, zapłaty
na raty lub umorzenia.
Magdalena Majkowska
Łukasz Zalewski
Podstawa prawna
Art. 57 ustawy z 10 września 1991 r. – Ko-
deks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r.
nr 111, poz. 765 z późn. zm.).
Art. 67a par. 1 ustawy z 29 sierpnia
1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60, z późn. zm.).
Podstawa
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Warszawie z 31 sierpnia 2009 r.
(sygn. akt III SA/Wa 484/09).
Tygodnik Prawa
Pracy i Ubezpieczeń
Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe
Czwartek
15 kwietnia 2010 r.
Przed zawarciem umowy cywilnoprawnej należy rozważyć jej dopuszczalność
278360047.021.png 278360047.001.png
 
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 3
Ekspert GP
abonament radiowo-telewizyjny
Opłaty abonamentowe pobiera się w celu umożliwienia realizacji misji
publicznej. Abonament jest przychodem mediów publicznych i najważniejszym
źródłem ich finansowania. Traktuje się go jako daninę publiczną.
Zwolnieni z płacenia
Zwolnieni z płacenia abo-
namentu są:
inwalidzi I grupy, całko-
wicie niezdolni do pra-
cy, osoby niepełno-
sprawne, osoby pobie-
rające świadczenie pie-
lęgnacyjne, osoby
niesłyszące, niewido-
me, pobierające zasiłek
pielęgnacyjny
osoby powyżej 60 roku
życia, pobierające eme-
ryturę nie wyższą niż
1,5 tys. zł miesięcznie
wszystkie osoby powy-
żej 75 roku życia
osoby korzystające z po-
mocy społecznej
bezrobotni i korzystający
z zasiłku lub świadczenia
przedemerytalnego
Katarzyna Żaczkiewicz
katarzyna.zaczkiewicz@infor.pl
Miesięczna opłata za uży-
wanie radia wynosi 5,30 gr,
a 17 zł za używanie telewizo-
ra (lub łacznie radia i telewi-
zora).
Opłata karna za niezareje-
strowanie odbiornika wyno-
si 30-krotność miesięcznego
abonamentu, który wynosi
159 zł za używanie niezareje-
strowanego radia i 510 zł za
używanie niezarejestrowa-
nego telewizora. Zapłacenie
opłaty karnej nie zwalnia od
obowiązku uiszczania abona-
mentu od dnia stwierdzenia
używania odbiornika.
Kierownik poczty powinien
wszcząć postępowanie egze-
kucyjne w razie stwierdzenia
używania niezarejestrowane-
go odbiornika. Wydaje on de-
cyzję administracyjną naka-
zującą rejestrację. A także
ustala opłatę karną. Od tej
decyzji przysługuje obywate-
lowi odwołanie do ministra
infrastruktury.
Jednostką do kontroli opłat
jest Centrum Obsługi Finan-
sowej Poczty Polskiej.
Egzekucja administracyjna
może być wszczęta po upły-
wie siedmiu dni od doręcze-
nia zobowiązanemu pisemne-
go wezwania do wykonania
obowiązku, z zagrożeniem
skierowania sprawy na drogę
postępowania egzekucyjne-
go. Upomnienie takie może
zostać przesłane po upływie
terminu do zapłacenia wska-
zanej kwoty. Dlatego kluczo-
we znaczenie dla wszczęcia
postępowania egzekucyjnego
zmierzającego do zarejestro-
wania odbiornika i opłacenia
abonamentu ma ustalenie
terminu wykonania tego obo-
wiązku.
Trybunał Konstytucyjny
stwierdził, że termin ten wy-
nika z Ordynacji podatkowej.
W ustawie tej w art. 47 par. 1
stwierdza się bowiem, że ter-
min płatności podatku wyno-
si 14 dni od doręczenia decy-
Domniemywa się, że osoba,
która posiada odbiornik ra-
diofoniczny lub telewizyjny
w stanie umożliwiającym na-
tychmiastowy odbiór progra-
mu używa tego odbiornika.
Ustawodawca wprowadził
obowiązek zarejestrowania
odbiornika.
wych. Powinien przerwać eg-
zekucję natychmiast, gdy
uzyska informację, że obo-
wiązek został wykonany.
opłat, gdyż opłaty te są usta-
lone w ustawie.
Wszystko to przemawia za
tym, że decyzja administra-
cyjna poczty nie jest potrzeb-
na dla ustalenia wysokości
należnego abonamentu. Za-
tem terminem płatności jest
data, w której opłata powin-
na nastąpić. Samo stwierdze-
nie nieuiszczania należności
przez użytkownika radia czy
telewizora wystarcza, aby
ustalić kwotę należności i na-
liczyć odsetki podatkowe.
W wypadku zaległości abo-
namentowych poczta nie mu-
si wysyłać upomnienia, gdyż
postępowanie egzekucyjne
może być wszczęte bez dorę-
czenia.
Tytuły wykonawcze kieruje
się do naczelnika urzędu
skarbowego, tak samo jak
przy karze za brak rejestra-
cji odbiornika.
Wysokość opłaty
Obowiązek uiszczania opłaty
abonamentowej powstaje
z pierwszym dniem miesiąca
następującego po miesiącu,
w którym dokonano rejestra-
cji odbiornika radiofoniczne-
go lub telewizyjnego.
Termin płatności abona-
mentu przypada na 25 dzień
miesiąca, z możliwością uisz-
czenia opłaty na dłuższe
okresy niż miesięczne.
Opłatę abonamentową uisz-
cza się za każdy odbiornik ra-
diofoniczny i telewizyjny bę-
dący w posiadaniu osoby fi-
zycznej lub przedsiębiorstwa.
W praktyce tylko 5 proc. firm
i 48 proc. gospodarstw domo-
wych płaci abonament.
Przewidziane kary
W razie stwierdzenia nieza-
rejestrowanego odbiornika
kierownik Centrum Obsługi
Finansowej (COF) wydaje de-
cyzję, w której nakazuje reje-
strację odbiornika i wyzna-
cza opłatę karną. W ustawie
o opłatach abonamentowych
nie ma terminu wydania ta-
kiej decyzji.
Zdaniem Trybunału Kon-
stytucyjnego nie ma pod-
staw, by sądzić, że wydana
przez kierownika COF, na
podstawie art. 7 decyzja nie
jest decyzją administracyj-
ną. Jest to decyzja, która
musi być doręczona na pi-
śmie i od tej chwili jest wią-
żąca dla odbiorcy. Można się
od niej odwołać do ministra
infrastruktury.
Wysokość zobowiązania
Poczta Polska nie została wy-
posażona w możliwość wyda-
wania decyzji określających
wysokość zobowiązania z ty-
tułu opłaty zaległego abona-
mentu. Jednak egzekucja nie-
uiszczonego abonamentu jest
możliwa.
Pierwsza wpłata z tego ty-
tułu jest wymagalna 25 każ-
Trzeba zarejestrować
Odbiorniki muszą być zareje-
strowane w placówkach ope-
ratora publicznego, jakim jest
Poczta Polska. Poczta jest
obecnie jednoosobową spół-
ką Skarbu Państwa.
Odbiornik powinien być za-
rejestrowany na wniosek
użytkownika. Wniosek skła-
da się w placówce Poczty
Polskiej w terminie 14 dni od
kupna radia lub telewizora.
Dowodem zarejestrowania
odbiornika jest wniosek o re-
jestrację lub zawiadomienie
o nadaniu indywidualnego
numeru identyfikacyjnego.
Numer ten stanowi część
numeru rachunku bankowe-
go, na który mają być doko-
nywane wpłaty z tytuły abo-
namentu.
Ważne Odbiornik powinien być zarejestrowany na wniosek użytkownika.
Wiosek składa się w placówce Poczty Polskiej w terminie14 dni
od kupna radia lub telewizora. Dowodem zarejestrowania
odbiornika jest wniosek o rejestrację lub zawiadomienia
o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego. Numer ten
stanowi część numeru rachunku bankowego, na który mają być
dokonywane wpłaty z tytuły abonamentu.
Abonament
zji ustanawiającej wysokość
zobowiązania podatkowego.
Przepis ten znajduje zastoso-
wanie do ściągania należno-
ści, do których ustalenia
uprawnione są organy inne
niż podatkowe.
Zdaniem TK fakt, że opłata
karna nie ma charakteru bu-
dżetowego, nie wyklucza za-
stosowania art. 47 par. 1 Or-
dynacji podatkowej. Ponie-
waż opłata karna jest opłatą
ustaloną przez kierownika
Obsługi Centrum Finansowe-
go poczty, zastosowanie prze-
pisów Ordynacji podatkowej
jest możliwe i zasadne.
Urząd skarbowy wszczyna
egzekucję z chwilą doręcze-
nia odpisu tytułu wykonaw-
czego zainteresowanemu.
Organ skarbowy może w ta-
kiej sytuacji egzekwować
opłatę z wynagrodzenia za
pracę i z rachunków banko-
dego miesiąca następującego
po miesiącu rejestracji od-
biornika. Natomiast kolejne
raty – z upływem 25 dnia ko-
lejnych miesięcy.
Artykuł 3 ustawy o egzeku-
cji w administracji nie stano-
wi przeszkody w ściąganiu
opłat. Natomiast z ustawy
abonamentowej wnioskować
należy, że można zastosować
w tym wypadku egzekucję
administracyjną – uważa
Trybunał. Nie trzeba więc
wydawać decyzji administra-
cyjnej, gdyż opłacenie abona-
mentu wynika bezpośrednio
z przepisu prawa.
Według uchwały NSA z 27
czerwca 1997 r. ustalenie
opłaty jest czynnością mate-
rialno-techniczną wynikają-
cą z przepisu prawa, doko-
nywaną przez organ lub
w drodze samoobliczenia.
Poczta nie może ustalać
Zwolnienia z opłat
Z opłat abonamentowych
zwolnieni są emeryci o ni-
skich zarobkach i wszystkie
osoby powyżej 75 roku
życia, a także inwalidzi,
u których stwierdzono po-
ważny uszczerbek na zdrowiu
(I grupa). Z powodów spo-
łecznych nie płacą abona-
mentu bezrobotni i pobierają-
cy wszelkiego rodzaju zasiłki
socjalne. Osoby korzystające
ze zwolnień powinny zgłosić
się na pocztę celem udoku-
mentowania stanu prawnego.
Otrzymają tam formularz
zgłoszenia zmiany danych
i inne potrzebne informacje.
Abonament to świadczenie
bezzwrotne, publiczno-pra-
wne, służące realizacji kon-
stytucyjnych zadań pań-
stwa. Jest to danina publicz-
na o charakterze celowym,
której celem jest zapewnie-
nie stabilności i przewidy-
walności wydatków na reali-
zację misji publicznej.
Wniesienie odwołania
Odwołanie nie wymaga
szczegółowego uzasadnie-
nia. Wnoszone jest za po-
średnictwem kierownika
COF, w terminie 14 dni od
doręczenia.Przed upływem
tego terminu decyzja nie
ulega wykonaniu. Odwoła-
nie wstrzymuje jej wykona-
nie. W razie odwołania mi-
nister infrastruktury wyda-
je decyzję, która utrzymuje
lub uchyla decyzję kierowni-
ka Centrum albo umarza po-
stępowanie w pierwszej in-
stancji.
W wypadku gdy użytkownik
niezarejestrowanego odbior-
nika nie odwołał się od decy-
zji kierownika COF albo de-
cyzja została utrzymana
w mocy, staje się ona osta-
teczna i wykonalna.
Sposób pobierania opłat
Abonament jest pobierany
przez Pocztę Polską, która
wpływy z niego wraz z odset-
kami za zwłokę przekazuje
na rachunek Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji. Rachu-
nek ten prowadzi Bank Go-
spodarstwa Krajowego. Ale
poczta potrąca sobie umow-
ne wynagrodzenie.
Kontrole nad pobieraniem
opłat sprawuje poczta, a nad-
zór pełni minister infrastruk-
tury. Nieuiszczony abona-
ment i opłaty karne mają być
egzekwowane w trybie egze-
kucji administracyjnej. W ra-
zie opóźnień – naliczane są
odsetki jak za zaległości po-
datkowe.
Za każdy odbiornik
Opłatę abonamentową
uiszcza się za każdy od-
biornik radiofoniczny i te-
lewizyjny będący w po-
siadaniu osoby fizycznej
lub przedsiębiorstwa.
W praktyce tylko 5 proc.
firm i 48 proc. gospo-
darstw domowych płaci
abonament.
Podstawa prawna
Ustawa z 21 kwietnia 2005 r.
o opłatach abonamentowych
(Dz.U. nr 85, poz. 728 z późn. zm.).
Wyrok TK K 24/08 z 16 marca
2010 r.
PRAWO OPŁATY Egzekucja abonamentu i stosowanie kar
Jak Poczta Polska ściąga
278360047.002.png 278360047.003.png 278360047.004.png 278360047.005.png 278360047.006.png 278360047.007.png
D 4
Nowe prawo – Praktyka
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PRACA OŚWIATA Wypoczynek dzieci i młodzieży
Obowiązki organizatora kolonii,
GP ODPOWIADA
Organizatorzy wypoczynku dla dzieci od 1 marca muszą nie tylko składać
papierowe formularze informujące o ich działalności, ale również
elektroniczne. Zgłoszenia przyjmują kuratoria działające w miejscu siedziby
lub zamieszkania organizatora.
Jaka jest różnica między wycieczką
a wypoczynkiem za granicą
Jestem wychowawcą klasy II LO. Na długi, majowy week-
end, kiedy absolwenci będą pisać egzamin maturalny, or-
ganizuję dla moich uczniów siedmiodniowy wyjazd na
Węgry. Nie wiem jednak, czy potraktować go jako wypo-
czynek, czy jako wycieczkę? Chcę bowiem połączyć
zwiedzanie z wypoczynkiem, m.in. pobyt w termach.
Szkoła ma prawo zarówno do zorganizowania wypoczynku
dla swoich uczniów, jak i różnorodnych form krajoznawstwa
i turystyki. Zasady wypoczynku reguluje rozporządzenia mi-
nistra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie wa-
runków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla
dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowa-
nia i nadzorowania (Dz.U. nr 12, poz. 67 z późn. zm.). Nato-
miast zasady wycieczek krajoznawczych i turystycznych
reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej i spor-
tu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu orga-
nizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. nr 135, poz. 1516). General-
nie jednak wycieczki organizowane są w ramach zajęć lek-
cyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych. Natomiast wy-
poczynek w trakcie ferii zimowych i letnich. Ponadto celem
wycieczki powinno być m.in.: poznawanie kraju, jego środo-
wiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
poznawanie kultury i języka innych państw, poszerzanie wie-
dzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturalnego, upowszechnianie form aktywnego wypoczyn-
ku. Zatem wyjazd podczas majowego weekendu powinien
być potraktowany jako wycieczka. Dyrektor szkoły musi
więc wyznaczyć kierownika i dokonać odpowiedniego zgło-
szenia do kuratora oświaty.
Jolanta Góra-Ojczyk
jolanta.ojczyk@infor.pl
Państwowej Straży Pożarnej.
Kolejna część B2 jest przezna-
czona dla obiektów używanych
okazjonalnie do wypoczynku,
a B3 dla miejsc nieposiadają-
cych stałej infrastruktury ko-
munalnej. Natomiast osoby or-
ganizujące obozy wędrowne
wypełniają część B4. Muszą
w niej podać m.in. przebieg tra-
sy, rodzaj zakwaterowania, pla-
nowane środki transportu, in-
formacje o zabezpieczeniu me-
dycznym.
Do zgłoszenia dużej formy
wypoczynku organizator mu-
si zawsze dołączyć kopię wy-
danej właścicielowi, zarządcy
lub użytkownikowi obiektu
czy terenu opinii właściwej
miejscowo komendy Pań-
stwowej Straży Pożarnej lub
protokołu okresowej kontroli
Państwowej Straży Pożarnej.
W przypadku wypoczynku
w obiekcie używanym okazjo-
nalnie do wypoczynku, np.
szkoły, remizy, domu parafial-
nego, dodatkowo należy załą-
czyć szkic poszczególnych po-
mieszczeń obiektu, z określe-
niem ich funkcji, zawierający
szkic pomieszczenia do spa-
nia, stołówki i pomieszczeń do
zajęć wychowawczo-rekre-
acyjnych. Natomiast w przy-
padku wypoczynku bez stałej
infrastruktury komunalnej,
np. obozów pod namiotem,
należy sporządzić szkic spo-
sobu zagospodarowania tere-
nu przeznaczonego na obóz,
zawierający rozmieszczenia
poszczególnych części obozu:
mieszkalnej, żywieniowej, ze-
społu służby zdrowia, umy-
walni, ustępów.
Formularz będący załączni-
kiem nr 2 dotyczy tzw. małych
form wypoczynku, czyli wypo-
czynku trwającego do pię-
ciu dni i dla nie więcej niż 25
uczestników lub dla wypo-
czynku odbywającego się za
granicą, bez względu na czas
jego trwania i liczbę uczestni-
ków. Składa się on tylko
z dwóch stron. Należy w nim
podać jedynie dane organiza-
tora, czas trwania wypoczyn-
ku, planowaną liczbę uczestni-
ków i ich przedział wiekowy,
dane kierownika i wychowaw-
cy, wskazać miejsce lub trasę
wypoczynku. Jest to jednak
formularz uproszczony. Nie
trzeba dołączać do niego szki-
ców i dokumentów potwier-
dzających odbiór obiektu bądź
terenu przez straż pożarną.
W przypadku stwierdzenia
braków lub nieprawidłowości
w zgłoszeniu kurator wezwie
Jak poprawić błędy i dokonać zmian
1 marca weszła w życie no-
welizacja rozporządzenia mi-
nistra edukacji narodowej z
21 stycznia 1997 r. w sprawie
warunków, jakie muszą speł-
niać organizatorzy wypoczyn-
ku dla dzieci i młodzieży szkol-
nej, a także zasad jego orga-
nizowania i nadzorowania
(Dz.U. nr 12, poz. 67 z późn.
zm.). Wprowadziła ona bar-
dzo istotną zmianę dotyczącą
zgłaszania wypoczynku. Do
1 marca organizator zgłaszał
placówkę wypoczynku kura-
torowi właściwemu ze wzglę-
du na miejsce, w którym od-
bywa się wypoczynek. Musiał
także posiadać tzw. kartę kwa-
lifikacyjną obiektu.
Elektronicznego formula-
rza nie można ponownie
edytować po jego przesła-
niu do kuratorium. Dlatego
przed jego wypełnieniem
on-line najlepiej jest prze-
studiować wzór, tak by być
przygotowanym na poda-
nie wszystkich danych.
Każde pole jednak ma tzw.
dymki, czyli porady uła-
twiające jego prawidłowe
uzupełnienie. Warto też
wcześniej przygotować wy-
magane załączniki w wersji
elektronicznej, np. w po-
staci plików w formacie
JPG lub PDF. Wypełniony
formularz należy wydruko-
wać w dwóch egzempla-
rzach i przesłać do kurato-
rium. Wszelkie informacje
o zmianie miejsca wypo-
czynku czy danych kierow-
ników trzeba przesłać do
kuratorium, najlepiej pocz-
tą elektroniczną i tradycyj-
ną. Nanosić zmiany mogą
bowiem jedynie pracowni-
cy kuratorium.
organizatora do ich uzupełnie-
nia lub poprawienia w wyzna-
czonym terminie. Jeżeli zgło-
szenie nie zawiera braków
lub zostały usunięte, kurator
w terminie siedmiu dni
roboczych od otrzymania
zgłoszenia wypoczynku wyda
organizatorowi zaświadczenie
o zgłoszeniu wypoczynku.
Jest to dokument uprawniają-
cy do zorganizowania wypo-
czynku, np. obozu, kolonii, pół-
kolonii w formie i na zasadach
zadeklarowanych w zgłosze-
niu. O wszelkich zmianach na-
leży niezwłocznie poinformo-
wać kuratorium.
kończenia wypoczynku orga-
nizator będzie musiał prze-
nieść uczestników do innego
obiektu spełniającego odpo-
wiednie wymagania lub za-
pewnić uczestnikom nie-
zwłoczny powrót do miejsca
zamieszkania.
Ponadto obowiązkiem ku-
ratora jest podanie do pu-
blicznej wiadomości infor-
macji o wydanych zaświad-
czeniach. Zawiera ona m.in.
numery wydanych zaświad-
czeń, dane organizatorów,
liczbę uczestników oraz ter-
min i lokalizację wypoczyn-
ku. Pełna baza organizato-
rów wypoczynek jest dostęp-
na na stronach kuratoriów,
a także na stronie wypoczy-
nek.men.gov.pl. Pozwala ona
sprawdzić wiarygodność or-
ganizatora kolonii, z tym że
imię i nazwisko organizatora
wypoczynku oraz jego dane
teleadresowe są ujawniane
na pisemny wniosek zainte-
resowanych. W przypadku
wypoczynku organizowane-
go w okresie ferii zimowych
i letnich dane z bazy będą
usuwane co roku odpowied-
nio 31 marca i 30 września.
Zgłaszanie wypoczynku
Obecnie zgodnie z noweliza-
cją zgłoszenia należy dokonać
kuratorowi oświaty właściwe-
mu dla miejsca siedziby lub
zamieszkania organizatora
w dwóch formach:
Podstawa prawna
Par. 1–3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu
z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania
przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i tury-
styki (Dz.U. nr 135, poz. 1516).
elektronicznej: wypełniając
on-line formularz zamiesz-
czony na stronie wypczy-
nek.men.gov.pl
papierowej: składając dwa
egzemplarze wydruku for-
mularza elektronicznego
wraz z załącznikami w ku-
ratorium oświaty
Zgłoszenia można dokonać
od 1 marca każdego roku
w przypadku wakacji letnich
i od 1 października dla ferii zi-
mowych, ale nie później niż na
21 dni przed terminem rozpo-
częcia wypoczynku.
Rodzaj formularza, który na-
leży wypełnić, zależy od rodza-
ju wypoczynku. Formularz, bę-
dący załącznikiem nr 1 do roz-
porządzenia jest przeznaczony
dla tzw. dużych form wypo-
czynku, czyli tych, które odby-
wają się w kraju, trwają powy-
żej pięciu dni i są organizowa-
ne dla więcej niż 25 uczestni-
ków. Oba te warunki muszą
być spełnione łącznie. Formu-
larz jest podzielony na kilka
części. W części A podaje się
m.in.: ogólne dane organizato-
ra (adres zamieszkania, numer
PESEL, KRS lub REGON, da-
ne kontaktowe), formę i czas
trwania wypoczynku, dane ka-
dry kierowniczej i wychowaw-
czej. W części B1 znajdują się
dane dotyczące zakwaterowa-
nia, wyżywienia itp. oraz infor-
macje o kontroli obiektu prze-
prowadzonej przez Komendę
Kto może zostać organizatorem
i kierownikiem wypoczynku
Obowiązki kuratora
Kurator niezwłocznie po wy-
daniu zaświadczenia o zgło-
szeniu wypoczynku przesyła
organom właściwym ze wzglę-
du na miejsce lokalizacji wypo-
czynku, to jest: kuratorowi
oświaty, państwowemu powia-
towemu inspektorowi sanitar-
nemu, komendantowi powia-
towemu (miejskiemu) Pań-
stwowej Straży Pożarnej elek-
troniczną wersję zgłoszenia
wraz z załącznikami. Wersja ta
jednak nie może zawierać
pewnych danych, m.in. nume-
ru PESEL osoby fizycznej bę-
dącej organizatorem wypo-
czynku czy informacji o kwali-
fikacjach kierownika.
Nadzór nad wypoczynkiem
sprawuje kurator oświaty
właściwy ze względu na miej-
sce lokalizacji wypoczynku.
Dlatego też wysyłane jest do
niego zgłoszenie. W razie
stwierdzenia niezgodności
z obowiązującymi przepisa-
mi, a w szczególności stwier-
dzenia warunków zagrażają-
cych zdrowiu lub bezpieczeń-
stwu uczestników, może on
zawiesić lub zakończyć obóz
czy kolonie. W przypadku za-
Prowadzę w szkole podstawowej zajęcia pozalekcyjne
z piłki nożnej. Chciałbym dla moich podopiecznych
zorganizować obóz sportowo-szkoleniowy. Gdzie mogę
się dowiedzieć, jakie warunki muszę spełnić, oraz jakie
uprawnienia uzyskać, aby poprowadzić taki obóz?
Szczegółowe informacje na temat organizacji wypoczynku
dla dzieci i młodzieży można uzyskać we właściwym ze
względu na siedzibę szkoły kuratorium oświaty. Jednak
zgodnie z przepisami organizatorem obozu może być również
szkoła. Aby go zorganizować, dyrektor musi najpierw
przesłać do kuratorium zgłoszenie wypoczynku. Przed jego
wysłaniem musi być wiadomo, kto będzie kierownikiem,
opiekunem, ilu uczniów będzie w nim uczestniczyło, gdzie
będzie się odbywał itp. Aby mieć uprawnienia do bycia
kierownikiem, należy skończyć specjalny dziesięciogodzinny
kurs. Organizują je placówki doskonalenia nauczycieli, a także
inne osoby prawne i fizyczne zatwierdzone przez kuratora
oświaty. Informacje o nich można znaleźć w internecie, w tym
na stronach kuratoriów. Z kolei wychowawcą może być m.in.
trener lub instruktor sportowy, nauczyciel, student
kierunków obejmujących przygotowanie pedagogiczne. Inne
pełnoletnie osoby, aby nim zostać, muszą odbyć 36-godzinny
kurs dla wychowawców kolonii.
Wymogi organizacyjne
Tak jak dotychczas organiza-
torami wypoczynku mogą być
szkoły i placówki, osoby praw-
ne i fizyczne, a także jednost-
ki organizacyjne nieposiada-
jące osobowości prawnej.
Zgodnie jednak z ustawą
o swobodzie działalności go-
spodarczej, organizacja wy-
poczynku jest koncesjonowa-
na. Warunki uzyskania konce-
sji określa ustawa o usługach
turystycznych.
Obowiązkiem organizatora
jest również przyjęcie od ro-
dziców karty kwalifikacyjnej
uczestnika wypoczynku. Jej
Podstawa prawna
Par. 2, 12 i 13 rozporządzenia ministra edukacji narodowej
z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać
organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także
zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. nr 12, poz. 67
z późn. zm.).
Jolanta Góra-Ojczyk, ekspert Dziennika Gazety Prawnej
278360047.008.png 278360047.009.png 278360047.010.png 278360047.011.png
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 5
obozów i rajdów dla uczniów
wzór stanowi załącznik do
wspomnianego już rozporzą-
dzenia. Rodzice poza podsta-
wowymi danymi osobowymi
m.in. opisują stan zdrowia
dziecka, wskazują, na co cho-
rowało, na co jest uczulone,
jak znosi jazdę samochodem.
Swoją opinię musi też przed-
stawić wychowawca klasy.
Rodzice wyrażają też zgodę
na przetwarzanie danych oso-
bowych dziecka w zakresie
niezbędnym dla bezpieczeń-
stwa i ochrony zdrowia.
Liczba uczestników wypo-
czynku pozostających pod
opieką jednego wychowawcy
nie może przekraczać:
20 osób w wieku powyżej
10 lat.
15 osób w przypadku dzieci
poniżej 10 lat.
Jeśli w grupie jest dziecko
niepełnosprawne, powinna
być ona mniej liczna. Przepi-
sy nie określają, ile osób mo-
że w niej być. Wskazują jed-
nak, że liczebność powinna
być uzależniona od rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
Jeśli obóz czy kolonia będą or-
ganizowane w obiektach szkol-
nych, to organizator wypo-
czynku musi z ich dyrektorem
zawrzeć stosowną umowę.
Organizatorzy powinni też
pamiętać, że rozporządzenie
ministra edukacji narodowej
w sprawie warunków, jakie
muszą spełniać organizatorzy,
to niejedyne przepisy, których
muszą przestrzegać. Organiza-
tor wypoczynku jest bowiem
obowiązany zapewnić uczest-
nikom bezpieczne i higienicz-
ne warunki w czasie wypo-
czynku. Te zaś określa wiele in-
nych aktów prawnych (patrz
ramka). Na przykład w razie
wypadku obowiązuje ich roz-
porządzenia ministra edukacji
narodowej i sportu z 31 grud-
nia 2002 r. w sprawie bezpie-
czeństwa i higieny w publicz-
nych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz.U. z 2003 r.
nr 6, poz. 69). Z kolei warunki
korzystania z kąpielisk określa
rozporządzenie Rady Mini-
strów z 6 maja 1997 r. w spra-
wie określenia warunków bez-
pieczeństwa osób przebywają-
cych w górach, pływających,
kąpiących się i uprawiających
sporty wodne (Dz.U. nr 57,
poz. 97).
musi mieć przy sobie kopie
tych dokumentów, w tym do-
kumenty poświadczające kwa-
lifikacje wolontariuszy. Tym
samym odpowiedzialność za
właściwą weryfikację tych do-
kumentów ponosi organizator.
Wypoczynkiem może kie-
rować:
Zorganizowanie kąpieliska na obozie
PRACA OŚWIATA Turystyka szkolna
Wycieczki zagraniczne
trzeba zgłaszać kuratorowi
Osoby pozostające pod
opieką szkoły mogą pływać
oraz kąpać się tylko w ob-
rębie kąpielisk w rozumie-
niu przepisów określają-
cych warunki bezpieczeń-
stwa osób przebywających
w górach, pływających, ką-
piących się i uprawiających
sporty wodne. Tak wynika
z rozporządzenia ministra
edukacji narodowej i sportu
z 31 grudnia 2002 r. w spra-
wie bezpieczeństwa i higie-
ny w publicznych i niepu-
blicznych szkołach i pla-
cówkach. (Dz.U. z 2003 r.
nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
Ponadto jeżeli specyfika
wycieczki tego wymaga,
uczestników należy zapo-
znać z zasadami bezpiecz-
nego przebywania nad
wodą.
Z kolei rozporządzenie
Rady Ministrów z 6 maja
1997 r. w sprawie określenia
warunków bezpieczeństwa
osób przebywających w gó-
rach, pływających, kąpią-
cych się i uprawiających
sporty wodne (Dz.U. nr 57,
poz. 358) stanowi, że kie-
rownik obozu dla dzieci
i młodzieży, których uczest-
nicy korzystają z ogólnodo-
stępnych kąpielisk, powi-
nien zapoznać uczestników
z regulaminem danego ką-
pieliska oraz czuwać nad je-
go ścisłym przestrzega-
niem. Musi również uzgod-
nić z kierownikiem kąpieli-
ska warunki i sposób korzy-
stania z niego. Warto też
pamiętać, że kąpać można
się w kąpielisku zorganizo-
wanym lub prowizorycz-
nym. Kąpielisko zorganizo-
wane jest to teren położony
nad obszarem wodnym,
z plażą, na stale przystoso-
wany do kąpieli, z wyzna-
czonymi i trwale oznakowa-
nymi strefami kąpieli, wypo-
sażony w urządzenia sani-
tarne oraz inne urządzenia,
jak: pomosty, natryski
i szatnie. Natomiast kąpieli-
sko prowizoryczne to teren
położony nad obszarem
wodnym, z plażą, przysto-
sowany do sezonowego wy-
korzystania, z miejscem do
kąpieli prowizorycznie
oznakowanym oraz z urzą-
dzeniami sanitarnymi. Na-
leży je zlokalizować, tak aby
miało dogodnie ukształto-
wany brzeg i dno oraz dobre
nasłonecznienie. Lokaliza-
cja wymaga pozytywnej
opinii WOPR oraz uzgodnie-
nie z właściwymi organami
administracji samorządo-
wej, inspektoratem, żeglugi
śródlądowej i organem
sanepidu.
nauczyciel,
Jolanta Góra-Ojczyk
jolanta.ojczyk@infor.pl
Ważne O wycieczce
zagranicznej musi
również wiedzieć organ
prowadzący szkołę, czyli
gmina lub powiat
czynny instruktor harcer-
ski w stopniu co najmniej
podharcmistrza,
Koniec roku szkolnego to
również okres organizacji
wycieczek, w tym zagra-
nicznych. Dyrektor szkoły
musi o nich poinformo-
wać kuratora oświaty i or-
gan prowadzący szkołę,
czyli gminę lub powiat.
Dyrektor szkoły, zgodnie
z rozporządzeniem ministra
edukacji narodowej i sportu
z 8 listopada 2001 r. w spra-
wie warunków i sposobu or-
ganizowania przez publiczne
przedszkola, szkoły i placów-
ki krajoznawstwa i turystyki
(Dz.U. nr 135, poz. 1516) ma
obowiązek poinformować
kuratora oświaty o wyciecz-
ce zagranicznej. Wiedzieć
o niej musi również organ
prowadzący szkołę, czyli
gmina lub powiat.
Zawiadomienie przesyła-
ne do kuratorium musi za-
wierać w szczególności: na-
zwę kraju, czas pobytu,
program pobytu, imię i na-
zwisko kierownika oraz
opiekunów, listę uczniów
biorących udział w wyjeź-
dzie wraz z określeniem ich
wieku, harmonogram wy-
cieczki. Zwykle musi być
też opatrzone adnotacją or-
ganu prowadzącego o tym,
że wie on o planowanej wy-
cieczce.
Kuratorzy wymagają rów-
nież, aby do zgłoszenia dołą-
czyć dowód ubezpieczenia
uczestników od następstw
nieszczęśliwych wypadków
i kosztów leczenia.
osoba posiadająca co naj-
mniej trzyletni staż pracy
opiekuńczo-wychowawczej
lub dydaktyczno-wycho-
wawczej, która skończyła 18
lat i ma co najmniej średnie
wykształcenie.
Z tym że kierownikiem może
być również niepełnoletni in-
struktor harcerski w stopniu
co najmniej przewodnika, któ-
ry pełni funkcję wychowawcy
na obozach prowadzonych
przez organizacje harcerskie.
Kierownik musi posiadać za-
świadczenie o ukończeniu kur-
su dla kierowników wypoczyn-
ku. Kursu nie musi jednak koń-
czyć osoba zajmująca stanowi-
sko kierownicze w szkole czy
placówce.
Do obowiązków kierownika
wypoczynku należy w szcze-
gólności:
Dyrektor szkoły również
wyznacza kierownika wy-
cieczki. Może nim być osoba
pełnoletnia, która:
ukończyła kurs kierowni-
ków wycieczek szkolnych,
jest instruktorem harcer-
skim,
posiada uprawnienia prze-
wodnika turystycznego,
przodownika lub instruk-
tora turystyki kwalifikowa-
nej lub pilota wycieczek.
Dobrze jest również, aby
kierownik czy opiekun wy-
cieczki znał język obcy
umożliwiający porozumie-
nie się w kraju docelowym,
jak również w krajach znaj-
dujących się na trasie. Nie
jest to jednak obowiązkowy
wymóg.
Rozporządzenie nie okre-
śla terminu, w jakim należy
dokonać zawiadomienia.
Jednak kuratorzy oczeku-
ją, by zgłoszenie zostało do-
konane co najmniej na sie-
dem dni przed terminem
wyjazdu.
kierowanie wypoczynkiem
zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
opracowywanie planu pra-
cy oraz rozkładu dnia wypo-
czynku i kontrola ich reali-
zacji,
ustalenie i przydzielenie
szczegółowego zakresu
czynności poszczególnym
pracownikom,
których program obejmuje
przygotowanie pedagogicz-
ne, po odbyciu odpowied-
niego przeszkolenia,
organizowanie zajęć zgod-
nie z rozkładem dnia,
sprawowanie opieki nad
uczestnikami grupy w za-
kresie higieny, zdrowia, wy-
żywienia oraz innych czyn-
ności opiekuńczych,
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra edu-
kacji narodowej i sportu z 8 li-
stopada 2001 r. w sprawie wa-
runków i sposobu organizowa-
nia przez publiczne przedszko-
la, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki
(Dz.U. nr 135, poz. 1516).
kontrola wykonywania obo-
wiązków przez pracowni-
ków,
słuchacze kolegiów nauczy-
cielskich i nauczycielskich
kolegiów językowych, po
odbyciu odpowiedniego
przeszkolenia,
zapewnienie uczestnikom
wypoczynku właściwej
opieki i warunków bezpie-
czeństwa od momentu
przejęcia ich od rodziców
(prawnych opiekunów) do
czasu ponownego przeka-
zania rodzicom (prawnym
opiekunom),
zapewnienie bezpieczeń-
stwa uczestnikom grupy,
W procedurze rekrutacyj-
nej nie warto jednak skupiać
się wyłącznie na spełnieniu
przez kandydatów na wycho-
wawców warunków zapisa-
nych w rozporządzeniu. War-
to zwrócić uwagę również,
czy mają oni predyspozycje
do pracy z dziećmi, czy nie
mają przeciwwskazań zdro-
wotnych. Co prawda, obo-
wiązujące przepisy nie wpro-
wadzają wymogu przedsta-
wienia zaświadczeń od le-
karzy, ale warto zapytać kan-
dydata, czy stan jego zdrowia
pozwala mu na aktywne spę-
dzanie czasu.
osoby posiadające zaświad-
czenia o ukończeniu kursu
dla wychowawców kolonij-
nych, obejmującego pro-
gram określony w załączni-
ku nr 5 do rozporządzenia,
instruktorzy harcerscy
w stopniu co najmniej prze-
wodnika,
Ważne przepisy
Organizatorzy wycie-
czek, obozów, kolonii po-
winni też znać przepisy
zawarte w:
rozporządzeniu mini-
stra edukacji narodowej
i sportu z 31 grudnia
2002 r. w sprawie bez-
pieczeństwa i higieny
w publicznych i niepu-
blicznych szkołach
i placówkach (Dz.U.
z 2003 r. nr 6, poz. 69
z późn. zm.),
rozporządzeniu Rady
Ministrów z 6 maja
1997 r. w sprawie okre-
ślenia warunków bez-
pieczeństwa osób prze-
bywających w górach,
pływających, kąpiących
się i uprawiających
sporty wodne (Dz.U.
nr 57, poz. 358),
rozporządzeniu ministra
edukacji narodowej
i sportu z 8 listopada
2001 r. w sprawie warun-
ków i sposobu organizo-
wania przez publiczne
przedszkola, szkoły i pla-
cówki krajoznawstwa
i turystyki (Dz.U. nr 135,
poz. 1516),
ustawie z 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 108, poz.
908 z późn. zm.),
ustawie z 29 sierpnia
1997 r. o usługach tury-
stycznych (t.j. Dz.U.
z 2004 r. nr 223, poz.
2268 z późn. zm.).
zapewnienie odpowiednich
warunków zdrowotnych
i higienicznosanitarnych
w miejscu wypoczynku
zgodnie z obowiązującymi
przepisami w zakresie sta-
nu sanitarnego pomiesz-
czeń i otoczenia,
informowanie o zachowaniu
dzieci i młodzieży oraz ich
stanie zdrowia – na wniosek
rodziców (prawnych opie-
kunów),
przodownicy turystyki kwa-
lifikowanej oraz instruktorzy
Polskiego Towarzystwa Tu-
rystyczno-Krajoznawczego,
trenerzy i instruktorzy
sportowi.
Do obowiązków wychowaw-
cy należy m.in.:
zapoznanie się z kartami
kwalifikacyjnymi uczestni-
ków wypoczynku,
Kwalifikacje kadry
Organizator jest zobowiązany
do zapewnienia właściwej
opieki wychowawczej poprzez
zatrudnienie odpowiednio
przygotowanej kadry pedago-
gicznej. Nowością jest to, że or-
ganizatorzy muszą przecho-
wywać kopie dokumentów po-
świadczających kwalifikacje
kierownika wypoczynku i pra-
cowników pedagogicznych.
Z kolei kierownik wypoczynku
Podstawa prawna
Rozporządzenia ministra edukacji
narodowej z 21 stycznia 1997 r.
w sprawie warunków, jakie muszą
spełniać organizatorzy wypoczyn-
ku dla dzieci i młodzieży szkolnej,
a także zasad jego organizowania
i nadzorowania (Dz.U. nr 12, poz.
67 z późn. zm.).
zapewnienie zróżnicowanej
diety uczestnikom wypo-
czynku.
Wychowawcami podczas
kolonii, obozów mogą być:
prowadzenie dziennika za-
jęć (jego wzór stanowi za-
łącznik do rozporządzenia
w sprawie warunków, jakie
muszą spełniać organizato-
rzy wypoczynku),
nauczyciele,
studenci szkół wyższych
kierunków i specjalności,
opracowywanie planów
pracy wychowawczej grupy,
278360047.012.png 278360047.013.png 278360047.014.png 278360047.015.png 278360047.016.png 278360047.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin